Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2022-01-02 15:52

Rekord för dieselpriset - över 20 kronor - M+KD röstade för prishöjningarna i riksdagen

Dieselpriset har slagit rekord och nu kosta över 20:- SEK per liter. Bakom prisrekordet ligger reduktionsplikten som röstades igenom av riksdagen i somras. Bland annat Moderaterna och Kristdemokraterna röstade för denna prishöjning av dieseln, som föreslogs av MP+S-regeringen.
20:32 per liter diesel hos Björnen
Reduktionsplikten innebär i praktiken att allt mindre fossila bränslen ska ingå i bensin och diesel vid pumpen. Detta innebär att priset på bensin och diesel kommer stiga eftersom förnyelsebara bränslen som blandas in är dyrare än de fossila. 2020 var inblandningskravet i bensin 4.2% och 21% för diesel. Eller snarare handlar det om de fossila CO2-utsläppen, som inte är exakt samma som inblandningen. År 2021 hade detta stigit till 6% respektive 26%.

Nu från årsskiftet gäller ännu högre reduktionsplikt om 7.8% för bensinen och hela 30.5% för dieseln.

Till år 2030 ska reduktionsplikten höjas till 66% för diesel och 28% för bensin, så det kommer bli dyrare med bensin och diesel. Mycket dyrare.

Moderaterna och Kristdemokraterna röstade för detta i somras, och därmed för prishöjningarna på bensin och diesel. Det är viktigt att ha med sig när dessa partier gör utspel om bensin- och dieselpriset när det visar sig att väljarna har frågor.

Likt partiernas budget där man höjde energiskatten på el så handlar det väl antingen om att de tror att väljarna är dumma i huvudet eller så är man inkompetenta populister, som först röstar igenom något och sedan går i opposition mot det man precis röstat för. 

Man kan beskylla Socialdemokraterna för att vända på kappan snabbare än en Tesla gör 0 - 100 km/h, men särskilt Moderaterna gör ju varv runt sig själva när det gäller att byta politik - allt från migration till försvar - sedan Reinfeldteran och numera gått från löften till förintelseöverlevare till full Ulf von Papen.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

83 kommentarer:

  1. Så högre priser på el, bensin, diesel, bostäder, mat, vatten och kläder. Vi ska alltså sluta leva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ju 1% i lönervisionen

      Radera
    2. Trots allt har reallönerna ökat med 65% sedan 1980 så att de flesta lägger mindre del av lönen på bensin än tidigare.

      Radera
    3. Ska det fortsätta så här så lönar det sig inte att fortsätta jobba. Ska även lastbilar börja stå stilla för att Dieseln är så dyr? Stannar lastbilarna då stannar även Sverige. Hur tänkar man?

      Radera
  2. OT: Angående det amerikanska raketartilleriet som var här på besök och funderingar i bloggens kommentarer om kanske Archer kunde vara något för den amerikanska armén. Archer är i USA för utvärdering. https://www.youtube.com/watch?v=RwnRt3CaLJ0

    SvaraRadera
  3. Man får fasa ut bensinbilen för en elbil för vardagsbestyren till 2030. Lär fortfarande vara billigare att åka bil än tåg för medeldistans ~5h. Bara SL-biljetterna in till centralstationen för familjen är ungefär 13 mil i bränsle i dagens prisläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Break even för den resa vi gjort över jul/nyår är ungefär 45 kr/litern. Då börjar SJ bli prisvärt. Men då får man ju räkna bort komforten att bara kunna lasta in all packning och sticka.

      Radera
    2. Du måste räkna in slitage och värdeminskning också.

      Radera
    3. Det är inte mycket pengar per mil över en livstid på bilen. Jag köper för att äga och köra sönder, inte sälja vidare.

      Radera
  4. Det är väl just så här det måste se ut om elbilarna ska klara sig.
    Kan ge en hint om hur elpriserna kommer utvecklas.

    SvaraRadera
  5. Jag undrar hur vår 2013 diesel-bil skall klara sig. Det står "Max 40% Bio" på tanklocket och vi närmar oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara att måla över texten, så är det ju inga problem sen.

      Radera
    2. Ah, du menar lite klassisk green-washing och sedan köra på som om allt är hunky-dory. Låter lite som den planen politikerna som älskar att späka sitt folk har.

      Radera
    3. Det där kan man ju tolka på flera sätt, ett annat är ju att den som ignorerar problemet, inte inför reduktionsplikt osv struntar i den globala uppvärmning som en enig forskarvärld menar att vi står inför.

      Radera
    4. Biodiesel är det typ raps- soja- och palmolja?

      Där har ni lite att gräva i, alltså om det verkligen är särskilt miljövänligt och så.

      Trevlig läsning och god fortsättning på året.
      https://www.mdpi.com/1996-1073/14/10/2803/htm

      Radera
    5. Jag kan bara inte sluta.

      Här finns mer att läsa.
      Effekterna av global brist på naturgas verkar påverka tillgången på biodrivmedel också.

      Vilken överraskning?

      https://www.agweb.com/markets/pro-farmer-analysis/high-fertilizer-prices-limit-output-and-keep-palm-oil-prices-high

      Radera
    6. En positiv effekt är att efterfrågan på elbilar ökar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Nanotec, ja det är en trevlig effekt. Tyvärr är det lång leveranstid för många av de populära modellerna med prishöjningar som följd. Vet många som väntat rätt länge på sina elbilar här.

      Radera
    8. Mjau men samtidigt får det fler tillverkare att hitta nya lösningar och snabbare gå över till el för att inte gå under.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. @BD
      Jag önskar att jag kunde förstå varför våra utsläpp är så mycket värre än andra länders så att vi skall klä oss i tagelskjorta och rulla oss i aska. Enligt världsbanken ligger vi under medel i co2/capita men det är tydligt inte tillräckligt för att rädda världen utan vi skall dessutom skattas till döds. Ser inte hur det annat än på marginalen för världen närmare målen.

      Radera
  6. Du kan alltid tanka HVO100 för 24:-/litern. Det tankade jag i grävmaskinen fram tills igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok nu upprepar jag mig, men rätt tråd, så fler berörda som läser antagligen:

      Tipsar alla diesel-förbrukare att kolla upp Ecopar (ecopar.se).

      Jag beställde nyligen 1 kbm Ecopar A från dem till grävmaskinen, och jag är så jäkla nöjd med det. Kollar man säkerhetsdatabladet så ser man att det är samma som Ecopar Marin faktiskt, så man kan ta vilken som.

      Betalade nästan exakt 20kr/liter inkl moms. Tankbil kom hem och fyllde på IBC (tillåtet att förvaras så pga dess egenskaper). Men har du ett 200L fat så kommer de också, bara att literpriset blir högre (gratis frakt vid >=1 kbm).

      Lite kort då om detta: ej farligt för vattenlevande organismer (vilka är extremt känsliga, så en mkt bra indikator). Luktar i princip ingenting. Ofarligt att hälla ut på marken, få på händerna, inga obehagliga ångor och avgaserna är i princip omärkbara.

      50% reducerat co2 och 90% reducerade partiklar om jag minns rätt (kolla sida n/säkerhetsdatabladet).

      Så sjukt värt det. Borde vara en no-brainer för alla som tycker det är ett jäkla mög att kladda med diesel, både pre- och post förbränning.

      Så, till nedsidorna: Förstås producerat av naturgas. Tvi för den lede kanske ni säger, och det är förvisso rätt. Men jag vet faktiskt inte varifrån just denna gasen kommer.

      Nåväl. Ett tips bara, med tanke på dieselpriserna - extremt prisvärt nu.

      Radera
    2. Man behöver väl omsätta dessa 1000 liter ganska snabbt innan påväxt startar?

      Radera
    3. Nej, ytterligare en fördel: håller väldigt länge. Så du behöver inte oroa dig för det.

      Ska kolla på sidan hur länge det var, minns inte nu..

      Radera
    4. De garanterar 10 års hållbarhet.

      Men gå in och läs själv, allt står där: ecopar.se

      Radera
    5. Det ser ju ganska intressant ut.
      Just att det inte klassas som miljöfarligt är en stor fördel för entreprenadmaskiner.
      Synd att vi fortsatt envisas med att ecopa faller under ADR.

      Radera
  7. Trafikverket säger ju 50 spänn eller mer per liter för att nå miljömål 2030. Man gör antagandet att om soppan kostar över 50 spänn per liter i Sverige så kommer trafiken att minska i Sverige och då ökar chansen att jordens undergång skjuts upp. Inte utan att man blir lite stolt faktiskt.

    Men elbilar.. Jag hoppas på dem men alltså det avvecklas ju kärnkraftverk på löpande band i hela jävla Europa. Tyskland stängde 3 st i förrgår och ska stänga samtliga i hela landet under detta år. Belgien ska stänga ner samtliga sina innan 2025. Och alla ska köra elbil på det?!

    Ryssarna lär ju gnugga sig i ögonen och klia sig i huvudet.. "Vafan GÖR dom jävla idioterna.. Men tackar tackar:))"


    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att Sverige med 0.01% av världens befolkning kan påverka klimatet så mycket! Nu när lilla vi kan rädda världen så är det såklart värt att återgå till häst och vagn.

      Radera
    2. Lilla Carmania kan växa upp och hjälpa till att som allt vuxnare minska CO2.

      Nobelpris gör att vi påverkar mer än vårt antal. Vi har också många företag som har hög nivå av påverkan. Men innovationer nytt tänkande är det som förändrar rejält. Vi verkar ha passerat 50% elbilar i nyförsäljning.

      Det gäller att göra fler steg i rätt riktning och det sker. Kolbränning har nästan upphört här och med allt fler elfordon minskar oljan. Fossilgas?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Du har rätt. Man kan också tillägga att bränslepriserna är bland de minst priskänsliga. Konsumtionen kommer inte att minska. Det blir bara konsumenterna som blir fattigare. Elfordonen blir ju mindre intressanta för varje månad som går, dessutom. Prisfluktuationerna på elen gör ju också att det blir otroligt svårt att använda elfordonen på kommersiell basis. Då väljer man hellre diesel, även om den är dyrare. Man måste ju kunna planera!

      Radera
    4. Alla ska inte köra elbil heller. Det är helt enkelt inte möjligt eller hållbart. Att ryssen skiter i framtiden är väl rimligt med tanke på deras skitland. Ryssen får helt enkelt piskas till lydnad över tid för mänsklighetens bästa; dock får de en viss kortsiktig makt tack vare gasen men det är övergående. Vi andra har kanske lite högre förhoppningar för våra barn än Kremlkleptokraterna. Tiden har redan passerat för en långsam och frivillig omställning; nu är det tvång och piska kvar och det kommer bli otrevligt för de flesta.

      Radera
    5. Håller med dig. Varför ska jag betala skatt, det lilla jag bidrar med gör ingen skillnad. Varför ska jag inställa mig till min till min krigsplaceringsplats när det blir krig, en ynka soldat mer eller mindre gör ingen skillnad. Varför ska jag ge fri väg till utryckningsfordon, när jag vet att så många andra struntar i det. Varför ska jag källsortera mitt skräp? Varför ska jag stanna och hjälpa vid en trafikolycka när någon annan kan göra det istället?

      Radera
    6. Utifrån den principen borde inte Sverige exportera sin el, så att andra länder tvingas skaffa sig alternativ snabbare. Samtidigt som el-priset går upp här minskar ju incitamenten att köpa el-bil samt att företag konkurreras ut vilket i sin tur påverkar inköp av tjänstebilar osv. Vi sitter ju i en rätt ok situationen ändå, om exporten skulle minska.

      Radera
  8. Frågan är också hur pass mycket förnybara drivmedel kommer att kosta nu när priset på minergödel har mer än tripplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur stor andel har mineralgödsel i bondens kostnader?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Vilken gröda tänker du på?
      Men säg runt 200 till 400 kg per hektar för vete.
      Det är många faktorer som spelar roll här, markstruktur och så vidare.

      Plus runt 100-70 liter diesel per hektar.

      Har vädret varit gynnsamt så blir det kvarnvete, annars duger det bara till djurfoder.
      Runt 70% av allt spannmål blir normalt djurfoder.

      Men vill du ha ett snabbt och enkelt svar?
      Kostnaderna är så höga att många överväger att lägga den sämsta åkermarken i träda.
      Chansa med lägre gödselgiva och riskera upp till halverad skörd på övrig mark.

      Men det mesta hänger som sagt var ihop eftersom mycket av jordbruket är cirkulärt.

      Kommer tillräckligt med fågel-fläsk- och mjölkbönder lägga av så kollapsar marknaden för foderspannmål.

      Just de branscherna drabbas även av högre elpris.
      Enbart hanteringen av mjölk förbrukar mellan 0.1 till 0.25 kWh per liter.

      Radera
    3. Det är så von oben-gulligt när man hör ordet "bonden" svingas nuförtiden.

      Radera
    4. Tack Anders!

      Minskar produktionen stiger priserna och importen ökar. Min gissning är att med dagens ekonomi i Sverige konsumeras lika mycket mat, men marginellt minskar svenskt kött och byts mot importerat. Jag ämnar inte byta svenskt mot importerat.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Det blir väl knappast billigare att odla utomlands och transportera hit?
      Ökningarna händer ju överallt.

      Radera
    6. JH utländskt kött förblir billigare och ofta sämre. Vid dyrare matkostnad väljer då fler det billigaste. Men visst stiger kostnaden överallt när mineralgödning ökar i pris.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Nu är det en global brist på gödningsmedel som vi har.
      Det är med andra ord "träda på sämsta åkermarken och upp till halverad skörd på övrig mark" i ganska många länder.
      Som exempel på sådarna länder är: så gott som hela Europa, Sydamerika, Kina, Indien, USA, Kanada och Australien.

      Vi pratar alltså om att vi riskerar, observera riskerar, en så kallad "sämsta skörd i mannaminne" i år.
      Sist det var illa var 2008 och då fick vi den så kallade arabiska våren.

      Här är lite och räkna på priserna är förstås för 2020 och som jag sa tidigare räkna med tre gånger högre pris för kvävegödseln.
      https://jordbruksverket.se/vaxter/odling/vaxtnaring/riktgivor-och-strategier-for-godsling

      Radera
    8. Redan har flera länder begränsat exporten av mineralgödsel.
      Bland annat Kina och Ryssland.

      Flera länder kommer inte tveka att begränsa sin export av livsmedel ifall priserna på baslivsmedel skenar.

      Andra länder, troligen Ryssland kommer använda matexport som en del i sin utrikespolitik.

      Tänk på att de två största importörerna av vete, globalt, är Turkiet och Egypten.
      Redan nu har de svårt att köpa vete på den internationella råvarumarknaden.
      Kan Ryssland erbjuda billigt vete mot flottbaser eller vad de nu behagar begära så tror jag de gör det framför att sälja till världsmarknadspris.

      Som sagt var 2022 kan bli betydligt värre än vad 2008 var.

      Observera jag kan ha fel, faktum är att jag hoppas jag har fel.

      Radera
    9. @Söderslätt.

      Vi är ju mer urbana i det här landet än vad många vill erkänna.

      Det kanske är lite som det berömda N-ordet.

      Alltså, att det upplevs som opassande om någon annan än bönder använder ordet?

      Radera
    10. Aj, där blev det ett grovt syftningsfel.

      Jag menar förstås att bara bönder får använda ordet bonde utan att det kan upplevas som opassande.

      Radera
    11. Anders lider du om jag använder ordet bonde?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    12. Nä det gör jag inte.
      Du får till och med slänga dig med epitetet banjohöger också.

      Jag säger bara att jag tycker mig märka att ordet kan upplevas som opassande för vissa.
      Lite nedlåtande kanske?

      Radera
    13. Bra vad tror du de känsliga vill ha för alternativt ord för bonde?
      Livsmedelsproducent? Odlare? Markexploatör?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    14. I mitt närområde finns två lantbrukare de andra tretti är praktiserande kapitalförvaltare.

      Radera
    15. @Anders Rydén
      Läser alltid god information från dina inlägg.
      Jag är mest gårds- och jord-/skogsägare men ser och försöker lära mig allt kring hur det sköts.
      Det jag läser in när stadsbor snackar om att köpa av bonden, mer över till bonden osv är samma som tonen när höjdarna inom politik och näringsliv förr i klassamhället talade om mer över till arbetaren. Von oben.

      Sen är det väl lite dialektalt antar jag. Ingen lantbrukare i Skåne skulle kalla sig bonde mer än på skoj. Ingen här äger en gård, det är bara fjantar från stan som köper en sån och försöker smälta in. Ställe heter det.
      Åker? Åkermark som markslag ja, annars heter det ju fält eller skifte. Listan kan göras lång men klappen på huvudet består.

      Radera
    16. Söderslätt du är gårds- och jord-/skogsägare med ambition. Utmärkt men hur går det ihop med att ingen annan än fjantar från stan äger en gård? Det heter ju för alla lantbrukare ställe istället för gård?

      Själv har jag trädgård kring villan och ett par växthus med obetydlig odling, men betraktar mig som ingenjör.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    17. Nu är du väl knappast från Skåne? Sen var jag lite otydlig, skulle aldrig säga det till någon om ämnet inte gällde saken. Invecklad fråga och jag kan bara ge dig ett visst touché.

      Vetefan om jag har ambitioner, de får begränsas till den tid man har över vilken såklart aldrig räcker.
      Överklassen med sina hundar och sitt överflöd av tid gillar ju dock att inspektera och säkerställa att ambitionerna inte försvinner helt.

      Radera
    18. Jag är född i den värmländska urskogen men bor nu i Nacka. I min nuvarande urskog bor också min fru och en gammal katt. Jag är helt nöjd med din touch’e.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    19. @Söderslätt,
      Visst är det så.

      Generellt är vi svenskar mer urbana än vad många tycks erkänna ens för sig själva.

      Här i Småland säger bönder bönder till varandra.
      Om en icke bonde säger bonde upplever många det som nedlåtande, men självklart är sammanhanget viktigt också.

      Själv var jag också tidigare irriterad över den där Von oben attityden.
      Men inte nu längre.
      Fler, icke bönder, i min närhet börjar också se vad som är på väg att hända.
      Så, av de jag träffar IRL minskar antalet som har en nedlåtande attityd.
      De börjar kanske inse att maten egentligen inte kommer från ICA och att man inte kan ta för givet att bönder fortsatt tänker hålla på med sitt lantbruk?

      Radera
    20. Ja det har nog blivit bättre (jag är relativt ung så jag kan inrte jämföra så långt bak)
      Två saker dock:
      Jordbruken blir ju bara större och större. När människor inser att kapitalinsatsen är 10 msek bara för maskinerna så infinner ju sig en viss respekt jämfört med mjökkannetiden.
      Något annat är att det hela gränsar till hantverkares ständiga praktiska problemlösning vilket ju i våra dagar är högt värderat.

      Radera
    21. @Söderslätt,
      Det finns väl ingen vettig människa som kan köpa en gård i Skåne och tro de kan leva på lantbruket?

      Så jag förstår att bara rika fjantar köper gårdar där.

      På tal om att köpa av bonden.
      Det var någon, i Värmland tror jag, som sålde omärkta ägg till en butik.
      Det blev visst några hundratusen i böter för det tilltaget.

      Jag räknade på vad det hade kostat mig att sälja lammkött lagligt alltså med moms, vetrinärbesiktning och styckning.
      Det blev runt 700 till 800 kronor per lamm.
      Sen tiden man måste lägga ner med att köra runt leverera köttet.
      Och förr eller senare, hantera oförstående kunder som inte har vett att uppskatta gräsbeteskött gjorde bara att jag la ner den tanken.
      "Ta bort mellanhänderna" eller hur var det nu de brukar säga?
      Sen ser de ut som fågelholkar när man försöker förklara hur systemet är riggat.

      P.S.
      Jag brukar kalla min gård på 137ha för täppan i närheten av fjantar som köpt en avstyckad hästgård och som de själva oftast säger är en farm/ranch.

      Radera
    22. Bra fråga. Jag är 5+ generationen (vissa hävdar 10 om man räknar med flytten i enskiftet) så jag hade inte mkt val.
      Avkastningen motsvarar räntan. Fanns klass 9 till salu borta i Hammenhög med bara jordbruksvärde. 600 tkr/ha.
      I övrigt gissar jag att aktörerna är fastlåsta. Nån går i pension eller lägger av, andra tar över. En jag jagade hos nämnde att de 200+ ha som brukades mest var terapijobb. Så ser det ut.
      Har man 50 mkr över så kanske man kan få det att snurra, men då blir avkastningen såklart bättre någon annanstans, för att inte tala om nattsömnen.

      Gillar ditt namn, brukar köra lerhyddan själv.
      Stötte på en norsk chefsfjant som gick igång och skröt om sin skogsfastighet inför sina kolonialundersåtar i Sverige. Samt sin Tesla såklart, det gär var typ 2014. Minen när han lyckades dra ur mig (mellan fyra ögon såklart) hur mycket skog jag ägde var obetalbar.
      Men det är väl en tröst att såna som han jobbar och står i till hjärtproblemens rand och säkert producerar nåt lite åt oss andra.

      Radera
    23. ...och gällande fåren har jag också undrat i köttdisken vem som kan få det att få runt med så små slaktkroppar, låg nativitet och omfattande bete.
      Gillar tanken på visenten som framtidens nötkött med jakt och löpande utfodring på vintern för att hålla uppe beståndet. Fast dan tro't ifall det gått runt efter skatt det heller.

      Radera
    24. Intressant. Jag är född och uppväxt på Österlen, och jag hörde aldrig något annat än benämningen bönder/bonde. Och det utan MINSTA nedsättande ton. Det är möjligt att det även förekom "lantbrukare". Jag ska använda det istället.

      https://www.synonymer.se/sv-syn/bonde


      Radera
    25. Jag brukar identifiera mig som "bonne" eftersom jag bor i en håla på landet.
      Det fick jag alltid höra av betongbarnen från stan som ung, så nu bär jag epitetet med stolthet trots att jag bara odlar tomater för eget bruk.

      Sysslar jag med nån sorts kulturell appropriering här ?

      Radera
    26. @Söderslätt.
      Vågar du säga hur många hektar och markklass du har?

      Jag följer en som försöker att arrendera ut cirka 50 ha av sina 300 ha jordbruksmqrk till solcellspark nu.
      Arronderingen är tre till fyra gånger högre än för vete.

      Ett tips för även er med 8+ nark.

      Nativiteten för får är inte dålig 1,8 lamm per tacka, slaktfärdiga efter 6-9 månader 20-23 kg.

      Själv var jag med i land skogsbruk i början av november med ett naturvårdsavtal jag har med skogsstyelsen.
      Jag satsar alltså på miljövård framför matproduktion i mitt fritidslantbruk.

      Radera
  9. 20kr/l är på tok för billigt, 30kr/l är mer rimligt. Ställ er en morgon vid en större väg och titta på jobbpendlarna i bilarna och se hur många som åker mer än 1 person per bil, 10% på sin höjd, nej snarare 5%.

    Alldeles för billigt som det är i dagsläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I större tätorter, absolut, men på många platser är det ett måste.

      Sen tycker jag fler kan ta till cykeln. Har 6 mil tor och jag cyklar, går snabbare än både kollektivtrafik eller bil i rusningstrafik i Stockholm.

      Det hade gjort något för folkhälsan också. Men tyvärr så är infrastrukturen usel och medan man får bilkörning subventionerad så får man ta alla kostnader själv som cyklist.

      Radera
    2. Finns givetvis undantag där ökade kostnader slår hårdare. Dock är det inte många i detta land som lever på marginalen. Man klagar och ojar sig som att man gör det men sen tar man ändå alltid bilen istället för t.ex. cykeln.

      Radera
    3. Vet inte riktigt hur ditt perspektiv är men för oss som jobbpendlar med bil så är det redan j-vligt dyrt och vi har redan på alla sätt försökt att pröva alternativen. Samåkning (försök hitta nån som skall från samma ställe till samma ställe vid samma tider, lycka till), kollektivtrafik (finns knappast, i alla fall om man vill vara hemma i 8 timmar per dygn). Handla, bor bara 10 km från en mellanstor stad men cykla med 4 kassar mat på vintern lockar inte när det ofta är -20 gr (kallhål). Så det enda som åstadkommes är att allt större del av lönen går till bränsle och således allt mindre till övrig konsumtion, lär inte vara bra för samhället. Varför skall vi detta glest befolkade land vid tundrans kant ha världens högsta bränslepriser? För att rädda planeten? Tillåt mig le!

      Så, alldeles för billigt i dagsläget får stå för dig.

      Radera
    4. Det blir ju inte östermalmsmorsan som i dag tar SUV-en för att hämta ungarna som ställer in bilen i första hand.

      Snarare är det bonden som lägger mer mark i träda eller skogsägaren som struntar i att leverera virke till pappersmassabruken.
      Åkerierna som friställer personalen på HR-avdelningen.

      Radera
    5. Fungerar utmärkt att cykla 10km enkel väg att handla, jag gör det med cykelvagn bakom. Skjutsar även ungarna med samma vagn.

      Använder dock bilen på vintern men april-oktober är det cykel som gäller till 80%. Allt är inte svart eller vitt.

      Radera
    6. Finns ju länder där många promenerar 10km för att hämta vatten. Folk är lite för bortskämda i det här landet.

      Radera
    7. @Hundchex
      Vad du är duktig. Så himla duktig. Är det cykelbana eller måste du cykla en liten bit på bilvägen i villaområdet?
      För vissa handlar det inte om sträckan utan om vägen. Att cykla längs smal och kurvig riksväg bland lastbilar och fortkörare är inte så roligt ens 500 meter.
      Du kan ju alltid läsa om hur bloggarens cykelväg har varit

      Radera
    8. Eftersom alla tar bilen blir det farligt med många bilar längs vägen.

      Blandad väg, först kurvig landsväg efter det cykelbana.

      Jag förstår att man inte cyklar efter vissa vägar men det gäller definitivt inte övriga 99% av befolkningen.

      Radera
    9. Viktor de blir snabbt allt färre. Fler och fler får vatten indraget hem och cykel eller motorfordon.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. Allt annat lika borde fler drivas mot städerna när kostnaderna för persontransporter ökar kraftigt.

      Radera
  10. Problemet är kanske inte så mkt priset om det är den politiken majoriteten vill ha utan att 30% är inblandning tillskillnad från EN standarden som är max (inte min) 8% (i många länder går det fortfarande att hitta mackar som säljer renare diesel särskilt i öst). Jag kör långa sträckor över landsgränser ibland och ibland med släp och kan säga att den svenska dieseln är bedrövligt dålig och varit så länge ända sedan inblandningen ökades över europastandarden. Verklig dieselkostnad om man räknar med ökad förbrukning är nog minst 25kr. Bilen drar mkt märkbart mer diesel i sverige.

    SvaraRadera
  11. Svenska politikerkåren i stort har i symbios med svensk massmedia ansett att vi i Sverige har ett specielt ansvar och visa vägen för övriga världen hur man rädda klimatet och jorden från att gå under. Jag har inte sett några större folkliga protster mot den ambitioenen. Snarast tvärt om. Att då gnälla över att dieseln i sverige är världens dyraste känns ganska enfaldigt. Kan verkligen svensken i gemen vara så korkad att man tror att denna höga ambition kan uppnås utan att det kostar något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kan verkligen svensken i gemen vara så korkad att man tror att denna höga ambition kan uppnås utan att det kostar något?"

      Ja. Men "ignoranta" är ett mer passande epitet.

      Radera
    2. Ja så tror jag det är. Det går att lägga ned kärnkraft, ta emot ett par miljoner migranter, låta infrastrukturen förfalla osv utan konsekvenser. Det är först när problemet står i farstun som händerna knyts i byxan. Därefter, när det redan är försent, vänder politikerna 180 grader. Givetvis går de vidare till ett annat förtroendeuppdrag oavsett.

      Radera
    3. I en demokrati med parlamentarism och fria val ligger alltid det yttersta ansvaret för sakernas tillstånd hos den röstberättigade befolkningen och ej hos någon annan.

      Radera
  12. Gör man fossila bränslen dyra blir ju elen som bränsle relativt billig trots högre el-pris. Dessutom bekämpar vi deflationsspöket.

    SvaraRadera
  13. Pris 20,02 här för dieseln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite billigare då från prischocken på 20,27. Skönt!

      Radera
    2. Södra Stockholm INGO.
      bensinpriser.se visar lägsta pris: Qstar Lekeberg 17,52, uppdaterat 2/1

      Radera
  14. Lägsta pris vad jag kan hitta är 17,52 kr. Inte många som tankar för 20,27 kr/l

    SvaraRadera