Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-12-04 16:18

Första riktiga testet av Subaru XV 1.6

Idag blev det det första riktiga testet av vår Subaru XV 1.6. Lite drygt ett ton släpvagn upp för tre branta oskottade backar (varav två långa) och en längre mindre brant backe utan möjlighet att ta sats innan och bilen tuggade på som ingenting med sin riktiga fyrhjulsdrift.
Subaru XV 1.6 2018 hemma med släp
Behövde köra hem lite mer grovfoder, vilket hade pajats lite av kalenderkrockar och väder under hösten - det går inte att köra med otäckt hövagn när det regnar. Med snöläget som det är fick det helt enkelt bli vanlig skåpsläpvagn bakom personbil istället medan det var uppehållsväder.

Dock har inte vägen skottats idag, så det var fem cm snö, ihoptryckt till is i spåren då temperaturerna varit uppe och nosat på nollan. Därtill har vi 50 m stighöjd från stora vägen, fördelat på tre branta backar med 6 - 12% lutning, och en längre med svag lutning. Backarna är dessutom direkt efter kurvor, så man kan inte heller ta sats.

Av just sådana här anledningar behöver man ha riktig fyrhjulsdrift där vi bor. Förra bilen hade den vanliga fejkade trehjulsdriften som de flesta så kallade SUV:ar har (om de inte har tvåhjulsdrift och bara ser ut som en SUV för att ägaren ska verka en friluftsmänniska), dvs de börjar inte driva på fyra hjul förrän ett av de drivande framhjulen släpper. Undantagen är fyrhjulsdrivna elbilar, som faktiskt driver på fyra hjul hela tiden.

Så med cirka 1100 kg i släpvagnsvikt (av 1400 kg godkända) var detta det första riktiga testet av Subarus signum fyrhjulsdriften. Det handlar om den svagare 1.6-liters motorn på 114 hästar, och vinterdäcken som följde med bilen var dubbfria. Dessutom är alla Subaru numera med automatlåda, så utgångsläget var kanske inte det bästa.

Men det gick. Bättre än gamla trotjänaren Hondan, utan mer som en kniv genom smör, utan minsta motstånd och exakt noll slirande. Lite högt varvtal på motorn via växellådan kanske med tillhörande ljudnivå, men det får man leva med om man kör bensin istället för en knackande diesel.

Sedan blev det en del bärande då det inte går att köra hela vägen fram till höskullen utan att först behöva skotta cirka 40x3 meter.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

30 kommentarer:

  1. Driver verkligen de flesta elbilar med awd konstant på alla fyra hjul?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla model S gör det, model 3 har två olika sorters motorer och driver på bakhjulen tills det släpper. Skön känsla då man först får lite sladd och sedan får kontroll igen.

      Radera
  2. Kör Subaru Outback, Suzuki 413 pickup och Land Rover Defender. Samtliga tre klarar vintern med bravur. Min första Subaru, definitivt inte min sista.

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett bra bilval, både jag själv och min sambo kör Subaru som jag sagt tidigare och det är bra kärror. Jag ämnar stanna hos Subaru, hoppas de gör en elbil lagom till vi har en utbyggd elinfrastruktur i Sverige och en sissådär 10 fler kärnkraftverk igång med vardera minst 3 reaktorer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska komma en Forester-stor elbil från Subaru typ 2022-2023.

      Radera
    2. Jepp, bygd tillsammans med Toyota som gav sin bil det logiska namnet bZ4X. Synd att de valde att kapa bort en stor del av bagaget med ett snedtak bara. Är bara ca 40 liter större än xc40.

      Radera
    3. Elände sådant. Känner att XV:n har en perfekt storlek som andrabil. Enda jag saknar från Hondan var att man där kunde fälla upp rutan på bakluckan, och således enkelt stoppa in brädor etc utan att behöva släpvagn. Går iofs att montera takräcke istället.

      Radera
    4. Intressant, hade helt missat detta. Blev besviken på E-boxer som min sambo kör, drar precis lika mycket bensin som föregångaren. Tyvärr kommer det bli ännu en liten svindyr el-SUV utan något som helst lastutrymme är jag rädd efter att ha sett konceptbilderna. Jag hoppas verkligen Subaru tar förnuftet till fånga och antingen ger ut en riktig Forester eller en Outback som jag själv kör.

      Radera
    5. https://www.subaru.se/modeller/solterra/

      Bakluckan är som sagt idiotisk. Så mycket bortslösat utrymme.

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Ja får se mer exakta mått om det passar bra för mina behov, med hundbur bl a. Men för egen del hade en el Levorg varit perfekt, eventuellt med lite högre markfrigång.

      Radera
    8. Ja, en eldriven Outback, 20 cm markfrigång vore perfekt. Kör en Outback 3.6, 6 cyl, 260 hp. Gott om plats för hundbur.

      Radera
    9. Skulle ju leverera den saknade elbilskombin och bli en storsäljare i Sverige. Volvo ska ju ej leverera någon elbilskombi.

      Radera
    10. (dragkrok förstås, är ju ett krav i Sverige har jag hört)

      Radera
    11. Dragkrok är ett måste! Vardagslivet blir så mycket lättare då. Takräcke är bra för takboxen och trävirket. Den mest praktiska bil jag haft var dock en Volvo 945 sport, (högtrycksturbon), med automatisk nivåreglering. Jag fick in en elektrisk höj- och sänkbar behandlingsbrits när baksätet var nedfällt.

      Radera
    12. Ja dragkrok är ett måste, har säkert använt den 1 gång per år och det hade inte varit smidigare att hyrt lämpligare fordon. /s

      Radera
    13. Bor på landet och kör släp med bl a vedklabbar och båtmotor, båttrailer och husvagn. Hade jag bott i stan, (Sthlm) så hade jag hyrt lämpligt fordon vid behov. Och man får rätt mycket taxiresor för vad det kostar att ha bil.

      Radera
    14. Dragkrok måste man ha, absolut minst 750kg helst 1250. Jag använder släpet väldigt ofta för min hobby så det blir väl en 50 körningar om året helst dubbelt så många om jag hade haft tid ;)
      En eldriven outback, utan krussiduller såsom utfällbara skateboards och paraplyhållare i guld som bara driver upp priset kan jag klara mig utan. Jag hoppas Subaru är kloka nu, tyvärr är Sverige en mycket liten marknad och drakrok-kombi är en variant som inte är särskilt efterfrågad globalt.

      Radera
    15. Allt under 4250kg - bilens totaltvikt är ju waste. Klarar inte bilen det samt att den inte stödjer 800V laddning så är det instegmodeller, alt smutsar ned miljön med döda dinosarier avgaser. Nä tack! Tur Porsche/Audi och Kia/Hyundai finns där i teknikens framkant. Dessa premiumbilar har ju gjort mos av bl a Tesla och VW.

      Radera
    16. Dragkrok är ett måste för svenska bilister, och verkar vara unikt i världen. Varför ska vi tvunget ha bilar som ska klara att köra hem ett kylskåp och dra släp till återvinningen? Hur klarar sig övriga världen utan såna bilar?

      Radera
    17. Jag hoppas att Mjau är ironisk :)

      Radera
    18. Nä, Mjau har nog guldplätterade HDMI-kablar också.

      Radera
  4. Haha, vår framhjulsdrivna Honda crv kom inte upp för vår sista backe med låga 6% lutning... Var mer slask än snö igår här i Skåne

    SvaraRadera
  5. Subaru är en traktor men det är en pålitlig och lite halvfräck traktor, älskar min Outback som tuggar sig fram årligen på riktigt usla skogsvägar, ibland med släp och ibland tunga släp. Gör mig aldrig besviken, skulle älska om dom gjorde en pick-up med samma egenskaper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns ju en Subaru Baja ett kort tag i början på 2000 talet.

      Radera
  6. På tal om bilar, verkar som att nötterna på SVT är igång igen. Dags för en debunkartikel? :)

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kalla-elbilar-stoppade-upp-e6-under-snokaoset

    Andra har grävt och räddningstjänsten hävdar att det rörde sig om en eller två enstaka elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att de nämner att man bör titta på lösningar som motsvarar en bensindunk. En elbil tar sig ofta en mil på två kWh så man borde kunna fixa uttag för externt nödbattri på 2-3 kwh för att man snabbt ska kunna flytta bilen till en laddplats. Produkten kunde ju med fördel riktas mot bärgare. En annan lösning vore att programmera in ett stopp mot att använda värmen i bilen de tre sista milen..

      Radera
    2. Bärgarna har redan laddning för elbilar så du är lite sent ute...

      Radera
    3. Tesla club Sweden har en bra artikel om elbilskaoset som inte fanns...

      https://teslaclubsweden.se/elbilskaoset-som-inte-fanns/

      Radera