Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-11-30 12:57

Karlsborgs flygplats öppnas återigen för militärt transportflyg

Bara timmar efter att miljöpartiet lämnat regeringen meddelar nu F 7 Skaraborgs Flygflottilj att flygplatsen på Karlsborg åter öppnas för trafik med propellerplan och Försvarsmaktens Tp 84 Hercules.
Kråks skjutfält söder om Karlsborg. Själva flygplatsen är skyddsobjekt och får således inte fotograferas.

F 7 skriver på Instagram:
"Karlsborg flygplats är en viktig strategisk flygbas och förbanden på plats är beroende av en flygplats för sin verksamhet. Nuvarande statusbedömning innebär att vi nu åter öppnar upp landningsbanan för trafik med propellerflygplan.

Huvudlandningsbanan (rullbana 06-24) har varit tagen ur bruk för flygtrafik sedan 2018 på grund av att det då bedömdes att det fanns sprickbildningar och ytsönderfall. Ny statusbedömning av landningsbanan har nu genomförts och Flygvapnet har efter det gjort bedömningen att landningsbanan med de senaste underhållsåtgärderna håller för propellerflygplan, som TP 84 Hercules."
Flygplatsen har dock använts av helikoptrar och Underrättelsebataljonens mellanstora obemannade flygfarkoster, sk drönare/UAV/RPAS, och har haft 1 100 flygrörelser om året med dessa.

Att åter öppna rullbanan på Karlsborg för Tp 84 är antagligen en avsevärd förkortning av svensk insatsberedskap, då man behöv flytta elitförbanden och specialförbanden på Karlsborg till Örebro flygplats eller F 7 på Såtenäs för att kunna flyglyfta dem längre sträckor än vad brukligt är med helikopter.

Tydligt är att dagen efter att MP lämnat övergångsregeringen så verkade frågan om Karlsborgs flygplats med ens färdigberedd på Försvarsdepartementet, vilket tagit sju år.
Helikopter 16 Blackhawk över Vättern utanför Karlsborg
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

25 kommentarer:

  1. Har banan självläkt, har tjänstemannaaktivister lagat den i smyg eller var den ursprungliga statusbedömningen felaktig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller var det en flygplats och sådana är elaka, så MP lutade sig på Hultqvist när han ville att banan skulle öppnas igen? Timingen är ju rätt kul iaf.

      Radera
    2. @Cornu: Fast nu var det ju sprickbildning rullbanan, inte regeringen BD pratade om. :)

      Radera
    3. Du har nog rätt Cornu.
      "Publicerat söndag 20 juni kl 10.13
      Regeringen har i ett nytt beslut satt slutgiltigt stopp för försvarsmaktens planer på att dränera landningsbanan vid flygplatsen i Karlsborg."

      https://sverigesradio.se/artikel/forsvarsmakten-far-inte-dranera-karlsborgs-flygplats

      Radera
  2. Haha, mer humor från politiken, och en riktig pik mot Miljöpartiet :D Men från seriöst perspektiv förstås ett välkommet besked för försvaret av Sverige.

    SvaraRadera
  3. Det var väl proxysprickor mellan S och MP som uppstod i rullbanan?

    SvaraRadera
  4. Trevliga nyheter. Där har jag själv haft nöjet att stiga i och ur både Hercules och helikoptrar under ett par års tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt minne är att man klev mer i Hercan mfl där, ur arrangerades på en annan plats ett antal meter ovanför terrängen någonstans. I övrigt roligt besked.

      Radera
  5. Next step Säve.. und so weiter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle bli ett bra komplement till Aeroseum med lite live-flyg.

      Radera
    2. Tänkte mer på värdlandsstöd i närheten av Göteborgs hamn. Swedavia dömde ju ut banan 2015, tror jag det var?

      Radera
  6. Under en tur i Norrbotten , några mil fågelvägen från Vidsel såg jag att landsvägen på en raksträcka breddats kanske 3 meter på ömse sidor samt att det siktröjts skog avsevärt bredare än vanlig landsväg. Fick känslan av att BAS 90 någonstans lever och har puls , om än låg puls. Avsnittet var vägens bästa parti, helt utan tvekan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligt på flera ställen att de gamla BAS 90-landningsbanorna har reparerats.

      Radera
  7. Så om vi hjälps åt och röstar ut MP ur riksdagen kan vi återöppna Barkaby och F8 igen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänkte så att piloterna kan åka med tuben dit?

      Radera
    2. Stackars den förare som idag ska operera från Barkarby.
      Siktlinjen är något störd...

      Radera
    3. Ja!! Lidhult, Eneryda och uråsa också!
      "Björnen kommer, så vi måste vara beredda" sade fröken i småskolan. När det gjordes ljudbangar över nejderna.
      Härliga minnen!

      Radera
    4. Det är tänkt att de ska köra en utveckling av bas90-systemet med vägbaser kallat bas-city. Häpp!

      Radera
    5. Luftstrid i bebyggelse.☺

      Radera
  8. Om vi har riktig tur kanske urberget håller för kärnavfall också när inte Bolund är minister längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berget håller bra, kapslarna inte lika mycket.

      Radera
    2. Finnarna tjafsar inte.

      "Man använder en svensk metod, man ansökte om tillstånd efter Sverige men har redan varit igång med bygget i fem år. I Sverige pågår debatten fortfarande."

      https://www.dn.se/ekonomi/dn-besoker-det-finska-slutforvaret-man-maste-satta-ned-foten-nan-gang/

      Radera
    3. Sverige, sätta ner foten - [sic!]

      Radera
  9. Var och lyssnade på en föreläsning av C F 7 för några veckor sedan, det händer en hel del positivt.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera