Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2021-10-16 09:39

Västlänken: 3.8 miljarder SEK för Korsvägen slut - bara 12% av arbetet utfört

Nätverket SToppa Västlänken har begärt ut samtliga fakturor relaterade till Västlänken och avslöjar nu att hela budgeten för ombyggnationen av Korsvägen för 3.8 miljarder nu är förbrukad. Ändå har bara 12% av arbetet som konsortiet NCC Wayss Freytag skulle utföra blivit färdigställt.
Aktuellt läge den 24:e september, fyra dagar innan budgetens 3.8 miljarder tog slut.
Nätverket skriver på Facebook:
"Nätverket kan nu avslöja att pengarna i budgeten på 3,8 miljarder tog slut den 28 september 2021. Sedan dess ekar det tomt i Trafikverkets kassakista och allt arbete som NCC Wayss Freytag fortsatt att göra är på pengar som inte finns i den dedikerade budgeten. 

Fram tills idag har NCC Wayss Freytag gjort färdigt 12 procent av sitt kontrakterade arbete och 88 procent kvarstår, bland annat allt arbete i leran, men även majoriteten av bergstunnlarnas längder."

Enligt tidplanen skulle Korsvägen stå färdigt 2024, men har sedan arbetet påbörjades 2018 alltså bara kommit 12% på vägen. I princip det enda man gjort är byggt om för väg- och spårvagnstrafiken, samt rivit de gamla vägarna, och egentligen inte påbörjat det faktiska arbetet på djupet.

Källorna till avslöjandet är utbegärda fakturor från NCC Wayss Freytag, som fortfarande är ej sekretessbelagda offentliga uppgifter.

Överlag är det trollbindande att se hur extremt lite verksamhet faktiskt utförs på platsen. Massor med maskiner står och kostar maskinhyra per timme, kanske en maskin rör lite grann på sig, ett fåtal personer går fram och tillbaka, eller står stilla, men verkar inte utföra något arbete. Svårt som utomstående att faktiskt tro att det är en arbetsplats och inte bara en avställningsyta för skrot.

Tyvärr är Västlänken ett meningslöst projekt, som t ex förlänger restiden för de som tågpendlar till Göteborg söderifrån, som inte ökar kapaciteten och där det inte kommer passera pendeltåg rakt genom Göteborg, likt ursprungligen hävdat, utan dessa kommer istället vända i en ny säckstation som uppförs i Almedal istället för den befintliga säckstationen. Fjärrtågen kommer fortfarande gå till den gamla säckstationen och inte passera genom Göteborg. Därtill finns inga räddningstunnlar vid olycka eller brand, utan istället ska man tydligen hissa ut eventuella nödställda genom räddningsschakt, hur det nu gick igenom. Kritiken mot och bristerna hos hela krondiket är långt fler än så, och göteborgarna röstade till och med emot projektet i en folkomröstning. Men politikerna älskar förstås projektet eftersom Göteborg får en tågtunnel och får känna sig lika fin som Stockholm och Malmö.

Det är dock naivt att likt Stoppa Västlänken tro att projektet kommer stoppas. Det kommer färdigställas till tiotals miljarder kronor av dina skattepengar över budget, och försenat med många år. Företagare har redan gått i konkurs på grund av byggets utslagning av affärsverksamhet, och folk har tvingats bort från sina hem på grund av nattliga sprängningar, sprängningar som verkar pågå längre än planerat. Lokalmedia som GP älskar dock projektet i den så kallade Göteborgsandan - samexistensen mellan göteborgspolitiken och göteborgsmedia - så någon kritik framförs i princip ej.

Under tiden väljer vi i kranskommunerna att inte åka till trafikkaoset som kallas centrala Göteborg, utan etablerar nya vanor med att åka till andra platser än Göteborgs centrum, vanor som knappast kommer vändas när tågtunneln står klar.

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

46 kommentarer:

  1. Åtminstone är Tyskland inte ensam med Stuttgart21 och BER. Det är tid för kina.

    SvaraRadera
  2. De é la stôra digget i Gôtalabooorg?

    SvaraRadera
  3. Ser ofta väldig aktivitet på nya brobygget när jag passerar över någon av de gamla broarna över den relativt färska jordbävningssprickan Skurusundet. Italienska byggbolaget verkar hålla tidplanen så varför klarar Göteborg inte sitt bygge? Finns någon annan förklaring än inkompetens?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite mer komplicerat än Skurusundet kanske...

      Radera
    2. Ska bara kosta en miljard med alla ombyggnader av fungerande trafik på båda sidor. Sedan blir det en broavgift på 4 kronor på nya bron men gratis på någon av de gamla. Fast många kommer vilja spara in den tunga avgiften så lokalvägarna i Björknäs blir hårdare belastade av köande fossilbrännare tills avgiften hamnar på skatten istället.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Min gissning är också på just offentlig upphandling och den inkompetens och/eller korruption som medföljer.

      Hade det varit beställarnas egna pengar som stod på spel hade de såklart haft strikta avtal på att entreprenören själv måste stå för alla förseningar och omkostnader utöver X procent av presenterad budget.

      Men företagen vet att när det gäller offentlig upphandling kommer de korrupta/nonchalanta politikerna vilja ha sina hobbyprojekt till varje pris och därmed skriva under vilket avtal som helst även fast entreprenörens anbud inte inkluderar några ÄTA-kostnader eller krav på att leverera i tid.

      Extra tydligt blir just denna politiska arrogans när de till och med ignorerar folkomröstningen om det hela.

      Radera
  4. Järnvägar är per definition klimatsmarta och projektet kunde motivera trängselskatter för biltrafik. Det räckte och blev över som motivation för projektet. Det är då fullständigt ovidkommande att prata om kostnader eller värdet av projektet i förhållande till kostnaderna.

    SvaraRadera
  5. Intressant, men jag känner inte igen mig. Säckstation i Almedal? Har aldrig hört talas om, källa?

    SvaraRadera
  6. Många budgetar är dokument som tas fram för att hjälpa till att övertyga de motsträviga om hur fantastiskt det kommer att bli - och inte blir det dyrt heller! De är skådebröd som inte ens författarna tror på, tvärt om gör de allt för att dölja kända kostnader och förringa uppenbara kostnader.

    När projektet sedan, som väntat, spränger budgetramarna låtsas de vara oförstående men påpekar att "Nu när vi investerat så här mycket kan vi inte sluta!" varvid än mer pengar kastas in i leken. Alla vinner på det, utom vi som ska betala. Konstigt nog har vi ingen talan.

    SvaraRadera
  7. Bra att du uppmärksammar detta vansinne. Finns det inget tak på budgeten? Som Göteborgare i exil tycker jag synd om alla som dras med denna oändliga tågtunnel som knappt kommer någon till pass och minst av alla Göteborgare själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har väl aldrig hänt att man inte slutfört ett projekt oavsett hur mycket man överskridit budgeten och tidsplaneringen. Du betalar via Trafikverket.

      Radera
    2. Sånt är brukar oftast uppmärksammas av någon. Men har det någongång (En enda?) blivit någon form av konsekvens för de som utnytjar och drar vinning av skiten?

      Radera
    3. Den enda budgetgräns som finns är din egna plånbok. Så länge där finns kvar några kronor så kommer dessa projekt att fortgå. När de kronorna sedan tar slut så lånar politikerna pengar från andra länder och låter dig och din välfärd gå i borgen för lånet.

      När politikerna väl sitter i sitt kollapsade lekland och inte längre har råd till sina hobbyprojekt konstaterar de att "ingen kunde se det komma" och "vi måste alla gemensamt ta ansvar för att styra upp situationen".

      I detta Sverige tror tyvärr medborgarna fortfarande att deras välfärd är förankrad i naturlagarna och fortsätter således att rösta på de politiker som för dagen vill hitta på roligast hobbyprojekt. Det lär således behöva bli mycket värre innan det blir bättre.

      Radera
  8. Man kan lätt tro att Cornu raljerar men i själva verket så är han snäll när han beskriver projektet.

    SvaraRadera
  9. Många Göteborgare inkl. politiker tror att det är någon slags tunnelbana som byggs. Besvikelsen kommer bli monumental.

    SvaraRadera
  10. Det är förstås vettigt att diskutera kostnader och eventuella brister i planeringen och bygget av Västlänken. Däremot borde det vara uppenbart att det finns ett antal nyttor med projektet.

    Nuvarande Gårdatunneln (2-spår inklusive pendeltågsstation inne i berget, utan förbigångsspår) är nu den enda järnvägsförbindelsen mellan norra och södra Göteborg. Såväl kapacitetsökning och ökad redundans över detta snitt är tydliga vinster med Västlänken. Möjligheten att vända tåg i Almedal kan vara vettigt eftersom det hittills bara finns en södergående pendellinje, jämfört med tre norrgående. När den nya järnvägen till Landvetter flygplats och Borås är klar kommer pendeltrafik (snabba regionaltåg) också trafikera Västlänken. Då blir det bättre balans mellan norrgående och södergående trafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ingen sanning i det du skriver tyvärr. Västlänken kommer enbart ge nya problem för tågtrafiken och den kommer omöjliggöra många av de förändringar som borde göras. Som läget ser ut nu så är risken överhängande att ett färdigställande liksom The Big Dig i Boston landar på 10 ggr budget. Vad som borde göras är att avbryta projektet helt och lägga återstående budget på att återställa de skador som åsamkats.

      Radera
    2. Det är inte ens klart att det blir några hållplatser för nya höghastighetsjärnvägen vare sig i Landvetter eller Borås, om den alls byggs. Och om den byggs och håller tidplanen står den inte klar förrän 2045.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Med de många projekt som pågår för elflyg kommer garanterat ingen höghastighetsjärnväg byggas klart. Korta sträckor möjligen. Någon ytterligare förbättring av batterier behövs inte för elflyg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Cornu: Helt rätt. Finns inga garantier alls innan järnvägen är klar. Därför förhåller jag mig till nuvarande planeringsläge. Järnvägen Göteborg-Borås ingår i den statliga investeringsplanen för infrastruktur. Samråd har genomförts och regeringen ska sätta ner foten under 2022. Därefter sker detaljplanering och byggnation.

      Nuvarande huvudalternativ är station i Mölndal, Landvetter flygplats och Borås. Järnvägen ansluter i väster till Almedal och kan trafikera både Västlänken och Gårdatunneln.

      Radera
    6. För en gångs skull är vi överens, Nano.

      Elflyg kommer slå ut mycket på korta sträckor.

      Biobränslen och snabba propellerplab kommer ta resten av regionaltrafiken.

      Finns inget behov av att bygga snabbtåg

      Men Vänsterpartiet de gröna vill låna 1000 miljarder på 10 år för investeringar i gröna sektorn.

      300 går till snabbtåg. De resterande 700 miljarderna går åt för att skapa ett vindkraftsdrivet samhälle med ineffektiv vätgasbaserad reglerkraft. Som ändå inte går ända fram.

      Radera
    7. Rickard kul att du förstått detta med flyget och nya snabbtåg.

      Behövs inte så mycket statliga medel för fossilfritt grönt stål. Investerare strömmar till för projekten. Fast inget företag säger nej till statliga medel och det ökar takten. Vad jag vet är inget parti motståndare till grönt stål eller har du andra uppgifter?

      Vi har än ett tag olika åsikt om några veckors lager av vätgas påverkar behovet av annan reglerkraft eller om avstående av el vid högt pris minskar detta reglerbehov.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  11. Nano: Den utveckling av elflyg som du beskriver står knappast i motsats till en järnvägsanslutning för Landvetters flygplats, eller ett förbättrat pendlingsstråk Göteborg-Borås.

    Mitt förra inlägg rörde egentligen inte höghastighetståg mot Stockholm, men frågan är om elflyg kommer bli aktuellt mellan orter som Jönköping och Göteborg, som får en ny snabb förbindelse med den planerade nya stambanan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På korta sträckor kommer pilotlösa drönartaxi för t.ex. resor mellan stad och flygplats.

      Radera
    2. Möjligen. Rent tekniskt kommer det antagligen gå att lösa, även om det rimligen kommer dröja åtskilliga decennier. Tror dock att det snarare är stadsmiljöfrågor som avgör hur centralt en sådan lösning kommer att tillåtas.

      Radera
    3. Kostnaden för elflyg, bullernivån och tiden för genombrott gör tiden för nybyggnad av järnväg för persontåg kort. Den låga kostnaden är betydande för service och byte av delar på elflyg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. @Carmania: "Pilotlösa drönartaxi" kanske skulle kunna bli verklighet om 50 år.

      Radera
    5. (Om vi snackar autonoma fordon alltså)

      Radera
    6. Nano: Flyg är dyrt. Höga krav på kvalitetskontroll i varje del av systemet driver upp kostnaderna. Sedan blir elflyg rimligen billigare än konventionellt flyg vad gäller motorunderhåll och liknande. Blir spännande att se hur mycket man kan få ner totalkostnaderna på sikt genom en elektrifiering.

      Radera
    7. Heart Aerospace ska ha sitt första certifierade plan för 19 passagerare klart 2026 och har redan order för några hundra plan. 40 mil i räckvidd duger för en stor del av världens flygturer. Säkert finns fler som siktar på 19 passagerare och innan dess kommer många mindre flygplan.

      Tror bullerfrågan betyder mer än att driftkostnaden är lägre än fossilflyg med sina mer servicekrävande motorer. Sedan vill säkert många städer ha fossilfritt flyg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. Nano: Enligt Heart Aerospace själva är den reducerade kostnaden nyckeln till att små regionala flygplan kan återkomma i en större skala. Små konventionella plan är för dyra i inköp och drift för att få lönsamhet.

      Radera
    9. Re. Torsten
      Finns ett tiotal bolag som utvecklar förarlösa drönare. Finns garanterat kommersiellt inom fem år. Varifrån fick du 50 år egentligen?

      Radera
    10. Autonoma flygande drönare är mycket enklare att lösa än förarlösa bilar.

      Radera
    11. Jag drog till med 50 år för att det är så otroligt osannolikt med detta inom närtid. Du får gärna redovisa källan för ditt påstående rörande 5 år.

      Radera
  12. Är det Miljöpartiets fel detta också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är i allt väsentligt Göran Johansson(s) fel som kom överens med Trafikverket i ett enskilt möte att GBG också måste få en tågtunnel. Sen fanns (finns) ingen opposition i GBG så det fåtal som inom partierna sa emot blev tystade av respektive partiledning, vilket ledde till uppkomsten av partiet Demokraterna (som nu ser ut att implodera).

      Radera
  13. Det finns åtskilliga problem med kollektiv trafiken i GBG. Inget av de löses med en pendeltågstunnel under stan, som kommer att användas av pendlare från kranskommunerna. I stället har Västlänken lagt en död hand både ekonomiskt och planeringsmässigt över de investeringar som hade kunnat göras för att förbättra kollektivtrafiken i GBG,

    Västlänken är det projekt som har haft sämst samhällsekonomisk kalkyl av alla påbörjade infrastrukturprojekt för vilka sådan kalkyl gjorts. En investerad krona ger inte ens femtio öre i nytta. Och då har man inte räknat skadan på enskildas ekonomi och hälsa av att det är låånga bilköer, tid förloras och avgaser spills pga omvägar och felkörningar etc etc.

    Men många jag känner säger; "det blir nog bra när det är färdigt", för det är den nivån man har på sina bedömningar. Hallandstunneln? Blev bra när klar men till vilket pris? Säger jag när jag orkar, för det där med att pengar som används kunde använts till något annat det är för svårt att ta till sig tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västlänken skulle inte ens vara "bra" om den var gratis.

      Radera
  14. En dålig idé kan aldrig resultera i ett bra resultat. Dvs inte att klandra utförarna.

    SvaraRadera
  15. 3,8 miljarder delat på 12% ger... 31,6 miljarder vid 100%! Det är bara att korrigera budgeten lite. 😁

    SvaraRadera
  16. Nåja, för omväxlings skull lägger staten pengar på något utanför STHLMs mastodontbetongprojekt.

    SvaraRadera
  17. Dags för offentlighetsprincipen 2.0!

    Gör all offentlig bokföring elektronisk tillgänglig via BankID där man kan få se ALLT i din kommun samt region.

    Vidare bör offentlig verksamhet innefattas av bokföringslagen.

    Tänk vad mycket roligt man kunde göra med en sådan genomlysning!

    SvaraRadera