Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-12-03 12:17

Trafikverket stoppar alla nya investeringar i Skåne, Halland, Kronoberg och Västra Götaland - Stockholmsprojekten har fördyrats och får pengarna istället

Helsingborgs Dagblad avslöjar att Trafikverket har stoppat alla nyinvesteringar i vägar och järnvägar i Skåne, Halland, Kronoberg och Västra Götaland. Anledningen är att Stockholms infratrukturprojekt som Förbifart Stockholm, tunnelbanan och järnvägen Tomteboda - Kallhäll har blivit dyrare. Pengarna prioriteras därmed till huvudstaden.
Malmö Centralstation
Enda undantaget för ivnesteringar är att Öresundsbrons alandanslutningar trimmas, men det betalas helt av Öresundsbrobolaget Svedab.

Bland de stoppade projekten hittas dubbelspår I Helsingborg och sträckan Hässleholm - Kristianstad, samt en utbyggnad av järnvägen Malmö Ystad till dubbelspår. Detta trots att Region Skåne velat medfinansiera med en miljard kronor. Vilka nya projekt som strukits i de övriga tre drabbade länen framgår inte i HD:s artikel.

Kostnadsökningarna i ingressens gökungar i Stockholm är större än hela den samlade budgeten för de uteblivna satsningarna i Skåne.


Det är således logiskt att projekten i Stockholm prioriteras - det är de som påverkar makthavarna personligen.

Ovanpå gökungarna i Stockholm riskerar även den så kallade Västlänken att spräcka sin budget rejält och sedan kommer gökungen höghastighetsjärnvägen, som riskerar att tränga undan alla andra nya infrastrukturinvesteringar från Trafikverket fram till år 2045. Om tidplanen och budgeten håller.

Källor inom länkskattens bidragsmedia

HD www.hd.se/2021-12-02/trafikplan-dyrare-byggen-i-stockholm-blir-drapslag-for-skane
Gökungen Västlänken i Göteborg
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

42 kommentarer:

  1. Skulle behöva säkerhetsklassa tjänstemännen på Trafikverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blev det inte många kvar, men det är väl antagligen avdankade miljöpartiser

      Radera
    2. De som jobbar med säkerhetsklassad information är självfallet säkerhetsklassade.

      Radera
    3. Problemen med stora infrastrukturprojekt som drar över budget har inte med någon tjänstemannaaktivism om du far efter det. Har f ö inte sett något utav det inom TrV även o det finns mängder av specialister inom miljöområdet. I huvudsak väldigt seriösa tjänstemän som jobbar för samhällsnyttan. Som sagt, orsakerna till fördyringar och förseningar beror på andra saker.

      Radera
    4. @ulol - hur länge har du varit på Trafikverket?

      Radera
    5. 3 år. Mestadels jobbat i privat industri innan. Har du sett något annat än det jag beskrev innan så tar jag gärna del av det. Sedan är ju statlig verksamhet inte något föredöme när det gäller effektivitet etc men beslut måste dokumenteras och det ska vara transparent.

      Radera
    6. Vänta här nu en smula, så det kommer inte fortsätta byggas på dubbelspåret mellan HB och Ä? Va i hela… hela jva kattarp står ju i högar av sand!

      Radera
  2. Jobbar med reinvesteringar i stockholm och priserna skenar.

    Samma konsult som räknar men dyrare totalkostnad.
    Varför vete fanken.

    Entrprenadkostnaderna går väl upp en 15%/år eller nåt.

    SvaraRadera
  3. "höghastighets" tågen, som inte är så snabba kommer bli en total katastrof.
    När den där rälsen ligger på plats kommer vi ha autonoma taxi-drönare som transporterar oss.

    Eller kanske övriga världen har, eftersom Sverige satsat på en uppfinning från 1800-talet och väderkvarnar som driver denna uppfinning.

    SvaraRadera
  4. Ja detta med västlänken hör man en del om och med tanke på att det på snart nog daglig bas rapporteras nya problem med den nya Hisingsbron vore det konstigt om man lyckades genomföra den betydligt mer komplicerade västlänken på rätt sätt, i rätt tid och till antagen budget. Jag tror inte något projekt i leran har gått som planerat någonsin. Inte ens när man skulle gräva ner fundament för en ny attraktion på Liseberg förstod geokonsulten att leran inte är samma sort hela vägen ner.

    Som tidigare boende i både Skåne och Stockholm håller jag f.ö. med om att de som bor i Stockholm är mest provinsiella i landet. De får ingen information om vad som pågår utom tullarna medan alla i resten av landet får onödigt mycket information om vad som pågår inom desamma.

    SvaraRadera
  5. Jamen äntligen en poitiv nyhet, dett blr ju gälla den ska höghastighetsbanan också?

    SvaraRadera
  6. *Sippar på havremjölkslatten från Pressbyrån*

    SvaraRadera
  7. Vilken tur för ansvariga att Skåne/Sydsverige fick oväntat få ministrar i den nya regeringen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skåningarna i riksdagen och i synnerhet regeringen är de dummaste och mest stockholmslojala svinen som handplockas till att statuera idealskåningen enligt makteliten samt tukta skåningar. De är förrädare och fiender. I Skåne är de mer eller mindre bespottade fubbickar, men i Stockholm kan de glänsa och hämnas det sunda föraktet de fått utstå, och går dubbel PK-stolle för att försäkra sig om att bli accepterade i den världsfrånvända miljön.

      Radera
  8. Man kanske skulle skippat att anlita Italienska och Kinesiska bluffentreprenörer som bara tar pengarna och sticker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apapap, inte påpeka det uppenbara nu! Ingen gillar en person som säger "vad var det jag sa..."

      Radera
  9. Bra sätt att få befolkningen än mer missnöjd med obalansen 08 och resten.

    SvaraRadera
  10. Jag hatar Stockholm. Jag hatar stockholmare. Jag hatar Sverige. Satans jävla utsugare och mördare!

    Detta var extremt väntat när världens dyraste motorvägstunnel beslutades. Deras skit ska minsann bekostas med skattepengar, medan andra får stå för fiolerna själva. Öresundsbron är helt lånefinansierad.

    Jag hatar de jävlarna. Jag hatar dem allihop. Jag hatar deras politik, jag hatar all deras skit. Deras jävla hus, deras jävla klippor, vatten, öar, skärgård, tunnlar, nöjesliv, medier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar hatisk. Slut på kaffe?

      Radera
    2. Förbifarten, som går på vägbudgeten, påverkar knappast alla dessa satsningar på järnväg i Skåne som nämns i blogginlägget, eftersom dessa budgetar är separata. Det som påverkar järnvägssatsningarna i Skåne är att cirka 100 av 400 miljarder som ska investeras i järnväg ska investeras i den nya stambanan.

      Radera
    3. Sen tåls att nämnas, Trafikverket har alltid en lista på projekt som skjuts på framtiden ifall saker blir för dyra då dessa är lägre i priolistan. Helt enkelt för att dessa bedöms ha lägst nettonuvärde.

      Radera
    4. Stambanorna som tvingats på Trafikverket av politiken bedöms dock ha negativ samhällsekonomisk lönsamhet.

      Radera
    5. 80% av förbifarten finansieras dessutom av trängselavgifter från Stockholm

      Radera
  11. Lars W, tydligen så finns inte 2 mil av E4an mellan Umeå och Skellefteå med i trafikverkets plan till 2033. Löjligt att de renoverar resten av sträckan med mitträcke. "De" hade gjort det om de hade mer pengar. Men till Fjollträsk projekten finns det då alltid pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förbifarten finansieras till 80% med trängselskatt.

      Ni kan ju börja betala tullavgift på den sträckan så kanske den rustas upp snabbare?

      Radera
    2. Det var en bra ide. Vi borde ta tull på alla natur resurser som skickas till Fjollträsk. 1% påslag på elen hade gjort alla till miljonärer

      Radera
  12. Ja man kan välja att läsa som fan läser bibeln. Egentligen handlar planen om stora infrastruktursatsningar i norr för att möjliggöra de stora industrisatsningarna.

    Man kan då vinkla det till att skattemedel går till kinesiska kapitalister, satsningar som dessutom finansieras med lån och trängselskatter från Göteborg och Stockholm

    https://www.tn.se/ekonomi/trafikverket-vill-lana-till-satsningar-i-norr/

    SvaraRadera
  13. I gävleborg räcker trafilverkets budget inte ens till att underhålla befintliga vägnätet. Så klaga inte för att ny infrastruktur stryks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta gäller för hela Sverige. Reinvesteringstakten är för låg på hela vägnätet, det är underfinansierat. Trafikverket själva till denna rapport:

      "Behovet av vägunderhåll är större än tilldelade medel
      Tillståndet på det statliga vägnätet har under en längre tid gradvis försämrats. Bakgrunden är mer komplexa anläggningar, ett växande behov av rekonstruktion av väg- och brokonstruktioner som en följd av att de har uppnått sina tekniska livslängder, ökade trafikmängder och en utveckling mot allt högre fordonsvikter."

      Radera
    2. Mer från den faktiska rapporten:

      "Trafikverket har, i brist på medel till vägunderhåll i förhållande till behoven, under en längre
      tid tillämpat en mer kortsiktig strategi på delar av vägnätet för att kunna upprätthålla
      funktionaliteten i vägsystemet. Utvecklingen mot en högre andel avhjälpande underhåll som
      tränger ut mer långsiktiga förebyggande åtgärder bidrar till att behoven för vidmakthållande
      av vägar kommer att öka på sikt. "

      Radera
    3. Det här är ett problem hela västvärlden lider av och The Economist har haft ett par intressanta upplägg om det, en underinvestering i infrastruktur.

      Radera
  14. Det är inte så konstigt att man satsar pengarna där det behövs mest, där flest människor bor. Hävstångseffekten på att optimera där blir störst för ekonomin, och då kan man även finansiera obygden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör stå i relation till befolkning och ekonomi. Samt var naturtillgångar finns m.m.

      Radera
  15. Lägligt för TRV att den danska entreprenören som bygger E4:an till motorväg genom Småland gick i konkurs. De kan väl omlokalisera medel till nya tunnelbanor till Värmdö, så kreti och pleti kan se den högborne ministerns badtunna utan att behöva titta på SD-tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägpengar omlokaliseras ej till järnvägsprojekt annat än via direktiv från politiker.

      Radera
  16. Det som är bra för Stockholm, det är bra för huvudstaden.

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Lyssnar man på Sandy Munro blir det ganska tydligt varför det blir så här.

    Svaret i korthet: Idi*ter färskt utbildade från Harvard och Yale, förlåt KTH och Chalmers som försöker spara varenda cent på varenda mutter å skruv utan att se långsiktigheten över huvud taget.

    Karln har en poäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du byter ut ingenjörer från KTH och Chalmers mot ekonomer från HHS så har du helt rätt! Ingenjörer är vanligen alldeles för intelligenta för att suboptimera på det sätt du beskriver. Ekonomer däremot ser bara siffror och begriper inte konsekvenserna av siffrorna, så de ”sparar” gärna pengar överallt de ser möjligheter. Jämför t ex med det svenska och finska kärnkraftsprogrammet. Det svenska styrs av ekonomer, det finska av ingenjörer. Åtminstone var det så för några år sedan. Resultatet blev en kraftig skillnad i ”up-time” till finländarnas fördel. Men någonstans i Sverige satt en ekonom med HHS-diplomet på väggen och var extremt nöjd över alla tusenlappar han sparat i kapitalbindning på onödiga reservdelar, som finnarna hade gott om. Med största sannolikhet vare sig begrep eller kände denne ekonom ens till konsekvenserna av sina egna beslut.

      Radera
  19. Ytterligare ett bevis på strategiskt feltänk från statsmakterna. Tendensen i Sverige, liksom i USA, är att arbetande människor flyttar från storstäder, som blir alltmer obeboeliga!

    SvaraRadera
  20. Denna artikel är full av bullshit och har lite med verkligheten att göra.
    Man förlägger infrastrukturprojekt där de får störst betydelse.
    Med något enstaka politiskt undantag.
    Självklart ser man på trafikintensiteten och körisker i första hand.
    Därför får inte Dalsland, Gotland eller Blekinge lika stora investeringar som Stockholm eller Göteborg.
    Trots det är det Göteborgare som gnäller värst

    SvaraRadera
  21. Fast tunnelbanan i Stockholm byggs väl inte av Trafikverket utan av Region Stockholm ("Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT")? Så eventuell kostnadsökning i tunnelbaneutbyggnaden är nog tveksamt om den påverkar Trafikverkets medel...

    SvaraRadera