Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-12-20 08:21

Teslas autopilot klarar inte lågt vintersolmotljus (film)

"Det är aldrig låg vintersol i Kalinfornien."
För tekniknaivisterna som tror att självkörande bilar kommer ta över, så fungerar inte bilarnas kameror i vacket väder med låg sol från slutet av oktober och framåt. Efter ett fyrtiotal avbrott under gårdagen på väg hem från Stockholm tröttnade vi och filmade fenomenet, som kommer innebära att alla självkörande bilar blir stående på plats i morgon- eller eftermiddagssolen - och eftersom kameran är bländad kan de inte heller fjärrstyras manuellt över 7G. Filmsnutt på avbrott fyrtioett nedan.

Teslas autopilot kör idag med radar och kamera, men i framtiden kommer man enbart ha kameror - kan en mänsklig förare klara sig med enbart synen kan förstås en dator också göra det. Andra tillverkare har dock allsköns sensorer som LIDAR, men ingen kommer undan att man måste ha kameror för att kunna se var vägen finns, se trafiksignaler, se vägskyltar och annat som inte syns på vare sig radar eller lidar. GPS (och även GPGS, APGS, Magellan, Glonass och allt vad de heter) har för övrigt alldeles för dålig precision för att kunna styra en bil - en decimeter fel och du är över i mötande fil, och precisionen handlar i bästa fall om meter.

Förutom att Tesla inte kan hitta vägen vintertid om det är snö på vägbanan (vilket det inte är i södra Kalifornien) så bländas kamerorna av den låga vintersolen vi har på våra breddgrader (vilket man inte har i Kalifornien). Därmed avbryter autopiloten kritiskt och tvingar föraren att ta över. Gott och väl så, man har ändå händerna på ratten, men i tekniknaivisternas framtid där självkörande obemannad taxi och  självkörande obemannade transporter ska ta över vägarna innebär detta att vägar i vissa riktningar vid vissa tider helt enkelt kommer bli igenproppade av autonoma fordon som står stilla för de blivit bländade av solen.

Och för den som tror att 5G-6G-7G ska användas för att i det läget fjärrstyra bilarna manuellt, så är som sagt kameran bländad så 8G-föraren kommer inte se något genom kameran heller.

Detta är alltså verkligheten till skillnad från teknikdrömmarna. Och det finns massor med andra randvillkor om inträffar hela tiden. Det räcker att de uppstår vid en promille av körningen (en meter per kilometer), så kommer bilarna inte långt. Och ingen som blir strandad i en robottaxi på motorvägen mellan Vagnhärad och Nyköping kommer beställa robottaxi igen.

På eftermiddagen hem från Stockholm avbröts autopiloten ett sextiotal gånger av motljuset. Ja, vi körde vindrutetorkare och spolning av rutan i försök att undvika detta, men det var i det närmaste skrattretande.

Film på ett av avbrotten ovan. Notera även att inte ens den adaptiva farthållaren fungerar, så det blir ingen farthållare alls på Tesla i motljus, utan även manuell fartpedal.

Ingen annan bilmodell kommer kunna klara sol rakt in i kameran heller. I övrigt så blir det hela tiden felmeddelanden från sidorkameror etc av samma anledning, även om bara funktioner som navigering med autopilot (köra av motorvägen på rätt ställe själv, hantera trafikljus etc) samt filbyte och säkerhetsfunktioner som att undvika krockar med fordon som kommer från sidan slutar fungera men bilen fortsätter köra rakt framåt i samma fil ...

Nej, drömmarna om självkörande fordon handlar mest om att kunna lansera helt orealistiska affärsmodeller till investerare så man kan motivera absurda aktiekurser, inte att det faktiskt ska gå att genomföra i verkligheten. Dessutom bygger dessa affärsmodeller på permanentade krisräntor, så man kan byta arbetskostnad mot kapitalkostnad.

Självkörande bilar är liksom 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 och 2021 bara ett år bort i tekniknaivisternas drömmar och Elon Musks försöka att blåsa upp Teslas aktiekurs.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

60 kommentarer:

  1. Tips: Stort reportage om Wagnergruppens ledogsoldater i DN idag.

    Inte jättemycket ny fakta kanske, men intervjuer med anhöriga mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Putins käcka gossar. De svingar nog en bägare med Blackwaters framskjutna operativa team och utbyter erfarenheter då och då hur man lättast pacificerar civila.

      Radera
    2. Kanske är det där spänningarna mellan de tre stormakterna kommer att lösas:

      Erik Prince, bror till Trumps utbildningsminister Betsy DeVos och tidigare VD och styrelseledamot för Academi (tidigare Blackwater) jobbar ju numera med att pacificera muslimer i Xinjiang, så kanske Prince, Dmitrij Utkin (Wagners chef) och några lämpliga kineser allihop kan ha ett litet supkalas och reda ut ett och annat.

      Apropå svinga bägare förresten, Wagners grabbar verkar hellre svinga slägga och spade om man läser rapporterna om krigsförbrytelser.

      Radera
  2. Vad tråkigt att läsa. Har inte kamerorna bländare då att de kan anpassa sig till mängden ljus som släpps in? Så fungerar ju våra ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att rikta en systemkamera in i solen och se vad som händer.

      Radera
    2. Det finns ju elektroniska bländare ("förstärkning") och slutartid som man använder. Ett problem är väl att det dynamiska omfånget är GIGANTISKT.

      Radera
    3. Nej, att rikta en systemkamera in mot solen utan något filter är inget bra. Jag bara tänker att detta måste man väl ha tänkt på om bilarna ska kunna vara någorlunda självkörande. Människor är ju dessutom utrustade med ögonlock för att kunna "tvätta" linsen vid behov. Märkligt nog saknar de flesta s.k. självkörande bilar detta, så det räcker med lite smuts för att de ska tappa funktion. Är det dumhet, snålhet eller vad? Det kommer ju att krävas helt ny hårdvara för att bilarna på allvar ska kunna fungera i verkliga livet. Det spelar ju ingen roll hur smarta de är, även blinda människor har problem att köra bil.

      Radera
    4. Man tittar aldrig rakt in i solen med sina ögon för då skulle man riskera brännskador i ögonen.

      Man kör extremt sällan bil på en väg med sådan lutning (speciellt om man kör en större väg) att ens låg vintersol går vinkelrät in i ögat. Utan det man gör är att blockera solen med solskyddet i bilen så det enda ljuset man får i ögat är reflektioner. Stör reflektionerna så använder man solglasögon. Stör någon reflektion ändå så tittar man bort.

      Lycka till att få till detta i en kamera inom en nära tid, givet att man nu endast ska köra på kamera.

      Radera
    5. kameran för denna funktion sitter vanligtvis (defacto) bakom vindrutan och enligt gällande regler ska vindrutetorkare och spolning finnas på bilen och fungera. Biltillverkare har redan tänkt på detta. Sedan tränar man självklart bilens algoritmer för bildigenkännande mha olika förhållande så som smuts, regn osv. Det läggs otroliga summor på detta så, snålhet, nee.
      Dock kan tilläggas att Teslas kamera börjar bli föråldrad i sammanhanget och har bara 1 megapixel. mera högupplösta kameror kommer i nyare bilar, dock kräver det betydligt mer processorkraft för att klara av högre upplösning. men det ger bättre detaljkännedom och kommer även med reducering av brus och bättre filtrering osv.

      Radera
  3. Jag drömmer om en självkörande , leasad vätgasdriven bil där vätgasen produceras med fusionskraft.

    Snart i en webshop nära dig... år 2080.

    SvaraRadera
  4. Ja, dagens teknik har uppenbarligen tillkortakommanden. Jag delar uppfattningen att helt självkörande bilar troligen är långt bort, men helt omöjligt behöver det inte vara. Specifikt vill jag nämna följande:

    1. Om en människa kan se tillräckligt för att köra bil i motljus bör det vara möjligt att utveckla en kamera som också kan det samt

    2. Självkörande bilar kan använda fler datakällor än enbart kamera, exempelvis LiDAR (laserscanning av omgivningen).

    Jag skulle själv gissa att vi inom några år kan se självkörande bilar som fungerar hyfsat i motljus, men hyfsat räcker tyvärr inte för att bilen ska bli helt självkörande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det står så kommer inte LIDAR kunna se vägmarkeringar, trafikljus eller trafikskyltar.

      Radera
    2. Att människor kan köra i motljus beror på att vi sänker säkerheten och tittar ner i marken framför bilen och skiter i eventuella skyltar som vi inte längre kan läsa. Personligen har jag ibland tvärnitat och kört framåt i typ 10 km/h när jag blivit bländad i stadstrafik. Motorväg vet man iaf att man inte har möte eller fotgängare.

      Radera
    3. Och om en datorstyrd bil detekterar soljusspektrum över en viss ljusstyrka, vad hindrar den från att sakta ner farten, samt använda LIDAR, Radar, sonar osv från att detektera hinder?

      Skyltar kan man ju lägga i en databas som uppdateras så vet bilen vad som gäller och följer anvisning efter skyltning. Till skillnad från människor.
      Bilens position kan ju lätt bestämmas.

      Men absolut, tekniken finns på pappret. I praktiken ...

      Radera
    4. Jaha, och när det är vägarbete, eller något annat som inte finns i databasen inträffar? Och LIDAR ser inte var vägen är.

      Radera
    5. Framtiden bilar kommer även att använda sig av HD-karta som innehåller den statiska informationen över vägnätet. Den använder sig av en sammanställning av informationen från bilens alla sensorer in GPS, LiDar, radar och kamera för att avgöra positioneringen på kartan. Det krävs väldigt hög tillförlitlighet på dessa systemen för att de lagligt ska få användas. Det är ASIL-D som är målet, den högsta nivån inom funktionell säkerhet, vilket är helt otroligt svårt att uppnå. Men möjligt met rätt derivering av. Dock kommer det att begränsas kraftig till när det är tillåtet, DVS certifierade vägar och begränsad hastighet. Det begränsas av tillåten ODD (Operational Design Domain).

      En bil som kör av sig själv från punk A till B, lagligt och säkert. Tjena! inte än på något decennium!

      Radera
    6. Vägarbeten är väldigt mycket databaslagrade idag.

      Samt att bilarna pratar med varandra och varnar för olika föremål på vägen.

      The sky is the limit. Som jag skrev, vi är där 2080...

      Radera
    7. Googla på Datex2 och trafikverket så hittar du det API som funnit ganska länge och används för just hinder och vägarbeten osv. Vägarbeten brukar ju sällan spontant uppstå på vägen såsom olyckor.

      Radera
  5. Skönt att se att det fortfarande finns någon plats för en människa. Självkörande bilar måste klara sig 110% autonomt utan 5-6-7-8G eller en tekniker i Bangalore. Punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrekt. Räcker inte att den självkörande transporten kommer 45 km innan randvillkoret, när det är 1 km kvar till destinationen.

      Radera
    2. Och de extra 10% måste täcka alla oväntade situationer (barn, nedfallet träd eller vildsvin på vägen).

      Radera
    3. F.ö. har väl Elon insett detta och säljer av sina aktier och är på väg till Mars? Återstår att se när investerarna drar samma slutsats. Tycker att Tesla kan fortsätta bygga sina bilar, men presenterar de inte dylika visioner så är de bara en väldigt liten fisk i havet av andra biltillverkare. Bra nagel i ögat, men lite reality-check hos alla parter skulle vara uppfriskande.

      Radera
    4. Bra bilar, men totalt orealistiska visioner och helt orealistisk börsvärdering.

      I övrigt har jag aldrig hört talas om att en Tesla bromsat för vilt. Den lär bara köra rakt på.

      Radera
    5. Verkar behandla vilt som fotgängare, not great not terrible https://electrek.co/2020/12/03/tesla-full-self-driving-beta-detect-avoid-deer-video/

      Radera
    6. Påminner om ett relaterat problem:

      https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/01/volvo-admits-its-self-driving-cars-are-confused-by-kangaroos

      Radera
    7. Intressant om bilarna inte klarar att skilja på vilt och människor och hamnar i en situation där bilen måste välja mellan att dräpa 10 av det den uppfattar som människor eller smacka in bilen i en stor tall och dräpa föraren. Vem programmerar de bedömningarna, vilken moral ska en bil ha och hur blir det om bilen tar fel på folk och fä?

      Radera
  6. Vad det gäller sidokameror - testade i höstas att köra en Volvo med ett brett båtsläp med stor båt på. Efter 100 meter gör man stopp och slår i instruktionsboken för att försöka stänga av alla "hjälp"-system som piper och blinkar.

    SvaraRadera
  7. Tänk en bil som kan köra autonomt 50% av tiden. Jag tror att den också skulle hitta kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Tesla kan idag köra i timmar på motorväg så länge man i Europa accepterar att det blir i 90 km/h bakom första lastbil. Så länge det inte blir vägarbete eller motljus, vilket det blir.

      Men obemannade fordon måste klara av 100% av vägen i 100% av fallen. Det duger inte att leverera ett paket 500 m från destinationen.

      Radera
    2. Det vore bra nog för postnord.. :)

      Radera
    3. Kan och kan. Det tillräckligt funktionalitet för att en bil ska kunna köra sig själv från a till b, dock med väldigt begränsad kvalitet. men risken att något kommer hända på vägen är vääääldigt stor. fordon som krockar stup i kvarten och dödar folk vid korsningar och övergångsställen är svåra att typgodkänna.

      Radera
    4. Jag tänker en rik, osäker och kanske syn eller hörselsvag pensionär som vill till stormarknaden en gång i veckan och någon gång ett kafferep mitt på dagen. Det finns ju massor med gamlingar som aldrig överväger att köra i mörker eller halka men ändå vill ha stor SUV. (Och ja, färdtjänst/taxi blir billigare för dem men inte ens i Sverige går det att förklar för alla.)

      Radera
  8. Jag tror, eller till och med är övertygad om att vi kommer att få se till 100% självkörande bilar men för "vi" ger jag en reservation för mig själv då jag är född på slutet av 50-talet.

    SvaraRadera
  9. Förvisso kan det var tråkigt att köra bil långa sträckor. Men jag skulle aldrig överlåta bilkörandet till automatiken. De senaste åren, när jag hamnat i en modern hyrbil, har den första halvtimmen gått till att stänga av all automatik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rätt skönt när det fungerar och man lär sig funktionerna. Borde ju dock ingå i körskolan (dock är det ju olika mellan bilat och tekniken utvecklas snabbt)

      Radera
    2. Blir dyrt om körskolan ska köpa in den mängden bilar som skulle behövas. Vi får väl helt enkelt hoppas att när tekniken mognat lite mer att tillverkarna kommer överens om en standard.

      Radera
    3. Adaptiv farthållare med radarsensor kommer jag aldrig någonsin stänga av, får ned stressnivån en hel del.

      Radera
  10. https://futureiot.tech/seoul-offers-free-rides-on-first-robo-taxis/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande men än så länge bara begränsat till en yta på ca 6 km2.

      Radera
  11. Jag står för samma uppfattning nu som 2014,2015,2016,2017,2018,2019,2020,2021. Ungefär 2030 kommer autonoma fordon slå igenom i vissa sammanhang som long haul transporter och på vägar där typiskt bussar etc kan köra. (men inte i alla trafikmiljöer). Förarstöd då du slipper hålla i ratten och lagligt kan läsa tidningen på motorväg kommer 1-3 år tidigare.
    "Vanliga" fordon kommer dominera fordonsparken till 2040.

    2014 kallade man mig för optimist. 2016-2019 för att jag jättepessimist. Det kommer ju nästa år typ och numer alltför optimistisk igen. Vi får se......
    Detta följer så här långt the hype curve teorin klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att fusion lyckas få ett genombrott först

      Radera
  12. En omöjlig tanke är väl inte att "Vägverket AB" (ja något bolag) tar fram en central databas med alla trafikljus, vägskyltar och pågående vägarbete, i kombination med tvingande "fyrar" som används av de som utför vägarbete och då markerar detta för de "autonoma" fordonen. Lika då kan man ju ha alla signaler och vägskyltar med sändare som säger status till fordon som är i färdriktningen. Nej, lär aldrig bli perfekt, men med redundansen i systemet borde det bli bättre än vi människor någonsin presterar på egen hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns redan och har funnits ett tag. Alla vägarbeten rapporteras i dagsläget in och får start-sluttid samt sträcka. Kartan du pratar om används redan för de fordon som siktar på de högra nivåerna av självkörande och kallar för HD-karta (HDmap). Googla på typ drivesweden, nordicway eller trafikverket API.

      Radera
  13. Du har helt rätt, men glömmer en liten detalj.

    Självkörande bilar behöver inte vara perfekta. De behöver bara vara bättre än genomsnittsmänniskan, dvs 99.999999% perfekta.

    Tror Tesla idag är på 99.999%, men tror på en kombination av FLIR och video. Det är bara jag dock. Framtiden får utvisa vilken teknik som i slutändan vinner, jag tror bara kameror är ett misstag som kommer nå 99.9999% och sen stanna där. Har ingen häst i racet dock. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du har helt fel som vanligt.
      Maskinen måste vara betydligt, tiopotenser bättre än människan.

      Annars accepterar inte människor att lämna över kontrollen.

      Det är det mänskliga psyket.

      Radera
    2. Ah, men nu missar du en annan del av det mänskliga psyket; girigheten.

      De ekonomiska faktorerna garanterar att det kommer finnas personer giriga nog att tillåta självkörande bilar i vissa zoner.

      När trafiksäkerhetsdatan från dessa första pilotprojekt kommer ut kommer det visa sig att självkörande bilar är mycket säkrare än manuellt körda bilar, även om människor är bättre på vissa specifika edge cases. Kom ihåg, är de 5% bättre än genomsnittsföraren är det 15-20% färre olyckor. Är de 20% bättre är det 50-60% färre olyckor.

      De olyckor som blir kvar är edge cases, helt sant. Men, folk kommer sätta sig i de nya "dödsmaskinerna" för de kommer vara billigare och bekvämare än att äga och köra en egen bil.

      Människan är lat, kåt och dum, i den ordningen. Först måste man orka, sen måste man vilja, sist måste man vara smart nog att skilja agnarna från vetet. :)

      Radera
  14. Elon sammanfattar det rätt väl.
    "Nothing has more degrees of freedom than reality."

    SvaraRadera
  15. Jag har pysslat lite med visionsystem, det är ganska enkelt dock inte billigt att komma runt den problematiken. Pinsamt hur dåliga system som finns i bilarna, de tittar alltså bara på en enda "vanlig" bild. Det som behövs är en riktig visionkamera som kan fota flera bilder samtidigt (alltså monokrom, infrarött), sen tittar man och jämför och värderar de olika bilderna mot varandra som jag jobbade med för 10 år sedan med hemmasnickrad mjukvara... ljusår före tesla och alla andra mjukvaror på bordet idag. Riktigt dåligt att de fortfarande är på en sådan otroligt låg nivå och kallar sina bilar självkörande när de inte ens kan bryta ut en blå lastbil mot blå himmel. Alla scenarion måste hårdkodas, det existerar inte AI!!! När ska folk fatta detta?? AI är en dröm, finns inte någonstans annat än i fantasin. För varje nytt scenario, ny krok = ny patch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur många bilder per sekund låg du på i analyserna?

      Radera
  16. Jag ser fram emot att man löser problemet med kameran och sen börjar man använda självkörande bilar baserat på 5G. Sen kommer dagen när en ondsint person sätter upp en stingray vid Fredshäll i rusning! Då får man ta en kopp kaffe och begrunda spektaklet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns redan experiment med hur man kan få självkörande bilar att läsa fel på fartskyltar. Går också att göra med andra skyltar, och det utan att det syns för vanligt folk. Såg någon Youtube där ett universitet visade det i praktiken. Hade något med hur digitalkameror fungerade att göra.

      Radera
    2. Jag vill minnas att jag sett den faktiskt. För övrigt, och möjligen anekdotiskt, jag jobbade många år inom telecom så det kommer dröja länge innan jag sätter mig i ett fordon vars framdrift och säkerhet är beroeende av mobilsystemen. Det är ett mindre mirakel varje morgon att telefonerna fortfarande fungerar.

      Radera
  17. Det vore underligt om Tesla skulle utveckla autonoma fordon för svenska vinterförhållanden före kaliforniska förhållanden.

    SvaraRadera
  18. Detta gör ju att kalla länder får ännu fler infrastrukturnackdelar mot varma, när de senare kan avskaffa mänskliga chaufförer helt medans de förra måste behålla dem.

    SvaraRadera
  19. Tekniknaivisterna svarar dock dåligt på logiska resonemang eftersom de har en religiös tro i grunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som vi ser är möjligt idag fick man vara otroligt naiv för att tro på för 2 år sedan. Har du svårt att skilja på orden från en troende och en AI-designer så är det kanske så att det är du som har de känslomässiga argumenten.

      Radera
  20. Tycker utvecklingen ser fantastisk ut. Bedöm den när den är klar. Att dömma ut innan är det klassiska felet folk gör i alla distruptiva förändringar. Folk skrattade åt Starlink, så också åt Teslas ny metoder för tillverkning av bilar. Samma med att Spacex raketer skall avgå 3 ggr per dag och en ny raket tillverkad vart 3 e dygn. Man skrattade åt aktien för 2 år sedan när jag köpte den. Det gör inte jag. Köpte mina första elbilar för 25 år sedan. Det var för tidigt. Men nu var det rätt igen. Köp med autopiloten mer än 90 % av min körning. Ser fram emot när FSD släpps loss i Sverige. Oavsett det blir Beta version eller ej. Vår Tesla uppfyller alla förväntningar som fanns. Dessutom med råge. Säkerhet, kvalite, bekvämlighet, prestanda, ekonomi, samt att den utvecklas även efter köpet..
    Framtidens bilar är här och kommer fler.
    Vi har redan sett att det jobbas med bilar utan ratt och pedaler..

    De närmaste 5 åren blir spännande.
    Tack Tesla för att ni finns..

    God Jul på er därute.

    Problem löser man, så även detta..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att kamerorna i Tesla inte kommer ta oss till självkörande. De är helt hopplösa på Teslan vid låg sol. Men ja kanske någon annan kan lösa det

      Radera
  21. Kan säga att på många områden är Volvo bättre. Tex. Fungerar alltid adaptiv farthållare. Filhållningen på större vägar är likvärdig. Volvo samarbetar också mycket bättre med föraren. Mjukare övergångar mellan förare och pilot tex. Ghost breaking är också icke existerande. Oerhört irriterande är Teslas försöka till att köra på och av avfarter automatiskt. Men på mindre vägar med linjer är Tesla klart bättre.

    SvaraRadera
  22. Många förståsigpåare i kommentarsfältet. Notera att Teslas AP och FSD är helt olika saker. FSD bygger på en helt andra algoritmer där en 3 dimensionell vy byggs upp från filmklipp med ett förlopp istället för massvis med enskilda bilder. Algoritmerna för att kompensera för informationsbortfall så som snöyra, motljus, smuts m.m är oerhört bra. Hårdvaran så som kameror kan visa sig vara otillräckligt, det vet vi inte, men att träna FSD'n under de svåraste förhållanden tänkbara är ändå en bra ide. En uppgradering av specifika delar är en småsak i sammanhanget. L5 kapabel autonom körning kommer mycket snabbare än vad folk tror. Teslas innovationstakt är inte som andra trötta företag med begränsad budget och de kan välja o vraka mellan exeptionellt begåvade AI-designers och ingenjörer.

    SvaraRadera