Aktuellt

Endast 55 av 290 kommuner röstade in MP i riksdagen

Miljöpartiet är ett utpräglat stadsparti för stadsbor, vilket märks tydligt på att endast 55 av landets kommuner röstade in partiet i rik...

2021-11-11 13:42

Höghastighetsjärnvägarna försenas flera år - Härryda kommun vägrar - kräver pendeltåg istället

Satsningen på så kallade höghastighetsjärnvägar fördröjs nu flera år eftersom Härryda kommun utanför Göteborg nu vägrar ha höghastighetsjärnvägen genom kommunen och istället kräver pendeltågsjärnväg till nytta för kommunens invånare.

Franska TGV

Detta rapporterar Public Service/Ekot och lokaltidningen Göteborgs-Posten.

Härryda kommun - en kranskommun till Göteborg som kan jämföras med t ex Täby i Stockholm - ska inte längre få några hållplatser för höghastighetsjärnvägarna inklusive Landvetter flygplats. Kommunen vägrar därför acceptera någon höghastighetsjärnväg, utan kräver istället att man ska få för kommunen vettigare pendeltåg.

Därmed kommer byggandet av sträckan Göteborg - Jönköping fördröjas och med det kommer tidplanen om att ha höghastighetsjärnvägar klara 2045 att fördröjas flera år, även om andra sträckor kan påbörjas enligt tidplan. Härryda kommun ligger i vägen, och man måste nu helt enkelt planera en helt annan sträckning mot Jönköping.

Dock är detta antagligen bara början - med undantag för Malmö, Göteborg, Stockholm och Jönköping kommer de flesta kommuner inte få någon station för höghastighetsjärnvägen, utan ska bara upplåta mark åt oväsendet utan att få någon nytta av dem annat än som ett pittoreskt inslag i landskapsbilden från fönstret där storstadsborna far över provinserna på upphöjda järnvägar i 300 km/h. Sannolikt kommer fler kommuner att vägra framöver, även om alla inte har samma flaskhalseffekt som Härryda kommun. Alla svenska skattebetalare ska dock betala för att Jönköping och de tre storstäderna ska bindas samman av höghastighetsjärnvägen.

Stationen för franska höghastighetsjärnvägen TGV på Charles de Gaulle flygplats

Härryda kommun är för de som inte är närmast sörjande mest känd för Landvetter flygplats, samt en manlig kommunpolitiker från Vänsterpartiet, som också var porrstjärna, men inte ens flygplatsen ska längre få en station för höghastighetsjärnvägen som ska passera under.

En kommun har naturligtvis i första hand att se till kommuninvånarnas bästa, och att skära kommunen rakt itu med höghastighetsjärnväg som inte ska stanna, utan bara orsaka oväsen, ingrepp i landskapsbilden samt vibrationer, finns det förstås ingen vits med för annat än självspäkande regeringslojala socialdemokrater.

Till Göteborgs-Posten säger Härryda kommuns ordförande (moderat):

"Det är olyckligt att de inte vill att Härrydaborna ska få ta del av en ny bana för regionaltrafik. Vi måste stå upp för våra medborgare, det är vårt uppdrag. [...] Trafikverket vill inte förhandla."

Idag går järnvägen Göteborg - Borås genom kommunen, men pendeltågen stannar inte ens idag i orterna Landvetter och Härryda där de bara blåser rakt igenom. Trafikverket säger att det inte ingår i deras uppdrag att planera för några stopp på vägen.

Härryda kommun planerar också att bygga den nya staden Landvetter Södra, uppbyggd kring en station för den nya järnvägen Borås - Göteborg, men det skulle alltså inte bli någon station. Återstår då att se om det blir någon ny stad för 25 000 - 30 000 invånare utan tåget. Regeringens nya städer uppkom 2015 - 2016 när regeringen insåg att ett land med växande befolkning även behöver bostäder. Fast tydligen utan järnvägsstation.

Tolkar man artikeln hos G-P, så ser det ut som att regeringen och Stockholm kommer köra över provinsen Härryda i ett regeringsdekret, men det innebär att planeringen fördröjs i 3 - 4 år, och med det försenas också järnvägen. Trafikverket kallar det kommande överkörandet av provinsens månande om de egna skattebetalarna för "en demokratisk process", dvs där vargarna röstar om vilket får de ska äta upp.

Vi ser nu fram emot att hela den så kallade Sverigeförhandlingen faller samman och att övriga provinser till Stockholm gör uppror och vägrar låta höghastighetsjärnvägen passera genom kommunen utan stationer (plural) vid varje ort för att möjliggöra pendling. Det ter sig som ett enormt resursslöseri att bygga en ny stambana i Sverige utan att det ska finnas stationer.

I vems intresse övriga kommunpampar agerar när de släpper igenom höghastighetsjärnvägen utan någon nytta för kommuninvånarna - annat än för att få sig en plats på valsedlarna i riksdagsvalet och gå vidare i den egna personliga politiska karriären - är oklart. Inte är det för kommuninvånarna iaf.

Varje tur med höghastighetsjärnvägen måste förstås inte stanna vid varje station, utan kan vissla igenom och kanske stanna vid var tredje, för full täckning över en cykel om tre avgångar. Sedan kunde man önska att höghastighetsjärnvägarna likt franska TGV blir nedsänkta för att inte väsnas och störa landskapsbilden, istället för som planerat upphöjda på broar över landskapet.

Greenpeaces Carl Schlyter påpekar på Twitter att den största klimatnyttan får genom satsningar på lokal- och regionaltrafik, inte på den ovanligare och dyrare långdistanstrafiken. Det är alltså bättre att lägga pengarna på pendeltåg än på höghastighetsförbindelser till Huvudstaden. Härryda kommun har alltså även rätt sett ur perspektivet klimatmålen.

Station för höghastighetsjärnväg i Girona, Katalonien. Girona har lika många invånare som Borås, men på den folkrika Iberiska halvön är den att betrakta som en småstad. Sträckningen går från Spanien och Madrid via Katalonien och Barcelona och vidare till Frankrike med bland annat stopp i Lyon och Paris. Utan byte, vilket aldrig kommer bli aktuellt för folkglesa Sveriges anslutningar till kontinenten.

Källor inom länkskattens bidragsmedia

G-P www.gp.se/nyheter/storgöteborg/höghastighetsjärnvägen-försenas-efter-härrydas-vägran-1.59013319
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

75 kommentarer:

  1. Bra gjort, ser nu fram emot att Ljungby och Värnamo gör samma sak, kanske kommunpolitikerna där nu förstår att om inte ett snabbtåg stannar vid en flygplats... vad är oddsen för att det stannar i Ljungby/Värnamo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annie Lööf är från Värnamo...

      Radera
    2. Undrar om hon kan sitta på sin post till 2045...

      Radera
    3. Spelar ingen roll, om hon avgår så vill de andra i Stockholm få hem henne till Värnamo så snabbt som möjligt varje gång hon kommer tillbaka.

      Radera
  2. Det är väl det som är problemet; bygger man stationer längs vägen så blir tidsbesparingen inte speciellt stor mot idag, och då faller ju hela argumentet och man får inte sätta sprätt på massa pengar.

    De som driver frågan är inte intresserade av att "landsbygden" ska få fördel av tågen. Det är sthlm-gbg som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste inte stanna vid varje station med varje tåg. Även TGV hoppar stationer och stannar inte vid varje.

      Radera
    2. Som det är nu ska man inte alls ens köra pendeltåg på sträckan ens lokalt, utan det är bara storstadsborna som ska blåsa fram där, större delen av tiden kommer spåren vara tomma.

      Radera
    3. Miljörörelsen: Lägg ner Bromma flygplats, behovet för affärsflyg finns inte längre när folk lärt sig jobba på distans.

      Också miljörörelsen: Låt oss bränna enorma summor på något som är klart först om 25 år.

      Radera
  3. Fast nu snöar det inte så ofta i Frankrike så där fungerar det bättre att lägga järnväg i ett dike.

    Tänk snöstorm och slättbyggd då blir ett eventuellt järnvägsdike snabbt fyllt med snö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte öht är en bra idé med höghastighetsjärnvägar så här långt norrut. Räcker ju att konstatera hur det går för låghastighetsjärnväg här när det snöar.

      Radera
    2. Hur har man löst problemet med löv på spåret i Frankrike?

      Radera
    3. Ett ganska lättlösligt problem, eller? Låta bli att ha lövskog vid spåren...

      Radera
    4. Kratta skogen så är det problemet löst, hälsningar Trump

      Radera
    5. Sorgligt att se ytterligare en som gick på svensk medias fake news-hantering av Trumps krattkommentar. Sverige hade kunnat tjäna mångmiljonbelopp i konsulttjänster till USA/Kalifornien om inte vår gammelmedias blinda hat mot Trump (och många journalisters dåliga självinsikt om nivån på sina språkkunskaper) skapat en av de mest korkade vantolkningar man någonsin har sett i media, en som vem som helst som stannat upp och tänkt i tio sekunder hade kunnat genomskåda att den var för dum för att vara sann, inte ens en Trump i dålig dagsform skulle säga något så korkat.

      För de som fortfarande inte fattat: Trump gav alltså en ovanligt stor komplimang till Finland och Sverige när han kallade vår skogsvård och skogsskötsel för "rake". Ordet används även i betydelsen välkrattad/välorganiserad. Det gamla vackra svenska ordet välkrattad är uppenbarligen relaterat sedan länge.

      Vad han alltså egentligen sade under pågående brandkatastrof i USA var att vi här uppe i norra Skandinavien är bäst i världen på preventivt brandvägsbygge och organiserad skogsvård. Våra politiker hade kunnat ta den diplomatiskt utsträcka handen - och på köpet sålt konsulttjänster för massor av pengar som kunnat gå till svensk välfärd.

      Radera
    6. @stefanhsinger - jo det är ju en lösning men hur hanterar vi då vinden som tenderar att "frakta" löv ganska långa sträckor på hösten? Eller ska vi ta till rejält runt järnvägen (i motsats till dagens sträckor) på säg ett par km för att lösa det?

      Radera
    7. Oh, Peter, Den Store Ofelbare Ledaren har rätt även när han är dum i huvudet alltså. Försök slå lite mer knut på dig själv i tolkningar av allt han sagt.

      Radera
    8. @Brasklapp jadu... Jag har lövträd på tomten och en relativt stor lövskog 50m från huset. Det är bara i direkt anslutning till träden som det är några mängder med löv, men om enstaka löv är ett problem så funkar det nog inte i Frankrike heller.

      Radera
    9. @Peter Andersson - vad Trump faktiskt sa är precis så dumt: https://youtu.be/nwL6GWYg34M

      Ja, jag vet, det är orimligt korkat. Men han sa så!

      Radera
    10. Snälla, detta var ju helt uppenbart för alla oss som använder engelska dagligen, det enda frågetecknet är om Trump improviserade själv kring temat skog/träd, eller om det var en talskrivare som gjort kopplingen åt honom.

      Som kineserna säger i något ordspråk: Vissa ord trivs bättre tillsammans än andra.

      Hmmm... minns en värre nu, när en äldre riksdagsledamot från KD ville förbjuda Ozzy Osbournes skiva "Speak of the Devil" därför att han trodde att det betydde "Tal från Djävulen".

      Måtte trollen ta han i farstun. :-)

      Radera
    11. Peter Andersson, Donald Trumps svar på socialdemokraternas Chief Karlsson.

      Nä, det enda som är uppenbart är att för trumpeterna är allt Trump säger ofelbart, intelligent, bildat och antagligen det bästa som någonsin sagt.

      Radera
    12. @Peter, du har helt rätt om mina brister vad det gäller engelska. Men jag är ganska bra på Smålanenglish vilket dessutom är ett koncernspråk på en global firma. I koncernspråket ska man undvika att använda svåra eller tvetydiga ord.

      Radera
    13. Att Trump ibland slängde om ordens ordning från manus och/eller improviserade lite vilt är väl välkänt, det var ju en del av charmen. Här är det ju uppenbart vad han MENADE, i alla fall för de som vill förstå.

      Eller tror ni på allvar att NÅGON tror att man krattar skogarna tomma på löv?

      Radera
    14. Kämpa, Peter, kämpah.

      Radera
    15. Snälla Peter, om man nu har en världsledarposition kanske man kan uttrycka sig så att inte folk måste tolka och tyda för att budskapet ska framstå som mindre imbecillt. Och Trump sa ju inte att skandinaviskt skogsbruk var "rake", utan att i Finland krattar de bättre. Undervisar f.ö. själv i engelska på gymnasiet apropå att det insinueras någon slags språkförbistring här.

      Radera
    16. Nä, nu tar jag kväll inför långledig helg, skall göra som Trump (enligt en annan medialögn) och tillbringa ledigheten med att titta på The Gorilla Chanell 17 timmar i sträck! ;-P

      Radera
    17. @stefanhsinger - du tog uppenbarligen den frågan fel synd, jag håller med dig att i skog och avgränsade områden så tenderar löv att vara relativt "stationära" men på öppna ytor t.ex. avverkade ytor runt tågspår eller varför inte på en golfbana så far löv omkring som satan. Men jag gissar att man kan lösa det med t.ex. liknande lavinstaket fast det blir lövstaket i detta fall.

      Radera
    18. De TGV-banor jag åkt på och de jag sett från marken när vi cyklade i Champagne gick alla i öppet jordbrukslandskap utan ett träd i sikte (iaf inte inom någon kilometer).

      Radera
    19. And in such case, problem solved. I annat fall får jag väl lansera "Lövstaket 2100" och försöka sälja in det till banverket...

      Radera
    20. Cornucopia, höghastighetsjärnvägar fungerar bra i Japan som har lika jobbigt klimat. Men det är med nästan religiösa underhållsrutiner som bekostas med ett kompakt trafikunderlag.

      Radera
    21. Att Kaliforniens skogsvård av politiska anledningar inte längre tar hand om skogen ur ett brandsäkerhetsperspektiv år väl känt, så Trump hade helt rätt även om det knappast är em kratta man löser problemet med.

      Radera
    22. *fist bump* Peter!

      Jag begriper inte heller var Trump hatet komm ifrån.

      Personligen föredrar jag elaka tweets över att ge Talibanerna krigsmateriel värt över 80 miljarder dollar.

      Radera
  4. Är det så in i helsike med folk som far mellan Sth-Gbg-Malmö (i diverse olika riktningar) att man behöver det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men finns väl en dröm om att med höghastighetståg så kommer folk börja resa mycket mer, vad det nu vore bra för.

      Radera
  5. Bygg en pedel och reservbana för godstrafik Göteborg - Jönköping i stället för en höghastighetsbana.

    SvaraRadera
  6. Personligen begriper jag inte hur vansinnet kring höghastighetsbana i Sverige lever vidare. Är det inte uppenbart olönsamt? All fakta pekar på att det är mer lönsamt med andra satsningar. Vi är för få och utspridda på för stor yta.

    Jag skulle bli förvånad om mer än 20% av befolkningen tyckte det var en bra idé. Så varför tillåts skiten fortsätta? Eller gör det ens det? Vad är status på projektet egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt. De som förespråkar projektet och har handen i syltburken är oändligt mycket mer motiverade att gasa på än vad du, jag och alla andra utanför orkar bromsa.

      Radera
    2. Om man skall försöka sig på en möjligen svagt positiv tolkning så är det ju så att så länge pengarna är beslutade men inte börjat användas, så kan man med ett eller ett par enkla regeringsbeslut plötsligt besluta att använda dem till något annat iställlet.

      Tänkbara scenarior:

      Ebola-epidemi 2023: Okej, vi tar alla pengar vi behöver för en RIKTIG nedstängning från snabbtågskontot.

      Kärnvapenfri konflikt i närområdet som Sverige tvingas deltaga i: Okej, vi tar alla pengar vi behöver från snabbtågskontot.

      SD går mot egen majoritet i valet 2026: S och M snackar ihop sig om att använda snabbtågspengarna till att lova att fördubbla pensionerna.

      Radera
    3. Eller att trafikverket, som ju har ansvaret för alla transportfrågor, tar MPs tågpengar och istället gör E6+E4 fyrfilig.

      Radera
  7. Galet bra skrivet sett ur kommunernas perspektiv.

    Lite av en enorm staty i brons för diktatorn detta.

    MP vill lämna en pyramid efter sig.

    Med elflyg blir denna järnväg helt obsolet.

    Som du skriver lägg pengarna på regionpendling istället och satsa på att utveckla större städer i tegionerna istället för att man skall skyfflas till och från stockholm.

    Sen flyger man mellan regionerna från bromma tex.

    Norrut kan man väl också ha tätare elflyg?
    Sportlovet med alla bilar eller sportlovet med elflyg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elflyg som det ser ut idag är endast rimligt i norrland pga elpriser och överföringskapacitet.

      Radera
    2. Man kan även tillverka koldioxidneutrala flytande bränslen som fungerar i dagens förbränningsmotorer utan modifiering. Ett stort projekt håller på att byggas i Chile just nu som ska börja leverera under 2022. Den beräknade kostnaden för en liter syntetisk bensin är två dollar.

      Efter svensk skatt, moms och med svenska el-priser så blir det säkert 40-50 kronor litern men det är inte tekniken som sätter gränser i alla fall. Fortfarande billigare än snabbtåg.

      Radera
  8. Gamle "Göran Vänster", en legend på VHS-band! Landvetter borde heta "Goran Left International Airport"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag satt och letade efter namnet, Göran Vänster var det. Han var väl vänster också har jag för mig vilket jag vill minnas fick feministfalangen i partiet att fullständigt "go bananas" när det begav sig att hans sidoprojekt outades.

      Radera
  9. Det är ju antal stopp och inte maxhastighet som avgör restiden. Det går att bygga ballastspår som klarar 250 km/h (fråga Förbifart Stockholm om det finns lite sprängsten över att få gratis), utan att anlägga de cementmonster som höghastighetståg kräver.

    En resa i 250 km/h mellan Sthlm-Gbg utan stopp (sådana resor görs redan idag på befintliga spår, fast i lägre hastighet) skulle då bara ta 2h och 20 min. Tidsvinsten (totalt 2h i 300 km/h) i relation till klimatkostnaden för höghastighetståg blir ju bara bisarr.

    Och ytterligare ballastspår längs stambanan kan trafikeras av såväl direkttåg mellan storstäderna, pendeltåg och godståg i olika hastigheter utan att de stör varandra. Och då blir Härryda osv glada.

    Intressant när moderater och miljövänner krokar arm. Det är inte ofta. Tragiskt att se hur Mp är så avknoppade från sina gräsrötter att de driver på frågan om höghastighetståg så starkt.

    SvaraRadera
  10. Tågresor skall gå långsamt och med stil. Helst lite äldre vagnar med trä och finess som stannar ganska ofta. Välutrustad restaurangvagn osv. Så att man kan sitta där och filosofera och titta ut på landskapet, beställa öl & räkmackor, läsa lite och kanske surfa på PCn. Bekväma säten såklart, rymligt med plats för bagage osv. Vem har bråttom ?

    SvaraRadera
  11. Jaha då är det alltså rätt att en kommunen hejdar hela landets utveckling?

    Nu väntar jag bara på att en norrlandskommun tar ton och kapar den fula elkabeln som går mellan Norrland och södra Sverige. Norrland får som sagt förfulad utsikt utan att för den delen få del av jobben som skapas på Volvos fabrik i Torslanda. Men eftersom det uppenbarligen är rätt att sätta sin egen kommun framför landets bästa så förutsätter jag att bloggaren stödjer ett Göteborg utan el den dagen detta inträffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Fast nu är ju elledningarna där enligt redan överenskommet avtal, och påskrivet avtal följer man.

      Radera
    2. Du kan inte vara seriös? Så hade det diskuterats ett nytt stamnät för att det gamla, rent hypotetiskt, höll på att falla samman så skulle du stödja att enstaka kommuner satte käppar i hjulet?
      Hela poängen med att vara ett land är ju att ett större samarbete öppnar upp nya möjligheter. Annars försvinner hela poängen med att vara ett land. Det är därför vi har nationer idag och inte antikens gamla stadsstater.

      Radera
    3. Kommunpolitiker ska inte lajva rikspolitiker, de ska se till kommuninvånarnas bästa. Det är regeringen som ska se till landets bästa. Vilket knappast är höghastighetsbanor till Stockholm som inte löser några av de problem som finns med järnvägarna idag, men bara skapar nya till enorma summor pengar och inte står klara förrän om 25+ år.

      Staten får väl ge Härryda sina pendeltågsstationer om nu höghastighetsjärnvägarna är det bästa för landet.

      Radera
    4. Det är väl ett systemfel om en lajvande kommunpolitiker kan stoppa en större nationell investering. Sedan kan man diskutera hastighet, antal stationer, upphöjd räls på pålar eller nedsänkning, men att det behövs investeringar i järnvägen är det ju inga tveksamheter om. Allt som görs är bättre än det var innan. Dessutom är det något beständigt.

      Huruvida det rör sig om enorma summor kan också diskuteras. En glasspinne i månaden per svensk, om man sprider ut avbetalningen på 100 år, är vad det rör sig om. För det får vi ett nytt transportsystem.

      Jag hade gärna lagt en hel pizza i månaden om det ledde till världens bästa infrastruktur på 25 års sikt. Men här i Sverige är väl vi väljare som kollektiv allt för fokuserade på bostadsbidrag, dieselpriser och andra plånboksfrågor för att kunna tänka längre än 5 år in framtiden. Tyvärr.

      Radera
    5. Skillnaden är att höghastighetsbanorna har i princip sågats av de flesta remissinstanser och varje omräkning blivit dyrare pga allmönna kostnadsökningar, scope creep och tydligare och mer rättvisande specifikationer.

      För all del, kapa elkabeln. Lycka till att flyga söderut eller transportera era produkter. Eller odla mat, ni har väl en odlingsäsong mellan midsommar och industrisemestern...

      Det är inte vi i söder som lagt ner vår elproduktion. Vi vill gärna ha lägre elpriser antingen genom att lämna Nordpool, eller starta kärnkraftverk igen.

      Radera
    6. Bra där Rickard. Höghastighetsbanorna är ett lyxprojekt för storstadseliten och en fullständigt idiotisk prioritering. Dubbelspår på malmbanorna Luleå-Gällivare-Kiruna-Narvik är ur ekonomiskt perspektiv betydligt bättre investering = pengar IN till hela landet. Mupparna som driver höghastighetstågen har nog aldrig satt sin fot i malmfälten och förstått att det tunna överbelastade enkelspår som drar in miljard efter miljard till landet borde vara en långt mer angelägen prioritering

      Radera
    7. Det ena utesluter inte det andra. Vi kan gott investera i ett tidseffektivt transportsystem för 6 miljoner människor i södra Sverige, och samtidigt ge industrin de bästa förutsättningarna i norra Sverige. Vi har råd med båda. Det handlar bara om prioriteringar och frågar du mig är infrastruktur bland det viktigaste staten kan investera skattepengar i. I begreppet inkluderar jag även elnät, bredband och andra samhällsviktiga funktioner.

      Om du med remissinstanser menar de samhällsekonomiska kalkylerna så ska man vara medveten om att i princip alla infrastrukturbegrepp underkänns med dessa metoder. Man utgår från nuläget och ser att kalkylen inte går ihop. Problemet är bara att nuläget inte är aktuellt när projektet är färdigt. Då har vi ett annat läge och de flesta projekt visar sig då ha varit lönsamma. Det är känt bland Sveriges universitet att det ligger till på det viset. Vi borde snarare fråga oss, vilken typ av samhälle vill vi ha i framtiden? Så fattat vi våra beslut utifrån det.

      Radera
  12. Förstår inte vad vi ska med höghastighetståg till:
    Ge oss i stället ett BRA internet ombord, en bättre "affärsklass" (med 2+1-konfiguration som SJs nuvarande förstaklass) med BRA bord framför alla säten (med plats för dator + mus etc) och att alla enplatssäten är visuellt avskiljda, så kommer folk kunna jobba från tåget, och då spelar det ingen roll om resan tar 2.5 timme eller 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du måste fixa detta via din arbetsgivare, du kommer aldrig, och jag menar aldrig kunna koppla upp dig mot ett tågs wifi, du kanske behöver läsa och svara på mail men konkurrerar med bandbredden med personer som tittar på hemnet, flixnet , toktok, anstagram. Ne Facebook konkurrerar ej då det är endast 70+ som använder det.

      Förhandla dig till ett bra mobilabonnemang av ab istället.

      Radera
    2. Nja, det viktigaste för bra Internet ombord är att det finns mobilmaster längs järnvägen, och på stora sträckor gör det inte det. Det är extremt frustrerande att försöka jobba på tåget. Bättre ta flyg en timme som man vet att man inte har Internet än som idag sitta 3-4 timmar på tåget med ett Internet (via egen uppkoppling, inte SJ:s) som kommer och går till synes slumpvis.

      Radera
    3. Korrekt Cornu, men även avsaknad av mobilmaster fungerar bättre än att koppla upp sig mot tågets wifi.
      Hälsar en Öresundstågspendlare sen 15 år-

      Radera
    4. Jag har SIM-kort i datorn och sitter med VPN mot arbetsgivaren. Fungerar bra, även genom Hallandsåstunneln.

      Radera
  13. Härryda kan ju skynda sig att utfärda ett Natura2000 område där höghastighetsbanan skall gå - a la stoppa Cementa filosofin MP körde på Gotland.

    Men skönt att se en politiker med ryggrad. De är sällsynta och borde fridlysas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturskyddsföreningen har redan haft synpunkter på att exploatera området norr om yxsjön, så det borde vara lätt att få med sig dem ;)

      Radera
    2. I just plan- och byggfrågor finns hur många exempel som helst på att politiker "har ryggrad" om du menar att det finns politiker med reaktiv inställning till nybyggnadsplaner. Lerums kommun har vägrat att gå med på att bygga ett fyrspår mellan Göteborg och Alingsås i många år nu. I annars borgerliga Ängelholm blev det maktskifte 2014 (för första gången på typ 50 år) för att sossarna gick till val på att inte gå med på att bygga en ny bro över Rönne å.

      Radera
    3. Det visar väl snarast hur ålderdomligt och omodern den helt inflexibla järnvägen är. Järnväg har helt enkelt nått vägs ände, när samhällena har växt. Fönstret där man kunde bygga infrastruktur hur som helst är stängt. Bättre med flyg för långväga persontransporter och kustnära sjötrafik för tung frakt.

      Radera
    4. Korrekt Cornu. Tåg är till för tunga transporter i inland. Idioti bygga höghastighetsbana som är klar på 25-40 år. Flyg är i allmänhet bättre och i synnerhet ännu bättre med tanke på elflyg som utvecklas och kommer att vara vardag, definitivt fortare än 25-40 år. Byggs höghastighetsbanorna ändå kommer de att förfula naturen som cementgrå sovjetmonument, nästan likt Enver Hoxhas bunkerbyggen i Albanien. När man tänker efter är bunkrarna snyggare...........

      Radera
  14. Hade varit intressant hur mycket regional-pendeltåg man fått för pengarna. Det måste finnas mycket miljö att tjäna på att få över bilpendling till tåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mycket antagligen. Men det är ju vanliga tråkiga pendeltåg, det får man inga godhetspoäng(tm) på.

      Radera
  15. Det finns gott om exempel på "kommunal utpressning" kopplat till järnvägsnätet de senaste 30 åren, där varje spårutbyggnad från kommunalt håll bemöts med krav på en tunnellösning för att det kommunala planmonopolet ska beviljas. På 1990-talet gick det utmärkt att bygga fyra spår igenom Sollentuna och Huddinge längs villaområden med tillhörande bullervallar och fasadisolering - fyrspåren byggdes i övrigt utan några lokala stopp (Arlandabanan i Sollentunas fall), och det bor i runda slängar drygt 100 000 inom hörbart avstånd till banorna på dessa sträckor. Med de stigande fastighetspriserna som varit sedan dess hade det kanske varit omöjligt idag.


    Sen ser jag att "alla" diskuterar persontågstrafiken, men poängen är hur godstrafiken ska köras igenom det svenska inlandet och till terminaler som Maschen i Hamburg (en av världens största bangårdsområden och omlastningsplatser för järnvägsgods). Sålänge godstågen kör vmax 130 km/h och persontågen ska kunna komma upp i 180-250km/h kommer denna skillnad att bli styrande för trafikupplägget på stambanan. Att bygga fyrspår längs de redan existerande stambanorna är givetvis inte utan målkonflikter heller, med långa avstängningsperioder som följd.

    SvaraRadera
  16. Fråga till Cornu. Du har en vitlista och då trodde jag att samma nick inte kunde förekomma. Ser ovan CC (vilket inte är jag utan en annan CC). Man kan alltså ha samma nick här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda jag kollar är ID-numret på nicket, som är unikt. Tillåter dock inga som heter anonym, unknown, okänd etc.

      Radera
    2. Ok. Tack för svar. Ska se om jag kan ändra till CC75 för att inte blandas ihop med ovan CC. Förstår då också ditt lite konstiga svar till mig vid ett annat tillfälle. Du utgick från att jag och ovan CC är samma person vilket vi inte är.

      Radera
    3. Ändra som du vill, så länge du inte kallar dig Anonym. I övrigt är jag ju lite konstig, så inget konstigt med konstiga svar.

      Radera
  17. För en sisådär 10 år sedan när jag jobbade som produktionstekniker i en halvstor fabrik myntade vi slagordet "den som bultar fast något i golvet får en smäll på käften". Kapacitetsbehoven och produktmixen ändrades stup i kvarten, så allt som kunde få hjul fick hjul, och istället för att killgissa fram detaljerade 24-månadersprognoser, blev det övergripande målet att göra fabriken så anpassningsbar som möjligt.

    Hur som helst blir jag likaledes förfärad och imponerad av den som tror sig veta särskilt mycket om framtiden.

    SvaraRadera
  18. Jag bor själv i kommunen och skulle få tåget 15 meter under huset. Vad det skulle göra med min bergvärme kan ingen svara på. Tunneln skulle gå under hundratals villor om det blev enligt ett av förslagen. Till ett pris som var 5 miljarder per 10 km. I Japan har de Shinkansen men om den går t ex mellan Tokyo och Osaka så kanske den har lite större potential att få ekonomi jämfört med Ulricehamn - Borås.

    SvaraRadera
  19. Priset är det man betalar, värdet är det man får ut av det. Banan är dyr men vi får också en väsentligt större kostym att växa i. Som det påpekas är Sverige stort, men det betyder också att snabbheten är extra värdefull. Gbg, malmö och sthlm är inga ödemarker som det hintas om heller, redan idag är det ett stort resande.

    Och visst är lokaltåg jätteviktigt. Tågtunneln i Gbg behövs också. Och de står inte i motsats. Nya separata snabbspår avlastar och förenklar också trafiken på övriga spår då man inte behöver ta hänsyn till att snabbtåget inte ska fastna bakom pendeltåget.

    Sen stämmer det att orter långt ifrån en station vinner ganska lite på det. Speciellt om man bor nära banan. Samma lika som för allt samhället bygger. Vem vill bo bredvid en elledning eller väg som inte går till en själv? Nimby!

    Sen verkar många fått för sig att flyget plötsligt ska slå ut järnväg bara gör att det går på el. Det lär bli liknande förhållande som nu och då är det snarare tvärtom. Snabbtågen slog ut Alitalia och italiens nationella flyglinjer exempelvis. Men elflyg blir säkert viktigt där den inte har dylik konkurens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elflyg blir mycket billigare än annat flyg för de avstånd det klarar.
      Mindre buller och inga avgaser vilket gör flygplatser närmare bostäder rimligt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera