Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-10-05 11:44

Strategiskt misstag av Volvo Car att satsa på premiumelbilsmarknaden?

Elbilar har fått ett arv från Teslas första bilmodell Model S att associeras med premiumbilar. Fast Tesla började med premiummodeller för att skapa en marknad och visa att elbilar kan vara minst lika bra som fossilbilar. Idag är elbilar etablerade och Tesla går allt mer bort från sina premiummodeller S och X, vilket gör att man kan dra slutsatsen att Volvos Cars försök att satsa på att bli en ledande leverantör av premiumelbilar är ett strategiskt misstag. Vilket också prissättningen på Volvo XC40 Recharge visar.
Volvos elbil har mindre än 2% av den svenska elbilsmarknaden än så länge 2020
Det behöver inte längre rivas några murar eller etableras en marknadsacceptans för elbilar. Det arbetet har redan Tesla gjort genom när de lanserade först Tesla Roadster och sedan den riktiga premiumbilen Tesla Model S. Att man valde den dyraste bilen först var för att skapa marknaden, höja varumärket elbil hos allmänheten och ha råd att driva igenom utvecklingen av den teknik och de produktionslinor som behövdes för massmarknadsmodellen Model 3 och nu även Model Y.

Det var för Tesla alltså aldrig ett mål att leva på Model S och Model X, utan dessa var medel för att skapa Model 3 och Model Y. Det är där man har den stora volymen, och det är där man tjänar pengarna.

För att titta på helåret 2020 så sålde Tesla 3 557 Model 3, men bara 894 Model S och  497 Model X. Under 2021 har i princip inga S och X levererats på grund av förseningarna av de nya modellerna, men tittar man på elbilsleveranserna i Sverige för alla märken så framgår det tydligt att ingen premiumbil alls är med i toppen.

VW ID4 toppar med 4 851. Kia Niro följer med 4 417 bilar, sedan Tesla Model 3 med 3 964. MG ZS står för 3 155 bilar och VW ID.3 2 548, följt av Skoda Enyaq på 1 794. Sedan kommer Polestar 2 och Nissan Leaf.

Den första premiummodellen är Audi E-tron på nionde, som på hela året levererat 1 430 bilar, medan tiondeplatsen Tesla Model Y på en månad leverarde 1 365 bilar. Volvo XC40 har som elbil bara sålt 721 bilar sedan årsskiftet, men är också hopplöst överprissatt och kostar som den större Model Y.

Vad man ser är att volymerna hittas på de enklare och mindre dyrare (vore synd att kalla dem billigare) modellerna som bilarna från VW, Kia, MG, Skoda och Nissan. Samt Teslas mindre dyra modeller.

Volvo satsar helt enkelt inte på någon massmarknad och kommer därmed inte heller bli ett dugg ledande. Snarare kommer utvecklingen för elbilar gå mot mindre dyra bilar och samtidigt kommer efterfrågan på de dyraste modellerna minska när det finns andra alternativ. Den som idag vill ha en elbil som tjänstebil eller som signalering på garageuppfarten behöver inte längre köpa en Tesla Model S eller X.

Om Volvo ska försöka göra om Teslas resa att först i låg volym hosta ur sig dyra bilar, så kommer man bli hopplöst frånåkta och marginaliserade. Paradigmskiftet till elbilar ser snarare ut som ett hot mot Volvo Car, än en möjlighet.

Någon som kommer ihåg Jaguar I-Pace? 31 bilar registrerade i år. Mest säljande elbilen från Mercedes är EQC med 502 bilar i år, strax över Audi Q4 E-tron med 498. 

Det är i framtiden där nere som vi kommer hitta det fåtal Volvo som kommer rulla på vägarna. Ett litet bilmärke, som antagligen kommer få svårt att märkas medan konkurrenterna springer cirklar runt dem. Men som börsnoterade kan man ju alltid satsa på affärsidén nyemissioner.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

42 kommentarer:

  1. Provkörde Mercedes EQA för några dagar sedan, mycket trevlig bil med oväntat bra pris (för att vara El-merca...). Mycket positivt överraskad och tror den kommer sälja väldigt bra. Volvo är hopplöst efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla som inte använder 800V teknik ligger efter. Handlar om U x I och värmeutveckling vid högre ström. Samt effektiv kylning och förvärmning. Så NCA batterier är troligen de bästa idag. Nån expert får gärna rätta mig ;)

      Radera
    2. För en lekman som inte kan något om det du pratar om så är Mercedes EQA ett väldigt bra premium alternativ på papper och upplevelse. Säger inte att du har fel men jag tror inte din poäng driver det som verkligen betyder något i sammanhanget - försäljning - mer än på marginalen.

      Radera
    3. Inte för förstaköpare av elbilar nä. När man ägt en elbil så vet man att laddhastighet är viktigt. 800V kommer inom snar framtid bli industristandard, Tesla är omkörda där av Audi/Porsche/Kia/Hyundai. Med ett batteripack på 800V ligger man i regel på runt 200kW upp till 50-60%, med 400V blir kurvan lite trist p g a värmeutveckling vid över/runt 30%.

      EQA är säkert en bra bil, ville mest tipsa om bättre alternativ. Har själv ägt Tesla innan men väntar nu på en premiumbil ;)

      Radera
    4. Taycan är fin, men utanför min prisklass. Blev en i5 1st edition, vill ha en prepperbil inför allt som komma skall ;)

      Radera
    5. Har jag ingen aning om vad det är. Söker man på i5 så verkar den ju komma först 2023 och troligtvis 400v?

      Radera
    6. Jag tycker inte laddhastighet är särskilt viktigt.

      Sätter man igång att ladda på kvällen och den är laddad lagom till man ska till jobbet dagen efter så är jag nöjd.

      Då är det viktigare med laddmöjlighet där man ställer bilen längre stunder.

      Radera
    7. Även om man sällan åker längre turer så är laddhastighet viktigt tycker jag. Helst över 1 mil/minut till 30 mil.

      Radera
    8. Vansinne, i5 står lite slarvig för ioniq 5. Kia och Hyundai är de nya tronägarna i budgetklassen d v s sub 700k. Tesla misslyckades ju med prissättningen på MY, så ingen bonus där samt att de kör på gammal 400V teknik tyvärr.

      Radera
    9. Anders, laddhastighet är det viktiga, man vill ju kunna tanka bilen liksom. Men du har kanske inte ägt en elbil?

      Radera
    10. Jag har kört 12000 mil med min 400 V elbil. Jag har aldrig upplevt laddningshastighet som ett problem. Lycka till med ditt tjat om 800 V. Man kan ha tjockare kablar istället för högre spänning, men det är klart, det är ju billigare att leverera tunna kablar med allt vad det innebär i risktagning.

      Radera
    11. Mitt tjat om? Kommande industristandard. Tjockare kablar hjälper strömmen fram, men kylningen ska ju också till som jag ovan skrev. Ifall du kikar på ladd kurvorna så är det rätt uppenbart varför 800V är att föredra. Förövrigt så höjer ju Tesla S/X spänningen nu till 450V. Enkel omvandling DC/DC 400 till 800V varav 800V systemet är snabbare på 400V laddare också, snart är nog Tesla där.

      Vad är risktagningen menar du? Inga bilar levereras med kablar för snabbladdare. De är ordentligt dyra när vi pratar 350kW+. Normalt får man bilen med en typ 2 som tål lite långsam trefas bara. Ombord laddaren klarar oftast bara runt 11kW ändå AC/DC + förluster såklart.

      Radera
    12. Kablarna monterade inuti bilen. Har du verkligen ingen koll?

      Radera
    13. Kan inte annat än att hållaa med om EQA, provkörde den själv för några veckor sedan och blev positivt överraskad. Dock föll valet på en Lync & Co PHEV denna gången när det var dags för ny tjänstebil. (Av den enkla anledningen att inget annat bilmärke kunde leverera tidigare än om ca 8-9 månader pga halvledarbristen). Positivt övveraskad av Lync dock, känns mer premium än en XC40 inuti och infotainment bra mycket bättre. Fullt utrustad för ett pris under en instegs XC40 samtidigt, tror den kommer göra succe.

      Ang 800V kontra lägre tror jag inte det kommer göra nån större skillnad på personbilssidan, tunga sektorn med lastbilar dock behöver gå ditåt då de har mycket mer kapacitet att ladda upp och behöver. (Jobbar med elektirifiering på ett av sveriges bolag)

      Radera
    14. Jeppan, tja nu visar det sig göra rätt stor skillnad vid snabbladdning av personvagnar. Sen är det såklart ett dyrare alternativ. Varav många tillverkare likt VW, Mercedes valt ett enklare system, vissa andra tillverkare sparar ju t o m med på aktiv kylning. Men det finns mycket okunskap i frågan, vilket kanske är naturligt för nya elbilsköpare. EQC laddar t ex 10-80% på 40 minuter, vilket inte direkt är snabbt. Tiden är kanske mest ett problem vid långresor med två förare förvisso.

      För lastbilar blir det kanske än högre, en _spännande_ utveckling helt klart.

      Radera
  2. Volvo bryr sig väl ganska lite om den svenska marknaden. Tror inte de faller med sin andel på hemmplan, men slår det fel i USA blir det nog tuffare.
    Ska Volvo ha elbilar, måste de vara för vanligt folk och de måste finnas när folk vil ha dem. Nu har de flesta andra biltillvekare redan bilar i de mindre klasserna och Volvo försöker sälja en SUV. Det känns inte så smart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvos största marknad är kina

      Radera
    2. Sverige är tredje största marknaden https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/corporate/this-is-volvo

      Radera
    3. Kina är väl en ganska säker maknad för Volvo numera. Men man får tänka på att detta är siffror före de ställer om helt till elbilar. Vad händer om de inte lyckas få till mindre bilar med rimlig prislapp?
      Tror USA är farligare att satsa fel på, för där funkar störst-går-först konceptet bättre.

      Radera
  3. Det enda som är premium med Volvo är väl priset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant sedan många år...

      Radera
    2. Nja, Volvo ingår numera i premium enligt BMW/Audi/Mercedes. Volvo gör bra bilar, trist just elbilarna är lite överprisade

      Radera
  4. Det riktigt märkliga är ju att Polestar 2 - som på alla sätt är en bättre bil än Volvo XC40 - kostar mindre än Volvon. Hur ansvariga på Volvo och "dottermärket" Polestar satt ihop den ekvationen övergår mitt förstånd. Kanske har de sett Ebberöds Bank och inspirerats...

    SvaraRadera
  5. Volvo har väl fortfarande ett varumärke som familjebil, även i utlandet? Den senaste reklamfilmen med Rolf Lassgård är klockren.

    Så lite premium familjebil. Gräv där ni står.

    SvaraRadera
  6. Det blir spännande när Dacia Spring kommer som är en elbil med 23 mils räckvidd under 130.000:- kronor.

    Den kan bli en folk-elbil eller en andra bil.
    Om den kommer kunna levereras med dragkrok kan den till och med tänkas bli ett lämpligt objekt till A-traktor då EU-moppebilar kostar runt 130-150.000:- nya.

    https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/da-kan-dacia-spring-komma-till-sverige/

    SvaraRadera
  7. Jag behöver bil bara när jag storhandlar. En billig elbil skulle duga bra. Batterierna är ju dyra. Tänk om man kunde köpa så mycket batteri som jag behöver. Sedan skulle det gå att stoppa i mer batterier om det skulle behövas. På sommaren brukar det bli en längre resa. Då kunde jag åka kollektivt och sedan hyra en bil när jag kommer fram. Det vore billigare än att lägga till 100 000 för en lång körsträcka. Jag får väl skriva till Tomten. han kanske kan hjälpa mej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp en gammal skrotbil om du bara behöver den till storhandling.

      När jag skulle köpa min första bil sa en närstående till mig: Antingen får du betala ränta eller verkstaden, men med en gammal bil slipper du bry dig om kostnaded för värdeminskningen.

      Måste hålla med min närstående och extra tydligt blir det vi privatleasing eftersom det finns ett tak om hur många mil då får köra, tex att privatleasa en diesel är ju hål i huvudet jämfört med en bensinare eftersom du inte kan så att säga köra ifatt dieselns lägre bränslekonsumtion för då slår du i taket på antal mil och straffas stenhårt.

      Radera
    2. Eller varför inte hyra extra batteri under långfärden?

      Radera
    3. Jag har en gammal bil. Den är i bra skick. Pratade med en bilmekaniker om mina funderingar kring elbil. Han sa: "kör så länge det går" så på den vägen är det.Kör ca. 300 mil per år och bilen står i varmgarage så det dröjer innan jag behöver byta. Det är väl teknikintresset som gör att jag funderar. Och sedan är det skammen över CO2 utsläppet också.

      Radera
    4. @stigw Anser du gör rätt som väntar ett tag till.

      Om bilen du har nu funkar för dig och kommer hålla i ett antal år till, är det ju bara att köra på tills vidare. Varför ändra något som fungerar?

      Nästa bil blir nästan garanterat en elbil för de allra, allra flesta svenskar som köper nytt, och den svenska marknaden kommer till 2023 helt följa i Norges fotspår med 90+% av nybilsmarknaden elektrifierad (BEV+PHEV). Därefter kommer resten av landet följa. Har vi riktig otur kommer självkörande bilar leda till att många svenskar överger bilägande helt runt 2030 varpå den elektrifierade framtiden nås redan runt 2035 eller så. Om det inte händer, dock, kommer omställningen ta betydligt längre, ända till 2040 eller senare ändå.

      Oavsett så kommer mackarna börja slå igen/konsolideras runt 2024 eller tidigare ändå. Idag är det runt 2000 och till 2030 ska de ner till minst 250.

      Radera
  8. Vet ej om premiumbil är samma sak som familjebil. Mina grannar kör snordyrabilar trots att jag misstänker att de har ungefär samma kassaflöde som mitt Familj AB.
    Men kanske bloggaren är något på spåren här, att de skulle marknadsföra sig mer som familjebil än premiumbil oavsett vad skillnaden är.

    På 90 talet, om en amerikansk film involverade en barnfamilj i handlingen så körde mamman en Volvo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The guy drives a ten-year old Volvo! It's brilliant!

      HANK SCHRADER

      Är ju en hel del volvo i serier och filmer nu med men det är ju gamla familjebilar från 80-90 talet. Säger väl kanske en del om varumärket men samtidigt är det ju den lagacyn de ska bygga på. Säkerhet... familjebil...

      Radera
  9. Finns nog goda anledningar till det, men XC40 känns alldeles för dyr redan utan elkonvertering. En V60 på el hade gått bättre på marknaden.

    SvaraRadera
  10. När jag tyckte bäst om Volvo var deras image och viktigaste produkt kombibilar av god kvalitet som tar mycket last utan att vara skitdyra.

    SvaraRadera
  11. Självklart kan Volvo satsa på premiumelbilar, någon ska ju tillverka och sälja såna också. Problemet är snarast att segmentet är ganska trångt - förutom de befintliga konkurrenterna BMW, Mercedes och Audi (som Volvo redan idag inte riktigt når upp till, även om de vill påstå det själva) så finns ju som sagt redan Tesla där. Dessutom finns ju redan Zeekr under Geelyhatten (även om premiumaspekten mest är något de själva hävdar finns där) och Kia/Hyundai är på väg med en Genesismodell byggd på samma bas som Hyundai Ioniq 5/Kia EV6 (E-GMP). Så det blir nog lite trångt för Volvo, samtidigt som frågan är vad de annat kan göra. Någon volymtillverkare är de ju inte och de har ju själva valt att lägga sina mer volymartade elbilar under Polestarmärket.

    Kanske handlar det om att krama mesta möjliga ur varumärket varpå man helt enkelt lägger ner det och därmed också slipper allt vad bensin-/dieselarv heter och så kan man sedan köra vidare med Polestar som (nästan) är enbart el från första början.

    SvaraRadera
  12. Tesla är ingen premiumbil vilket bevisas av de riktiga premiumelbilarba som kommer nu.

    (Ja, jag gillar tesla men den som säger att det är en premiumbil har aldrig åkt/kört premiumbil).

    SvaraRadera
  13. Säljer man bara runt 500.000 bilar om året så kan man inte göra annat än att sälja premiumbilar.

    Går helt enkelt inte konkurrera med t ex VW eller Toyota på billigare bilar.

    SvaraRadera
  14. Ang. nyemissioner så har ju det historiskt varit Teslas paradgren.

    SvaraRadera
  15. Nja, jag tror Volvos strategi kommer fungera. De har karvat ut en bra nisch som de kan leva på och vara ett mindre/medelstort företag. De har ett varumärke som är starkt när det gäller icketysk premium med fin design och säkerhet.

    Om man kollar vilka bilmärken som dör just nu är det dom utan nisch som är varken hackat eller malet. Opel/Vauxhall är ett bra exempel, chrysler ett annat.

    SvaraRadera
  16. Vad är premium, detta positivt värdeladdade ord? Ingen definition finns, bara känslor och åsikter. Konsensus tycks vara, att Audi/BMW/MB är premium, men får eller kan något annat bilmärke bli premium? Lexus borde höra dit, men nämns inte ihop med de fina tyskarna.
    Själv tycker jag att min 10-åriga Toyota är premium, eftersom den aldrig har haft något fel, vilket jag tycker är det viktigaste i mitt bilinnehav. Ingen kan bevisa för mig att den INTE är premium. Jag har förresten en osynlig enhörning i min trädgård. Kan du bevisa att den inte finns?

    SvaraRadera