Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-11-28 17:00

Söndagsenkät: Vad tycker du om din lokala kollektivtrafik?

Dags för en söndagsenkät igen. Vad tycker du om din lokala kollektivtrafik? Svara nedan.
Varning för spårvagn!
Enkäten avser alltså den regionalt finansierade lokaltrafiken, t ex Skånetrafiken, Västtrafik, SL osv, och inte kollektivtrafik som flyg, taxi eller SJ, men väl pendeltågstrafik, bussar, spårvagnar, skärgårdsfärjor och de allerstädes närvarande tunnelbanorna som hela Sverige har tillgång till med avgångar var femte minut.

Svara nedan. Jag kan inte se något annat om dig än det du svarar och tidpunkten för ditt svar, inte ens ditt IP-nummer, och det finns inget sätt för mig att få fram mer information.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

48 kommentarer:

  1. Fungerar rätt okej i Skåne. Lite dyrt för korta sträckor, så miljöperpektivet saknas efter senaste prisändringen. Jag anser att skolbarn borde åka gratis inom kommunen.

    4 spår mellan Malmö-Lund blir säkert bra till slut. Vi har ju trots allt ett bra track-record i SV-skåne att lyckas med våra projekt (City-tunneln, Öresundsbron etc). Vet inte hur det ser ut i Göteborg dock?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyrspåret läggs dock i ett tråg pga NIMBY-asen Burlöv och Staffanstorp, vilka även förhalat projektet med 20 år! De borde fan inte ha några tågstationer. Dessa skithålor hade inte existerat utan järnvägen. Tråget kommer skapa problem med underhållet och för godstågen och göra persontrafikresorna till fruktansvärt tråkiga och omänskliga upplevelser. Helt efterblivet att bygga så i en miljö som är platt och stabil.

      Radera
    2. Ja Skånetrafiken handlar mycket om lokalpolitik...Dansken på Skåningen, Skåningen på Kristianstad och Småland och Blekinge.
      Bloggaren hyllar ofta Öresundståg, beror endast på att Danskar och Skåningar inte haft riktigt tid med att ta itu med Västgötar, men det kommer, Cornu.

      Radera
    3. Extra festligt att Burlövs kommun som är ett klassiskt tungt sossefäste (maktskiftet 2018 var första gången någonsin) vägrade ge bygglov för annat än nedgrävning av järnvägsspåren i det gediget borgerliga Åkarp, en ort som kallades "Malmös Djursholm" på sin tid.

      Radera
    4. Tågen i skåne kräver PBT (psykisk beredskaps träning), det är lite som jobbroulett om när man är framme.... inställda avgångar, försenade avgångar, detta i kombination med dålig information (trots att tågen har GPS så är det inte enkelt att se den trafiken/infon-man får leta...) En av banditerna är givetvis bananverket (jo, jag vet att de inte heter det längre..) som inte verkar veta hur man gör upphandlingar, ej heller hur man driver järnvägstrafik. Jag upplever mindre problem i alperna och i japan med tidpassningen-de har ju också vinter och snö.....

      Radera
  2. Bor utanför tunnelbanesträckingen, drygt två mil från arbetsplatsen på landsbygden i södra Sverige.
    Om jag tar bussen på morgonen blir jag antingen två timmar för tidig, eller en timma sen.
    På kvällen blir det drygt två timmar senare ankomst hem. Helt ok enligt skatteverket, men inte i mina ögon.

    SvaraRadera
  3. Bor centralt i kommun med egen lokaltrafik, den nyttjar jag ibland och tycker den är helt okej, har nära till hållplats och turtätheten är överkomlig. Men regionens bussar är sådär bra. Är jag ute och vandrar på skåneleden fredag-söndag så gäller det att planera hemresan noga

    SvaraRadera
  4. Bor 22 KM utanför stockholm, jag har inget som hellst problem att uppfylla kravet för bilavdrag när jag har jobbet på östermalm i stockholm, det kallar jag kass eller i det närmaste obefintlig kollektivtrafik. Jag kör alltid bil.

    SvaraRadera
  5. Bor i Mälardalsregionen. Pendling till Stockholm sker med SJ tåg. Många år av stora problem med avgångar och förseningar. Krävs väldigt starkt psyke för att inte balla ur.

    SvaraRadera
  6. Har utnyttjat kollektivtrafiken både i Skåne och Västra Götaland så har lite att jämföra och utveckla.

    Skåne: Stadstrafiken är mycket bra (8-10 min väntetid maximalt i rusningstrafik, 15-20 andra tider), så även tågen mellan de större städerna. Använde den aldrig för att åka till mindre städer utan tåg eller landsbygd, men har enligt hörsägen att den är mindre bra. Priserna är relevanta, inte för höga, inte för låga. Hygglig service. Zon system för priser, men uppdelat på städer.

    Västra Götaland: Dålig tillgänglighet, usel service, svindyrt, idiotiskt zon system som hämtat från en region med 15 gånger mer invånare och ren storstads struktur, inte landsbygd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När Skånetrafiken bildades tog man i princip inte in någon på den administrativa nivån som varit anställd i de gamla länstrafikerna (Malmöhus+Kristianstad). Det skulle inte bli prestigelåsningar kvar var tanken. Hur det var när Västtrafik bildades vore intressant att höra om.

      Radera
  7. Åkersberga, storstockholm. SL: Not great, not terrible!

    SvaraRadera
  8. Använder mer SL än min egna regions för jag pendlar till Stockholm

    SvaraRadera
  9. Har tre kilometer landsväg till närmsta busshållplats där buss passerar 12 gånger vardagar och 4 gånger helg. Är dock inget alternativ för mig.

    SvaraRadera
  10. Några år sen, men ändå. Japanska Järnvägens representanter bad om ursäkt officiellt, då Shinkansen var 1 min sen, respektive avgick 20 sec för tidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så konstigt när avgångarna ser ut som denna: https://www.youtube.com/watch?v=E7kor5nHtZQ (ingen rickroll)

      Radera
  11. Vilken kollektivtrafik?
    Hälsningar N Blekinge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holmsjö station har sexton avgångar per vardagsdygn mot staun/Karlskrona och Emmaboda för byte av tåg mot andra delar av världen. Det är rätt imponerande på en bana med sådär 40000 i upptagningsområdet.

      Radera
  12. Förutom tidsaspekten att jag förlorar 1,5h dagligen istället för att köra själv så fungerar den bra, så länge man skall till centrala Lund/Malmö.

    1,5 timmars inkomst om dagen betyder att någonstans runt 50-60kr /litern för soppan är det break even.

    Ja, så länge inte Skånetrafiken får bestämma. De ville dra in direktbussarna i 20min intervaller i rusningstrafik och koppla med 10 min trafik till närmaste tågstation. Med ett tåg i timmen.

    Så nej, mitt förtroende för Skånetrafiken är rätt lågt :)

    SvaraRadera
  13. Jag slutade åka kommunalt redan när jag bodde i Solna,(där finns buss,stadsbuss, pendeltåg, tunnelbana och tvärbana)

    SvaraRadera
  14. Jag använder den lokala kollektivtrafiken för sällan för att ha en meningsfull åsikt om den. Förr var den rätt ok.

    SvaraRadera
  15. Kollektivtrafiken är obefintlig i Norrbotten. Praktiskt taget omöjligt att ta buss till jobbet och tillbaka. Men man kommer alltid fram och i tid när det väl går en buss.

    Samt nu har S och MP mer eller mindre tagit bort det lilla avdraget som fanns för att samåka till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar utanför de större (den större) staden?

      Radera
  16. Jag har inte åkt kommunalt på flera år och definitivt inte under pandemin. Under dagen kommer det en buss per halvtimme, men under rusningstiden med 7 minuters mellanrum. På kvällen är det kanske en timme mellan bussarna.

    Bussen är ofta sen och ibland kommer den inte alls eller kör förbi hållplatsen, t ex när vintervädret förändras och alla pimpelfiskare och långfärds-skidsko-åkare i skärgården får för sig att åka hem till stan samtidigt.

    Eller om ett åskväder bryter ut och folk på bryggorna i skärgården får för sig att rusa till Waxholmsbåten resp. bussen i hamnen precis samtidigt och bussen blir knökfull och kör förbi.

    Eller om bussföraren har blivit sjuk, så får alla stå i kö och vänta på nästa buss. Nuförtiden finns inga reserver som förr i tiden.

    Eller om det har hänt en olycka längs den långa, slingriga vägen utan vägren och trafiken är stoppad.

    Eller om det är för halt på vintern, så ställs hela trafiken i området in och man får pulsa i snön i evigheter för att komma hem. Förr i tiden hade vi tuffa, erfarna busschaufförer från Ramsmora-garaget på min linje och de kom precis vid rätt klockslag, var aldrig sjuka, klarade halkan hur bra som helst. De t o m väntade när jag sprang efter bussen, pga att firman som vägföreningen anlitar för sandning inte har gjort sitt jobb och min väg till bussen var snorhal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det kommer en buss var sjunde minut kan den väl inte vara mer än 6 minuter sen? :) Eller är den rent av en minut tidig då?

      Radera
    2. Det är under den värsta rusningstiden som det är 7 minuter mellan bussarna. På kvällen är det kanske två timmar mellan dem och på natten vet jag inte om det går några bussar längs min linje alls.

      Men det finns ett alternativ: åka stomlinjen (Hemmesta-bussen) från Slussen eller Nacka Forum till Ålstäket och promenera hem, det tar ca en timme. Jag hoppas på en egen stomlinje med bra turtäthet hit.

      Radera
    3. Så bussen är sen på kvällen men aldrig på natten?

      Tycker bara att det låter som gnäll... men jag kan ju ha fel. Om du inte ens åker buss - hur vet du då att de faktisk är sena?

      Radera
  17. Jag knappar aldrig in frågeformulär på Google, de ska veta så lite som möjligt om mig.

    Skånetrafiken får bottenbetyg av mig av den enkla men allomfattande anledningen att de har totalförbjudit kontanter i sitt biljettsystem. Satans fascistsvin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här går det inte heller att betala med kontanter. Det finns nästan ingenstans att köpa biljetter heller. Diskriminering!

      Radera
    2. Ni kan vara lugna - det går snart inte längre att köpa drivmedel för kontanter heller!

      Radera
  18. Har åkt kommunalt dagligen Stockholm - Högdalen/Tyresö i snart 30 år. Fungerar utmärkt utom när det inte gör det, men det är inte så ofta. Lyxigt att någon annan kör så man kan läsa tidningen, halvsova eller titta på vackra damer istället.

    SvaraRadera
  19. Många år med direktbuss 35 km mellan två städer. En gång var en förare hastigt sjuk, nästa buss kom 20 minuter senare. Två gånger har det blivit mekaniska fel, då har nästa buss stannat och fyllt upp lediga platser.
    Underbart att kunna läsa, sova eller att skriva elakheter på nätet
    Kostnaden 795 kr per månad är billigt för att slippa ha 2 bilar i familjen

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Förslag på enkät: hur ser du på risken att vaccinpassen blir permanenta och kombineras med ett social credit system t ex a la Kina?
    Med tanke på att regeringar sällan lämnar tillbaka maktbefogenheter de fått, sägs det, är det kanhända en befogad fråga. Tekniskt vore det väl fullt möjligt med tanke på den tekniska utvecklingen inom AI och övervakning. Hotet från virusets varianter och kanske klimathotet skulle kunna motivera utvecklingen och entusiasmera åtminstone Miljöpartisterna. För att anknyta till Söndagsenkäten så är det lätt att bli bannad inom kollektivtrafiken om man inte fullgjort sina plikter eller tex kört för långt med egna fossilfordonet.

    SvaraRadera
  22. Jag bor i Mölnlycke, 14km utanför Göteborg. 68kr enkel resa med kollektivtrafiken (buss), det blir 272kr för två personer tur och retur. Det är extremt sällen det blir bussen, endast då något alkoholhaltigt ska intas inne i stan.

    SvaraRadera
  23. När jag var yngre så fanns det fungerande regionaltrafik mellan de närmaste tätorterna med buss och tåg… sedan dess har det byggts en motorväg och nu får man vara en riktig självplågare för att ta bussen. Tåget har slutat att gå.

    Lokalt? Finns inget. Det är till att gå, cykla eller åka något motordrivet fordon.

    SvaraRadera
  24. Bor i utkanten av en sömnig 70-talsvillamatta en liten stad mitt i Sverige, turtätheten på den reguljära kollektivtrafiken lämnar en hel del att önska. Däremot tycker jag man lyckats rätt bra med bokningsbar flextrafik så man med viss framförhållning i bokningen i princip kan få en minibuss-taxi (egen eller delad med ett fåtal medpassagerare) ända fram till rätt adress. Rätt smidigt t ex för morsan när hon kommer hit med tåget.

    SvaraRadera
  25. Kan ej svara på enkäten då det är för mycket känslor inblande vad det gäller Öresundståg. Öresundståg kan jag dessutom meddela för de som inte vet är Sveriges näst största tågsysytem. Men det gör fasiken inte nått bättre. Blir för många inblandade.

    SvaraRadera
  26. Jag gav en tvåa.
    För gymnasiebarnen går det faktiskt en morgonbuss och en kvällsbuss de har möjlighet att ta, under förutsättning att de vissa dagar i veckan orkar vänta några timmar i stan före eller efter skolan. Men det är många atraktorer som är ivägen på vägen..

    SvaraRadera
  27. Har inte åkt kollektivt sen 70-talet men då fungerade den vad jag kommer ihåg.

    SvaraRadera
  28. Är rätt nöjd. Bussen kunde ju gått lite oftare, men ska inte klaga då det är ”gratis” att åka med.

    SvaraRadera
  29. Nu handlar ju detta inlägg om kollektivtrafiken, men om vi utvidgar det till infrastrukturen kan jag inte låta bli att nämna det danska företaget Barslunds konkurs. De har(hade) huvudentreprenaden för fyrfilig motorväg mellan Värnamo och Ljungby (E4an). Kontraktet med trafikverket värt en miljard eller så. Barslund har gjort en hel del jobb gär nere och ofta har det skrivits i lokalpress om att det har gått fortare än planerat.

    Tyvärr hade man visst missat en nolla, antagligen i något excelark och nu vet ingen hur det vlir med de sista milen på E4 som ej är fyrfilig i södra Sverige.

    Som någon sade Excel är det farligaste programmet för ett företag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju inte hela världen, Ljungby och Värnamo får ju snart höghastighetståg.

      Radera
  30. En hundring i månaden lägger jag ut på SL , då blir det pendeltåg eller pendelbåt, aldrig T-bana. Arbetsresor blir det 27 km om dagen med cykel. Bilen används till storhandling och utflykter, den har gått 300 mil på ett år.

    SvaraRadera
  31. Det förvånar mig att ingen tagit upp ämnet om Skånetrafikens intelligensbefriade zonsystem. Resan mellan två orter kan kosta helt olika summor beroende på vilken hållplats man ska till. Jag tycker att det är självklart att det ska vara ett och samma pris mellan två orter.

    Vissa orter blir missgynnade då de råkar ligga några hundra meter utanför gränsen på 8 kilometer, och därmed får betala dubbelt så mycket som resenärer från en annan ort som råkar ligga ett par hundra meter innanför denna gräns.

    Jag hoppas på att vi i Skåne blir befriade från detta zonsystem när ett rikstäckande zonsystem blir aktuellt. Jag hoppas vid alla goda krafter att de inte tar efter Skånetrafikens system.

    SvaraRadera
  32. Fungerar för det mesta för vardagen (dvs jobbpendling) med Sörmlands Trafik och SL mot Stockholm. Utanför det behöver man bil om man vill storhandla, hälsa på kompisar eller bara hänga kvar nån timme eller 2 på after work.

    SvaraRadera
  33. Kollektivtrafiken har skiftande kvalitet där jag bor i utkanten av Västra Götalandsregionen. Tågen ställs in så fort som det blåser lite på grund av dåligt underhåll på spåren. För att komma till storstaden Göteborg är bussbyte nödvändigt, vilket kan vara knepigt. Dessutom tycker jag inte om att åka buss. Men båttrafiken har aldrig ställt in, oavsett väder. Heder åt dem, men så är det ju ett privat företag, som kör på entreprenad.

    SvaraRadera