Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-12-07 15:31

Foto: Försvarsmaktens julklot Sätila december 2021

Klockan 14:25 skulle Försvarsmaktens julklot med Tp 84 Hercules flyga över byn, och vi var ett tiotal som hade samlats på byns utsiktsplats över Lygnern för att titta. Jag vågade inte chansa att de skulle flyga över gården - vilket de dock gjorde. Man ska ha stor respekt för de som lyckas ta bra foton på lågflygande flygplan, för det är inte många sekunder man har och att fixera ett rörligt mål i några hundra kilometer i timmen med teleobjektiv är inte det enklaste på några sekunder. Så det blev väl sådär.
Tp 84 Hercules
En minut före schemat passerade tre av Försvarsmaktens Tp 84 Hercules över Sätila klockan 14:24, och ett tiotal personer hade samlats vid byns utsiktsplats för att titta eller fotografera.

Det var dock inte många sekunder man hade på sig att ta foton framifrån, eftersom träden skymde de lågflygande planen innan utsiktsplatsen. Utifrån kompassriktning hade de flugit rakt över vår gård, så jag hade kunnat stå hemma och fotografera. Hade de dock valt en annan anflygningsväg hade jag inte sett ett dugg, så jag vågade inte chansa.

Dessutom är var det som alltid socialt och trevligt att prata med grannar (i lantlig bemärkelse, dvs inom några kilometer från byn) i kylan och grådiset. Vilket ger ett extra värde att stå på utsiktsplatsen istället för hemma.

Precis när planen kommit fria från träden runt prästgården

Dock skulle jag se längre på anflygningen om jag stod hemma, eftersom vi ligger högst upp, men på grund av träden skulle jag se mindre när de flyger bort.

Som det var nu hade man flera kilometer på sig när de väl avlägsnade sig över Lygnern för att till slut försvinna i grådiset och vända av igen norrut efter att ha svängt in över grannbyn Tostared.
På väg bort

Man får rejält med respekt för luftvärns uppgift av sådant här. Det handlar om sekunder från visuell kontakt till beslut om vapeninsats mot så här lågflygande flygföretag. Grupperingsplats behöver vara högt belägen för att kunna målfölja eller få några extra sekunder. Spaningsradar behövs för att få förvarning, men är man grupperad på fel plats är det antagligen i det närmaste omöjligt att verka, särskilt i svensk terräng med mycket skog som snabbt skymmer flygplanen.

Då flög man ändå inte maximalt taktiskt, utan ville faktiskt synas. Skulle det istället handla om snabbt attackflyg som Gripen så är en sekund att betrakta som lång tid.

Datum för julgransflygningarna hittas här. Just F 7 Såtenäs Skaraborgs flygflottilj flyger julgran med Gripen den 14:e eller 15:e december, men tider och rutt är inte fastställd än.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

7 kommentarer:

  1. 13:47 i Växjö- Mycket uppskattat av hela kontoret! Någon va dock lite undrande att det fattades ett plan.
    Men min uppfattning är att det är mycket uppskattat, och kom ihåg att om du är gnällig av dig, det är exakt 0 kr för dig som skattebetalare, detta behöver övas på oavsett om det sker i norrlands inland eller att man visar det för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BRa påpekande, man måste ha flygtimmarna oavsett.

      Radera
  2. En del får tidsangivelse på anländandet, annat var det för mig i höstas när jag höll på med lunchen och en Tp84 dök upp ovanför grannens lada riktning mig på ca 30 m höjd över marken ungefär samma höjd som min drönare går upp till vid återfärd till startpunkt.
    Tog den sen på flight 24 då den gick upp till 900 fot över KalmarSund med nr. 840008, var väl på väg mot F17.

    SvaraRadera
  3. https://mobile.twitter.com/Shtirlitz53/status/1468154791981367299 någon som kan ryska? :)

    SvaraRadera
  4. 1994 hade jag nöjet att tillbringa några dagar vid Normandies kust i samband med 50-årsjubileet av landstigningen 1944. Bl.a. fick jag se luftlandsättning från om det var 12 eller 13 Hercules som närmade sig ett stort fält (ett par km långt) i trädtoppshöjd för att så sent som möjligt stiga till "fällhöjd" (gissningsvis 150-200 m) och fälla ett "moln" av soldater från sina bakramper. De behövde dessutom göra två passager för att få ut alla.
    Det var en mäktig syn, och man fick ännu mer respekt för de soldater som på "premiärnatten" gjort samma hopp i mörker och från bakre sidodörren på DC3'or...

    SvaraRadera
  5. 12:54 passerade de över Helsingborg. Hjärtat slog litet extra hårt och varmt när de flög över.

    SvaraRadera
  6. Fattas det det inte en för ett klot ?

    SvaraRadera