Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-09-10 09:13

Laholm tvingades tacka nej till Northvolt och Volvo Car på grund av elbrist - missade 2000 jobb

Laholms kommun fick säga till Northvolt och Volvo Cars gemensamma batterifabrik och 2 000 jobb på grund av osäker elförsörjning rapporterar Tidningen Näringslivet. Därmed får man också lite mer detaljer kring batterifabriken.
Snart ett minne blott, utkonkurrerad av de som inte behöver bygga fabriker i Sverige?
Northvolt och Volvo Car ska som bloggen rapporterat om omgående etablera en gemensam batterifabrik för att hindra att Volvo Car slås ut av konkurrenter som Volkswagen i teknikskiftet till elbilar. Detta förutsätter förstås att det finns cement till betong, men hoppet är det sista som överger Volvo Car.

Man har därmed gått ut med förfrågningar till kommuner i södra Sverige.

Laholm uppger till Svenskt Näringsliv tidning Tidningen Näringslivet att man tvingades säga nej på grund av elförsörjnignen. Kommunens näringslivschef uppger till TN:
"Det skulle motsvara den årliga totalförbrukningen i Halmstad kommun, och det ville de ha inom två till tre år. Vatten och mark hade vi kanske kunnat lösa, men elproduktionen hade fått direkta effekter på regionens näringsliv. De ville ha verksamhet i södra Sverige, nära kunder, produktionskapacitet och kompetens."

Därmed finns siffror på vad Northvolts och Volvo Cars fabrik innebär. Tvåtusen jobb, lika mycket elförbrukning som Sveriges artonde största kommun, Halmstad, och allt detta på tre år. Det är onekligen ett rätt ambitiöst projekt och antagligen finns det ingenstans i södra Sverige där man inom 2 - 3 år kan trolla fram så mycket elkapacitet.

Mer sannolikt hamnar fabriken utomlands, eller möjligen norr om Dalälven, men frågan blri då tillgången till arbetskraft. Laholm hade kunnat ha inpendling från Halmstad, Falkenberg, Varberg, Hylte, Ängelholm, Båstad, Helsingborg mfl orter, rent av Göteborg och Malmö via motorväg och järnväg.

Även Uddevalla uppger att de tackat nej till 1 500 jobb på grund av bristen på elförsörjning, vilket rimligt inkluderar en förfrågan från Northvolt och Volvo Car. Fyrstadsområdet - inklusive Bohuslän och Dalsland - borde ha goda pendlingsmöjligheter och kunna ordna fram arbetskraften.

Som bloggen påtalat igen och igen - Sverige har levt på överinvesteringar i infrastruktur och samhällsservice från gamla DDR-Sverige och 70- och 80-talet, och den överkapaciteten är nu slut, samtidigt som vi ökat befolkningen med minst 25%. Politikerna har stoppat huvudet i sanden och trott att de kunnat expandera gratis utan att proaktivt öka samhällsservice och infrastruktur, och nu har vi gått in i väggen kapacitetsmässigt samtidigt som vi i förtid skrotar allt fler gamla samhällsbärare, som Barsebäck och Ringhals.

Det kan ta decennier att komma ikapp och ligga före igen. Men måste man expandera infrastruktur och samhällsservice så faller hela tramset om att "vi måste expandera för att rädda ekonomin i kommunen/regionen/landet", vilket bygger på att man kan trycka in fler personer och företag på samma infrastruktur och samhällsservice. Vilket man inte kan när det inte längre finns överkapacitet.

Det är som med allas favorit BNP - BNP spelar noll roll, det är BNP per capita som räknas och visar välståndet. Frågan är vad vi har för infrastruktur per capita nu och historiskt.

Just nu står vindkraften för 2.7% av Sveriges elfförsörjning, och kärnkraften 34.3% enligt Svenska Kraftnäts Kontrollrummet. Kärnkraften är var dessutom placerad där förbrukningen hittades, istället för i andra halvan av landet, och minskade alltså kraftigt behovet av överföringskapacitet. Elen kostar nu utan skatter och påslag 160 öre per kWh i elhandelsområde SE3.

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

62 kommentarer:

  1. En intressant artikel om överföringskapaciteten.
    .../”Det är anmärkningsvärt att Svk planerar sig in i en situation där bara en tredjedel av kapaciteten blir tillgänglig och det oljeeldade Karlshamnsverket startar på prissignal. Situationen är alltså ansträngd redan innan ett fel har inträffat. Det kan bara tolkas som att marginalerna i kraftsystemet är mycket små eller rent av helt uttömda”, säger Carl Berglöf./...
    https://second-opinion.se/rekordstora-begransningar-i-sodra-sverige/

    SvaraRadera
  2. Att det inte går att förlägga i just Laholm ser jag inte som ett problem. Att ha nog med kräm över på varenda liten plats hade varit ett enormt slöseri. Att man dessutom testat Uddevalla pekar på att det är regionen och inte platsen där det ej är möjligt. Detta är vad som är illavarslande.

    Det betyder tex att man får effektbrist om regionen växer med 70 000 invånare, jobb ej inräknat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så mycket dyrare att bygga en 130 kV regionledning med rejäl överkapacitet i stället för en 70kV som precis räcker, det var inget jätteslöseri när man en gång i tiden tog i med rejäla dimensioner när man byggde.

      Och som skrivet var, sedan slutade man investera och knaprade upp marginalerna. Man tillät även beslutsprocessrna att bli nästan oändligt långa så byggandet av en ny 130 kV ledning tar 15 år i stället för 15 månader.

      Radera
    2. Tack, Magnus Redin för bra svar. Artikeln förtjänar också beröm för tydlig och bra information.
      Varken på riksnivå eller på lokal nivå vinner politiker några val på att betona vikten av att bygga ut eller underhålla infrastruktur. Se t.ex. på hur eftersatt underhållet av avloppsledningsnät är på många orter. Med politiker, som har som enda prioritet att skaffa sig makt och behålla denna blir resultatet för samhället därefter.

      Radera
    3. Men just Laholm borde man kunna lösa på några år, det var ju inter så att de ville koppla in det imorgon.

      Radera
  3. Den stora bilden är verkligen deprimerande. Dock borde man kunna lösa detta i sammanhanget lilla problem genom att etablera sig i Borlänge. Pappersbruket läggs ner nu och 100 MW förbrukning frigörs och 400 människor vana vid processindustri finns tillgängliga i viss mån.
    Borlänge ligger inte så långt bort och har kraftproduktion lokalt, kan tänka mig att lokalsossarna är mevetna om detta.

    SvaraRadera
  4. Man kan säga mycket om hur dåligt skött infrastrukturen är för vår el.

    MEN är det dock inte vettigare att placera ny energiintensiv verksamheten i Norr? Jag fattar inte ens att man funderade på att placera fabriken i Syd, vad trodde de resultatet skulle bli liksom..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilfabriken ligger i Göteborg. Man vill nog enkelt kunna transportera allt dit. Laholm - Göteborg finns tre alternativ: Motorväg med kapacitet, järnväg och via närliggande hamn även per fartyg.

      Radera
    2. Hur får de alla andra komponenter till fabriken?

      Radera
    3. Lars H. Hört talas om det svenska fordonsklustret?

      Radera
    4. 9 av Sveriges 10 miljoner invånare bor i Svealand och Götaland. Många företag vill också ha nära till arbetskraften.

      Radera
    5. M. Ström: Vilken fordonstillverkare i Skellefteå med omnejd är det som kommer köpa alla batterier som Northvolt kommer tillverka där?

      Radera
  5. Öppet mål, någon (inte jag) bör sammanställa alla arbetstillfällen som brinner inne pga övertro på kraftkällor som inte på något sätt är konstanta. Blir en siffra på ett papper, till och med Ygeman skulle kunna förstå.

    Självklart svårt att lita helt på de siffror som ges av de som önskar etablera, men vi bör vara uppe runt 10000 arbetstillfällen som Sverige missat. Lägg därtill alla kringtjänster som uppstår kring större etableringar, lunchställen och andra underleverantörer osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kan dubbla antalet sysselsatta via indirekta tjänster.

      Radera
    2. Så länge debatten bara handlar om kärnkraft vs vindkraft eller om vi har överskott av el eller inte så lär inget hända. Konstigt ingen summerat ihop alla förlorade arbetstillfällen då det inte går att etablera ny företagsverksamhet i utmaningens land.

      Radera
    3. I det här fallet blir det väl arbetstillfällen i Norr istället? Visst kan det bli utomlands, vilket såklart är dåligt för oss, men det är ju inte konstaterat.

      Radera
    4. @Lars H, senast var det väl Robertsfors där det också nekats etablering? Cornu skrev om det i slutet på augusti här på bloggen.

      Att säga arbetstillfällen flyttar norrut är tyvärr inte givet längre heller. Många av de senaste årens etableringar av serverhallar och industri har ju placerats där uppe. Därtill kommer SSAB/LKAB/Hybrit satsningarna som kommer äta energi. Sen ska alla norrlänningar köra elbil ovanpå det.

      Radera
    5. Pågen expanderade i Norge istället för Malmö, Polykemi vet jag inte vad de gjorde men finns många exempel under de senaste åren och de duggar allt tätare. Sedan vet jag inte andelen fall som kommer fram och i hur många fall det verkligen skulle bli en verksamhet är väl också svårt att sia om.

      Radera
  6. Men men men, Ygeman säger ju att vi inte har någon elbrist. Vem ska man tro på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Ygeman tänker som så att om Northvolt och Volvo hade byggt en fabrik i Laholm så hade det uppstått elbrist där. Nu gör de ju inte det så då är det ingen elbrist!

      Radera
  7. Det är inte givet att elkapaciteten finns överallt norr om Dalälven heller. Robertsfors 5 mil norr om Umeå tvingades ju också nyligen tacka nej till en etablering av samma storlek (2000 arbetstillfällen) med hänvisning till att el inte kunde garanteras.

    SvaraRadera
  8. 850000 i arbetsför ålder som är arbetslösa kan väl få ut varsin trampdynamo som de kopplar upp på elnätet, de torde kunna generera en hel del energi.... t om Löfven och Baylan kommer ju vara tillgängliga.

    Pinsamt att infrastruktursatsningar lagts på is under 30+år och endast lappa/laga har exekverats. Iofs har vindkraftverk byggts som aldrig varit lönsamma utan subventionering, avveckling av kärnkraft med direkta och indirekta politisk styrningar.

    Nu är verkligheten ikapp politikerna, men de är faktaresistenta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, de kan nog producera 1/10 av vad en kärnkraftreaktor producerar, eller motsvarande 20-30 vindkraftverk. En idé som framförs är ju faktiskt att satsa stort på utbyggnad av elprduktion, en Marshallplan för omställning där energieffektivisering också ingår. Kostigt att ingen nämner de 5 GW extra vi i Svergige använder extra kalla vinterdagar pga alla värmepumpar som slåt över till direktverkande el (eftersom de inte dimensioneras för kallaste dagen oftast), samt de som fortfarande har vanliga elradiatorer. 5 GW effektbesparingspotential är ganska mycket, men det är roligare att byta kök...

      Radera
  9. Jag tror det var Hanif Bali som myntade begreppet "U-landifiering"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i så fall gjort det oberoende av Hanif.

      Radera
    2. Per Gudmundssons krönika om nattvandrarstaten känns allt mer relevant:

      blog.svd.se/ledarbloggen/2014/08/11/motsatsen-till-nattvaktarstaten/

      Radera
    3. "Nattvandrarstat -en -er. Samhälle där statens uppgifter maximeras i allt utom att garantera medborgarnas grundläggande trygg- och säkerhet. Försvar, rättsväsende och katastrofberedskap sköts ist av frivilliga. Se Sverige."

      Man kanske kan börja lägga till infrastruktur till listan.

      Radera
  10. Sveriges totala elförbrukning är idag 10% lägre än toppåret 2020. Det boooorde finnas el och effekt och överföringskapacitet och så vidare, men det där är nog för komplicerat för mig att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En reaktor till nedlagd. Befolkningen har ökat ytterligare.

      Radera
    2. Även kraftvärmeverken i Malmö mfl platser har stoppats pga regeringens nya kraftvärmeskatt.

      Radera
    3. Börja med att lära sig skillnaden på MWh och MW så har du ett försprång mot beslutsfattarna.

      Radera
  11. Kan ju tycka det är lite väl trångt att bara titta på "götaland". Kapacitet, mark, vatten och hyggliga kommunikationer kommer ju finnas i Borlänge när Kvarnsveden är helt nedlagt. Borde vara öppet mål för Volvo att etablera sig där. Visst inga sjötransporter men tror inte det hade varit så aktuellt från Laholm heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dalälven? Går rätt igenom Borlänge

      Radera
  12. Är inte Volvo Cars nästa Nevs? Spelar alltså ingen roll vad som händer - när kunskapen är överförd till Kina så är det bara rosenkindade kommunpolitiker som tror på luftslotten.
    Nya med Volvo Cars är väl att kineserna vill r**k****a oss två gånger genom att sätta Volvo Cars på börsen och ta in riktigt kapital som komplement till tekniskt know-how.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, de vill väl sätta på börsen för att sälja av nu när kunskapsöverföringen är klar och man snott över allt. Att Volvo Car inte kan något om elbilar och batterier har väl blivit uppenbart för ägarna, så där kan man lika gärna utveckla den egna kompetensen istället.

      Radera
    2. Tycker ändå att det är en utveckling av konceptet mot Nevs där man har några stora fabrikslokaler som man trixat runt med. Sätt skiten på börsen och sno pengarna från 大鼻子.
      Som fossilare och därmed besläktad med självaste Belsebub som står och pillar på det sjunde inseglet kan jag inte uttala mig någon av aktörernas produkter, men jag tycker det vilar en air av WTF och spruckna förhoppningar över detta.

      Radera
  13. Men de stackars förmögna utländska storföretagen som vill ha serverhallar i -går som en tesla landet Sverige- då? Vad ska näringsministern säga till dem? Idé: när el och fjärrvärme kopplas bort intermittent kan vi säga att på helåret har vi minsann gått om el och värme. Problemet löst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serverhallarna var de som fick den sista elen. Nu när det ska bli riktiga industrijobb är elen borta.

      Radera
    2. Vår förre detta statsminister Reinfeldt sade för drygt 8 år sedan ”vi hade folk i industrin, men de är i stort sett borta”. Det säger vilken nivå engagemanget är för industrin hos moderaterna.

      En S regering i knät på MP där den viktiga skrytfaktorn är att vara världens första feministiska regering lär knappast heller sätta den maskulina industrin i högsätet.

      Radera
    3. Undrar om inte Ibrahim Baylan får någon trevlig och välbetald styrelseplats eller något dylikt som belöning från något av de stora tech-företag han gynnat. Han tycks resonera likartat som Löfven, Reinfeldt m.fl.: efter oss syndafloden.

      Radera
    4. Cornu, det kan finnas en baktanke. De nya datorhallarna har ofta avsevärda mängder dieseldriven reservkraft, den är en möjlig krycka för att klara stiltje hos ännu mera vindkraft. Miljövidrigt och dyrt i drift men älskar man vindkraft, hatar kärnkraft och struntar i klimatet är det en lösning.

      Radera
    5. Cornu, det kan finnas en baktanke. De nya datorhallarna har ofta avsevärda mängder dieseldriven reservkraft, den är en möjlig krycka för att klara stiltje hos ännu mera vindkraft. Miljövidrigt och dyrt i drift men älskar man vindkraft, hatar kärnkraft och struntar i klimatet är det en lösning.

      Radera
  14. Politiker vet vad som skulle behöva göras. Man vet bara inte hur man kan göra det och bli omvald. Så lite får vi de politiker som vi förtjänar.

    SvaraRadera
  15. Ja, det låg väl i tangentens riktning...

    SvaraRadera
  16. Det var väl en jäkla tur. Så slipper 1500 hektar av vår sista jordbruksmark bli täckt av betong. För inte tror jag man tänkt bygga i skogarna i de östra kommundelarna...

    SvaraRadera
  17. Detta visar att man förr kanske just genom att planera och tänka efter hur man kunde göra det billigt byggde en överkapacitet totalt sett där så behövdes då och en bit i framtiden. Billigt som i på ett sådant sätt att man kunde ha råd med överkapacitet.
    Men sen också att pga hur befolkningen är (dvs var bor folk) och det finns etablerade transport och handelsvägar mm, liksom tillgång till kompetens inom ett företags planeringshorisont att södra Sverige fortsatt är viktigt, även om Norra Sverige blir allt viktigare också.

    SvaraRadera
  18. Hur mycket netto energi som har försvunnit i form av kärnkraft, värmekraft, vattenkraft e.t.c. visavi utbyggnad av vindkraft och annat så kallat förnybart skulle vara intressant att veta.

    SvaraRadera
  19. Vilka gissar var arbetstillfällena hamnar?
    Ukraina, Ungern, Slovakien?

    Eller ännu längre bort?

    Och vad kan en kommun göra? Kan vi tänka oss lokala enskilda kraftverk som antinge uppförs av några kommuner eller rentav företag?
    Laholm sol och gasverk? Volvo/Northvolt Power services?

    SvaraRadera
  20. Från en diskussion häromdagen..
    Vilka är medlemmar i partierna numera när medlemstalen sägs vara låga?
    Skiljer sig det från förr? Tex var det större andel partimedlemmar förut som hade överblick, var sakkunniga och hade erfarenhet från tex näringlivs, arbetsliv, och olika samhällssektorer såsom energi, handel, sjöfart mm - och att idag saknas detta och därför ingen dialog eller hypotesprövning och som en följd dåliga förslag och politik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att bli politiker, du kanske höjer nivån på besluten.

      Radera
    2. Hehe. Inte så intresserad.

      Radera
    3. Med liten, men ändå någon, erfarenhet från politikens lägre nivåer har jag uppfattat det som att medlemmar i partier i hög grad faller inom två kategorier:
      1) Jag är med för att det passar med min självbild.
      (Den större kategorin.)
      2) Jag är med för att jag brinner för detta.
      (Ledsnar med tiden då (1) brer ut sig mer, har smidigare munläder och drivs av att komma upp sig snarare än att förändra.)

      Radera
    4. @Teh...
      Inte intresserad, ja då kan man sitta vid tangentbordet och gnöla och känna sig smart. Nu finns ju alla möjligheter att komma in i kommunpolitiken och se hur det fungerar och påverka det man tycker inte sköts rätt.

      Radera
  21. De har varit naiva igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att bli politiker, du kanske är synsk och kan se in i framtiden.
      Var det inte du som förutsåg coronapandemin?

      Radera
  22. De är välkomna upp till Sundsvallsregionen.

    SvaraRadera
  23. Ja här uppe i norr, Tex Sollefteå som äger sitt kraftverk, har ju korta kabeldragningar ifall den äldre infrastrukturen inte räcker till.

    SvaraRadera
  24. Volvo Powertrain i Skövde bör väl ligga bra till? Gjuteriet lär väl dra bra med effekt och får väl mindre att göra när de inte ska gjuta motorblock längre. Effekten kan då användas till batterifabrik istället.

    SvaraRadera
  25. Skövde och Skaraborg där det bara är massa bönner som håller till kanske inte är så långsökt ändå. Jag är Bonne och håller en tumme.

    SvaraRadera
  26. Inte meningen med 3 inlägg. 1 räcker, sorry

    SvaraRadera
  27. Är pro både kärnkraft och vindkraft men ser stora problem med förutsägbarheten med vindkraft. Politrukerna borde införa krav på batterilager för varje vindkraftverk som byggs. Då minskar man radikalt vindkraftens negativa effekter!

    Sen borde det självklart byggas en eller två nya reaktorer på Ringhals. Säger detta trots att jag bor bara 5 mil från kärnkraftverket

    SvaraRadera
  28. @Pb...
    Självklart att du ska höra av dig till Vattenfall att du vill hyra mark vid Värö för där finns ju redan infrastruktur och kraftledningar. Sedan kan du ta en tur till banken och låna. Om banken konstrar så finns det många personer som ser kärnkraften som det bästa sedan skivat bröd så lite Crowdfunding så om ca 15 år så kan du inviga.

    SvaraRadera