Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2021-11-28 14:45

Åka buss in till Göteborg för två vuxna: 408:- SEK tur och retur

Åk kollektivt, sade de. Kom igen, det blir kul, sade de.

Blev igår påmind om varför man inte kan ta bussen här på landet om man är fler än en person. Att åka tur och retur till Göteborg för två vuxna kostar 408:- SEK, och då betalar ändå skattebetalarna halva kostnaden. På köpet tar det dubbelt så lång tid med fossilbussen som att ta elbilen, och man kan inte heller välja när man ska åka.
Feststämning på Landvetter Resecentrum. Stället Där Det Händer (TM). Alla Var Där (TM).
Vi har cirka fem mil in till Göteborgs centrum, dit vi skulle och vårt dåliga omdöme resulterade i att vi valde bussen. Priset enkel resa är numera 102:- SEk för en vuxen, så tillsammans tur och retur blev det 408:- SEK. Då tog själva bussresan cirka en timma och fyrtionfem minuter, eftersom vi missade anslutningsbussen i Landvetter Resecentrum, då direktbussarna in till Göteborg drogs in för några år sedan. Till det kommer cirka femton plus tio minuter promenad i varje ända, för en total restid på över två timmar.

Samma resa med elbilen hade tagit 45 minuter dörr till dörr. Med 40:- SEK i milkostnad hade priset blivit det samma, men restiden mer än halverad, plus att man inte måste stressa för att passa tiderna.

Bussarna går nämligen bara en gång varannan timme här på landet på lördagar, och då har vi ändå bra busstäckning. Flera av grannbyarna har inga bussar alls - sju dagar i veckan - utan har uppåt en mils promenad till bussen.

Vi skulle helt enkelt tagit tunnelbanan. Eller elbilen om det nu fortfarande inte byggts någon tunnelbana hit på landet. Kom ihåg att cirka 50% av kostnaden för kollektivtrafiken är via skattesedeln, så det som kostade oss 40:- SEK milen kostade totalt sett 80:- SEK per mil. Om priset avspeglar effektiviteten i kollektivtrafiken, så är inte kollektivtrafik effektivt. Verklig kostnad för Västrafiks alla resor var 2012 otroliga 445:- SEK per mil, avsevärt dyrare än taxi.

Min gamla Honda CR-V gick på 26:- SEK milen och mina tidigare småbil Honda Jazz gick på 20:- SEK per mil. Detta som total ägandekostnad från inköp till skrot eller vidareförsäljning.

Taxi kostar cirka 2000:- SEK in till Göteborg, och således brukar det billigaste alternativet vara att ta bilen och ta in på hotell, vilket kan göras till halva priset av en taxi.

Värsttragik har i sin oändliga visdom gjort om sina taxor, så vi har dessa skyhöga 102:- SEK enkel resa. Hade vi bott cirka 5 km närmare Göteborg hade priset varit 68:- SEK. Sedan gnäller Västtrafik och miljöpartister på att ingen tar bussen. De flesta gör inte ens en totalkostnadanalys av bilen, utan tittar bara på bränslekostnaden, vilket vid 18:- SEK per liter och 0.5 liters förbrukning blir 90:- SEK tur och retur för två personer. Eller en. Eller fem.

Diskutera i små grupper varför en barnfamilj med tre barn och två vuxna skulle ta bussen in till Göteborg, när det kostar dem 2*(102*2+3*77)=870:- SEK att åka tur och retur till Stora Staden när bränslekostnaden för bilen blir 90:- SEK?
Varför skulle vi då till Göteborg en lördag? Arcane på Andra Långgatan närmast Masthuggstorget firade ett år, och då vi kände ägarna var vi inbjudna.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

58 kommentarer:

  1. Att åka enstaka tillfällen är dyrt. Att pendla själv med periodkort är betydligt billigare. Det är ju samma visa när det kommer till att åka tåget. Så länge man reser själv går det väl men med fler i familjen då är det svårt att slå bilens flexibilitet.

    SvaraRadera
  2. Avgifterna till västtrafik ska inte bara täcka kostnaderna för transporten, utan även alla kontrollanter och inkompetent personal på kundtjänst samt underhålla det sämsta IT-system jag någonsin sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politikerlösning blir inte att pressa lokaltrafikresan till att kosta 90 kr utan att beskatta upp bilresan så den kostar 2000 kr istället. Gäller allt som skattefinansieras, ineffektivitet åtgärdas med högre skatt skatt samt förbjuda det effektiva billiga privata alternativet.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Fast avgifterna täcker ju bara hälften.

      Radera
    4. Fast den där extra hälften som skjuts till via skattemedel kanske är onödig om verksamheten hade effektiviserats? Det kanske egentligen bara kostar hälften så mycket, men allt utöver det är bara ineffektivitet som inte behöver jobbas bort för skatten står för kalaset.

      Jag skulle enkelt kunna dubblera kostnaderna för mina tjänster i mitt företag om någon annan än slutkunden stod för halva priset.

      Nej, inför en kollektivtrafikpeng som man kan flytta med sig till det kollektivtrafikbolag som levererar bäst, så att vi konkurrensutsätter Västtrafik med flera. Viss infrastruktur som hållplatser kan man ju dela på. Jag som inte åker kollektivt får så klart samma bidrag att behålla, av rättviseskäl, lika mycket kostnader per individ är rättvist!

      Radera
  3. Det låter onekligen illa. I Stockholm kostar det 2000 kr per månad för två personer att åka obegränsat med SL. Eftersom landstinget subventionerar 50 % är den verkliga kostnaden 4000 kr.

    Om vi antar att våra två personer istället körde bil och att vi ignorerar både tull- och parkeringskostnader, så skulle det bli betydligt dyrare. Och då har vi ändå inte räknat in kostnaden för infrastruktur, vilken är inräknad i ovanstående 4000 kr, eller åtminstone infrastrukturen för rälsfordonen (T-Bana, Lokalbana, Pendeltåg, Spårvagn). Räknar vi in parkeringskostnad så är skillnaden ännu större.

    I SL-kortet ingår dessutom båttransporter, vilket innebär att du kan ta dig till ställen som är omöjliga att resa till med bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åkkorten i gbg är inte snordyra, det är enkelbiljetterna som är ohemulskt dyra. Men de har många konstiga zoner som innebär en rejäl kostnadsökning om man bor 1-2 km fel.

      Radera
    2. Visst är det så och man slipper köerna. Men att åka utifrån till innerstaden och parkera är worst-case, många resor går nog mellan olika kommuner i regionen utan att passera innerstaden.

      Radera
    3. Har aldrig upplevt Västtrafik som dyrt, å andra sidan har jag inte varit där sen mars 2020 pga C19.

      Däremot åker jag fortfarande kollektivt i Norrland. Där kostar en enkelbiljett 81 spänn för dryga 10 mil. Buss samt tåg ingår.

      Radera
    4. Västtrafik har väldigt rimliga priser centralt men ska man ut +2 mil utanfö4 staden kan en enkelresa lätt landa på en bit över hundralappen. Iaf när jag åkte kollektivt till Stenungssund senast. Tro det kostade 126 kr eller nåt sånt.

      Radera
    5. Jämför med sthlm där en 75 min biljett kostar 38 kr.

      Radera
  4. Har alltid varit så dyrt mer eller mindre. Lite dyrare sedan några år tillbaka. Chauförer som inte håller tidplan; vissa kör fort vissa kör långsamt vilket ger otroligt utslag när det är lite trafik i övrigt och linjen lång. Jag körde i många år en skrotbil (milkostnad blir endast bränslekostnad om man mekar själv och väljer rätt bil) under sommarhalvåret till jobbet alt. cyklade och ställde av den dec-mars och åkte buss med månadskort enda sättet att löna sig. Så jag vet. Allt beror på att personalen inte kan användas effektivt d.v.s med hög turtäthet morgon och eftermiddag och man kör mer eller mindre tomma bussar under dagen så folk skiter i att åka knökfulla bussar till och från jobb som inte kan komma i tid eller avgå i tid eller passar i tid och bara lönar sig med månadskort och knappt ens då om man inte åker på helgen.

    SvaraRadera
  5. Angående milkostnad - läste ViBilägare där de listade bilarna med högst värdeminskning i kronor och ören - alltså inte i procent.

    Tesla Model S P100 låg på 188kr/mil i värdeminskning.

    Procentuellt sett så var det "normal" värdeminskning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka mil var det? Det är viss skillnad i värdeminskningen för mil 100-200 respektive 10100-10200.

      Radera
    2. Tror alltid de räknar från ny bil och sedan 3 år med någon slags standard körsträcka per år.

      Radera
  6. Nu har ju alla inte bil så kollektivtrafik behövs oberoende av vissas kommentarer.

    I stockholm lite tvärtom, tar aldrig bilen in utan tar tunnelbanan som går var 5 minut. Bilen är köer och snordyr parkering + vägtull.
    Behöver dock bilen för barnens träningar, storköp mat och köpcentrum.

    Känns som man försöker göra landsbygden bilfri samtidigt som man fördyrar och glesar ut kollektivtrafiken. Pengar verkar det ju finnas om man ser på vart våra skattemedel går men ett kärnptagande dom kollektivtrafik är tydligen förhandlingsbart?

    Jag anser att 15 minuters trafik borde vara gränsen för turerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man seriös med att döda bilismen i storstadsregioner så skall kollektivtrafiken såklart vara avgiftsfri, annars motverkar det sitt egna syfte. Ju fler som åker kollektivtrafik ju bättre ur miljösynpunkt?

      Aldrig förstått varför ingen utom galningar på yttersta vänsterkanten driver den frågan ur miljöperspektiv.

      Radera
    2. Tycker jag med, kanske inte så mycket för bilisterna som för låginkomsttagarna som måste ta SL och betalar hutlöst. Borde ingå i skatteb fullt ut.

      Samma på landet.

      Radera
    3. Absolut, men i storstadsregioner sker i särklass mest okynnesresor med bilen. Jag har grannar som jag aldrig sett lämna tomten till fots.

      Radera
    4. Det har faktiskt gjorts försök med avgiftsfri kollektivtrafik, och det visar sig att det inte leder till någon betydande ökning av trafikanterna. De som åker bil gör det inte för att det är dyrt med kollektivtrafik (vilket det, jämfört med bil, inte är), utan för att de helt enkelt inte gillar kolelktivtrafik.

      De skulle inte gilla gratis kollektivtrafik mer och därför har man inte brytt sig om att införa det.

      Radera
  7. "Diskutera i små grupper varför en barnfamilj med tre barn och två vuxna skulle ta bussen in till Göteborg"

    Bränslebrist kanske? Vänta bara tills diktator Putin attackerar Ukraina. Om väst förhåller sig passivt så säger det vad väst:s säkerhetsgarantier är värda; agerar man så blir det genast "vissa leveranssvårigheter" av fossilgas och olja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige klarar sig helt utan rysk olja, det är bara trist för Preemraff i Lysekil.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/paminnelse-kremls-desinformation-att.html

      Radera
    2. Men det blir väldigt dyrt på världsmarknaden om världens största oljeexportör plötsligt utsätts för sanktioner eller drabbas av "leveranssvårigheter".

      Radera
  8. Varför man subventionerar trafiken är väl egentligen frågan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle bli ett konstigt samhälle utan vägar, tågräls samt flygplatser.

      Radera
    2. Östergren, menar du att där inte skulle finnas vägar, tågräls och flygplatser utan subventioner?

      Radera
    3. Ja när folk snackar om "50 procent av biljettpriset är skattesedeln" glömmer att i princip alla vägar som är asfalterade har betalats av skattesedeln.

      Radera
    4. Nu handlade inlägget om biljettpriset förvisso...
      Men jag får väl vara tydligare eftersom det kan vara svårt med dessa samband. Sorry

      Radera
    5. Som bilägare betalar man det via trafikskatten och trängselskatterna. Bilarna betalar sina egna kostnader för infrastrukturen, det tas inte på din kommunalskatt eller statliga skatt, vilket det gör för kollektivtrafik och järnväg.

      Radera
    6. I själva verket betalar bilägarna MER i skatt via bilen (bl a energiskatt på el för elbilar och CO2-skatt för de fossila bilarna) än vad infrastrukturen kostar.

      Radera
    7. Tim, hur finansieras vägarna då? Genom skattintäkter ifrån vägtrafik kanske?

      Radera
    8. Det är fortfarande skattepengar.

      Radera
    9. Fordonsskatt, CO2-skatt och trängselavgifter går till staten. Så inom det statliga vägnätet kan man säga att bilisterna betalar. Men inom det kommunala vägnätet är det kommunalskatten som finansierar infrastrukturen. Bilisterna får de kommunala vägarna gratis (bortsett från det egna bidraget till kommunalskatten).

      Radera
    10. Så vad du säger är att ju högre inkomst, desto mer rätt har du att använda de kommunala vägarna med egen bil?

      Radera
    11. Bilskatten är tänkt att kompensera för miljöpåverkan, inte att betala för intrastrukturen. Alla vägar i Sverige kostar mycket, mycket mer än vad som fås in via trängselskatt och CO2-skatt. Inte att underhålla, men att bygga. Bara förbifart Stockholm kostar mer än dubbla totala intäkterna från miljöskatter på transport (Alltså rubbet, inkl. flyg och rälstrafik).

      Dessutom, om det inte fanns tunnelbana, hur skulle alla tunnelbaneresenärer ta sig till jobbet? Ungefär 850 000 personer utnyttjar pendlingstrafiken via SL i Stockholm, så det skulle krävas extremt en betydande utbyggnad av infrastrukturen för att få plats med dessa via bil, något som inte kan finansieras via CO2 och trängselskatt.

      Man kan förstås också räkna på kostnaderna för att tillhandahålla mycket stora arealer i Stockholms innerstad för biltrafik (främst i form av parkeringsplatser).

      Radera
    12. Eh, nej, avskrivningarna på vägarna ingår i Trafikverkets budget som en kostnad så byggkostnaden ingår visst och summan är lägre än intäkterna från bilismen.

      Radera
    13. Inte säkert att det här så. Jag tror snarare att höginkomsttagare överutnyttjar väginfrastrukturen och inte betalar bilkörningsens verkliga kostnader, trots högre skatteinbetalningar.

      Och då tänker jag inte bara på kostnaden för infrastrukturen. Finns massor med dolda kostnader förknippade med bilkörning. Vem ersätter t.ex. de fastighetsägare som har hus med låg värdering på grund av trafikbuller?

      Radera
    14. Det är helt irrelevant om bilåkning finansierar vägar via skatter. Det är skatter som hade kunnat gå till annat.

      Men jag tror även ni missar att räkna med de enorma negativa hälsoeffekter som bilismen fört med sig i kalkylen.

      Dessutom pratar vi om att vägar ska vara självfinansierade kan vi bara glömma väginfrastruktur på landsbygden.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. "Arcane på Andra Långgatan närmast Masthuggstorget firade ett år, och då vi kände ägarna var vi inbjudna" vad ställde ni till med under kvällen för att ägarna numera inte vill kännas vid er samt har dragit tillbaka inbjudan? :)

    SvaraRadera
  11. För pendling kan kollektivtrafik vara ett bra val. Med Hallandstrafikens årskort kostar min jobbpendling ca 11 kr/mil. Jag håller dock med Cornu om att att kollektivtrafik är obra när man ska resa flera.

    SvaraRadera
  12. Var på Globen (eller Avicii som det tydligen heter) i veckan med tre barn. Då ingen av oss har SL-kort så skulle resan hem gå på 3x25 + 38 = 113kr. Tog en Bolt i stället. 7,4 km på 11 minuter kostade 106kr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort samma kalkyl när jag bodde i Vasastan. Var billigare att ta taxi till centralen med alla väskor än åka kollektivt (sålänge som man inte åkte exakt till centralen och betalade extraavgiften för det). Vi var 3 personer.

      Radera
    2. Jo, när vi är två i Stockholm är det ofta billigare att ta taxi korta sträckor. Iaf värt att kontrollera, t ex vad man kan få via Uber, då man dessutom slipper gå till och från tunnelbanan, utan levereras dörr-till-dörr.

      Radera
  13. Flytta till människobyn? (Stockholm)

    SvaraRadera
  14. Det låter som att det är för billigt att köra bil i Sverige. Hellre dyrare bilism än höjda skatter för att subventionera kollektivtrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så får alla 12.000 kr om året som resebidrag som beskattas som lön. Är man höginkomsttagare med 60 % marginalskatt så får staten tillbaka de mesta, Är man pensionär, student, låginkomsttagare så får man behålla det mesta. V ville ju ge alla pensionärer 12.000 fast det bara var 3000 st som omfattades, varför vill de inte ge alla samma förmån i rättvisan namn?

      Radera
  15. Jag är något förvirrad över vilka bussar ni åkte. De alternativ som finns just nu är direktbuss från Flygbussarna (kostar mer, snabbare resa) eller lokalbuss+expressbuss från Västtrafik (kostar mindre, långsammare resa). Ni verkar på något sätt få ihop det sämsta av båda alternativen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Landvetter Resecentrum har inget med Landvetter Flygplats och flygbussarna att göra. Resecentrumet ligger i Landvetter samhälle.

      Radera
    2. Tack för förtydligandet. Jag var väl lite naiv som trodde att Marks kommun, som geografiskt gränsar till Mölndal (Zon A) borde vara Zon B men så är det inte. Jag reagerar nu också på att Zon B inte ens är sammanhängande. Dvs det är i vissa fall extra dyrt att åka från ett ställe i Zon B till ett annat ställe i Zon B (eftersom du antingen måste in i Zon A eller Zon C). Låter helt absurt.

      Radera
    3. Nu förstår jag också hur priset blev som det blev. Om du åker från Zon A till Zon C utan att faktiskt nånsin befinna dig i Zon B så måste du ändå köpa biljett för Zon B också. Det finns ingen A+C biljett i deras system.

      Radera
  16. Det kan ju vara så att Västtrafik faktiskt är sämst i Sverige, det vore en intressant undersökning.
    Är man konspiratoriskt lagd misstänker man att det har med tradition av personbilstillverkning att göra.

    SvaraRadera
  17. Efter att ha kollat lite extra på zon-kartor och tidtabeller måste jag hålla med om att Västtrafik har utformat det nya zon-systemet ofantligt dåligt. Zon A kanske funkar men bredden på Zon B ser ju mer eller mindre slumpmässig ut. Den varierar mellan 0 och 3 kommuner. Varför de nånsin skulle välja 0 kommuner åt sydöst fattar jag inte. Tidigare tanken var väl att man betalar mer för längre avstånd, men vilken princip de använt här kan jag inte ens gissa mig till.

    Sen blev jag lite lurad när jag kollade på 430ans tidtabell där hemsidan påstod att den går direkt till Göteborg men när jag tittade på tiderna så stämmer det bara på begränsade tider under vardagar, typ när folk skall till och ifrån jobbet.

    Så om du bara jobbar och aldrig gör något på helger så kan det kanske passa med periodkort och mycket tålamod, men för vanliga människor så röstar jag nog på bilen. Västtrafik bryr sig uppenbart inte, alternativt kan inte få ekonomi i det (vilket gör att det inte är ett alternativ till bil ändå).

    Jag har nog personligen haft tur när det kom till det nya zon-systemet och det är nog därför jag inte reagerat på detta tidigare. Tack för att du lärde mig nått nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skumt att din vitlistning inte tog. Testar igen.

      Man blir ju lite lätt konspiratoriskt lagd angående att Mark är enda kommunen med noll zoner mellan A och C. Jag vet vem som sitter i kollektivtrafikutskottet i regionfullmäktige, och det är en kickbannad person som tidigare hängde här.

      Radera
  18. "Sedan gnäller Västtrafik och miljöpartister på att ingen tar bussen."

    Västtrafik gnäller även när fler folk tar bussen eftersom deras kostnader går upp mer än intäkterna när folk åker. Endast om folk åker precis så mycket som Västtrafik planerat för är det bra.

    SvaraRadera