Aktuellt

Endast 55 av 290 kommuner röstade in MP i riksdagen

Miljöpartiet är ett utpräglat stadsparti för stadsbor, vilket märks tydligt på att endast 55 av landets kommuner röstade in partiet i rik...

2021-10-29 09:11

Tesla Model 3 var den mest säljande personbilen i Europa alla kategorier - Volvo och Polestar inte ens med på topplistan elbilar

Fordonsanalysföretaget JATO meddelar att Tesla Model 3 var den mest säljande personbilen i Europa i september, och det räknat alla kategorier, inte bara elbilar. Volvo Car som börsintroduceras idag på nyemission för att ställa om till elbilar var likt övriga så kallade premiummärken inte ens med på topplistan över elbilar, och det gällde inte heller det med huvudägaren samägda märket Polestar.
Tesla Model 3
En elbil var alltså den mest säljande personbilen i Europa i september rapporterar JATO.

Dock föll bilförsäljningen med 25% i september 2021 jämfört med september 2020, och 24% jämfört med september 2019. Orsaken är bristen på halvledare uppger JATO Dynamics. Samtidigt brukar Tesla stressa på inför kvartalssluten för att snygga till siffrorna inför kvartalsrapporterna, men även Tesla lider av halvledarbrist.

23% av de sålda bilarna i Europa i september 2021 var rena elbilar, upp från 12% i september 2020 och från 5% i september 2019.

Tesla Model 3 sålde 24 600 i september, eller 2.6% av alla sålda bilar alla kategorier i månaden. Bilmärket hade 24% av all försäljning av elbilar under månaden, följt av 22% för Volkswagen.

Näst mest sålda bil i Europa var Renault Clio med 18 264 bilar och tredje mest sålda var Dacia Sandero. Att Tesla Model 3 placerar sig på #1 alla kategorier är dubbelt imponerande, dels säljer man mer än småbilarna, och dels vill allt fler köpa sk fejksuvar, crossovers, medan Tesla Model 3 är en sedan.
Tesla Model Y

Näst mest säljande elbil i september var också en Tesla, nämligen Tesla Model Y med 8 926 fordon. Därefter kommer VW ID.3 med 8 302, gamla klassikern Renault Zoe med 6 580, Skoda Enyaq 5 942, Kia Niro 5 516, Fiat 500 4 758, VW ID.4 4 603, Peugeot 208 4 332 och Dacia Spring med 4 166.

Notera att inga andra premiumbilmärken placerar sig på top 10 elbilar, förutom Tesla. BMW, Mercedes, Audi, Jaguar, Porsche och även Volvo och Polestar, som alla försöker sälja premiumelbilar är utanför topplistan. Uppenbarligen är inte premiumköparna intresserade av de bilmärkena som elbil, utan Teslas enda konkurrens är surkålens och bratwurstens Volkswagen, även om Model 3 alltså sålde 4x så mycket som lilla VW ID.3.

Oavsett mängden krom, knappar, rattar och spakar i förarmiljön, oavsett premiumkänslan, passformen och designen så klarar alltså inte de etablerade premiumbilmärkena av att replikera Teslas succé på elbilsfronten. Tydligen har Tesla lyckats bygga upp något som kunderna vill ha, så kan övriga klaga över att det saknas förkromade knappar i förarmiljön.
VW ID.3 var den tredje mest säljande elbilen. Fossilbilen Subaru XV bakom.

Volvo Cars börsnoteras idag, men med elbilssiffrorna från september så är snacket om att bli en ledande premiumtillverkare av elbilar just snack och inget annat. Köparna köper Tesla eller billiga elbilar, inte premiumalternativ till Tesla.

Volvo Car-aktien stiger från börsintroduktionskursen på 53:- SEK och handlas just nu till 56:70 SEK, upp +6.98% så att man är hopplöst efter på elbilsfronten är inget någon oroas över. Aktien var övertecknad så en uppgång var väntad.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

48 kommentarer:

  1. Jag fick 100 VOLCAR B men jag ser det mest som en kul grej, har väl begränsade förhoppningar. Jag skulle dock vara intresserad av en sån EV70 som herr bloggare skrev om häromdagen. Eller ännu hellre en EV100 (stor som en V90 fast lastutrymmesoptimerad med något kortare huv och hög, rak bak).

    Annars vore en kombiversion av Model 3XY väldigt intressant. Eller en Chevrolet e-Suburban.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske finns nån försäljare av likbilar som börjar köra elmotorer. Då kan du köpa en sån istället för en V90 på el.

      Radera
    2. Ja det vore ju verkligen något

      Radera
  2. Imponerande siffror även om en stor del förklaras av Tesla cykliska leveranser, var det 70% av kvartalets Modell 3 som kom i september? Iofs hade de säkert kunnat leverera många fler om de bara haft kapacitet.

    Blir intressant att se om Giga Berlin räcker för att mätta efterfrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen inte. Tesla har väl snackat om en andra europeisk fabrik?

      Radera
  3. Tesla verkar fortfarande kunna leverera inom en (i bilvärdlens mått) rimlig tid.
    En ID 4 kan ta uppåt ett halvår att få hem nu och det påverkar nog köplusten en del.
    Var själv på vippen att ta en Tesla när leveransen försenades gång på gång. Det hotet fick återförsäljaren att få fram en bil på bara några timmar.

    Sen får vi se nu när Tesla fick kontraktet med Hertz. De kanske halkar ned på topplistan snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siffrorna ovan var innan fabriken utanför Berlin var igång. Hertz-beställningen äter nog upp den amerikanska kapaciteten, de teslor som levereras till Sverige just nu kommer från Kina, framöver från Berlin. Hertz kommer inte störa leveranserna i Europa.

      Radera
    2. Ja Kina-Teslor är det som kommer vad gäller den överprisade Tesla Y i Sverige. Die dummen Schweden.

      Radera
  4. Häftig marknad, ingen kund är intresserad av en annan produkt än Teslan.
    Och mycket ovanligt att en tillverkare håller greppet om ett marknadsegement för all framtid genom att i ett slag ha lyckats slå ut alla konkurrenter.

    De måste ha otroligt bra lönevillkor hos Tesla Motors då ingen konkurrent lyckas värva folk därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det kommer vara Tesla som slår ut BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc. Det kommer vara elbilen i stort. Så det blir inte som med iPhone och Nokia/Blackberry/etc. MG och andra elbilstillverkare lider nog inte av Teslas framgång, tvärtom. Men förbränningsbilstillverkare får det svettigt.

      Radera
    2. Sonderar man marknaden nu så är kineserna verkligen på hugget. Det kommer vara märken som de flesta svenskar inte hört talas om på vägarna inom ett till två år.

      Radera
    3. stefan, du har så rätt.

      iPhonen dödade inte Nokia heller. Det gjorde Huawei, Samsung, Oppo, Vivo och många andra Androidmobiler. iPhone tog bara täten och skummade av all vinstgrädde. :)

      Ser samma sak hända med Tesla, fantastiska bilar, fantastisk profit och kommer vara en kraft att räkna med i årtionden. Samtidigt börjar kineserna med BYD i täten vädra morgonluft i Europa, Australien och USA.

      Radera
    4. @wertigen, Tesla är redan omsprungna av Koreaner och Tyskar. P g a deras enklare långsamma laddning. Det är fakta, och Tesla arbetar på en lösning för att komma ikapp. Tesla är dessutom inget premium-märke. Hur mycket bloggaren än vill tro det. Tesla S/X är legacy och 3/Y instegselbilar. Med ett förvisso bra ladd nätverk som nu förvisso öppnas upp för alla.


      Det tog rätt många år för konkurrensen att gå om, men tiden är kommen. Och jag skulle vara förvånad ifall inte Elon avyttrade verksamheten till annat bolag inom snar tid. Finns annat att förändra.

      Angående dina telefon referenser, så är du helt ute och reser angående Nokias nedgång.

      Radera
    5. Gällande Nokia, nix Android dödade dem hårt. Tror du på allvar att iPhone dödade Nokias storsäljare som exempelvis 3310?

      En 3310 kund hade inte råd med en iPhone, men väl en sketen Galaxy A och liknande mobiler.

      Alla har inte råd med premium produkter, men eftersom Apple bara säljer premium...

      Radera
  5. Har Tesla blivigt kundernas måttstock, best value for money,
    Kommer behovet av "premium" att finnas när ny teknik/funktioner snabbt införs on-line inte minst i Tesla?
    För oss med mindre plånbok kommer nu alternativ, en kollega bokade en MG på 2-års leasing, "så prisvärd att det är värt att testa", själv kommer jag att besöka både Tesla och MG i stan vartefter... Volvo undrar ni? Nej, dels pga produkten och inte minst efter den otroligt okunniga säljare, förlåt kundansvariga vi träffade senast
    Go helg på er!

    SvaraRadera
  6. Som bloggaren vet ser det helt annorlunda ut under augusti, och med all sannolikhet oktober.

    SvaraRadera
  7. Volvo får det tufft, deras enda erbjudande är en liten minisuv som de vill ha 7-8000 kr per månad för att privatleasa. Motsvarande från MG kostar 2500. Volvo kanske är bättre men inte 3 ggr bättre. Se hur mobilmarknanden utvecklats, Xiaomi har gått från helt okänt för fem år sedan till att nu sälja flest mobiler i världen genom att erbjuda lika bra eller nästan lika bra mobiler till ett betydligt lägre pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad är det som gör att de kinesiska märkena kan vara så billiga? Handlar man inte råvaror och insatsvaror till världsmarknadspriser?

      Att tro att Kina kommer att förbli ett låglöneland är inte rimligt i längden. Lönerna stiger även där, och snabbt.

      Radera
    2. haha, "motsvarande mg".

      Radera
    3. @least: Kina kan producera så billigt på grund av ett antal anledningar, inte minst korta transportsträckor till underleverantörerna och produktionsserier på 500 000 exemplar per år till skillnad från brännbilsföretagen som VW/Volvo etc som producerar 15-50 000 exemplar per år.

      Och tror du det är skräpkvalitet har du verkligen inte hängt med i svängarna, inte heller var du med då "Billiga japanska skräpbilar" var en grej på åttiotalet. Tiderna förändras, och billigt kinesiskt skräp har blivit billiga kinesiska kvalitetsprodukter. :)

      Radera
    4. Kineserna har en enorm hemmamarknad så de får snabbt skalfördelar. Skratta du Gustaf, jag har kört båda XC40 och MG ZS) och skillnaden är inte stor. Jag minns hur folk reagerade när jag berättade att jag hade en Xiaomi mobil för bara några år sedan, i deras ögon var det skräp.

      MGs nya Marvel R lär slå Volvo XC40 på det mesta, dessutom är den betydligt större och kostar ändå hälften om du privatleasar.

      Radera
    5. Helt otroligt att kineserna kan göra affär på att vara mer än 50-60% billigare jämfört med europeerna.

      De är kluriga där borta i öst, eller kan de vara subventionerade tro?

      Radera
    6. MG/SAIC är helägt av den kinesiska staten, så då är kostnader och finansieringen ordnad.

      Radera
    7. Delvis har det ju att göra med valutamanipulation, vilket skulle kunna ses som subvention.

      Radera
    8. Carmania, btw samma som på "jagrullar.se" eller bara tillfällighet? BTW, jo med över en miljard invånare och den genom tiderna största tillväxten av bilar på marknaden vore det ju märkligt om hemmamarknaden in var stor.

      Om ingen annan reflekterat över det så dumpar kinesiska bolat priserna för att konkurrera ut och slå sig in på europeiska marknaden. Att tro att dom tänker lönsamhet och att priserna ska bestå över tid är naivt. Strategin är att knyta dig till märket och göra dig "lojal". precis som när OnePlus-mobilerna kom och kostade typ 1500. Nu har dom modeller för över 10.000.

      Men om du nu glömmer bort de dumpade priserna på privatleasing och kollar på vad det kostar att köpa, kan du i dagsläget köpa en MG Marvel R performance för 524.990 SEK och du kan köpa en Volvo XC40 P8 Core för 529.900 SEK

      Radera
    9. På tal om ingenting alls så har beställt en Marvel R på privatleasing 36 månader. 20mil/år och det bidde 4200kr/månaden. Egentligen lite mer än vad jag var sugen på men med tanke på hur svårt det verkar vara att ens få tag på en elbil så tänkte jag att det var bara att slå till.

      Visst köper de in sig på marknaden, liknelsen med Oneplus är mycket lämplig men grejen med att köpa in sig på marknaden är att det alltid kommer någon annan som gör det. Nu kör jag en Kia som köptes precis i sluttampen av deras marknadsköp, efter MG är det säkert någon annan som gör det. Jag hade Oneplus, nu har jag Xiaomi och nästa lur blir kanske något annat. Man kan spara flera hundralappar på att inte vara lojal!

      Radera
    10. Leasar man så lär man ge själva fan i om MG är usel kvalitet. Det blir ju återförsäljarens problem i framtiden.

      Radera
    11. Det blir ens problem när bilhandlaren ger ett uselt utbytesvärde som leasingtagaren måste betala mellanskillnaden för jmf. "marknadsvärdet" p.g.a diverse stenskott osv.

      Radera
  8. Tycker ändå att du rapporterar om omställningen till elfordon som aktivister rapporterar om klimatförändringar.

    Alla tillverkare som ställer om har ju existerande plattformar och produkter som kommer att nå end-of-life inom de kommande 5 åren. Volkswagen kommer brett rulla ut sin elplatta för samtliga märken inom koncernen, seat, skoda, vw, audi porsche. Där kommer fosildrivna bilar fasas ut. Samma ska gäller volvo där SPA2 som enbart är en platta för elbilar kommer ersätta SPA1 som alla 60 och 90 billar bygger på. Alla existerande modeller kommer nå end-of-life inom 5 år och ersätts då med en helt elektrisk variant.

    Äger man inget laddnät får man väl se vem det är som tajmar utbyggnad av den indrastrukturen bäst.

    Men ditt uppenbara hat mot Volvo är väl det du ser genererar mest klick och annonsintäkter. Så vi lär väl få se mer av denna typen av inlägg. HÖ HÖ

    SvaraRadera
    Svar
    1. SPA2 ägs väl av Geely? Vad kostar licensen?

      Vi får väl se vart kunderna tagit vägen om fem år.

      Radera
    2. Gustaf, det kanske finns en orsak till ogillandet av Volvo?
      Kanske har hänt nåt personligt eller i arbetslivet.

      Radera
    3. Nej SPA2 är volvos IP, den plattan som geely äger heter SEA den bygger inte volvo något på.

      Radera
  9. En annan anledning till att premiumelbilarna går så dåligt kan vara för att det inte produceras så många av dem.

    Mig veterligen är det slutsålt hos alla leverantörer med långa väntelistor. Många av brännbilsföretagen är helt tagna på sängen och trodde inte det fanns ett så stort intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror tillgången till batterier hämmar många. Där sitter Tesla i en unik sits med egen tillverkning (visserligen tillsammans med partner). Även de kinesiska märkena lär prioriteras när Kinas ledning styr vilka som skall få tillgång till batterier tillverkade i Kina.

      Radera
    2. Ja, tillgången på batterier är en viktig faktor.
      De Volvo och Polstar-bilar som tillverkas i Kina har inhemska batterier. Andra fabriker använder bland annat batterier från LG Chemicals.

      Radera
    3. Det är en anledning till att Northvolt expanderar så aggressivt som de gör just nu. Batterier kommer behövas i både transport och energisektorn framöver, och ju snabbare produktionen i Europa kan rampas upp, desto bättre.

      Radera
  10. Någon i kommentarsfältet som kör ren elbil och som saknar möjlighet att ladda hemma under natten? Hur funkar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teoretiskt fungerar det på ett av tre sätt.

      1. Du laddar på jobbet i stort sett gratis (50 öre till 1 kr / mil).
      2a. Du laddar när du är i snabbköpet (nån krona / kWh ger 2-3 kr milen).
      2b. Du laddar när du går på Bio, museum, golfbanan eller annan aktivitet (samma som ovan).
      4. Du laddar en gång i veckan på snabbladdare (5 kr milen eller mer).

      Radera
    2. Pratade med en Teslaägare som sade upp sin laddplats - det behövdes inte, får skriva ett blogginlägg om detta.

      Radera
    3. Fungerar alldeles utmärkt. Laddar en till två gånger i veckan under natten med hjälp av Tibber-appen. Den styr så bilen laddas när elen är billigast.
      Kör c:a 200 mil i månaden och hitills har det som mest kostat 80 kronor att ladda en hel månad. Gäller dock att planera lite och passa på när det är billigt

      Radera
    4. @JH:

      Nu frågade ju OP specifikt när du *saknar* möjlighet att ladda under natten? :)

      Radera
    5. ..så går det när man läser för fort...

      Radera
    6. Ladda på snabbköpet är nog ingen höjdare. Kanske kan du få tillbaka energin det kostade att åka dit.

      Skulle aldrig pussla med laddning på golfbanan, bio mm. Alldeles för meckigt. Dessutom samma problem med att du inte får i tillräcklig energi.

      Ladda på jobbet, eller med snabbladdare är nog det enda hållbara om man inte har möjlighet över natten.

      Radera
    7. Har tidigare saknat möjlighet att ladda hemma men kan ladda gratis på jobbet, matbutiken, och den barnvänliga helg restaurangen (som också råkar ställa möbler). Kan säga att jag känner det mest som en ökad bekvämlighet att ladda hemma, med elpriserna som dem är så laddar jag merparten INTE hemma :)

      Radera
  11. VW-koncernen sålde dubbelt så många elbilar i europa som tesla perioden januari-september

    SvaraRadera
  12. Tesla bygger en Model Y på 10 timmar. Volkswagen bygger en ID3 på 30 timmar. Nu skrotar VW konventionella fabriker för att försöka hänga med i utvecklingen. Och inget annat märke har ett heltäckande laddnät. Enkel matematik att Tesla säljer. Först kommer Berlin, så UK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att VW sålt dubbelt så många bilar i år innebär att matematiken inte var så enkel ändå då.

      Radera
  13. Nya snart lanserade efterträdaren till XC90 lär ju lanseras som endasr en elbil även om det från början kanske inte helt var tänkt så. Världen förändras fortare än Volvo Cars affärsplaner.

    SvaraRadera