Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-09-06 15:48

Regeringen tar bort bonus/malus för Tesla Model S, X och Y

Regeringen presenterade idag ännu ett budgetförslag. Man ska höja malus för fossilbilar, som alltså får ännu högre fordonsskatt de första tre åren. Samtidigt tar man bort miljöbonusdelen för elbilar som kostar över 700 000:- SEK. Det betyder att Tesla Model S, Model X och Model Y blir 70 000:- kronor dyrare, men också den överprissatta småbilen Volvo XC40 Recharge som kostar från 771 000:- SEK.
Tesla Model Y kostar från 720 000:- och blir 70 000:- dyrare från årsskiftet om Miljöpartiet får bestämma
Tesla Model 3 kommer fortfarande få miljöbonus från årsskiftet om regeringens budget går igenom, men Model X och Model S kostar med god marginal över 700 000:- SEK. Den billigaste Model Y kostar 720 000:- SEK utan tillval och blir därmed av med sin miljöbonus, likt Volvo XC40 Recharge som börjar på 771 000:- SEK, trots kortare räckvidd, högre förbrukning, mindre bil med färre maximala säten, mindre lastutrymme och inget superchargernätverk. Å andra sidan verkar inte Volvo Car egentligen intresserade av att sälja sin elbil, där premiummärket i dotterbolaget Polestars bil Polestar 2 både är snyggare, billigare, bättre och har längre räckvidd.

Det är förstås lite udda att inte lagstiftningen som traditionellt anpassas för Volvo Cars och att inte gränsen istället lades på 800 000:- SEK. Volvo kan förstås sänka priserna, men Tesla bryr sig knappast om att anpassa sig till nationell lagstiftning. Ett alternativ för Tesla Model Y vore dock att ta bort vagnskadegarantin på tre år, vilket skulle göra bilen billigare och istället erbjuda detta som en separat tilläggsförsäkring. Därmed kan man komma under 700 000:- då den i Sverige överallt förekommande vagnskadegarantin antagligen lägger på runt 10% på priset på bilen, vilket man kan se vid prisjämförelser mot andra EU-länder, även justerat för moms. Det finns även fördelar ur förmånsvärdesperspektiv för tjänstebilar att flytta kostnaden från inköpspriset till försäkringen.
XC40 Recharge kostar från 771 000:-

Per Bolund (MP) säger enligt SvD att "har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val". Således börjar det införas ett fördelningspolitiskt tänk i elbilspolitiken. Successivt kan antagligen pristaket för miljöbonus fortsätta sänkas i takt med att det dyker upp allt billigare elbilar.

Teslas försenade leveranser av nya Model S och Model X fortsätter alltså att kosta pengar för de svenska kunderna. Först höjdes fordonsskatten från halvårsskiftet och om leveranserna först blir nästa år så höjs alltså även priset med 70 000:- SEK. Eftersom offerterna därmed inte längre stämmer har man rimligtvis rätt att häva köpet och få tillbaka handpenningen.

Vad beskedet visar är att man inte kan bygga sina miljöval på statliga subventioner eller skattelättnader, som när som helst kan tas bort.

Andra elbilar som drabbas är förstås Audi, Mercedes och Porsche.
Porsche Taycan kostar från 980 000:- SEK

Huruvida budgeten sedan går igenom är en annan fråga. Många bedömare menar att det blir en M-KD-SD-budget som kommer klubbas i höst och åtminstone M vill helt ta bort bonus/malus, vilket förstås skulle drabba alla elbilar lika hårt.

Polestar 2 kostar från 489 000:-. Ett tämligen självklart val i klassen om man inte väljer VW ID.4

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

46 kommentarer:

  1. Är väl 70k nu eller har de sänkt tillbaka till 60?

    Sen måste man äga bilen i sex månader för att få ut pengarna. Så gäller det här från när man köpte bilen eller när man ansöker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller ifrån köpet. Sen kör de admin i slutet av månaden sex månader efter. Sen nån veckas karens (så att det vet att du fortfarande är ägare till bilen), så räkna med nästan sju månader. För mig tog det drygt 6,5 månader innan pengarna var på mitt konto. Nu är dock potten slut, men som vi ser trolig påfyllning.

      Radera
  2. Det har ju stått i alla nyheter att dom även höjer premien, så den blir alltså högre än 70k.

    SvaraRadera
  3. Model Y kommer väl prissättas som i Tyskland som har liknande tröskeleffekter på stödet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man bryter ut vagnsskadeförsäkringen, ja. Se texten.

      Radera
    2. (Den kostar 56690 EUR där)

      Radera
    3. Vafan, ska jag behöva läsa hela inlägget :)

      Radera
    4. Japp,med lägre moms och utan vagnsskadeförsäkring.

      Radera
  4. Det är kul att se hur denna regeringen "tänker".
    Bonus-malus ska alltså inte gynna de som har pengar. Ska bli intressant när Bolund står och förklarar att ensamstående mammor ska ha råd att köpa en billig elbil, när de knappt har råd att ha bil alls i nuläget.

    Nu kommer väl inte budgeten gå igenom i vilket fall, så någon bonus för vår elbil förväntar jag mig inte, trots att den "bara" kostade 650 k.
    Payoff ökar då c:a 2 år, vilket gör att bara sista året blir lönsamt och därmed blev det nog inte någon bra affär i slutändan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensamstående mammor är Bolunds klimatfavoriter, dom har inte råd med bil, inte råd att resa, knappt råd med el eller att laga mat, får bo trångt som satan med sina barn och inte en spänn över för att kunna köpa något till sina barn (ergo konsumera) så han fullständigt älskar dom!

      Han vill bara inte att dom ska få det bättre för då blir dom fienden!

      Radera
    2. Så sant, så sant...

      Radera
    3. Ensamma mammor köper aldrig en fabriksny bil. Funkar utmärkt för ensamma mamman att köpa äldre begagnad bil. Där gäller inte bonus malus.

      Radera
    4. @Ananan - för många ensamstående mammor är bil inget alternativ hur begagnade den än är eftersom den ska tankas, försäkras, besiktigas, ha vinterdäck mm. Dom har inte råd och därmed är dom Pelle Bs favvisar, helt enkelt för fattiga för att kunna skräpa ner, precis som han och övriga miljötalibaner vill ha övriga Sverige.

      Radera
    5. Skärp er. 47% av alla ensamstående mammor är högutbildade enligt statistiken och bör således ha högre lön.

      Radera
    6. Dom får ju inget utrymme i Aftonbladet

      Radera
    7. Lämnar ju ändå 53% över...

      Radera
  5. Å andra sidan Pelle B - så har man råd med en sån dyr bil kanske man fullständigt skiter i din bonus/malus och köper en Lambo eller Ferrari för man har ändå råd att betala din skatt. Eller så tar man sina pengar och drar, vad vet jag?

    SvaraRadera
  6. Fast helt omöjligt att Tesla sänker priset med 20 000 är det ju inte. Trots allt är model Y rejält mycket dyrare i Sverige än på andra platser, även om man räknar med högre moms.

    Den som lever får se. Men om Tesla inte inkluderas i de 70 000 så blir det en Ioniq 5 för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en Ioniq 5 Advanced med fyrhjulsdrift för 575K är mycket mer attraktivt skulle jag säga.

      Radera
    2. Börjar bli trängre på Ionity-laddarna. Skulle nog inte rekommendera någon att köpa annat än Tesla idag om inte Tesla öppnar för andra bilar i sitt nätverk till vettig kostnad.

      Radera
  7. Rimligen sänker de priset, och tar bort typ alla funktioner som går att sälja som extra efter köpet.

    SvaraRadera
  8. Vad är plan B sedan när man sett till att straffa ut alla oss fossil-djävlar?
    Var skall pengarna komma in? När kommer kilometer-skatten?

    SvaraRadera
  9. Gäller inte taket om 700 000 kr bara när företag köper elbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nyheten är felciterad. "Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor."

      Radera
    2. Huh? Har det funnits begränsningar för företag att ta hela bonusen?

      Ooops...

      Radera
  10. Med risk för att upprepa mig själv. Att räkna med bidrag är korkat. Listan börjar bli lång nu, solcellsägare, elbilsägare, gasbilsägare och etanolbilägare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och räntebetalare som får bidrag av oss andra för att kunna låna mer.

      Radera
    2. Fast just ränteavdraget är väl mer eller mindre politiskt självmord att pilla med? Har svårt att se något parti ta fighten med den högbelånade medelklassen.

      Radera
    3. ”högbelånade medelklassen” - är inte det en självmotsägelse?
      Är det inte egentligen så att de flesta tillhör arbetarklass där man tvingas sälja sin tid för pengar? Historiskt kunde ju överklass leva på avkastningen från kapitalet och arbetarklass just arbeta för brödfödan. Klassen mellan var väl borgare och kunde i viss mån leva på sitt kapital och ha andra som arbetade för dem.
      Undrar hur många som idag kallar sig ”medelklass” som skulle kunna ta ett icke statligt subventionerat friår och leva på avkastningen från sitt kapital.

      Radera
    4. Ja det har blivit vansinnigt, bidrag fäven ör att köpa lyxbil!!

      Det borde väl vara att inte köpa bil som är bäst för miljön och som gav skatterabatt i sådana fall?
      Ta gärna bort bostadsbidraget också.

      Radera
    5. Man skulle ju kunna tänka skattelättnader på ska former av kollektivt användande både bilpooler och taxi bör vara att föredra miljömässigt

      Radera
    6. @månskensbonde Eftersom arbetare idag ofta har bättre löner än akademiker används benämningen "medelklass" mer utifrån kulturella preferenser, värderingar och smak, än ekonomiska faktorer. Medelklassen har generellt aldrig kunnat leva på avkastning, undantaget de som uppnått FIRE då, men de torde vara så få att de är försumbara i sammanhanget.

      Radera
    7. @Trollkung: ... och flerbarnstillägget.

      Radera
  11. Är polestar 2 bättre än Tesla 3?

    SvaraRadera
  12. Jösses vad de duttar. Kvartalskapitalismen har fått konkurrens av halvårs-politiken. Lika bra att köpa en diesel, den drar i alla fall lite. Och kan man ibland tanka i Danmark så är bränslet inte så dyrt

    SvaraRadera
  13. Vi som inte har råd med el-bilar skall alltså finansiera eliten lyx el-bilar.

    (Lyx defineras som är alla bilar som kostar mer än 250kkr)

    SvaraRadera
  14. Stämmer detta? Jag har bara läst att man rampar ner till maximal bonus på 50.000 kr år 2024 och hybrider kommer i praktiken inte omfattas.

    SvaraRadera
  15. Jag har funderat - men kanske inte tänkt klart: menar man med den här 700”-gränsen att man vill få bort accessen till det neddragna förmånsvärdet (är det 70% rabatt för elbilar?) för de här allra dyraste bilarna? Man har ju - om man är företagare eller har en mycket…flexibel arbetsgivare - kunnat ta ut en lyxbil i absoluta premiumsegmentet för en ganska rimlig månadskostnad när allt kommer omkring.

    Norge har ju något liknande, där elbilar är momsbefriade, men bara med någon slags baspaket annars blir momsbefrielsen så oskäligt stor. Extrautrustning är momsbelagd.

    Som sagt, jag har inte varken tänkt igenom eller kollat upp detta. Definitionen av killgissning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. fel ang. Norge. Elbilar är fråntatt moms oavsett utrustning/pris.

      Radera
  16. Lite tråkigt - å andra sidan är en elbil i stort sett alltid billigare totalt sett på en femårsperiod för prissegmentet 500 000 och över, även utan Bonus.

    Sen kommer BYD med elbilar från Kina som är lika billiga och användbara som en Toyota Corolla nästa år, kolla in deras Dolphin/E1. Prispariteten är redan här.

    SvaraRadera
  17. Lite svårt att plocka bort vagnskadegarantin bara. Nä Tesla Y LR/P är överprisade. Jämfört med premiumbilarna ifrån Sydkorea som nu rullas in och sopar banan i mid-range runt 500k

    SvaraRadera
  18. Som flera påpekat är regeringen onödigt otydliga. Efter att ha läst artikeln, verkar till skillnad från vad som sades på presskonferens taket på 700 000 kr bara röra företagsköp.

    Förändringen blir där att företag får full bonus dit men inte över. Nu begränsas företagsbonusen till "bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen."

    Det lät också som att de skulle ta bort begränsningen att bonusen högst för utgöra 25 % av fordonets nypris, men det står ingenting om det här, https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/skarpt-miljostyrning-i-bonus-malus-systemet/

    Om vi hade haft Centerpartiets bonus på 100 000 kr skulle man kunna överväga en bonusavtrappning i närtid men de föreslagna nivåerna är alldeles för låga och tidiga. Fossilbilarna utgör fortfarande omkring fyra av fem nysålda vilket verkligen inte räcker, borde vara tvärtom vid det här laget.

    Ett fast tak på 700 000 kronor hade varit förödande för de lite bättre bilarna som faktiskt kostar däröver. Model Y är knappast en lyxbil. Tesla skulle kunna parera men kanske bara i några månader i den takt de höjer sina priser. Bara momsen utgör 140 000 kr på ett köp för 700 000 kr och vägtrafiken är som känt redan kraftigt överfinansierad av skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var glasklart på presskonferensen och det var glasklart i Bolunds svar till SvD. Det blir ingen bonus för bilar över 700000, däremot slopas reduktionen för företagsbilar under 700000. Det är pressmeddelandet som är felformulerat.

      Radera