Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-09-16 07:17

Positiv börsstängning i USA på onsdagen men svagare dollar - Volvo Cars sägs börsnoteras inom kort

Börserna i USA stängde ordentligt på plus under onsdagen samtidigt som dollarn fallit tillbaka och dragit med sig guldpriset. I de asiatiska tidszonerna är det blandad utveckling under morgonen. Enligt mediauppgifter påstås det Kina-ägda bilbolaget Volvo Cars börsnoteras inom några veckor och siktar på en värdering om 170 miljarder kronor.
Kanske ska börsnoteras
Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 stängde på -0.73% och breda OMXSPI på -0.94%. Däremot stängde sedan husse i USA på plus med S&P-500 på +0.85% och Nasdaq 100 på +0.78%. 

Detta talar för att vi får en ordentlig uppgång på Stockholmsbörsen idag.

Dollar har återigen försvagats och ligger nu på 8:59 USDSEK, vilket ger oss ett guldpris på 495:- SEK per gram. De amerikanska räntorna steg något.

I de asiatiska tidszonerna är börserna blandade på torsdagsmorgonen med de stora indexen negativa. ASX 200 +0.48%, Hang Seng -1.97%, KOSPI -0.64%, Nikkei -0.64% och Straits Times +0.26%.

Så kallade uppgifter hävdar att kinesiska bilbolag Volvo Cars ska börsnoteras i Stockholm någon gång de närmsta veckorna rapporterar Reuters. Börsvärderingen ska försöka läggas på 170 miljarder kronor uppger Reuters källor. Börsvärdet kan förstås även hamna högre eller lägre.

Det verkar inte handla om en nyemission, utan att hvuudägaren släpper aktier till marknaden. Uppgifterna kommenteras dock inte av vare sig den kinesiska ägaren eller Volvo Cars.

Timingen är förstås intressant, men ägaren Geely kanske inte vill sitta genom den kommande lågkonjunkturen med bolaget ännu en gång, samtidigt som mycket talar för att man har svårt att konkurrera i teknikskiftet till elbilar sett till den överdrivna prisnivån på elbilen XC40 Recharge. Även de nödvändiga planerna på en samägd batterifabrik med Northvolt är osäkra, på grund av cementkrisen. Tappar man tempo och några år på grund av det kanske bolaget i princip inte finns kvar därefter, helt frånsprunget av andra fossilbilstillverkare som klarat av skiftet till elbilar.

Sedan går det väl tretton besked om börsnotering för Volvo Cars på dussinet.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

4 kommentarer:

  1. Off topic:
    Cementkrisen kan få en ny vändning.
    Dessvärre låst artikel, så jag har inte kunnat läsa hela artikeln.
    https://www.svd.se/nya-eu-regler-kan-stoppa-plan-for-cementa/i/senaste

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturvårdsverket vill nu stoppa gruvan i Pajala. Nu vet jag inte om man i dagbrott använder så mycket cement. Men man ser ju hur MP skördar framgångar och jobbar på flera fronter samtidigt, lägg till att inga industrier kan etableras i E3 E4.
      Enda saken som MP har lite jobbigt med är att det inte finns ström till nya dubbelbanan mellan Lund och Malmö.

      Radera
    2. Det enda som imponerar med MP är att de lyckas få så pass stort genomslag och gehör för sina tankar och idéer med tanke på storleken på sitt parti. Den senaste "uppvisningen" från Märta S i plenisalen kring en replik från L (tror jag) om klaner gör mig rädd på allvar. Och jag är inte lättskrämd.

      Radera
  2. Vad man bör tänka på kring "Volvo Cars" (vilket av Volvo Personvagnar AB eller mamman Volvo Personvagnar Holding AB eller annat bolag som avses noteras) är att Volvo Cars formellt inte äger de grundplattformar de bygger bilarna på. De rättigheterna ägs av andra bolag i Geely-koncernen. Volvo Cars betalar royalty för att få använda plattformarna. Ett vanligt upplägg i koncerner. Nio avses ju en del av en koncern noteras så det gäller att noga förstå hur slipstenarna då dras.

    Idéen med notering är nog mer att skydda viktiga marknader än något annat. Om kraftmätningen mellan Kina och USA fortsätter att utvecklas/invecklas (nyligen presenterade AUKUS är väl ett steg på den vägen) så kan det någostans på vägen bli motigt för Volvo Cars i tex USA (och andra nyckelmarknader) om man framstår som ett Kinakontrollerat bolag. Om man istället uppfattas som ett svenskt börsnoterat bolag med olika ägarstrukturer däribland även (signifikanta) kinesiska ägarintressen så är det en helt annan resa. Kineserna kan då relativt snabbt kliva ner under 50% om det är så att affärsläget skulle kräva det. Det är ren skademinimeringsförberedelse. Ligger man kvar som nu utan någon åtgärd sitter Geely och Kina rejält i brevlådan om Volvo Cars hamnar i fokus som ett Kinabolag i en än mer skärpt Kina/US stand-off.

    SvaraRadera