Aktuellt

Endast 55 av 290 kommuner röstade in MP i riksdagen

Miljöpartiet är ett utpräglat stadsparti för stadsbor, vilket märks tydligt på att endast 55 av landets kommuner röstade in partiet i rik...

2021-10-30 15:07

Ford Mustang Mach-E säljer mer än Volvo XC40 elbil

Volvo Cars tidigare ägare Fords mellanstora SUV-elbil Mustang Mach-E säljer mer än svenska Volvo Cars XC40 elbil, vilket är ytterligare ett exempel på hur fel Volvo Cars ligger i både prissättning och modellutbud på elbilsmarknaden.
Ford Mustang Mach-E bredvid bloggarens Tesla Model S. Parkeringsautomatik verkar dock inte ingå, eller vara snedprogrammerad.
Ford Mustang Mach-E är en mellanstor SUV-elbil, med betoning på stor. Storleksmässigt skulle jag säga att den ligger närmast Tesla Model Y, och som amerikansk bil finns det förstås många andra likheter även om Forden tillverkas i Mexiko istället för Kalifornien.

Under 2021 fram till och med september har det registrerat 923 Mustang Mach-E i Sverige, mot folkaktiebolaget Volvo Cars 721 stycken XC 40 elbil. Tesla har registrerat 1 365 Model Y, men i princip bara på en av årets månader.

Mach-E är en betydligt större bil än mini-SUV:en Volvo XC 40, men mer attraktivt prissatt och med längre räckvidd.

Den bakhjulsdrivna versionen kostar i grundutförande 584 900:- SEK för 440 km räckvidd och 659 900 för hela 610 km räckvidd vilket bör vara klassledande och den längsta räckvidden på marknaden efter Tesla Model S Long Range. Nu är brännbilsägare helt nojiga kring räckvidden, men som bloggen under snart fyra år av elbilsägande dokumenterat så lär det räcka med 350 km i räckvidd om man inte likt brännbilsägarna aldrig tar naturliga pauser vid långkörningar, utan pissar i en flaska, byter blöjor i passagerarsätet under körning och har medhavt mat och kaffe man äter bakom ratten, låter hunden pissa och bajsa i bilen, samt förstås aldrig byter förare om man är flera i bilen. Brännbilsägare brukar daglige till vardags köra i 8 - 10 timmar utan paus har jag fått lära mig, och kraven för att de ska köpa elbil är därefter.

För fyrhjulsdrivna versioner är räckvidden 654 900:- för 400 km räckvidd och 744 900:- för 500 km räckvidd. 

Privatleasing för 1500 mil om året hittas på från under 6000:- SEK i månaden.

Räckvidd är dock inte allt, utan energiförbrukningen är också i allra högsta grad intressant, eftersom det styr hur fort man kan ladda tillräckligt för att fortsätta. På de bakhjulsdrivna versionerna av Mach-E är denna mycket bra, från 16.5 kWh per 100 km och uppåt, vilket är nere på nivåer för Tesla Model 3.

Konkurrenten Tesla Model Y hittas på från 719 900:- för 507 km räckvidd, fast då får man förstås tillgång till Tesla Supercharger också.

Lilla Volvo XC40 Recharge elbil (snälla, byt namn till EXC40 etc istället för Recharge - eller ska brännbilarna kallas Refuel?) hittas från 529 900:- och uppåt för 429 km räckvidd och och 18.7 kWh per 100 km. Detta för en betydligt mindre och lättare bil än Ford Mach-E. Exakt hur Volvo bär sig åt för att få den höga förbrukningen är oklart.

Trots Fords totala osexighet som varumärke så visar försäljningssiffrorna tydligt att Ford hittat rätt i segmentet med Mach-E, men också hur Tesla Model Y i samma storlek antagligen är den storlek på en el-SUV som de svenska nybilsköparna letar efter och saknar. Inte ännu en mini-SUV som Volvo XC 40 Recharge elbil.

Snart kommer det ännu fler bilar i storleksklassen, medan Volvo fortsätter ligga efter i modellutbudet. Men det hindrade inte aktien från att stiga 20% på introduktionsdagen under fredagen, och stängde på 65:20 SEK, bara 0.20% från dagshögsta, över den högsta nivån för det planerade spannet för nyemissionen. 

Folkaktiebolaget älskas av investerarna för sin elbilssatsning, men inte av elbilsköparna. Det blir säkert bra om fem år, men frågan är då vart köparna tagit vägen och om de upprättat ny kundlojalitet till andra bilmärken istället.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

38 kommentarer:

  1. För den "brännbilsägare" som känner sig nojig om räckvidden så har ju Lucid Motors börjat skeppa ut en bil ifrån sina fabriker som skall skall klara 835km på en laddning (dvs 520 miles enligt EPA's mätcykler).
    https://fortune.com/2021/10/25/lucid-motors-air-dream-tesla-model-s-rival-ev/

    SvaraRadera
  2. Volvos prioriteringar är ytterst märkliga sen släppte de en ännnu dyrare och mindre modell (antar jag med tanke på det sluttande taket) med c40

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste precis Ny tekniks test av C40. "C40, en bil som man själva stolt beskriver som ”den mest opraktiska Volvon någonsin”. "

      Får nog leta efter ett annat märke som ersättare för min V60 CC när det blir dags för elbil.

      Radera
  3. Har 336km räckvidd enl WLTP.
    Kommer skaffa bil med längre räckvidd nästa gång.

    Problemet är att faktisk räckvidd på motorväg är 30% kortare, ca 22 mil. Och man vill inte ta långpaus varannan timma.

    Siktar på minst 45 mil WLTP och laddning minst 1 mil/min nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med kortare räckvidd är att man kan snabbladda på 20 minuter istället för 45 minuter, men absolut håller jag med om att det är lite väl ofta med 90-120 minuters körning. 🙂

      Radera
    2. Ja, 20 minuters pauser är för hattigt. Dessutom blir möjligheten att välja laddställe kraftigt begränsade.

      Radera
  4. Vill minnas att Volvos VD på frågan varför dom skulle ta 700 papp för Xc40 elbil svarade -För att vi kan.

    SvaraRadera
  5. Jag har räknat ut att med min Tesla S jag körde i två år så var jag borta från hemmet ca 4h mer i veckan i förhållande till nu med min hybrid. Då mina resor per år är exakt samma så blev det mycket enkelt att räkna ut då jag varje vecka antecknar avfärd samt ankomst tider för lön. Då jag reser ca 42 veckor per år så blir det i princip 1 vecka extra som jag är borta. Då jag har småbarn så är det något jag inte tyckte kändes bra och därav blev det inte ytterligare en elbil. Nu kan vi vara rätt säker på att jag med mitt yrke och mina yrkesresor tillhör en ytters minoritet så räckvidd ångest borde knappast finnas för 95% av Sveriges befolkning. Sen hur mycket bloggaren målar upp den perfekta personen/bilen/datorn efter sina egna val känns ju bara töntigt och som ett form av könsstorleks komplex.
    Alla har inte gubblåsa och måste skvätta var 40:e minut eller äta 7 gånger per dag. Mina resor är som minst 120 mil dessa avverkas på ca 13 h. Då äter jag innan jag åker och 1 gång på vägen och tömmer blåsan i samband med det. Att behöva stanna 3-4 gånger för att ladda känns ju för mig helt orimligt men då är jag ju inte lika perfekt som bloggaren som är måttstocken av en perfekt person enligt han själv. Men nej, jag är ingen fossil fanatiker men just nu löser den mitt liv mycket smidigare men de flesta har inte min situation så dagens elbilar bör passa de flesta. Framtidens bilar kommer nog knappast övertyga fossilfanatikerna oavsett om räckvidden är 200mil. Dieseln rinner nog i deras vener.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När avståndet är sådant att man behöver två laddstopp för resan så blir det ofta något sämre upplevelse med elbil än en fossil.

      Körning runt hemmet är underbart med elbil.

      Totalt sett skulle jag aldrig byta tillbaka till fossilbil.

      Radera
    2. Kanske en 1000 km kines kan vara något som nästabil då? :)

      https://asia.nikkei.com/Spotlight/Caixin/In-depth-The-1-000-km-target-drives-China-s-EV-industry-into-frenzy

      Radera
  6. Raljerar på som vanligt. Så som du resonerar verkar det ju som att det tar ett par veckor att trolla fram lite nya modeller att lansera. När en modell lanseras var det ”färdig bil” ett år innan. Om du vill kan jag erbjuda lite insikt i hur det fungerar inom bilindustrin på riktigt. Du framstår väldigt opåläst och läser fakta likt en miljöaktivist.
    Som jag gång på gång påtalar handlar det om livscykler för de olika modellerna och plattformarna biltillverkare bygger sina modeller på. Kanske dålig metafor men något du skulle kunna relatera till. Har du investerat mängder i en bok, vill du inte släppa alla eller flera böcker på samma gång om de konkurrerar ut och svälter dina investeringar över tid. Det känns ju ändå som något du ändå borde kunna räkna ut men i dagens klicksammhälle.
    Tråkigt om det nu är denna typen av djup analys och insyn i resten av dina inlägg. Hoppas verkligen inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Största problemet Volvo har är att brännbilsmarknaden i Sverige håller på att kollapsa. Nu på måndag kommer siffrorna ut för Oktober och det kommer förmodligen vara i storleksordningen 26-32 procent BEV + 22-25 procent PHEV för totalt 48-57 procent av marknaden.

      När vi når 70-80 procent BEV + PHEV kommer PHEV kannibaliseras av BEV, och det kan hända så tidigt som mitten av nästa år.

      Med andra ord är det superbilligt att börja få ut fler BEV modeller då Volvo börjar få slut på startbana. Flyger de inte med minst 3-4 attraktiva BEV modeller till 2023 kan de mycket väl aldrig lyfta från marken.

      Radera
    2. Det är väl hela Cornus poäng i sina inlägg. Volvo med flera har varit alldeles för långsamma i omställningen. Tesla dök ju inte direkt upp förra året.

      Radera
    3. @wertigon, Du behöver inte gissa. Siffrorna redovisas varje dag. Till och med igår är andelen laddhybrider i oktober 26,4% och för elbilar 22,2%. Tillsammans blev det 48,6%. Det faller inom det intervall du gissade på.

      Intressant nog registrerades det bara 37 st Tesla av över 21000 bilar totalt så de andra märkena klarade detta själva.

      Radera
    4. Problemet är väl att Volvo 1/1 2022 fortfarande inte kommer ha en dedikerad elbilsplattform ute på marknaden.

      Om Volvo hade menat allvar med sin elektrifiering när Håkan Samuelsson pratade om detta sommaren 2017 hade man stått på en bättre position än där man nu får välja att försena XC90 1 år för man i panik måste anpassa den för BEV.

      Tåget har gått och Volvo står kvar på perrongen. Ligger ingen glädje i det konstaterandet, Volvo är alltför viktigt för Sverige för det.

      Radera
    5. @Henrik, intressant, var hittar man färska siffror? Brukar följa BilSwedens statistik som släpper en gång i månaden.

      Tesla tillverkar sina bilar första månaden per kvartal i Kina, skeppar dem till Europa nästa månad och säljer dem sista månaden. Det kommer förändras med Giga Berlins produktionsstart nån gång i Q1 nästa år, men just nu är alla Tesla-försäljningar sista kvartalet varje månad.

      För detta år har det varit ryckigt för BEVs med första månaden i kvartalet ganska lågt, andra lite större och tredje störst. Ser ut som att kvartalet i helhet kommer gå över 50% sladdbilar (BEV+PHEV) med 26% eller så rena BEVs, året släpar som vanligt efter och kommer hamna på kanske 45% sladdbilar totalt sett.

      Mycket intressanta siffror, ska se om jag kan lägga upp mitt Excelformulär på Google Docs där man kan följa utvecklingen per månad och kvartal sen 2014... :)

      Radera
    6. https://www.car.info/sv-se/stats

      Radera
    7. Hmm, den mot statistiken i bilsweden är inte riktigt samma. Oavsett är nu siffrorna ute för BilSweden, BEV+PHEV är 50.88% av marknaden:

      Totalt - 19962 bilar
      BEV - 22.91%
      PHEV - 27.97%
      Hybrid - 6.58%
      Diesel - 12.00%
      Bensin - 29.23%

      Jag förutspår därmed ett minimum på 53% BEV+PHEV för kvartalet. December kan nå så högt som 60% BEV+PHEV.

      Radera
  7. Fords varumärke är säkert osexigt, men de har pickup trucks som är rätt heta.
    Ford Raptor t.ex.

    Ford Lightning (eldriven pickup) fick väldigt bra omdöme av nestorn Sandu Munro.

    SvaraRadera
  8. Det där kallas för "Taktisk parkering". Ställ dig extra nära en "fin" bil och skapa "barnfamiljsutrymme" på andra sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillämpar faktiskt detta själv.

      Radera
  9. Även bloggaren verkar stå långt åt vänster i sin ruta, men Forden kanske var där först?

    SvaraRadera
  10. Det beror troligen på att MP har infiltrerat dem.

    SvaraRadera
  11. Volvo är märkliga överhuvudtaget. De säger att folk skall sluta att ha bilar om de bor i innerstan. Sen kom de med hastighetsgräns på bilarna och marknadsförde det som en säkerhetsdetalj när det handlade om dålig motorteknik då de inte klarar utsläppsgränser i hög hastighet. Så var det deras sk allround däck också. Jag vet inte vilka haschishrökare det är som jobbar på marknadsavdelningen men personligen skulle jag sparka dem rakt av. För övrigt ligger de långt efter konkurrenterna i teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. De är Infiltrerad av miljömupparna!

      Radera
  12. Nu är juTesla Y extremt överprisad i Sverige. Så den är lite utanför matchen för de smarta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså - vad baserar du det på?

      Radera
    2. Jmf Tyskland. I Sverige kostar den 729k som instegsmodell. Ja priset gör den överprisad.

      Radera
    3. Dessutom. >700k så ingen bonus där. Forden o Volvon är såklart också överprisade. Finns bättre bang for the bucks ifall det är en Cross-over man är ute efter.

      Radera
  13. Dags att utveckla en släpvagn med batteripack på, så man kommer upp i 1500km eller nåt sånt.

    SvaraRadera
  14. Undrar varför bloggaren ständigt hackar på och dissar Volvo. Är det någon ägandes Volvo för länge sen som tärde på humör och plånbok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det jobbigt för dig att jag skriver som det är? Jag har i själva verket slutat kalla Volvo Cars för Kina-Volvo, så jag har mildrat min kritik.

      Jag producerar analyser (som alltid är fel om det är någon tröst), och min analys är att Volvo Cars är hopplöst efter i elbilsomställningen. Du kan få lite styrkekramar om det är jobbigt för dig.

      Radera
    2. Inte jobbigt, är bara undrande över ditt volvo-dissande. Och jag äger varken bil eller aktie från Volvo...

      Radera
    3. Det man älskar, det agar man. :)

      Radera