Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2021-10-28 16:10

SvD: Sänkningen av aktiekursen för Volvo Cars gjorde den till folkaktie - kvarts miljon privatpersoner tecknar

Källor uppger till SvD att sänkningen av teckningskursen för Volvo Cars till 53:- SEK gav effekt. En kvarts miljon svenska privatpersoner tecknar nu aktier för 10 miljarder kronor uppger tidningen och naturligtvis slängs ordet folkaktie fram, vilket man varit försiktiga med sedan Telia.
Sverige!
I måndags ska endast 90 000 privatpersoner tecknat Volvo Cars nyemission, men med beskedet om dels en dags förlängning, minskad summa för nyemissionen och kursen till 53:- SEK, dvs lägsta i angivet intervall, så ska i morse över 240 000 privatpersoner tecknat sig för aktier, främst via Nordnet och Avanza.

Avanzas så kallade sparekonom (egentligen marknadsförare och säljare) Andersson tar ordet folkaktie i sin mun, ett ord som i princip varit bannlyst sedan Göran Persson (S) dumpade Teliaaktien på svenska folket när IT-bubblan hade börjat spricka:
"Det har varit ett mycket starkt intresse för Volvo Cars, det har varit ett väldigt tryck. Det här är ett urstarkt varumärke och kan bli en folkaktie."

Återstår att se om timingen denna gång är identisk med Telia, en aktie som aldrig nådde tillbaka till introduktionskursen om ofantliga 85:- SEK. Telia tecknades dock av en miljon svenskar och var således lite folkligare än Volvo Cars. Telia handlas idag till 34:- SEK per aktie och var innan finanskrisen uppe i som högst runt 64:- SEK. Telia har dock delat ut pengar under tiden som kompenserat för kursfallet. Det har relativt sett dock ändå inte varit en god affär.

SvD uppger att 240 000 ägare skulle göra Volvo Cars till det sjunde mest ägda börsbolaget i Sverige, större än H&M, en aktie som utmärker sig med att ha fallit sedan 2015, men förstås gett utdelningar under tiden.

Nyemissionen och börsintroduktionen ser alltså ut att gå igenom för Volvo Cars, och aktien kommer då börja handlas i morgon. Intressant är om dessa 20 miljarder i emissionspengar kommer påverka börsen, utifall att man inför likviddagen nästa vecka behöver sälja annat för att köpa Volvo Cars. 

Alla kommer dock inte få full tilldelning då endast 6 GSEK skulle gå till allmänheten, så som övertecknad aktie lär väl kursen stiga efter introduktionen. (Kom ihåg att bloggen alltid har fel)

Frågetecknet om vad Volvo Cars nu ska göra när de bara fick in 20 GSEK istället för planerade 25 GSEK kvarstår dock. Blir det en ytterligare nyemisison längre fram eller ska omställningen till elbilar helt plötsligt bli fem miljarder billigare för bolaget?

Källor inom bidragsmedia som ej kan länkas till pga EU:s länkskatt

SvD www.svd.se/stor-rusning--en-kvarts-miljon-vill-ha-volvoaktier

Nedanstående är innehåll från bloggens samarbetspartner Compricer.

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

24 kommentarer:

  1. Volvo sitter rejält i skiten.

    På måndag avslöjas siffrorna för oktobers nybilsmarknad på bilsweden, om siffrorna fortsätter som de har gjort hittills kan vi förvänta oss mellan 28-32 % batteribilar och ytterligare 22-26 % pluginhybrider.

    Pluginhybriderna kan bära en del av Volvo framöver men de enda bilar som långsiktigt har en framtid är batteribilarna, i December kan BEV-siffran vara uppe i så högt som 45-50%.

    Volvo måste helt fasa ut sina PHEV till förmån för BEV, och helst bör övergången vara klar till slutet av nästa år. Efter det tappar Volvo 5% av framtida försäljning för varje år de inte har ett acceptabelt elbilsalternativ.

    Nej, XC40 är inte speciellt attraktivt elbilsalternativ, kostar som en Tesla Model X med hälften av det man förväntar sig i de prisklasserna. Kom igen nu Volvo. Bättre kan ni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska du nog hålla i kalsongerna. Den höga andelen EV i september berodde på klumpleveransen av Tesla Model Y. De är levererade nu. Nyregistrerade elbilar kommer sannolikt falla i oktober pga detta. Gör inte misstaket att exploatera något på engångshändelser.

      Radera
    2. Extrapolera. Autocorrect.

      Radera
    3. Kolla trenden sen början av året, Tesla är bara en del av kakan, den andra stavas BYD / MG / Nio / XPeng / Kia / VW / Hyundai. Plus ett gäng andra. :)

      Även om vi tillfälligt sjunker under 50% BEV+PHEV kommer Tesla snart starta Giga Berlin på allvar => *minst* 300 000 Teslor i EU. Per år. Kanske så mycket som 50 000 till Sverige per år.

      Tesla + Kinesiska EVs kommer få allt att gå myyyycket snabbt nu vad gäller elektrifieringen. Mycket, mycket, mycket snabbare än ens den kåtaste miljöpartist vågat drömma om.

      90% BEV om 20 månader är ingen omöjlighet, 90% BEV om 36 månader är nästan oundvikligt på nybilsmarknaden.

      Radera
  2. Håller med. Men killgissar ändå på rusning uppåt imorgon. Har tecknat mig för minsta posten. Kanske blir det någon hundralapp i vinst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så då får vi seom folk tecknat sig för att äga eller för att snabbt dumpa. Det senare så faller aktiekursen.

      Radera
  3. Sparekonomen syftar nog på "Folkets Aktie" i hänvisning till den 83%-iga majoritetsägaren (efter morgondagens notering).

    SvaraRadera
  4. Om man nu vill köpa en värdeaktie i bilbranschen varför köper man inte AB Volvo.

    Nu är iofs introkursen 5 p/e vilket måste anses väldigt lågt i nuvarande börsklimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. källa för 5 p/e ?

      Radera
    2. För att AB Volvo inte tillverkar några bilar?

      Radera
  5. Så länge huvudägaren sitter på alla teknikplattformarna och anger vad Volvo Cars har att betala för rätten att utnyttja dessa plattformar så är det inte så intressant att teckna aktier.

    Bolaget är inte självständigt utan är helt beroende av huvudägarens bolag.

    Geely bolaget CEVT utvecklar motor/drivlinelösningar medan Geely's nya design center båda i GBG designar nya modeller/plattformar för koncernens märken.

    I klartext överföring av kompetens från Volvo Cars utveckling till bolag utanför Volvo Cars slutfördes innan notering.

    Alla sitter fortfarande i Gbg men inte i Volvo Cars längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvo är fileterad och en små del av fisken som egentligen skulle bli fiskmjöl säljs till naiva marketingoffer som tror Volvo är Volvo ?
      Jag måste köpa ny Telefunken och Grundig TV. Jag tror det är turkiskt idag.

      Radera
    2. This.

      Jag försöker få mina bekanta att förstå detta, men de är helt lyriska över hur många Volvoaktier de kommer att få köpa imorgon. De får lära sig sin läxa på egen hand, det är kanske bäst.

      Radera
    3. Min kommentar ovan syftar till Abbes inlägg.

      Radera
    4. Inledningsvis blir värdet högre.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag har precis testkört Metaverse från Meta (fd Facebook) och där kan man se att Volvo Cars öppnar över 53 SEK imorgon bitti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt för jag har fått en liten tilldelning enligt mäklare. Får ge mig ut i Metaverse och njuta av uppgången.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Tack Östergren och trevlig helg själv. Än är det en orealiserad vinst, men vi är några 100.000 som kan fira denna stora uppgång för aktien. Här hemma med räkor till extrapris på Hemköp och en Barbera d Alba. Nu ska jag läsa en bra bok, hoppas jag.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  8. Volvo Cars har en stor potential Kina, iom deras nya medelklass med några hundra miljoner köpstarka. USA och speciellt Sverige liger på marginalen.

    Kan bilarna sälja i Kina spelar Sverige ingen som helst roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan de sälja i Kina då? Är det realistiskt?

      Radera
    2. Varför skulle man inte sälja i Kina? Har du inte följt bolaget?

      Radera