Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-12-07 09:56

Skenande elpriser skapar osäkerhet för elbilsspekulanter - kan punktera elbilsboomen

Elpriserna har på månadsbasis mer än fördubblats på ett år och på dagsbasis ökat med 400 - 700% när totalpriset räknas ut. Detta riskerar skapa osäkerhet hos elbilsspekulanter och punktera elbilsboomen. Elbilar innebar mycket låga milkostnader för bränslet, men en stor kapitalinsats. Även om energikostnaden fortfarande oftast är lägre än för brännbilar, så blir frågan om elbilar går att räkna hem på den totala ekonomin nu? Tänk om bensinpriset skulle ökat med 400% på ett år - från 15:- SEK till 60:- SEK litern?
Teslor och padelhall i vinterlandskap, december 2021
Dessvärre hade den tredje Teslan, en vit Model X åkt vid fototillfället så det fick räcka med en S och en Y.
Elbilar byter bränslekostnad (vi kallar el för bränsle här, även om bränsle avser sådant som brinner) mot kapitalkostnad, då de helt enkelt kostar mer för samma storlek på bilen jämfört med en brännbil. Med elpriser hemmavid på runt en krona inklusive alla skatter, elhandel, rörligt elnät och moms har det varit en god affär att byta till elbil istället för att skaffa en motsvarande brännbil i samma storleksklass.

Men om elpriserna består som nu, med medelpriser uppåt 4:- SEK per kWh inklusive allt, så är det inte säkert att skillnaden i bränslekostnad är stor nog för att kapitalkostnaden ska kompenseras.

Om dieseln kostar 18:- SEK och en snåldiesel drar 0.4 liter milen så landar milkostnaden för bränslet på 7:20 SEK per mil. Om en elbil drar 1.8 kWh per mil och det kostar 4:- SEK per kWh att ladda hemma så kostar det också 7:20 SEK per mil. Men elbilen kostar ett antal 100 000:- SEK extra i inköp.

Framför allt orsakar detta osäkerhet och påverkar psykologiskt. Tänk er att priset på bensin på ett år skulle öka från 15:- SEK litern till 60:- SEK per liter? Det är den storleken på prissrörelser som vi sett det senaste året när det gäller elpriset i södra halvan av landet.

Ingen gillar osäkerhet. Knappast heller den som tänker hosta upp en halv miljon eller mer för en elbil. Och då pratar vi inte om prisokänsliga köpare av Tesla, utan mer normal medelklass.

För övrigt - när media pratar om elpriset och slänger sig med priset exklusive moms, skatt, distribution (elhandel och elnät) osv, varför gör de inte det samma med bensinpriset och säger att bensinen kostar nu 6:- SEK per liter? Har media någon form av skattefrihet så de slipper betala skatt och moms när de köper el?
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

34 kommentarer:

  1. Vill fortsatt ha elbil även om jag inte har råd med kapitalkostnaden för tillfället. Bundet elavtal på tre år till ett bra pris bidrar men även vetskapen att kunna lägga om till timdebitering därefter och med det planera min laddning.

    Men när/om priserna nattetid börjar dra iväg så... Ja då blir det såklart svårare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min elbil kostar nog mer än 20 kr/mil i "bränsle" nu tror jag!

      Blir svårt att ta igen investeringen när elbilen är dyrare i drift än fossilen :-)


      Den ligger mellan 4-7 kWh/mil i det här klimatet med småkörningar mellan 2-15 km per tur.
      Skillnaden tror jag beror på om jag kommit ihåg att värma bilen en stund innan eller inte. Förvärmningen är mao inte medräknad i statisktiken som bilen redovisar.

      Radera
  2. Det är väl generellt ganska kapitalstarka människor som köper elbil och det drivs väl mest av andra orsaker än kostnader, så marknaden kommer nog fortsätta vinna mark, det tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte enbart kapitalstarka, privatleasing är stort. En leasing för runt 4-5000 kr/mån kombinerat med en elkostnad på någon hundralapp har gjort det jämförbart med en avsevärt billigare fossilbil med en högre bränslekostnad.

      Radera
  3. På frågan om journalisternas hållning svarar jag 1. de kan inte räkna och 2. de är rätt så lata.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja lata är de väl inte... det bara att fixa skägget tar sån himla tid, så tidsbrist skulle jag vilja påstå att de har.

      Radera
    2. Kan man bygga en bilmotor som bränner skäggolja? Föreslår experimentverksamhet på Södermalm i så fall.

      Radera
    3. Bra idé. En flaska med spraymunstycke kostar bara 30 kr på Dollarstore och går säkert att få billigare om man köper i bulk.

      Radera
    4. Handlar det inte om att för elpriset så finns det diverse olika avtal, olika elnät (med olika kostnader) och dessutom olika elhandelsområden?

      Slutpriset för Bosse och Nisse är helt enkelt inte detsamma. Svårt att därför prata om något annat än spotpriset om man vill jämföra över tid. Dieselpriset vid pumpen däremot är ungefär detsamma i hela landet.

      Radera
  4. De senaste veckorna har det inte varit ett dugg förmånligt att åka el tyvärr. Dock är snittet för de senaste 1000 milen 1,79 kWh per mil, vilket får anses helt okej med tanke på att elpriserna under hösten var riktigt låga.
    Men fortsätter elpriserna så kommer vi överväga att skaffa något fossilt igen.
    Mestadels för den usla räckvidden vid kyla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste man se till att bilen är fulladdad varje morgon.
      Allt annat är att be om problem.

      Radera
    2. Sant. Har tidigare smålett åt de med räckviddsångest, men har nu fått kallsvettas när räckviddsmätaren ljuger värre än Mp.

      Radera
    3. Förstår jag rätt bör inte en elbil lämnas någon större tid åt sig själv om den inte är ständigt (underhålls-)laddad när temperaturerna som här i Umeå har legat på som varmast -10 under några dagar?

      Radera
    4. Har bara kunnat läsa mig till att man inte ska låta bilen stå med urladdat eller fulladdat batteri. Hoppas inte man ska behöva underhållsladda, för då blir det fullt förr eller senare.

      Radera
    5. De mår helt klart bäst av att vara inkopplade vid kallt väder. Förvärma batteri osv gör stor skillnad och man vill ju inte förvärma kupé osv från batteriet.

      Ska upp till Umeå till jul hoppas det inte är minus 30 som för ett par år sedan, har ingen tillgång till laddning hos svärmor

      Radera
    6. Lever farmor på fjället i en stuga utan el? Nog borde hon väl ändå ha ett vägguttag någonstans i eller kring bostaden? Ladda med 6 eller 10A över natten... utan problem.

      Radera
    7. Lägenhet våning 5 Parkering på gatan. SC finns 1000m bort så det går bra

      Radera
  5. Boomen kan självklart komma av sig.

    Men för vissa kommer nog elbil att vara fördelaktigare beroende på om man kan installera tillräckligt med solceller eller inte.

    Det är bara att inse att det som snabbast lindrar, obs lindrar!
    De negativa effekterna av vindkraft är just solkraft.
    Allt för att avlasta förbrukningen av naturgas.

    Sen kan jag faktist tänka mig ytterligare en svart svan.
    Börjar naturgasen tryta, längre fram i vinter, så blir det lönande att köra igång bensin- och dieseldrivna elverk. Om man har tillgång till det.

    Jo, jag känner till en del lantbruk som redan har börjat med detta.

    Ni kan säkert föreställa er vad det innebär för bränslepriset om tillräckligt många gör så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att solcellerna producerar bäst när elen är relativt billig. Hade en helt okej årsproduktion, men den äts upp snabbt när man "tankar" bilen via nätet till nuvarande priser.

      Radera
    2. Förstår inte kopplingen elbil - solceller. Måste vara bättre att sälja all el som produceras på dagen och sedan köpa billigare el på natten till elbilsladdningen?

      Radera
    3. Och när "alla" har elbil och laddar på natten?
      Då är det bra att ladda med solceller på dagen.

      Radera
    4. Skulle tro att om hela sverige hade elbilsflotta varav 90% stod och långsamladdade deras dagliga genomsnitt på en mil eller två så skulle det inte göra speciellt stor skillnad.

      Lite enkel räkning. Vi har 7,1" bilar i sverige, vi kör sammantaget 6,7" mil per år enligt första google-svaret och vi kan höfta 2kwh/mil.

      Det blir 36,8 MWh per dag fördelat över 10 timmars laddning under natten (21-07) eller ca 3,7 MWh. Ok, det var betydligt mer än jag först trodde. Kanske slutar med att vi får dag-prisnivåer även på nätterna. Synd att solen inte skiner och vinden mer sällan blåser om natten bara..

      Radera
  6. Tesla, padel, church of S:t Jobs, spabad, smarthome och solpaneler.

    Bloggägaren är mitt i prick för sin tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man undrar vem som är den skäggige hipstern egentligen.

      Radera
    2. Väntar bara på att bloggaren ska flytta till Södermalm i den kungliga huvudstaden.

      Radera
    3. Fattas bara en elscooter!

      Radera
  7. Finns ju dock gott om elbilar idag där leasingpriserna halkat ned till samma nivå som motsvarande fossilbil (i den mån att det ens finns fossil-alternativ längre på de modellerna, men ändå).

    Gäller dock bara om man kan tänka sig att köra en icke-lyxbil så att säga. Tiden då man kunde motivera inköp av en eldriven lyxbil med att "totalkostnaden blir ändå lägre jämfört med en medioker fossilbil" är eventuellt förbi om inte elpriserna lugnar ned sig rejält!

    SvaraRadera
  8. Jag installerade solceller i sommar, och jag har paneler som täcker min konsumtion. Sen av någon anledning råkade jag binda elpriset på fem år.... Jag tänkte att jag gjorde bort mig big time. Men nu så börjar jag inse att det kanske inte var så dumt. Jag överproducerar på sommaren och köper tillbaka på vintern till samma pris, även om det är ganska dyrt. Har för mig att jag band på 84 öre. Dock tror jag att de subventioner som vi har idag, då vi kan ta bort transitkostnader kommer att försvinna dvs den där 60öringen som man får för att man producerar med solceller. Jag tror ju att en stor poäng med elbil är att den är integrerad i bostaden dvs att man kan ha den som korttidslager. Så jag väntar på den utvecklingen innan jag slår till på en elbil.

    SvaraRadera
  9. Är skenande elpriser en brun svan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det fortsätter och förvärras så kommer det att bli ett kämpigt valår för rödgrönt.

      Som att skjuta på sittande fågel för oppositionen när de börjar lägga samman alla åsiktsposerande beslut som saknat risk/konsekvensanalys under S+MP åren. Det kan komma att rulla huvuden.

      Tror i och för sig att team Magda är klar över situationen. Uttalanden som att nästa generations minireaktorer kan vara intressanta (trots S inriktning mot att avveckla kärnkraft) försöker åstadkomma en mjukare landning politiskt på den nationsförstörande katastrofpolitiken som huserat under 7 år.

      Radera
  10. Inte orolig i det längre loppet, finns fler anledningar att skaffa elbil än bara bränslekostnaden (främst tillförlitlighet och hållbarhet) och solpaneler garanterar tillgången till snorbillig energi för alla husägare.

    Så länge det råder fossilkris i världen kommer det vara snorigt dyrt med både el och bensin.

    Däremot kommer många nog skjuta upp sina elbilsplaner i det korta loppet.

    Fortsätter marknaden som den gjort hittills är brännbilarna nere på 5% eller så av alla bilar till slutet av 2023.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5% tror jag inte en sekund på. Det finns fortfarande ett grymt stort överskott på brännbilar och de kommer inte bytas ut i första taget. Däremot att nybilsförsäljningen halkar ner till 5% brännbilar kan vara realistiskt.

      Det är fortfarande billigt att ladda bilarna nattetid för övrigt. Man behöver inte stirra sig blind på kostnaden för några få timmar morgon och kväll.

      Radera
  11. Det finns flera fordonstyper som knappt finns som elfordon. Kombin tex.

    SvaraRadera