Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-10-04 08:54

Två poliser och konceptkonstnären Lars Vilks dödade i trafikolycka - Vilks konstnärsskap lever vidare in i evigheten

Två poliser förmodligen tillhörande Skånepolisens personskyddsgrupp dödades igår i trafiken på motorvägen E4 utanför Markaryd. De skyddade vid tillfället tillsammans med ytterligare en bil den omstridde konceptkonstnären Lars Vilks, som också dödades i frontalkrocken på fel sida motorvägen. Lars Vilks konstnärsskap kommer dock leva vidare in i evigheten och han kommer minnas som en av de viktigaste svenska konstnärerna i vår tid.
Nimis och den tunna blå linjen
Lars Vilks hade sedan 2010 levat med personskydd sedan en komplott mot hans liv avslöjats, vilket senare skedde fler gånger. Vid ett terrorattentat mot honom i Köpenhamn 2015 dödades en filmregissör och fyra poliser sårades. Om någon svensk kulturskapare haft motiverat behov av personskydd så har det varit Lars Vilks.

Statens besked har hela tiden varit tydligt - yttrandefriheten är inte förhandlingsbar - och personkyddet av Lars Vilks har gissningsvis kostat över 200 miljoner kronor genom åren. 

Detta baserat på att beväpnat personskydd dygnet runt året runt kräver cirka 20 personer heltid, och en person kostar arbetsgivaren åtminstone en miljon kronor om året sammanräknat alla kostander. Skyddet har inte bara varit två synliga livvakter, utan minst ytterligare två. Vid dödsfallet följdes personskyddets bil av ytterligare en bil från personskyddet (Range Rover?), så minst fyra poliser skyddade Vilks vid tillfället. 

Sedan är personskydd så mycket mer. Varje gång skyddspersonen vill någonstans måste personskyddet recognosera destinationen, möjliga färdvägar och flyktvägar, göra en riskbedömning samt planera insatsen.

För lite proportioner på hur prioriterad Vilks varit, så har inte ens alla ministrar i regeringen personskydd, varken till vardags och än mindre dygnet runt.

Medan staten ställde upp för Vilks rättigheter, så svek med tiden allt fler kulturinstitutioner honom, men inte media. De flesta större media stod hela tiden upp för Vilks och hans yttrandefrihet. Att institutionerna svek honom, särskilt efter terrordådet mot Charlie Hebdo i Paris (efter att Charlie Hebdo fått ett yttrandefrihetspris av Vilks året innan) där redaktionen mördades, och terrordådet i Köpenhamn, är beklagligt men förklarligt. Arbetsgivare har ansvar för sina anställda och få ville utsätta dem för den hotbild det innebar att bjuda in Vilks. Det är lätt att sitta bakom ett tangentbord - även för stormedia men förstås ännu mer för anonymiserade pseudonymer på Internet - och uttrycka stöd, det är en annan sak att i god tid utlysa tidpunkt och plats man ska stå på en offentlig plats bredvid den levande måltavlan Vilks. 

Bilen med Vilks ska på oklart vis kommit över på fel sida motorvägen, genom vajerräcket, och frontalkrockat med en lastbil, klämts fast under och tillsammans med lastbilen fattat eld. Lastbilschauffören ska ha blivit allvarligt skadad och förd till sjukhus medan alla i personbilen omkom.

Eftersom bilen följdes av en andra eskortbil från personskyddet finns det trovärdiga vittnen, och inte osannolikt har personskyddets bilar också kameror, så hela händelsen kan vara fångad på film. Inspelningar i bilen Vilks färdades i kan dock förstörts av branden. Konspirationsteorierna har redan börjat spridas, och oavsett vad åklagarens utredning kommer fram till så kommer konspirationsteorier om Vilks död leva för evigt, som en form av sista konceptkonst där konstnären själv blivit en del av konstverket.

Utifrån de hyllningar man läser från personer i media - som ställde upp för Vilks och rätten till yttrandefrihet - varav många blivit hans vänner, så var Vilks en sympatisk, påläst, intelligent och vältalig intellektuell konstnär. Han kommer således bli saknad av inte bara de som ville göra honom till en politisk symbol, utan av de människor som faktiskt på ett personligt plan kände och brydde sig om honom. 

Samtidigt ska man inte glömma de dödade poliserna och deras anhöriga, nära och kära. Poliserna i personskyddet riskerar sina liv för svensk demokrati, och i detta fall betalade två av dem det yttersta priset för detta. Även trafikolyckor är en del av riskerna i yrket - i alla yrken där man vistas i eller framför fordon i trafiken. För de anhöriga till poliserna är dödsfallen en minst lika stor tragedi - sannolikt ännu större på grund av lägre ålder, med inte osannolikt omyndiga barn och familjer - som för Vilks anhöriga.

Vilks var också folklig och framstod aldrig som en snobb, utan verkade kunna tala till människor på människors vis - både i sina framträdanden och via sin konst.

Själv tog jag i våras vara på möjligheten att besöka Vilks konstverk Nimis och Arx, tursamt nog medan konstnären fortfarande levde. Risken är nu att såväl kommun som länsstyrelse kommer vilja skrida till handling och riva dem, när det inte längre finns någon konstnär som kan strida för dem juridiskt. Tills det är klargjort vem som tar över ägandet av verken finns det en tidslucka som kan komma att missbrukas av framför allt länsstyrelsen. Räkna med att det finns färdiga planer att sätta i verket.

Att ha levt i över tio år med personskydd har knappast varit en lek. Inskränkningarna i den personliga friheten är enorma, och om man bryter det minsta lilla mot kontraktet som upprättas med polisens personskyddsgrupp (Säpo hanterar bara författningsskydd, dvs politiker) så dras skyddet in. Det senaste året har Vilks och flickvännen sedan 30 år framträtt flera gånger kring hur de personskyddsreglerna inte möjliggjort deras umgänge och Vilks ska ha JO-anmält polisen.

Vad Vilks skulle tycka om att få evigt liv via konspirationsteorier eller som politiskt slagträ överlåter jag åt de som faktiskt kände honom och kallade sig hans vänner att uttala sig om. Vi andra kan minnas och fortfarande uppleva hans konst.

Vila i den frid du inte kunde uppleva sedan 2010. Och vila i frid, ni poliser i personskyddet som gav era liv för yttrandefriheten.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

99 kommentarer:

  1. Hebdo, även om Hedbo passar bättre till det svenska språket.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet och väl uttryckt,
    instämmer till fullo...

    SvaraRadera
  3. Jag har tyckt synd om Vilks pga att hans rondell-hund fördömdes. Jag kan också bli måltavla pga instrument som jag har utvecklat, jag blev förut konfronterad och anklagad för spioneri av en muslimsk man i kafferummet på universitetet. Det kan bli skokastning om inte annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även en svensk, disputerad forskare på universitetet fördömde min forskning: "din forskning passar inte till universitetet, pga att den väcker anstöt hos utländska studenter".

      Radera
    2. Vad är det för forskning då, som väcker anstöt?

      Radera
    3. Instrument-utvecklig i ett väldigt specifikt syfte.

      Radera
    4. Jag ville lämna universitetet, när det kom så mycket kritik, men professorn vägrade släppa mig. Men jag lyckades ändå säga upp mig senare, pga den snabbt försämrande ekonomin på stället. Jag tvingades jobba utan lön de tre sista månaderna, pga ett underskott som andra hade orsakat. Men jag är kvar som "extern", utan ekonomiskt ansvar för andra. De blev väldigt bittra pga att de gick miste om den feta overheaden från mitt arbete plus möjligheten att fakturera en del av sitt underskott på industrin.

      Radera
  4. Mycket bra skrivit. Klart vi måste fortsätta att skydda honom och hans verk. Lite tryck på länstyrelsen i tid skulle inte skada. Hur har jag lite svårt att komma på.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  5. Är det tillåtet att spekulera i orsaken till olyckan här? Denna typen av olyckor är ganska ovanliga, alltså att en bil tar sig genom vajerräcke och frontalkrockar. Detta mitt på ljusa dagen, bra bilväder och med två poliser i bilen där jag antar den ena är förare? Ingen somna framför ratten eller droger inblandade.

    Det måste vara vilt som sprungit upp på vägen som man försökt väja för men tappat kontrollen över bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min första tanke var att polisbilens chaufför har blivit skjuten av en prickskytt genom vindrutan, gömd bredvid vägen.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. De skall inte väja för vilt med häftiga manövrar.

      Radera
    4. Någon kan ha hackat bilens datoriserade styrsystem, och det skulle inte synas på filmen från bilen bakom, eller kan sånt bara hända i thrillers och filmer?

      Radera
    5. En IED, och lastbilen bara råkade passera?

      Radera
    6. @Magnus nej men poliser är inte magiska bilförare utan ungefär som vilken svensson som helst. Det kan vara svårt att översätta teori i praktik, speciellt om hastigheten nu var en bra bit över laglig, en ryggmärgsreaktion från föraren.

      Med det sagt känner jag inte till vägsträckan alls.

      Radera
    7. Granatgevär mot "The Beast" i NCIS LA stil?

      Radera
    8. Eller så är det fabricerat och konstnären ha ny identitet. Om man nu tillåts att konspirera.

      Radera
    9. @Trollkung: Vilks på en strand i Australien med ny identitet? Ja, det är kanske den mest sympatiska konspirationsteorin.

      Radera
    10. Expressen bekräftar min teori när de skriver att en (däck-) explosion misstänks, samt att en livvakt väger 4.5 ton vilket kan förklara hur vajerräcket bröts igenom. Tänk er 9 ton massa i framsätena, det var alltså dubbla självmordsbombare med vardera säg 4420 kg sprängmedel i bältet.

      Radera
    11. Imponerande att lyckas forcera dubbla vajerräcke...dessutom i en vänsterkurva. Så nån yttre påverkan, däcksexplosion, bromslåsning etc måste nästan ha inträffat.

      Radera
    12. @turlasvante såg det nu också. Däckexplosion. Tungt fordon kombinerat med hög hastighet och aggressiv körstil så är det kanske inte så osannolikt att något däck blivit överbelastat.

      Radera
    13. Misstänker lex modern bil som bakomliggande orsak. Vi som kör runt i 90-talsbilar håller oss till 80-100 km/h innan det känns pressat. Moderna bilar kör man bekvämt i och vänjer sig lätt med 140-160 km/h men riskerna ökar ändå i kvadrat.

      Om de inte var jagade eller liknande borde de inte kört så snabbt.

      Vilks var oerhört modig i sin kamp mot islamismen, all heder till honom.

      Radera
    14. En gång såg jag följet med bilarna och det var BMW X5 och minst 3 st.

      Radera
    15. De har ju rimligt vis däck anpassade för ekipagets vikt och förväntad körstil.

      Radera
    16. Det brukar ligga däck-rester längs dikeskanter även i vanliga fall, långtradare brukar ha trassel med sina däck. Det brukar man se om man stannar för att slå en drill. Vi får väl se om de får någon träff i analysen av den kemiska sammansättningen.

      Radera
    17. Det är inte tillåtet att ifrågasätta narrativet :)

      Radera
  6. Vilks död blev lika dramatisk som hans liv efter Mohammed-teckningarna.

    SvaraRadera
  7. Han hade en sällsynt förmåga att plocka isär strömningar i samhälle och kultur på ett direkt sätt. Han kunde se de svaga länkarna i en argumentation på mils avstånd.

    Synd att man inte får läsa hans repliker på alla kulturkrönikörer som idag antingen skyller på offret med sina formuleringar om att "...Då krävde rondellhunden sitt första offer" eller villar bort sig i "å ena sidan är ju yttrandefrihet viktigt och å andra sidan får man inte förarga någon". Man kan föreställa sig.

    Vila i frid, Lars Vilks!




    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att Vilks förstod i förväg att teckningen skulle förarga så många och så mycket. Al-Qaida´s pris på hans huvud var 100.000 dollar, jag undrar om någon nu försöker hämta ut pengarna?

      Radera
    2. Om du hade berättat hela Rondellhundshistorien och dess senare förvecklingar för valfri person innan det hände hade de förmodligen tyckt att du var fullständigt orealistisk.

      Radera
    3. Så orealistisk var den väl ärligt talat inte, i princip samma sak hände ju Salman Rushdie ett antal år innan? Visserligen med ett text-konstverk istället för ett bild-konstverk, men ändå?

      Radera
    4. Vi västerlänningar förstår ofta inte att vissa saker är en "big no-no" i den muslimska världen.

      Radera
    5. Eller så är det precis vad vi förstår.

      Radera
    6. Vi kommer att höra "GW´s" spekulationer om det eventuella mordet på Vilks i TV, kanske redan ikväll.

      Radera
    7. Jag tror han tar upp PKK-spåret igen.

      Radera
    8. Nä, GW är alltid kritisk mot polisen, så han kommer väl snarare säga något om att "svensk polis kör som krattor så det var bara en tidsfråga tills någon skulle omkomma".

      Radera
    9. Ben, jag tänker dels på alla konstiga detaljer gör det till en osannolik historia- som Jihad Jane och alla misslyckade mordförsök.

      Sen är det väl ngn skillnad i resten också... Rushdie var ju ändå verksam författare i ett muslimst land, och han åstadkom ett seriöst litterärt verk som utmanade makten. Medan Vilks är en västerlänning som gjorde en femminuter skiss på en servett och ställde ut den på en liten oansenlig byautställning. Jag är iaf så pass fantasilös att jag inte kunde se ngt liknande som Rushdieaffären utspela sig med Rondellhunden som utgångspunkt.

      Radera
    10. Rushdie blev heltidsförfattare efter att han flyttat till först New York och sen UK och jobbat heltid som copywriter tror jag, på 70/80-talet. När Satansverserna kom ut var han väl sedan länge naturaliserad britt?

      Att Vilks konstverk var en "femminuters skiss på en servett" tror jag knappast, han är en erfaren bildkonstnär som säkert kan se nonchalant ut, men det är så klart tankearbetet och symboliken som är viktigt också. Nimis är ju ingen hög med brädor heller, det är inte det som är grejen.

      Skissen på Muhammed hade rimligtvis en tanke bakom.

      Radera
    11. Hundar betraktas som smutsiga djur inom islam, pga att de dreglar.

      Radera
    12. Så är det säkert, jag kände inte till Rushdies liv i detalj. Poängen var att han är född i en muslimsk familj och på så vis hör till en in-grupp där tröskeln för bestraffningar är lägre.

      Jag karikerar för att illustrera en poäng, rondellhunden är uppenbart ett prima konceptverk. Jag menade bara att den har en väldigt anspråkslös visuell framtoning och presenterades långt ifrån konstmaktens epicentra och hade lika gärna kunnat förbigås med tystnad. Jämför med typ Piss Christ som kunnat vara en konceptuell kusin: stort & monumentalt verk presenterat på de finaste av konstinstitutioner - svårare att ignorera.

      Radera
    13. Men Rushdies fall exemplifierar just det där: Han var en ganska okänd författare som skrev sin tredje roman som egentligen bara gavs ut i två länder, och sen jävlar spårade det ur. Spola framåt lite i tiden och vad för skit som helst kan bli viralt pga internet - även om det ligger långt bort från nåt slags epicentrum.

      Radera
    14. Fatwan mot Salman Rushdie är fortfarande i kraft eftersom bara ayatollah Khomeiny kan återta den och det kan han ju inte. Tänk om påven efter premiären på "Life of Brian" utfäst en belöning till den som hade ihjäl John Cleese.

      Hörde Mårten Arntzén på radion. Han förklarade på fullt allvar att han ogillade rondellhunden i början men påstod att han tyckt att konstverket växte efterhand med reaktionerna mot det. Tydligare kan man inte demonstrera vissa tyckares oförmåga att förstå sin samtid.

      Radera
  8. Man kan ju glädjas åt att han i alla fall fick bli 75 och att personskyddet tydligen tillät ett visst mått av socialt liv. Tydligen hade han varit på besök hos vänner när olyckan inträffade. Det är ett ganska starkt betyg åt våra rättsvårdande instanser. Hans mer offentligt utförda konst var väl olämplig att fortsätta med när han hamnade under hot, men han var ju också bildkonstnär på det mer klassiska sättet och målade tavlor. Hoppas han i alla fall fortsatte med det i sin relativa isolering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han postade ibland tavlor på sin blogg, vad det verkar som släppte han aldrig den delen av konstnärsskapet.

      Radera
    2. Han hade en blogg? Han hade en flickvän sedan 30 år?

      Radera
  9. Han levde ändå i 14 år efter teckningen av Mohammed som rondellhund. Han kanske halkade in i elden på ett bananskal när hans teckning blev fördömd av den muslimska världen.

    SvaraRadera
  10. Det här kan vi också minnas, uppenbarligen hade han lite humor när nån försökte trolla hans konstverk irl.

    https://www.expressen.se/kvallsposten/vilks-om-boneutropen-vid-nimis-bra-inslag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt kreativt att ljudsätta Nimis, särskilt med hjälp av solceller. Ett torn passar ju bra till böneutrop. Det finns många video-snuttar om Nimis på Youtube.

      Radera
  11. Det skrivs väldigt mycket om Vilks död i internationella media, kanske delvis pga sättet han dog på.

    SvaraRadera
  12. Det brann ju våldsamt så däcken kan mycket väl exploderat i samband
    med branden. Annars tror jag mest på trötthetstecken hos föraren, alternativt plötslig sjukdom. Men det är såklart rena spekulationer från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Norman berättar att han såg hur personbilen och lastbilen började brinna. Han hörde även smällar som kom från personbilens däck." (AB) Däcken exploderade i samband med den våldsamma branden. Mest troligt, enligt mig.

      Radera
  13. Dessa däck var alltså inte Kevlar-förstrkta. Polisens bil var väl bara en vanlig hyrbil eller har de särskilda bilar till personskydd?

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Mina tankar går till Vilks anhöriga och särskilt till polismännens anhöriga, eftersom poliserna var betydligt yngre än Vilks som hann leva nästan en normal livslängd. Dessutom gjorde poliserna bara sitt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl avvakta utredningen och se?
      Poliserna har garanterat inte gjort något fel. De gör aldrig fel....

      Radera
    2. Som efter Olof Palme-mordet? Nej tack!

      Radera
  16. Naturligtvis kommer man knappast förbi Nimis, Arx och Rondellhundarna...
    För egen del dock minst lika väsentlig hans essäsamling med illustrerande skisser T.O.A.(Teori Om Allting)... Att kontemplera över det sällan sedda och se det sällan kontemplerade.

    SvaraRadera
  17. Vilk´s död togs upp även av CNN.

    SvaraRadera
  18. Ögonvittnena påstår att bilen körde väldigt fort. Hade de en tid att passa, var de förföljda på något sätt eller gillade föraren helt enkelt att köra fort? Är det kanske en medveten strategi för att undvika att bli stoppad av eventuella attentatsmän?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kör medvetet i olika hastigheter för att se om någon eventuellt förföljer dem (lunchekot).

      Radera
    2. Vad jag lärde mig när jag studerade personskydd för Höstsol var att man kör generellt för fort för att skaka av sig eventuella förföljare. Ligger man t ex i 120-130 på 100-motorväg så blir det rätt tydligt om man är förföljd. Man är då för övrigt två bilar, där den bakre (som inte har skyddspersonen ombord) då kan blockera bort den förföljande bilen, t ex genom att lägga sig bredvid en annan vanlig bil och hålla dennes hastighet. Målet är i första hand att skydda skyddspersonen, inte att gripa eventuella lönnmördare eller kidnappare.

      Sedan är de här bilarna bepansrade specialutrustade Range Rovers, därav vikten på 4.5 ton. Man har inte heller några förarassistansfunktioner, för man vill inte att de ska tvärnita bilen när man t ex tänker knuffa undan en blockerande bil vid en vägspärr, köra av vägen och ut i terrängen för att komma runt hinder osv.

      Radera
    3. Ska vad jag förstått alltså inte finnas en massa lane assist, vehicle stability assist, sladdskydd osv. Tror inte ens man har ABS, eftersom ABS kan hindra vissa trick. Kort sagt, får man sladd så finns inga moderna system som häver sladden.

      Radera
    4. Om man nu låg i 160 som en del vittnen menar, så kan det bero på att någon normal bil låg i 140 och man ville lägga sig snabbare för att säkerställa att man inte var förföljda.

      Radera
    5. Jag skulle iaf inte vilja köra i 160 i ett 4.5 ton tungt fordon utan förarassistans och som dessutom har mycket hög tyngdpunkt på grund av pansaret, pansarglaset osv. Kom ihåg att även taket är pansar. Bara en liten krängning så går det snabbt åt helvete.

      Radera
    6. Vittnen påstår mycket.

      Radera
    7. Jo, det kan säkert stämma . Om jag inte hörde fel så var den bakre bilen en bit efter (dvs. de ska inte ha sett själva olyckan på plats när det hände).

      Radera
    8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    9. Men det är ju fortfarande mycket som är oklart. Utredarna får fortsätta med sitt arbete. Jag kan ju ha helt fel i mina spekulationer. Jag tror t ex att det är mest sannolikt att däcken exploderat i branden. Men jag har ju nästan inga hårda fakta att gå på.

      Radera
    10. "Livvaktsbilar har punkteringsfria däck, berättar Sintéus, men ändå undersöks om det skett en däckexplosion." (SVT) Ja, vi får se vad de kommer fram till ...

      Radera
    11. Väldigt konstigt om de kör fortare än vad som är trafiksäkert för fordonet. Känns som att en bil med onormalt hög vikt, onormalt hög tyngdpunkt och med avsaknad moderna säkerhetssystem knappast är lämplig att köra snabbare än 110, oavsett hur skicklig föraren är. Polisen kanske behöver se över sin personskyddsstrategi?

      Radera
    12. Måste varit en rätt hög hotbild fortfarande med 4 livvakter.
      Mycket tragisk olycka.

      Radera
    13. Som utrycknings förare ställer jag mig undrande till varför dessa fordon inte skulle ha ABS och antisladd osv, många system är urkopplingsbara vid önskemål.
      Givet hur bra Scania gör chassit till brandbilar. Är jag 100% övertygad om att BMW,Audi och Volvo kan göra chassin som fungerar utmärkt i dessa hastigheter och vikter.

      Radera
    14. Man börjar undra när det redan sprids manipulerade bilder, om ni kollar på google maps så är kurvan väldigt svag och jag har personligen hållit 200+ utan att känna mig otrygg. tror att 300+ hade kunnat funka för en duktig chafför och så får jag se en bild på en väldigt tvär kurva. obs icke länk https://imgbb.com/NLTjJNc

      Radera
    15. Inte manipulerat, utan taget med teleobjektiv, och då komprimeras allt så perspektiv blir fel och kurvor ser brantare ut än vad de är. Som du säger, kör man där så tänker man inte på det som en kurva, utan bara den mjuka form som svenska motorvägar har för att hålla förarna vakna (helt raka vägar är trafikfarliga).

      Radera
    16. Man blir så trött på folk som inte fattar teleobjektiv.

      Radera
    17. Om du inte jobbar i blåljusyrke (Mix) eller på riktigt varit i en nödsituation så hoppas jag verkligen att du åkte fast och straffades hårt. Den typen av idioti - vansinneskörningar- är helt oförlåtliga. Att du skryter om det här visar att du allvarligt brister i omdöme.

      Radera
    18. @Ananan Förlåt om jag retade upp dig men jag har en annan syn på hastighet efter en period av pendlande i Tyskland. Där följer man trafikrytmen med 160 till 200 på väg till jobbet (på de sträckor som har fri fart). Det betyder inte att jag kör så i Sverige. Visst är det onödigt men är det ingen trafik, bra sikt, motorväg och torr vägbana så händer det ibland.

      Radera
    19. Kör du så i Tyskland så bryr jag mig mindre. Om du kör 200+ i Sverige och det springer en älg över vägen så är du chanslös. Slöseri med skattepengar..

      Radera
    20. Vilks var den skyddsperson med högst hotbild i Sverige. Det var på riktigt så att säga.
      Vi får se vad utredningen visar. Gällande kollegorna så hoppas jag det gick fort.

      Radera
  19. Efter att ha upplevt Jyllandspostenepisoden i skolan visste jag där och då framtiden kommer bli något helt annat. När sen Vilks tog klivet visade han för alla andra att det inte är värt det, även om polisen avsatt 200 miljoner till det hela.
    I övrigt är det väl så osannolikt det kan bli, den långa avspärrningen får väl tolkas som att de kollar omgivning efter spår osv.
    Varför kör man 160 utan särskilt skäl? Även på den sträckan skapar det ju fara för andra. Bromssträcka för ett 4,5 ton tungt åbäke är ju enorm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar jobba på personskyddet? Eftersom du vet att poliserna, inte hade skäl att köra över skyltad hastighet?

      Radera
    2. Du får nog jobba på din läsförståelse. Börja med att kolla upp vad ett frågetecken är.
      Jag visste inte svaret, men enligt uppgift gör man det om annan trafik håller 140, typ.
      Kan tyckas konstigt då två rangerovers i samma färg som gör så väcker uppmärksamhet bland fiender, men nej, jag varken jobbar eller vet bättre än personskyddet i frågan.

      Radera
  20. Hastigheten ska ha varit långt över det tillåtna. Poliserna i olycksbilen hade jobbat med livvaktskydd under mer än 10 år. Kollegorna i följebilen från polisen har inte sett själva händelsen, men var framme vid olycksplatsen tidigt och förhörs som vittnen. Bl a en däckexplosion utreds som olycksorsak.

    SvaraRadera
  21. Att likna en helig figur vid en rondellhund var verkligen finurligt och pricksäkert. Man placerar dem så att alla alltid måste runda dem. Helt spot on.

    SvaraRadera
  22. Märkliga åsikter har ju krupit fram genom åren kring vad allt detta kostat.
    I Frankrike ska 18 000 islamister stå under bevakning, varav 3 000 ständigt.
    En lankes under motsvarande bevakning hann kniva ner sju personer i Auckland.
    Allt detta i konjunktur med negativ arbetslöshet och en västvärld på reträtt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och med det menar jag att kostnade för Vilks personskydd är en droppe i havet.

      Radera
    2. Och nästa vecka är det förintelsekonferens i Malmö. S som vill ha och vill ha i Malmö för att försöka snygga till sina problem med antisemitism och Malmö på grund av att den stan inte är enkel att leva i för judar. Kommer ta en massa poliser i anspråk och kosta en massa. Och av det blir det en tummetott. Inte direkt några höjdare som kommer. Kostnaden för Vilks personskydd var verkligen en droppe i havet.

      Radera
  23. Al Jazeera och Jerusalem Post skriver också om Vilks död.

    SvaraRadera
  24. Jag vet att bilden med bromsspåren är tagen med ett teleobjektiv, som Cornu har förklarat ovan. Men den ser ändå konstig ut, med bromsspåren som verkar vara vinklade med nästan 90 grader mot färdriktningen, precis före "luckan" i vajerräcket. Nu är det säkert en illusion, man blir lurad av teleobjektivet, men jag kan ändå inte låta bli att fundera hur en 4.5 ton tung bil som färdas i 160 km/h, med en enorm rörelsemängd, kan plötsligt vrida sig 90 grader och köra genom vajerräcket.

    Vi som har pluggat fysik och kollisioner, vet att det behövs en stor massa eller hastighet för att byta riktning på någonting som väger 4.5 ton och färdas med 160 km/h (en överdrift, men bilen körde kanske med 130 km/h). Som om bilen har krockat med en stor massa, med en hög hastighet, redan i sin egen fil på motorvägen!

    Rörelsemängden är lika med ett objekts massa, gånger hastighet.
    Inom klassisk mekanik, definieras rörelsemängden som produkten av ett objekts massa och hastighet. I allmänhet kan rörelsemängden uppfattas som ett mått på hur svårt det är att ändra ett objekts rörelsetillstånd, bestämt av två faktorer: dess massa och dess hastighet.

    Jag såg bilden med bromsspåren i den finska tidningen "Iltasanomat" IS.fi
    Bromsspåren ser verkligen förbryllande ut, som om "en Guds hand" har greppat tag i bilen och vänt den nästan på tvären mot färdriktningen i den egna filen. Bilden verkar helt orimlig, men det är väl som Cornus teleobjektiv-teori antyder, en illusion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kraftiga bromsspåren syns tydligt bara i vissa bilder.

      Radera
  25. Bilen borde ha voltat och snurrat runt några varv, känns det som från den plötsliga och kraftiga ändringen på riktningen. Särskilt med tanke på den tunga och förstärkta bilens höga tyngdpunkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför man väljer en SUV på 4,5 ton med tillhörande tyngdpunkt är en mkt bra fråga när motsvarande Jaguar XJ väger 3,3.
      Att båda är bensindrivna är än märkligare ur brandsynpunkt när kraftiga dieslar finns.

      Radera
    2. Jag gillar inte heller bensin-bilar ur brandsynpunkt, vi har en diesel-bil.

      Radera
    3. NyTeknik skriver mer om händelsen: vajerräcken är dimensionerade för lättare bilar och klarar även tunga bilar, beroende på vinkeln som bilen kommer körande i. Provningsstandarden är en 1 500 kilos bil i 110 km i timmen och 20 graders vinkel.

      Radera
  26. Det börjar redan dyka upp namn på mannen och organisationen, som påstås ha organiserat attacken mot V:s bil.

    SvaraRadera