Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2021-10-23 13:37

Volvo Cars räddning: Volvo EV70

Volvo Cars är långt efter konkurrenterna när det gäller övergången till elbilar, både i pris, räckvidd och i antal modeller. Istället för att ständigt vara sist på bollen borde man satsa på någon unikt, nämligen en stor elbilskombi, låt oss kalla den EV70, istället för alla kompakt-SUV:ar det går tretton på dussinet av. Och sluta med Recharge som varumärke.
Volvo-ratt
Volvo Car kallar idag sina elbilar för Recharge, vilket olyckligtvis är samma som för bilmärkets laddhybrider vilket gör att det är svårt att höra eller läsa någon skillnad på dem. Det är lite omständigt att säga XC40 Recharge elbil.

Ett ödmjukt förslag är att man helt enkelt går tillbaka till rötterna likt man gjorde när man lanserade sina SUV:ar och helt enkelt sätter en bokstav framför.

EXC40 för XC40 Recharge Electric. EC40 för den kommande C40 Recharge, och så vidare. ES60, ES90, ES50, EV50.

Och konkurrentdödaren EV70, en återkomst för den gamla goda lagom stora herrgårdsvagnen med rak baklucka. Tillsammans med dragkrok skulle man i alla fall återerövra den svenska marknaden, även om bolaget inte kan överleva på svensk försäljning längre.

Som det är nu verkar de som deltar i nyemissionen och börsintroduktionen för Volvo Cars köpa grisen i säcken. En planerad produktlinje av elbilar i EXC, ES, EC och förstås storsäljaren EV-serierna hade varit på sin plats.

Men antagligen fortsätter man med mini- och mellanklass-SUV:ar där konkurrenterna redan är mil före.

Skulle du köpa en Volvo EV70?
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

57 kommentarer:

  1. Att ingen gör kombibilar längre är ju en märklighet, ersatts av suvar av olika sorter men en vanlig kombi är egentligen nog den mest praktiska av olika bilsorter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk blir större och större. SUVen som koncept började i USA för att folk blev för feta för vanliga bilar.

      SUV är ju mer en åkande soffa.

      Radera
    2. Svaret är enkelt åtminstone när det gäller elbilar. Cross overs får bättre plats med batterier lågt placerade.

      I en normalbyggd kombi minskas vanligtvis bagageutrymmet en del i förhållande till fossilbrännare.

      Radera
    3. Kombi alltid bra, lite sosse-bil men praktisk, precis som Stefan L. och en Toblerone här och där. En SUV? Mindre utrymme och samma motor, lämna mig ifred!

      Radera
  2. Att ha en elbil som heter Recharge ger mig en mental bild av en bil jag inte kan lita på som måste laddas hela tiden.... m 2 c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis samma sak jag tänker på när jag hör det namnet..

      Ungefär lika smart som att döpa en bensinbil till sopparäkning.

      Radera
    2. Låter som gammal teknik, typ ett LR6-batteri.

      Radera
  3. Ja! Eller kanske om 15 år när den är nere i rimligt pris som beg.

    SvaraRadera
  4. Skulle klart vara aspirant på en el-kombi. När tom VW inte tänker släppa en kombi på ett bra tag till så blir man lite trött. Tyskarna håller ju annars kombifanan högt. Själv är jag irrationellt avog mot allt som har suv-stuk så framtiden jänns allt mörkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt samma. Den största orsaken till att jag ej köpte elbil 2020 när jag köpte ny bil. Jag behöver lastutrymmet en kombi ger och det finns helt enkelt inte i elbilsutbudet.

      Radera
    2. Som sagt kombi som elbil med rejält batteri blir skrymmande. Cross overs döljer det.

      Radera
    3. Det får väl bilingenjörerna lösa? Är väl ingenjörsrollen i sitt essä, en ingenjör är en problemlösare.

      Radera
    4. Tesla har ju i över tio år kunnat skapa smäckra sedaner med rejäla batteri. Känns som ett halmgubbe-argument.

      Radera
    5. Tesla har ju i över tio år kunnat skapa fula sedaner med rejäla batteri. Känns som ett halmgubbe-argument.

      Sådär. Jag rättade lite åt dig där, Dava.

      Radera
    6. Oavsett utseende är de inte klumpiga. Tycker eg bara Model S är snygg men 3an är ju inte på något sätt en klumpig bil gill utseendet.

      Radera
    7. Model S ser ut som en Skoda Octavia utan grill.

      Radera
    8. Tycker iförsig inte att V70 eller V90 är någon skönhet men det var väl inte det Bera eller Tim t.ex efterfrågat utan en kombi vilket Dava konstaterat ej bör vara ett problem. Jag körde Tesla S i 2 år och enligt mitt tycke var det inte en speciellt snygg bil heller men smaken är ju som baken. Sen har väl de flesta åtminstone i detta kommentarsfält kommit upp i en ålder då man inte väljer bil som en kompensation av sitt kön. Ändamålet går före skönheten.

      Radera
    9. Könsorgan skulle det vara och inte kön

      Radera
    10. Penisförlängarargumentet är så j-a tradigt.

      Radera
  5. Kommer de på något sätt att fixa räckvidden med husvagn kan de komma tillbaka i Sverige. Tror ingen äkta svensson köper en el-Volvo om de inte kan skapa bilköer i minst 50 mil i sträck.

    SvaraRadera
  6. Mycket av utvecklingsmöjligheterna hänger väl på feedback av data från bilar som redan är ute på vägarna?

    Med andra ord - Den som redan är störst får redan mest data tillbaka och kommer pga detta att kontinuerligt fortsätta utöka sitt försprång (såvida den inte gör någon jättetabbe och bygger en modell som regelbundet "mördar" fotgängare på övergångsställen.

    SvaraRadera
  7. Skulle aldrig köpa en EV70, och helst inte en elbil över huvud taget, om det fanns några alternativ i framtiden. Men det kommer det ju tyvärr inte finnas. Har svårt att se att jag skulle köpa en Volvo också för den delen, men om jag skulle det så är det nog just någon större SUV, som andrabil att komplettera sedanen. Dock är XC90 rätt dyr, och jag skulle nog antingen välja något billigare alternativ, eller om man ska spendera svinmycket pengar isåfall lika gärna gå ännu längre och ta något tyskt märke, eller Land Rover eller något annat kul. Eller varför inte en Tesla av någon sort? Volvo kommer typ sist på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En 6x6 g63 amg kanske?

      Radera
    2. Eller en Brabus 700 widestar ^^ Dock över min budget.

      Radera
    3. 6x6:an har dock fler hjul och det är vitalt i sammanhanget. Ett rimligare alternativ är 3500 mega cab dually.

      Radera
  8. Skulle lätt köpa en EV70. Men ca 10-15 år efter den släppts när vanliga, dödliga människor har råd med den. Leasing går bort pga höga miltal. Står nu i valet om vad hushållets nästa två bilar blir. El, diesel eller bensin? Helt ärligt pekar det på bensin.

    SvaraRadera
  9. I love the smell of Gasoline in the morning.

    SvaraRadera
  10. Visst. Bytt från Passat GTE till Enyaq. Hade Passaten funnit som hel-el hade det blivit en sån. Enyaq funkar, men lastutrymmet är lite kort.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att XC70 är det kanske bästa volvo gjort. Kombins alla fördelar plus att den är lite högre än vanliga kombins och klarar dålig terräng bättre. V90 är en rejäl försämring med högt pris och litet bagageutrymme.

    Här är min önskelista på en EXC70.
    - Gör bilen lite bredare och kläm in tre separata stolar i baksätet så att man får plats med tre barnstolar. Tre separata stolar är mycket bättre.
    - Dragkrok som standard.
    - Möjlighet till extra barnsittplatser i bagageutrymmet.
    - Riktig stötfångare. Som alltså kan fånga upp stötar utan att bilen går sönder. Som på en klassisk 240.
    - Fördraget kablage och styrning för valfria extraljus.
    - Rails, inte några fåniga fästpunkter.
    - Får gärna vara en seriehybrid med batteri för pendlingen och en range extender som ger fossil räckvidd.
    - Elkraftsuttag på utsidan. Perfekt för camping, verktyg, reservkraft, etc.
    - Robust bagageutrymme
    - Robust och slittåligt bygge som gör att bilen inte pajar hela tiden.
    - Skit i att ha en bökigt infotainmentsystem som de inte orkar uppdatera, alla har ju en mobil nuförtiden ändå. Ha en liten skärm för bilfunktionerna och en större skärm där man kan koppla in mobilen om man vill ha navigering. Eller kör android auto eller apple carplay.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skippa infotainment helt. Bidrar 0. Rattar och spakar. Menyer för förbrukning och allt sånt på en digital skiva bakom ratten som är standard nu för tiden räcker.

      Gps speglat på framrutan ovanför ratten.

      Radera
    2. Håller med ! Har aldrig fattat SUV-konceptet. En dyr penis-förlängare kanske. Men CrossCountry är bra, lite högra markfrigång så att man kan köra på kassa grusvägar.

      Radera
    3. Alla punkterna är klockrena. Den här bilen skulle jag köpa när prisgapet mellan bensin-el blivit rimligt.

      Radera
  12. Recharge är verkligen ett konstigt ordval. För tankarna till att man måste ladda om hela tiden för att batteriet tar slut så fort.
    Jag avvaktar nog byte tills(om) Multivan kommer som helelektrisk.

    SvaraRadera
  13. Skulle vara väldigt intressant, om den är rätt prissatt. Elsuv är ju egentligen helgalet, förbrukningen blir alldeles för hög när man passerar 100 km/h.
    Tror att MG 5, även fast det är en gammal Roewe ie5, kommer bli en storsäljare framöver. En liten enkel kombi, privatleasing runt 2000kr/mån efter bonus. SAIC och Kina slår sig in på marknaden och tar över.

    SvaraRadera
  14. ÄNTLIGEN!
    Det är skrämmande vad ensidigt och stelt bil branschen har utvecklats. Bara SUVs och kompakta lösningar för elbilar. Ge mig en Stor jä*la station wagon som har plats för att trycka in en hel älg i bagageutrymmet.

    SvaraRadera
  15. " Biltillverkaren Volvo Cars ägare Geely Sweden har begärt konvertering av alla sina A-aktier till B-aktier i samband med Volvo Cars börsnotering, planerad till torsdag nästa vecka.

    Efter konverteringen, som villkoras av att det blir en börsnotering av bolaget på torsdag, kommer det bara att finnas B-aktier utestående i bolaget"

    Dags för Exit?

    SvaraRadera
  16. Det är dags för ny familjebil, jämfört och forskat länge efter lämpliga modeller. Just nu lutar det åt en Tesla model s. Eller Skoda enyaq.

    Kia e-niro: kompakt Suv för liten.
    Tesla model 3: sedan, för liten.
    Hyundai ionic: sedan, för liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kika på en Ioniq 5 alt. Kia EV6 istället. Slår Skodan med hästlängder och är billigare. Model S, är lite som gammelsmurfen i gänget, laddar extremt långsamt och är verkligen till åren kommen. Modern för 7 år sedan, men verkligheten har kört om den.

      Radera
    2. Förutom att den S man kan beställa nu är helt omgjord i allt utom utsidan (sedan januari 2021). Så när du säger gammal vet du inte vad du pratar om.

      Radera
  17. Jag hade sååå gärna velat köpa en V70 med V8 som Volvo övervägde ett tag, men de nöjde sig med Xc90 och S80 med V8.

    SvaraRadera
  18. OT: två stridsflygplan brände förbi på låg höjd, 500-1000m mellan finspång/Norrköping just nu, riktning sydöst ut mot Östersjön.

    SvaraRadera
  19. Nya XC90 kommer bara tillverkas som elbil så din önskan är nästan uppfylld. Frågan är om Volvo kommer ersätta v60-90 med nya kombis när suvarna säljer mer. V90 säljs bara som cross country i staterna.

    SvaraRadera
  20. Det vore en utmärkt ide att ha en EV70. Jag skulle köpa 2st direkt. Kör i dagsläget Citroen C5 och Skoda Superb. Då kan man slänga in barnvagnar, väskor, matkassar. Samtidigt ha barnstol monterad och kasta upp en kajak på taket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småbarnsföräldrar som har tid för sina hobbies, det ser man bara i reklamfilmerna.

      Radera
  21. Skrev till kompisar för några dagar sedan: "det enda folk vill ha är en elektrisk V70, men det kan man väl inte få i det här jävla landet???". Så... Ja, skulle absolut köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även för 750000 kr? Går in i bottenlånet eller? 🤣🤣

      Radera
    2. Tja, öh, ja det gör det iofs.

      Radera
  22. Förvånansvärt många som fortfarande tänker köpa Volvo trots att det numera är ett kinesiskt märke och pengarna delvis går till en kommunistdiktatur. Kom med i matchen för faen.

    SvaraRadera
  23. Japp, med modulärt utbytbart batteri så du kan välja räckvid o påverka pris o uppgradera

    SvaraRadera
  24. I DI står det idag att Volvo Cars aktie är för billig för att motstå. Har DI någon ambition att innehålla oberoende analys, eller är det beställnings"journalistik" rakt igenom?

    SvaraRadera
  25. Volvo försökte bli premium men det har de inte klarat av. De är inte prisvärda, snarare dyra. Skulle hellre lägga pengarna på Skoda Enyaq men budgeten medger inte bättre än MG.

    SvaraRadera
  26. Volvo skulle göra en pickup-truck.

    Men jag skulle inte köpa en Volvo.

    SvaraRadera