Aktuellt

Gästinlägg: Hej då, Vindkraftskyrkan

Nedanstående är ett gästinlägg signerat den återkommande gästskribenten Blankröstaren. Bloggen vill passa på att påminna om att man måste gå...

2021-09-27 09:20

Bokmässan satte fingret på personalbristen inom hotell och restaurang

Till intrycken från årets bokmässa är att det blivit väldigt tydligt hur personalbristen inom hotell och restaurang orsakad av coronakrisen har slagit. Erfaren äldre personal har slutat och sökt sig till andra branscher, och inrättningar med tidigare suverän service är nu allt annat än fläckfria. Dagens I-landsproblem och divalater följer.
Maten på H23 var utan anmärkning (=mitt högsta betyg). När man väl fick den.
Tydligen råder det enligt media brist på personal inom hotell och restaurang sedan coronakrisen. Man kan väl killgissa orsaken och det är att många varit anställda på timmar, vilket inte varit ett problem innan pandemin, men när timmarna uteblivit så har särskilt äldre personal med familj och ett liv helt enkelt bytt karriär då de behövt inkomster.

Att jobba inom hotell och restaurang är rimligtvis meriterande för väldigt många andra jobb - du kan hålla många bollar i luften samtidigt, är stresstålig, serviceinriktad och detta samtidigt som du har direkt kundkontakt där du ständigt ska hålla god min och leverera positiva upplevelser för kunden. Så personalen har väl kunnat hitta andra jobb.

När man besöker enskilda inrättningar märker man kanske inte av detta, då man inte har något att jämföra med.

Men det har jag när det gäller stiftelseägda Hotell Gothia och särskilt vad jag brukar titulera som Göteborgs och antagligen Sveriges bästa hotell, premiumhotell-i-hotellet Upper House. För jag har nu varit yrkesmässigt på bokmässan och Hotell Gothia för elfte året, varav de senaste fem gångerna på Upper House. Enda gången jag bott på ett hotell med bättre service än Upper House har varit på ett av S:t Barths billigatse hotell, Pearl Beach, som dock kostar typ det dubbla mot UH trots orkansäsong och lågsäsong.

Och servicenivån på UH har totalkraschat.

Detta är inget illa ment om den personal som jobbar, och säkert gör sitt bästa, men konstrasten är enorm och det märks när det står trainee på två tredjedelar av conciergepersonalen i Guest Service. Det stora problemet är nog dels personalbrist och dels ung och oerfaren personal, vilket inte är deras fel. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram och bokmässan var kanske Gothia Towers första riktigt stora event sedan pandemin började, om än i bantad utformning.

Om det är ett enda tillfälle om året då jag är villig att betala för extra servicenivå är det just bokmässan, då det ständigt är åtaganden och möten, och allt måste klaffa kring markservicen. Annars hade jag kanske inte brytt mig, och oavsett inte bott på ett så dyrt hotell. För från prisvärt har det med kraschad servicenivå gått till dyrt. Upper House är ändå tillsammans med Dorsia Göteborgs dyraste hotell, så man har rätt att stäslla lite krav.
Utsikten är åtminstone som vanligt, eller ...

Nu kommer detta framstå som lyxgnäll, men detta är anekdotiska exempel på vad som hänt med servicenivån sedan 2019 och innan pandemin. Det finns inget enskilt hotell jag bott på så ofta, så jag tycker att jag kan bedöma detta.

... ja, alltså om man inte tittar ner på Västlänkenkrondiket som vi väl får dras med några år till om inte cementkrisen fryser hela haveriet i detta tillstånd tills vidare.

Första frukosten - Sveriges och kanske världens tillsammans med Dorsia normalt bästa hotellfrukost - så misslyckas personalen rejält med frukostbeställningarna. Förutom buffé finns ett antal varm- och efterrätter man beställer vid bordet. I detta fall glömde personalen hela sällskapets (fyra personers då vi fick sällskap av vännerna och kollegorna Grimwalkers som hade bokat samma frukosttid) ägg, specialbeställningar om lökfritt missades, och en rätt saknades och istället levererades en annan. Men visst, flera av rätterna i beställningen levererades korrekt, typ hälften.

Vid incheckning fick vi möjligheten att få tidig access till rummet, vilket förstås är uppskattat och mer än man kan kräva, men den kontroll av rummet som återstod visade sig ta en halvtimme utan något besked om att det tog extra tid. En halvtimme man kunde gjort något annat än suttit i Upper House lobbys fåtöljer.

Vi hade också uttryckligen beställt en stort champagneskål och is för flera flaskor, eftersom vi direkt efter incheckning skulle ha ett rumsmingel för kollegor, förlaget och branschfolk. Denna rejäla skål med plats för 6-10 flaskor har alltid UH kunnat leverera. Döm om vår förvåning när det istället stod en enkel champagnehink för en flaska på rummet. Nä, vi kör cremant, inte champagne på mingel, lite kostnadskontroll får man ändå ha även på bokmässan. 

När detta skulle åtgärdas visade det sig att telefonen på rummet inte fungerade. Alls. Istället fick man ringa med mobil till hotellets officiella nummer och stå tio minuter i telefonkö, för att sedan först efter ytterligare två minuter få kontakt med concierge via växeln. Vid det laget spelade det ingen roll längre. Rummet hade dock två minibarer, som tömdes och användes för återkylning av flaskorna efter transportern istället, vilket fick fungera som hjälplig nödlösning då de inte hunnit bli för varma än. Hade vi haft mingel vid normal tid på kvällen hade dock alla flaskorna vid det laget varit rumsvarma utan isskålen.
Bokmässan 2021

Mer saker. Våra vänner blev uppringda på sitt hotellrum och ombedda att lämna rummet och checka ut för klockan var faktiskt efter elva. Till saken hörde att de skulle bo ytterligare tre nätter på rummet och sett till rumsval och antal nätter kanske var hotellets största kund förra veckan.

Maten på H23 (en lunch och en middag) var utan anmärkning och servicen på lunchen på torsdagen var ypperlig, antagligen på grund av lite folk. Servicen på förlagsmiddagen på lördagen lämnade oss i trettio minuter vid bordet innan vi ens fick beställa mat. Och då hade de flesta tider att passa efteråt. Den kvinnliga kyparen var i övrigt superkompetent med en egen unik stil, men väntetiden visar hur underbemannade man var och sätter tydligt fingret på personalbristen.

När vi skulle checka ut dröjde hämtningen av bilen från Teslaladdningen. Det visade sig att trots att man har officiell Tesla Destination Charger via parkeringsservicen så visste den trainee som skulle hämta bilen inte hur man lade i växeln i en Tesla, på tal om I-landsproblem. Återigen inte dennes fel, som uppenbarligen purfärsk på jobbet, antagligen nyanställd inför bokmässans anstormning av författardivor.

Det fanns fler brister och anmärkningar mot Upper House, men jag känner mig redan som ett svin för jag gillar verkligen hotellet och personalen, så jag nöjer mig här. Personalen försökte verkligen och man kunde av och till se desperationen och stressen i deras unga ögon. Jag hoppas nu att de får chansen att jobba kvar och framöver skaffa den rutin och erfarenhet som krävs för att sitta i första ledet i skyttegravarna.

Fold down servicen som plockar undan prydnadskuddar och viker undan överkast etc inför läggdags levererade åtminstone en flaska prosecco i ishink tillsammans med en skriftlig ursäkt för att upplevelsen hade varit bristfällig, så hotellet är uppenbarligen medveten om problemen. Fast prosecco. Verkligen?

Jag har bokat tre nya nätter på Upper House till nästa bokmässa, och hoppas att personalen blivit intrimmad, erfarnare och framför allt fler tills dess. För nästa års mässa blir antagligen fullstor och med ännu fler "jävla författardivor", som en tidigare förlagschef till mig utbrast en gång. Ett alternativ är förstås att boka ett vanligt rum på Gothia Towers istället för Upper House, och sänka förväntningarna och conciergekraven.

Gårdagens seminarium. Yukiko Duke, Lars Wilderäng, Jacob Lindfors, Thomas Engström och Margit Richert

I Svenska Dagbladet skriver man om en pizzeria i Limhamn  erbjuder 10 000 i hittelön för personal (som ska få betald sommelierutbildning, vi snackar inte om en vanlig pizzeria här). Branschorganisationen Visita uppger att 50 000 personer lämnat näringen under pandemin. I Skåne finns det 700 platsannonser och i Stockholm saknas det hela 1 500 kockar och ytterligare tusentals personer i serveringen. 

Och på onsdag öppnar dammluckorna när alla restriktioner för branschen i praktiken avskaffas. Med 50 000 färre i personal ...

Är du ung, stresstålig, ambitiös, redo att jobba för dåligt betalt på kassa tider kvällar och helger och med ett leende kan hantera uppblåsta översittare till kunder likt undertecknad så finns det i alla fall jobb att söka.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

37 kommentarer:

  1. Många inom branschen som valt en annan bana, vissa som bytt yrke andra har hamnat i studier. Som du skriver, det kommer att bli än värre med att hitta kockar och duktig serveringspersonal.

    SvaraRadera
  2. Oerfaren personal är ingen ursäkt för dålig service, det är därför man har rutiner och utbildning.

    Sen är tyvärr servicenivån i Sverige oftast genomgående usel mätt i internationell standard. Det finns inga incitament att uppehålla en servicenivå för den stora bulken anställda som bara är i branschen som ett tidsfördriv i brist på annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upper House har alltid utmärkt sig med service som generellt varit bättre än den man får i utlandet. Ett svenskt undantag. Därav mitt gnäll.

      Radera
    2. Speciellt på ett ställe som Gothia där ledarstrukturen kretsar kring att den som spottar mest på golvpersonalen vinner.

      Radera
    3. Mer än jag känner till.

      Radera
    4. Det kan säkert vara annorlunda på Upper House där man i princip bara placerar svenskar som vet sina rättigheter. Min fru jobbade på Gothia för ~15 år sen under sina studier. Den stora mängden som bara är överlyckliga över att de lyckades få ett timjobb i Sverige behandlades då av mellancheferna som andra klassens medborgare. Hörde nog för att aldrig vilja sätta min fot där.

      Men ser tyvärr säkert likadant ut på många andra ställen. Därför jag alltid dricksar städare och hänger "ingen städning" på dörren.

      Radera
    5. Driver krog i Stockholm, håller inte alls med om att servicenivån i Sverige är sämre. Kliar mig ofta i huvudet på olika ställen i utlandet och Sverige som inte uttryckligen skriker hög standard.

      Däremot håller jag med om att hitta personal är skitsvårt i dagens läge. Vi klarade krisen förhållandevis bra och har kunnat behålla personal tack och lov. Den personal vi har gick stundsvis ned i tid när det var som värst och vi klarade oss utan några stöd.

      Vi får hundratals ansökningar till varje utannonserad tjänst men det är generellt inga personer som vi anser skulle passa särskilt bra i verksamheten. Fullgod engelska och någon erfarenhet av service får anses som ett lågt krav och det är långt ifrån alla som behärskar detta.

      Radera
    6. Iron, måste väl vara ännu svårare att hitta nån duktig kock?

      Radera
    7. Det är många kockar som söker sig till skolbespisningar och sjukhuskök.
      Det är de regelbundna arbetstiderna och OB-tillägg som lockar.
      Åtminstone när kockarna stadgar sig och vill ha vettiga arbetstider.

      Radera
    8. Anekdotiskt har vi på mitt jobb haft svårt att hitta lokalvårdare i flera år men i år var första gången på över 30 år en arbetslös tackade nej på grund av att lönen bara var avtalsenlig. 133,43 kr per timme före alla tillägg trumfade tydligen inte andra eventuella ersättningar.

      Ett jobb helt utan krav på tidigare erfarenhet, dock ett stor plus om man inte är kriminellt belastad vilket vi blev varse när vi prövade Arbetsförmedlingens tjänster 🤥

      Samtidigt förfasar sig Magdalena över att företag anställer tredjelandsmedborgare, go figure.

      Radera
    9. 132,99 kr ska det vara.

      Radera
    10. Mjau, det är svårt också. Men fullgod engelska är likväl ett hinder där.

      Svårt att hitta lämpliga diskare/köksbiträden också, det går rakt igenom hela verksamheten - det gäller inte bara servicen.

      Radera
  3. Fold down service? Har antagligen bott för lite och för på för billiga hotell för jag har aldrig hörtalas om det och tveksam till vad det ska vara bra för. Finns nattinatti service också där de säger till att nu är det faktiskt tid att gå och lägga sig och bäddar ner dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, men har du sett handduksvanarna på sängen i Turkiet? Liten grej men väldigt upplyftande första gången 😊

      Radera
    2. Turn down service är bra, detta då man samtidigt städar rummet inför natten (tar bort glas och annat som samlats i rummet under dagen)
      Om du exempvis vilat på sängen innan middagen är det skönt att komma hem till en fräsch säng.

      Radera
    3. Turn Down service?? Ne de skulle vi aldrig kunna tillhandahålla på familjehotellet Familjen AB, där jag faktiskt själv är verksam. Framförallt inte då våra gäster har generellt sett dålig betalningsförmåga.

      Radera
    4. Apan, ja svanarna har jag faktiskt sett och ja det är fint och upplyftande som du säger, men sen efter någon minut, och eftersom man kommer från den landsdel som anses vara den snålaste så får man samtidigt ett sting i magen av: Visst faan vi måste tipsa också...

      Radera
  4. I Covids spår så har man ju inte en hotellnatt senaste 18 månaderna (Tack Covid och fortsätt kämpa [sic!]) men jag vill hävda (och då går jag ju iofs utanför Sveriges gränser) att Savoy i London är det hotell jag upplevt haft den bästa servicen. Oklanderlig och levererad med klassisk brittisk kylighet/stramhet till perfektion utan minsta tillstymmelse till leende - Världsklass!

    SvaraRadera
  5. Marknaden har redan löst det här, beställ allt via gig-apparna som disponerar tusentals slavarbetare. Moderaterna här i Malmö kämpade stenhårt för att papperslösa skulle kunna köra ut årgångsviner och inte bara mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Foodhora, har väl numera fått kollektivavtal? Egna cyklar dock, samt kass lön. Säkert nån som tjänar storkovan, M-politik helt enkelt.

      Radera
  6. Jag kanske har haft otur, men i de flesta finare restauranger brukar personalen vara mindre servicevänlig. Man får känslan av att de medvetet dröjer, för att ge sken av hur lång tid allt tar när det ska vara perfekt. Något det sällan blir om man får sitta hungrig för länge.
    Brukar ha överseende med det, dumsnäll som man är.

    SvaraRadera
  7. Var på en 700 mil road trip ner i Europa i somras. Noterade att ned till och med Tyskland var servicen begränsad. Exempelvis fick vi på ett fint hotel i Tyskland, när vi kom på kvällen, åka iväg och köpa hämtmat på en sylta. Restaurangen på hotellet var stängd på det i stort sett öde hotellet. Till och med en automat för mackor och dryck var tom.

    När man kom lite längre söderut var det dock som vanligt, fullbokat, med trängsel, anställda som envisades med att bära väskorna till hotellrummet, och party i gränderna. Italienskt trafikkaos i Venedig kan ej beskrivas, bara upplevas.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Den miljömedvetne bör naturligtvis tälta i skogen, nära strandskyddat område, och äta självplockade alger till frukost. :-)

    SvaraRadera
  10. Kan anekdotiskt rapportera att det är samma problematik hos Viking Line. Manolito från Pang i bygget-figurer i alla restauranger. Däremot var det mycket högre klass på Rosella under pågående pandemi förra året. Troligtvis för att det var duktig erfaren personal som inte bytt bransch.

    SvaraRadera
  11. Vafalls ? ingen champagneskål! , Teslan ej framkörd! desperationen i de ungas ögon, detta är verkligen skyttegravarna... Det går utför...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var exakt av den här anledningen som Lars la typ halva inlägget på att disclaima inledningsvis.

      Radera
    2. Det är ingen idé förklara för de som inte kan läsa nyanser.

      Radera
    3. I Lindbergs värld går det nog inte öht prata om ifall saker förändras till det bättre eller sämre om det ändå skulle kunna vara ännu sämre. Så ingen i Sverige för någonsin prata om att något blivit sämre eller skulle kunna vara bättre, för det finns alltid folk som har det värre.

      Radera
    4. Så är det ...

      https://www.youtube.com/watch?v=5kaegEPozgk

      Radera
  12. Samtidigt som en arbetslöshet på 10%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet på arbetsmarknaden är matchande av erfarenheter och vilja med de som står till förfogande, inte avsaknaden av två fungerande fötter så att säga.

      Radera
  13. Skönt att veta, att jag aldrig kommer att behöva utsättas för liknande hemska upplevelser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog din uppsättning motsvarande saker, om du någonsin gör något.

      Radera
  14. Förstår dig. Prosecco, italiensk läskedryck. Suck..

    SvaraRadera