Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2021-10-23 09:52

Miljöpartiet och Socialdemokraterna tar bort reseavdraget för bilpendling

Igår gick Miljöpartiets Åsa Lindhagen och Socialdemokraternas Anders Ygeman ut med att man avskaffar reseavdraget för att pendla till jobbet med bil. Dagens avdragsmöjlighet med 18:50 SEK per mil ska därmed försvinna och slår hårdast mot gles- och landsbygden där det inte finns rimlig kollektivtrafik.
Buss från Värsttragik blockerar räddningstjänstens utryckningsväg i centrala Göteborg
Åsa Lindhagen tycker att "butiksbiträdet som bor i Sävar" ska ta bussen till Umeå. Med bil tar detta enligt Google Maps 18 minuter. Med kollektivtrafik tar sträckan 41 minuter. Det var fyra timmar mellan de två bussarna 05:18 och 09:18 nu på morgonen för det lördagsarbetande butiksbiträdet. Därefter är det cirka 90 minuter mellan varje buss och när butiksbiträdet slutar klockan 15:00 så går den första bussen hem hela 70 minuter senare, klockan 16:10.

Till skillnad mot Lindhagens och Ygemans Stockholm så går det nämligen tunnelbana var femte minut mellan Umeå och Sävar.

Reseavdraget om 18:50 per mil ska ersättas med en subvention av arbetesresor om 5:- SEK per mil i form av ett skattereduktion. Dock ska subventionen högst gälla 8 mil enkel väg, vilket slår stenhårt mot glesbygden där det inte är ovanligt med längre pendelsträckor än så. Det slår också stenhårt mot de som på grund av bostadspriserna inte har råd att bosätta sig i Stockholm, t ex populära pendlingsorter som Västerås, Eskilstuna eller Nyköping, som alla ligger längre än 8 mil från politikernas älskades Stockholm med sin tunnelbana.

Subventionen ska vara 5:- SEK per mil för den del av sträckan som ligger mellan 1.5 - 8.0 mil. I storstadskommunerna blir den lägre gränsen 3 mil enkel resa.

Eftersom det anses orättvist med ett avdrag blir det en skattereduktion, vilket innebär att man alltså inte får mer tillbaka bara för att man har högre lön.

Miljöpartiets och Socialdemokraternas besked hittas på regeringens hemsida, men eftersom det är valår kommer reseavdraget för bilpendlare på landsbygden och glesbygden utan vettig kollektivtrafik att först avskaffas till årsskiftet 2022 - 2023. Oavsett kommer väljarna alltså inte upptäcka det hela förrän de deklarerar år 2024, långt efter valet september 2022.

Rimligtvis kommer oppositionen att trycka hårt på att "Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill ta bort reseavdraget för att ta bilen till jobbet" i valrörelsen utanför storstäderna nästa år. Gärna på valaffischer och i reklam, där MP+S inte kan få bemöta den i sig korrekta texten.

Själv kan jag konstatera att om jag jobbade som butiksbiträde i Nordstan i Göteborg, så hade det tagit mig en timme och elva minuter att ta bussen till jobbet, när den faktiskt går en gång i timmen på lördagmorgon. Plus förstås 15 minuter att gå till bussen för en total restid på 1:26. Dessutom för att börja jobbet klockan 10:00 hade jag behövt ta bussen 07:32, då bussen som går 08:40 gör att jag först skulle vara framme 10:20, så dessutom skulle jag behöva spendera 1:19 timmar i Göteborg i väntan på att jag ska jobba. Som sagt så går inte bussarna var femte minut som tunnelbanan. Med bil tar resan 42 minuter och då skulle jag kunna välja att vara framme fem minuter innan jag ska börja jobba. Då har vi i alla fall bussar i min by. I flera av grannbyarna går det inga bussar. Alls. Fem mil från Göteborg. Fast det är klart, sådana där tider och avgångar handlar ju om verklighet, till skillnad mot politik.
Stockholms tunnelbana


Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

93 kommentarer:

  1. Det, pga sistagångsväljarna, "röda Norrland" kommer snabbt att byta färg känns det som

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som om de verkligen anstränger sig för att skapa ”gula Norrland” när väljarna på landsbygden byter till det andra demokratiska partiet.

      Radera
  2. Är det spikat? Verkar vara ett förslag än så länge.
    Förvisso tillräckligt dumt för att det garanterat går igenom så länge MP är med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har varit ute flera gånger under mandatperioden med ungefär samma innebörd.

      Radera
  3. Arbetarfinetliga
    Först världens dyraste soppa och nu detta.

    Många poliser syrror,usk,brandmän mm
    Har ganska pissiga löner och arbetstider och bor utanför sthlm och pendlar in dygnet runt.
    Hårt slag för dessa grupper.
    Men det blir ju inte lika dyrt att vara hemma och FL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det tillsammans med att vi inte tar tag i hela bostadskostnadsproblemet och tillgången gör det sämre.

      Radera
    2. De som bor säg 5 mil utanför Stockholm och pendlar in kommer ju få på ett ungefär samma ersättning som idag, med skillnaden att det nu inte spelar nån roll om det är bil, buss eller tåg man tar sig fram med.

      Radera
    3. MP är inte bara arbetsfientliga utan människofientliga och gör allt de kan för att försvåra livet för alla utom en liten klick rättrogna sektmedlemmar.

      Radera
  4. Vad ska man göra i all väntetid?
    Men vi blir säkert mindre stressade, och arbetstider går ju att justera.

    SvaraRadera
  5. Man ersätter det ju med ett nytt, neutralt avdrag dom börjar vid 1,5 mil. Visst, man får säkert inte lika stort avdrag men det ärliga hade väl varit att presentera en jämförelse, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står ju klart och tydligt i texten. Du läste väl texten?

      Radera
    2. Jo, nu tänkte jag ju snarast ett räkneexempel t ex npn som har fem mil till jobbet, före och efter reformen, osv.

      Radera
    3. Ok, jag har 3 mil till jobbet (sthlm innerstad). Med bil tar det 30 min dörr till dörr. Med kollektivtrafik tar det 90 min dörr till dörr. Lägg till 75 kr/dag i tullavgift.

      Kör jag detta på skatteverkets beräkningsverktyg får jag göra avdrag på 47 058 kr (-11 000) så 36 058 kr och statlig skatt så jag får 18 529 kr i handen.

      Med nya systemet får jag göra avdrag på 3795 kr. Fast det är under 11 000 så det blir 0 kr.

      Radera
    4. I verkligheten cyklar jag så det blir såklart 0 kr i ersättning för allt slitage i form av kedjor, bromsbelägg, däck o dyl.

      Skulle kört bil istället.

      Radera
    5. Just det ja. Man får inte längre kompensation för trängselskatten med det nya systemet.

      30 km inom Stockholm är annars precis det sämsta typfallet med det nya systemet (om man bor och jobbar inom Stockholms kommun, Malmö kommun eller Göteborgs kommun börjar systemet inte gälla förrän 30 km istället för 15 km). Däremot om man bor i annan kommun och bilpendlar in till Stockholm, 30 km enkel väg, då får man en skattereduktion på 3 150 kr/år om man pendlar 210 dagar om året.

      Radera
    6. ... och med skattereduktionens utformning så finns det ingen 11 000 kronor-gräns. Däremot samma skattereduktion för alla oavsett inkomstläge.

      Radera
    7. Ah ok så 18.5 vs 3.8 i mitt fall. En ganska kraftig försämring.

      Radera
    8. Jepp. Tror du prickar in exakt sämsta fallet, trängelskatten gör en hel del.

      Fast eftersom du cyklar så går du i verkligheten från 0 till 3800 kr. Grattis!

      Radera
    9. Jag trodde bara det gällde motordrivna fordon. Det ersätter ju allt slitage utom kläder/avskrivning på själva cykeln. Kanon.

      Radera
  6. Har ni inte fattat att i S drömsamhälle så skall alla gå på bidrag, sådana som kan försörja sig själva blir inte 100% beroende av politiker och är därför farliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de rödgröna är de SISTA du kan förvänta dig att införa tillräckliga bidrag (allmosebidrag är en annan sak) som t.ex UBI i verkligheten. Snacket om UBI från vänster är rent valfläsk, för vad skulle hända om UBI infördes i verkligheten?

      Alla mammor med ungar på dagis (okej, 99% av alla mammor) skulle stanna hemma med ungarna själva direkt.

      Kom ihåg att de rödgröna gick bananas över KD:s förslag om vårdnadspeng på kanske en fjärdedel av vad UBI skulle handla om. Ingenting kommer att få förstöra världens främst indoktrineringssystem av barn. Maxtaxan var första beviset.

      Börjar systemet krångla och närvarosiffrorna för etniska svenskars ungar att falla så blir det reseavdrag på 110% på resor mellan hemmet och dagis.

      Radera
    2. Om mammorna hade stannat hemma hade behovet av två bilar minskat ganska drastiskt.
      Det hade varit bra för miljön?
      Eller tänket jag fel?

      Det kanske ändå tycker det är viktigare att jobba och konsumera drivmedel än att tänka på miljön?

      Radera
    3. Ungarna skall väl vara på dagis även om en eller båda föräldrarna är hemma, folk kan ju inte förväntas uppfostra sin avkomma själva, det är något som staten måste göra! Det är därför vänstern är mot vårdnadsbidrag, inte för att det är ett bidrag.

      Radera
    4. Jo, och uppenbarligen är det mer värt än miljön.

      Radera
    5. Miljön är bara viktig om man kan höja eller införa skatter med hänvisning till den.

      Radera
  7. När man väljer bostadsort så kalkylerar en normal människa med vilka möjligheter det finns att ta sig till jobbet.
    Finns ingen kollektivtrafik tillgänglig så får man välja cykel eller annat transportmedel.
    Normala människor lever väl ett liv utifrån de möjligheter som hälsa och arbete ger utan att snegla på bidrag och skattereduktion.
    Har jag inte råd så får jag avstå.
    Att sätta fokus på eventuella bidrag för att piska politiska partier är bara dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de ändrar aldrig turtätheten eller rutternas sträckning på kollektivtrafiken menar du?

      Förr hette det att utgifter för intäkternas förvärvade var avdragsgilla, men det var innan snål och girigheten upphöjdes till riksnorm.

      Radera
    2. svårt att kalkylera med drivmedel priserna.
      Hur dyrt kan det bli?

      Radera
    3. Det är många vars arbetsplats flyttas vid någon omorganisation, många som blir uppsagda då verksamheten läggs ner eller flytas till något lågkostnadsland osv. Verkligheten för många är att man får flytta regelbundet om man vill bo nära arbetet.

      Radera
    4. Storsjukhusen kommer få det ännu tuffare med att locka personal.
      Men vi har ju så korta vårdköer så det gör inget.

      Radera
  8. Finns det inte i det befintliga ett krav på att spara in 2h restid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar." Så jämförelse med sätila? Så blir det bara plus med det nya förslaget.

      Radera
    2. Det försvinner I nya systemet

      Faktum är att det är klokt med ett avdrag enbart baserat på avstånd.

      Sedan kommer såklart detta förslaget innebära att den totala avdragssumman minskar, det är alltså ett förtäckt skattehöjningsförslag.

      Detta då det främst drabbar de som kör långt och de flesta av dessa har högre löner.

      Och det är politiskt omöjligt att röra inkomstskatterna.

      Alltså måste man på reseavdrag, Ränteavdrag, fastighetsskatt mm mm


      Allt under förtäckta ordalag såsom miljön mm.

      Radera
    3. Så en skillnad kommer bli att många vill förlägga arbetstiden så att den passar med kollektivtrafiken istället.

      Radera
    4. Fler kommer rimligen få reduktion så blir nog ingen stor skillnad på skatten totalt.. men det får man ju räkna på..

      Radera
    5. Du tror att en Vänster regering lägger ett skatteförslag som är intäktsneutralt :)?

      Radera
    6. "Detta då det främst drabbar de som kör långt och de flesta av dessa har högre löner."
      Var får du det ifrån?
      Nu kanske ett svenskt storstadsperspektiv här men det är knappast så att de som kör långt nödvändigtvis har höga löner. Det är ju i innerstaden det är dyrt att bo. Liksom en hel del finare förorter.
      Det finns en del drös med förorter och andra mindre fashionabla platser som ligger en bra bit från centrum.

      Radera
    7. Man räknar i förslaget med att det är intäktsneutralt, ja. Det blir lite mindre pengar för de som kör bil och har hög inkomst, och lite mer pengar för de som åker kollektivt (som tidigare ofta fick 0). Se själva förslaget, sidan 50 och framåt.

      Radera
    8. Teheimar, statistik. Inte individ. Finns alltid enskilda som kommer i kläm på något system. Politik handlar om att få tyst på de som skriker högst nuförtiden.

      Vad man räknar med och vad man avser är två skilda saker.

      Radera
    9. Det kommer undantagslöst ha påverkan på bostadspriserna längre ut. Ökar pendling a kostnaden så faller bostadspriserna där.

      Radera
    10. Aldrig tagit del av detta bidrag. Leder som Rickard är inne på högre bostadspriser i tätorter och lägre i spenaten.

      Radera
    11. Samma här. Handlar ändå om 5,5 miljarder om året för statskassan och de enskilda. Tidsvinsten är typiskt nåt som folk skarvat med också.

      Radera
    12. Är man dessutom två vuxna som pendlar varje dag och samåker blir det nya avdraget förmånligare då man bara får nån krona extra i dagens avdrag.

      Radera
    13. @Rickard Ohlin, vilken statistik då? Var inte så få enskilda jag pratade om.

      Radera
    14. I storstad så måste man minst ha 3 mil sitt arbete annars 0 kr i avdrag.

      Radera
    15. Om jag räknar rätt så får jag alltså 32:50 i 'reduktion' för min 16 mil långa resa, enkel väg. Så mycket för att utgifter i samband med inkomstens förvärv skulle kompenseras...

      Radera
  9. Jag får exakt samma skattereduktion. Är en priviligerad höginkomsttagare, pendlar 100 mil i veckan, har dieselbil under bilförmån.

    SvaraRadera
  10. Undrar om detta kommer slå även på milersättingen. Har förmånen att ha betalda resor till jobbet, men det måste väl motverkas och förstöras omgående även det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror väl på hur ditt avtal ser ut.

      Radera
    2. Skattefri milersättning som del av lönen. Kan bli jobbigt.

      Radera
  11. Det är lugnt, med tanke på blogginlägget häromdagen med eventuell peak oil så kommer folk inte ha arbeten så länge till, snart kommer alla landets arbetstimmar gå åt självhushåll för att överleva vintern. Då behövs inget reseavdrag.
    Eventuellt kan vi få ner snittåldern lite också, det vore bra för miljön det!

    SvaraRadera
  12. Vilket jävla skitförslag denna regering presenterar. Reseavdraget har varit 18,50 så länge jag kan minnas. 20 år? 30 år? Dessutom har det försämrats med schablonavdraget vid flertalet tillfällen.

    Bränslepriserna har stigit, inflationen har stigit, jag trodde i min enfald att reseavdraget skulle höjas, kanske till 25 kr/mil. Men nej, tvärtom, så ska det försämras från redan urusla förutsättningar.

    SvaraRadera
  13. Varför inte kombinera med avskaffande av subventionerna av kollektivtrafiken samt inför full moms (idag 6%) på avgifterna? Då lär ett månadskort i Stockholm öka med i alla fall en tusenlapp.

    SvaraRadera
  14. Nog för att staten har bra koll på var vi bor ändå - men en fördel (alltså nackdel) är att det nya systemet garanterat kommer att vara lättare att använda för genusmyndigheternas rödgröna clickbaits i åratal framöver, typ "Kvinnor som bor mer än tretton kilometer från arbetsplats i offentlig sektor tjänar femtio procent mindre än egenförtagande män som bor inom gångavstånd eller arbetar från hemmet".
    Sedan följer krav på skatteutjämning av orättvisan, etc, etc.

    SvaraRadera
  15. Ju mer S låter MP diktera ju bredare blir Jimmy Åkessons leende.

    SvaraRadera
  16. Så ligger det till. Den som kör bil mycket och långt och har hög inkomst kommer i snitt netto få lite mindre, och den som åker kollektivt kommer i snitt få lite mer.

    80 kilometers-gränsen drabbar ungefär 10% av de som idag får reseavdrag. Det kan diskuteras om det är en rättvis gräns eller inte. I SOUn fanns det förslag på att områden med bristfällig kollektivtrafik skulle få en högre gräns (150 kilometer vill jag minnas), men i regeringsförslaget snålar man in lite och sätter istället högre krav på storstadsregionerna (30 km istället för 15 km).

    Totalt sett blir det nya systemet +/- noll statsfinansiellt sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 80 km gränsen känns rätt godtyckligt satt, för mig får det gärna vara utan sådan gräns. Antar att det också finns ett tak för max avdrag som ändå i praktiken är samma sak. Annars kommer väl någon dra av 10 st 8 mils resor per dag, 365 dagar.

      Radera
    2. Finns en del att läsa i SOUn och själva förslaget om man vill. Om man har en väldigt hög kilometergräns så kan man rent av gå plus på skattereduktionen i vissa fall ("överkompensation"). Tror inte nåt motsvarande tak finns i dagens system.

      Ur SOUn går resonemanget såhär:

      ". En avståndsberoende skattereduktion utan övre gräns kan därför leda till s.k. överkompensation, dvs. att skattereduktionen bli större än den faktiska utgiften för resan. Vi anser att det är mindre lämpligt om skattereduktionen i allt för stor omfattning leder till överkompensation."

      ... och utifrån det har man föreslagit 80 km som en rimlig gräns.

      Radera
    3. Hur kan det bli en överkompensation om ersättningen är 5 kr milen om man har 81 km till jobbet? Tänker man sig att dessa långpendlar vandrar till jobbet?

      Radera
    4. Eller åker kollektivt, där biljettpriset kan vara lägre än subventionen för längre resor.

      Radera
    5. Bra morot att använda kollektiva färdmedel för långpendling framför bil istället för piskan. Det är dåligt omdöme från dessa politiker om de tror att någon vill långpendla utan det handlar förmodligen om att dessa inte har något val i sin livssituation. Men låt väljarna bestämma så blir det ingen förändring.

      Radera
  17. Förstår inte varför ni tjafsar. Det är ju asbra att (mp) lägger en matta av korkade förslag fram till valet. Ingen vettig människa kan ju önska annat än att (mp) åker ur Riksdagen vid nästa val.

    Det vore ju förfärligt om de plötsligt tog sitt förnuft till fånga och började föra en mer realistisk politik. Det skulle ju kunna rädda dem kvar över 4%-spärren och det är det väl ändå knappt någon som vill? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det resonemanget faller på din villfarelse om att du faktist är omgiven av vettiga människor.

      Radera
    2. Och att Kristersson inte lyckas schabbla bort en valvinst, vilket jag har fullt förtroende för att han är kapabel till.

      Radera
    3. En förutsättning för en usel regering att kunna sitta kvar vid makten är en usel opposition.

      Radera
  18. Glöm inte att kommunerna sen måste höja kommunalskatten för att kompensera för satsningarna på kollektivtrafiken när fler ska åka.

    SvaraRadera
  19. Kan de inte ta bort subventionerna på kollektivtrafiken också då? Så att ett SL-kort kostar 5000 kr/mån som det borde göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, avdraget gäller bara om man har mer än 3 mil(fågelvägen?, faktiskt resväg?) enkel väg till sin arbetsplats så väldigt många får inget avdrag.

      Radera
    2. Ja, om man bor _och arbetar_ i en storstadskommun (Stockholm, Göteborg eller Malmö) så gäller 30 km-regeln. I praktiken innebär det att väldigt få eller inga kommer kunna få nån sorts skattereduktion.

      Så borde det rimligen redan vara med dagens reseavdrag, eftersom man ska tjäna 2 timmar om dagen för att kunna nyttja det. I ex Stockholms kommun är kollektivtrafiken tillräckligt utbyggd för att det nog ska vara svårt att uppfylla.

      Radera
    3. Eftersom vi pratar Stockholm nu så är kostnaden för månadskort lika oavsett avstånd så varför en 3 mils-regel? Den som reser 40 km och får dra av 4x5 krx2=40 kr om dagen men den som reser 29 km får inte dra av något trots att kostnaden är exakt lika, det verkar inte speciellt genomtänkt.

      Radera
    4. Om du reser till/från en kommun utanför Stockholm räcker det med 15 kilometer.

      Inom Stockholms kommun blir det svårt att få till enkel resa på 40 kilometer, känner jag spontant.

      Radera
    5. Eller hm. Du har rätt. 29 km ger ingenting i ditt typfall, medan 40 km ger 2 100 kr/år (vid 210 resdagar om året). 10 kr, inte 40 kr om dagen dock, vet inte var du fick den siffran från.

      Radera
    6. Var inte ersättning 5 kr/milen enligt Cornus inlägg?
      Vad räknas som storstad, är det där arbetsplatsen befinner sig eller där arbetstagaren bor eller stadskärnan? Hur drar man gränsen? Man kan pendla 29 km i ytterområden utan att vara i närheten av staden, är det då 15 km regeln?

      Radera
    7. Områden: "Storstadsområden" enl Tillväxtanalys. Du ska både bo och arbeta inom ett sådant för att det är 30 km som gäller. Annars 15 km.

      I storstadsområde ger 40 km enkelt avstånd (40 - 30) * 0,5 * 2 = 10 kronor skattereduktion om dagen. Hade det inte varit storstad hade (40 - 15) * 0,5 * 2 = 25 kronor gällt. Finns bra tabeller i frågan på regeringens hemsida.

      Radera
    8. Så allt detta för några tior för de som råkar bo och arbeta inom ett visst geografiskt avstånd. Det är billigare och enklare för staten att helt enkelt avskaffa avdraget istället för en enormt snårigt regelverk med en rad marginalfall. Luktar populism som kan locka de som inte tänker igenom hela förslaget. Alla har kostnader för resor men de som egentligen ska kompenseras får väldigt lite och då syftar jag på långpendlarna.

      Radera
    9. Blir ju ändå en förenkling nu när det nästan bara är avstånd som spelar roll istället för "avstånd plus tidsvinst plus olika summor för olika färdmedel, fast olika summor beroende på marginalskatt" som det är med dagens system.

      Radera
  20. Känns som ett typiskt MP-förslag. Väldigt destruktivt för arbetande och med lite effekt.

    Det hade väl varit mer vettigt med räntefria lån till elbilsinköp. Hade kostat staten väldigt lite och hade fyllt på ordentligt i elbilsparken i Sverige.

    SvaraRadera
  21. Det är väl jättebra att detta avdrag äntligen tas bort. Utöver att det ur klimat- och energipolitisk synvinkel är kontraproduktivt att uppmana till ökat bilåkande, så finns det dessutom en rättviseaspekt i det hela.

    Varför ska jag, som valt att bo i ett urbant område och betalar väldigt mycket för det, dessutom subventionera andras pilpendlande? Gärna utbildning, sjukvård, rättssystem och försvar, som ger något tillbaka till samhället, men sina bilar får folk gärna betala för själva.

    Jag har en parkeringsplats som kostar mig 2100 kr/mån. Här finns inga andra alternativ. Jag reser dessutom mycket i jobbet så nej, enbart cykel är inte heller ett alternativ. Men jag skulle aldrig drömma om att förespråka en politik som beskattar andra för att finansiera min parkeringsplats.

    Mitt liv mina kostnader. Det borde gälla alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och andra som bor så urbant borde väl betala era egna kostnader för kollektiva resor, det skall väl inte andra vara med och betala?

      Radera
    2. Samtidigt dammsugs landsbygden på skatt som aldrig återgår till landsbygden i form av service, infrastruktur etc. Landsbygden subventionerar den urbana skattepengdiande klassens bekväma livsstil och vidlyftiga konsumtionsmönster. Svårt att låtsas som om att man - om inte annat - indirekt tjänar på detta om man bor i något storstadsområde.

      Exempel: jobbade som inredningsmontör för några år sedan, en stor del av våra kunder var skattepengsmottagare som installerade nya kontor & köpte nya möbler för att bränna sin budget i tid.

      Radera
    3. CC. Som boende på landsbygd har upplever jag att allt från skola, vård och polis dras in och urbaniseras samtidigt som man pepprar närområdet med en skog av vindsnurror som den urbana människan inte vill ha i sitt närområdet. Snurrorna byggs för att mata den urbana klassen med elström för att de ska kunna köra flashiga teslor så de ska känna sig miljömedvetna och duktiga. Nu vill den urbana eliten ytterligare försämra landsbygdens förutsättningar. Ett kolonialt och översittande tankesätt färgar mp/s nya förslag.

      Radera
    4. Den urbana MP-politiker och riskkapitalisterna som gynnas av samma politiker vill ha vindkraftverken, Svensson vill ha kärnkraften.

      Radera
    5. Varför ska de i utkanten av länen bekosta frekvent och bra kollektivtrafik i städerna?!?

      Radera
    6. Ja, här ser man vad politiska beslut kan leda till Missunsamhet och osämja.
      Det är skitsnack när de säger att de inte ska ställa grupper mot varandra.

      Radera
  22. Höj bidragen och gör det svårare för folk att leva på ett arbete. Vad annat kan man vänta av stollarna i MP och S? Det lär ju inte minska effekten på marginalen av att gå från bidrag till arbete.

    SvaraRadera
  23. Låt dem ånga på. Varje utspel sänker MP och S potentiella väljarunderlag. Vid valet i september så har de foulat ut sig.

    SvaraRadera
  24. Förmånsbilar borde vara nästa revidering.
    Kan tänka mig GPS på alla företagsbilar så skattemyndigheten vet vara dom nattar.

    SvaraRadera
  25. ( mil sedan ingen kompensation. Eftersom att jag har bekanta som har blivit vräkta från sina övernattningslägenheter pga att de inte ansett ha behov av lägenheterna har jag under de senaste åren intresserat mig för denna fråga. För något år sedan kom det en dom som slog fast ett pendlignsavstånd på minst 15 mil för att ha rätt till en övernattningslägenhet. Hur ska hyresnämndernas praxis synka gränsen på 8 mil?

    SvaraRadera
  26. I förslaget så finns även detta som många verkar ha missat.

    "Kommittén konstaterar att en avståndsbaserad skattelättnad, enligt deras förslag, inte innebär några fördelar för boende i områden där kollektivtrafiken är bristfällig. Kommittén föreslår därför att det införs ett tillägg till den föreslagna skattereduktionen, i de fall den skattskyldige har bristfällig tillgång till kollektivtrafik. Med bristfällig kollektivtrafik avses enligt kommitténs förslag att restiden per dag vid färd med kollektivtrafik är minst två timmar och 30 minuter längre än vid färd med bil (tidsvinstkrav). Tillägget ska utgå med ett fast belopp om 20 kronor per resdag vid avstånd från 30 kilometer och uppåt och ett rörligt belopp på 60 öre per kilometer för avstånd mellan 80 och 150 kilometer. Det krävs således att den skattskyldige har minst 30 kilometer mellan bostad och arbete för att få del av det föreslagna tillägget, även om han eller hon saknar tillgång till kollektivtrafik för hela eller delar av sträckan."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var alltså var kommittén föreslog, inte vad regeringen föreslår.

      "Mot denna bakgrund görs i denna promemoria bedömningen att det inte
      är lämpligt att införa ett tidsvinstkrav i det nu föreslagna avståndsbaserade
      systemet. Inriktningen bör i stället vara att systemet ska bestå av en
      regional differentierad skattelättnad som är inriktad på arbetsresor i
      områden där det inte finns samma möjlighet till kollektivtrafik som det
      finns i eller i närheten av större städer. "

      Radera