Aktuellt

Söndagsenkät: Vad tycker du om din lokala kollektivtrafik?

Dags för en söndagsenkät igen. Vad tycker du om din lokala kollektivtrafik? Svara nedan. Varning för spårvagn!

2021-09-13 18:38

Affärsidé: Teknikcoach - utvecklingen går så fort att man måste ha en personlig coach

Teknikutvecklingen går allt snabbare och är nu så snabb att man som privatperson med ett jobb och liv omöjligen kan hänga med på allt som finns och kan förbättra och förenkla ditt liv. Således finns affärsidén teknikcoach, en personlig coach som håller dig uppdaterad för vad som gäller just för dig, dina levnadsbetingelser och de teknikprylar just du redan har (eller vill skaffa).
Wifisamtal aktivt på bloggarens iPhone
Idén föddes spontant under dagens lunch på bykrogen med gänget, där det visade sig att den kanske tekniknördigaste av oss alla beklagade sig över den allt sämre mobiltäckningen hemmavid här ute på landet, och att det numera var omöjligt att prata i telefon i stora delar av huset. Trots allt använder ju 4G riktade MIMO-antenner och i takt med att allt fler använder samma basstation så kan det bli dåligt med riktad antenn åt rätt håll när man bor utan grannar på landet.

Jag undrade då varför personen inte hade wifisamtal, finns inte det på Android och Telenor? Det visade sig att trots tekniknörderiet hade han missat wifisamtal, dvs att om din mobiltelefon har wifitäckning så körs mobilsamtalen över wifi och förhoppningsvis fiber istället för via mobilnätet. Operatörerna älskar det hela, eftersom man inte tar plats i nätet, och kunderna älskar det hela eftersom man får perfekt ljudkvalitet och kan prata i timmar utan att samtalet bryts. På iPhone har jag för mig att det är aktiverat och fungerar automatiskt. I alla fall har jag använt wifisamtal i flera år hemmavid och har därmed helt rena mobilsamtal och kan rent av sitta i timslånga telefonköer utan att samtalet bryts när man har två platser kvar i kön.

Teknikutvecklingen hade helt enkelt gått så snabbt och blivit så bred att även en tekniknörd kan missa något så grundläggande som wifisamtal. 

Nio steg senare var det aktiverat på vederbörandes Androidtelefon. Dessvärre hade jag redan betalat för min lunch, så jag fick bjuda på detta Nirvana.

För övrigt fungerar wifisamtalen åtminstone med Telia och iPhone sömlöst, så man kan gå från wifitäckning till 4G utan att samtalet bryts. Det enda som märks är att det börjar spraka lite och ljudkvaliteten blir som den brukar vara här på landet på tiden innan wifisamtal.

En gång i tiden, åtminstone fram till en stund framåt finanskrisen kunde man som hobby hålla koll på i princip all teknikutveckling, vad som fanns, vad som erbjöds på befintlig utrustning och vad man kunde få om man uppgraderade. 

Men idag är det omöjligt. Sigmakurvans utveckling är i den brantaste fasen och kan därmed misstas för att vara exponentiellt. Oavsett så går det helt enkelt inte att ha ett jobb och ett liv och hänga med i all utveckling längre.

Således är det dags att mot betalning överlåta denna teknikutvecklingsbevakning åt proffs, teknikcoacher.

Dessa gör först en kartläggning av dig och ditt hushåll.

Vad har ni för teknikutrustning idag? Vad för mobiltelefoner, operativsystemsversioner, vad för teve, vad för olika hushållsmaskiner, vad för bil, cyklar och allt annat.

Hur är familjesituationen?

Vad för fritidsintressen har ni?

Vad för jobb?

Vad för transporter?

Hur kommunicerar ni med andra?

Vad har ni för teknik- och abonnemangsbudget?

Därefter levereras förstås en första rekommendation.

Vad för funktioner i befintlig utrustning använder ni inte idag och som ni skulle ha nytta av (lex wifisamtal)?

Vad för appar finns det som ni har nytta av men inte visste fanns?

Vad för ny teknikutveckling finns som kan förenkla och förbättra era liv?

Därefter kan teknikcoachen antingen ha en personlig genomgång några gånger om året, eller leverera uppdateringar om ny möjligheter och uppfyllda behov ni inte visste fanns att fylla, personligt anpassat till er.

En del av detta går antagligen att automatisera, t ex utskick kring nya funktioner i er utrustning. Exempelvis vilka nya funktioner i nya versionen av iOS har ni nytta av? 

Rimligtvis borde teknikcoach kunna sorteras in under RUT-tjänster.

Bjuder på den affärsidén. Sedan kan man förstås starta ett teknikcoachfranchise, där franchiseskaparen levererar omvärldsbevakningen till coacherna, så inte femtioelva coacher måste dubbelarbeta.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

32 kommentarer:

  1. Jag behöver ingen teknikcoach. Jag har tonårsbarn hemma...

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra idé! Trots att jag alltid har identifierat mig som tekniknörd känner jag mig oftare och oftare på efterkälken (senast igår då jag slet mitt hår varför mina HD-klipp bara blev 360p på Facebook, var visst en inställning långt ner i menyerna…)

    Kanske kan man komplettera en sån verksamhet med att t ex sälja kompletterande prylar såsom att skräddarsy och installera ett bra wifi-system? Att gå från att försöka optimera placeringen av husets router (snarare en övning i att flytta runt vita fläckar) till Unifi var nästan en uppenbarelse, och har hjälpt både föräldrarna och syrran få samma ”det bara funkar överallt”-upplevelse (dock till priset av några gråa hår i somras för min del…)

    SvaraRadera
  3. Ja såklart, om man spenderar tiden med att hitta på fantasifulla krigshistorier och gå på lyxkrog, och dessutom börjar bli lite gammal och gaggig, så blir det svårt att hänga med -:)

    SvaraRadera
  4. Helt i linje med min idé om en beslutskonsult :-)
    Vilket elavtal skall jag ha? Vilken dator är rätt till mig? Vilken skola skall mina barn gå i? Vad skall jag äta till lunch?
    För den beslutsförstoppade moderna människan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken beslutskonsult ska jag ha?

      Radera
  5. Jag har outsourcat all IT hemma, till min fru. Vägrar ta i träsket då allt från högtalare, dammsugare och tv jag inte visste jag hade slutar fungerar med jämna mellanrum. Betalning i natura. Köper man grejor så får ju ungarna lära sig att uppdateta dokumentationen så man har en rimlig chans att få en uppfattning om var man skall börja felsöka. Men som sagt outsourced.

    SvaraRadera
  6. Förutsätter ju att det finns något på andra sidan routern.

    Sitter med Felia 4G och < 5 Mb/s som bäst nedströms, tills grannarnas ungar kommer hem och börjar kolla Youtube eller vad de gör. När jag kollade vid 20-tiden hade jag 2 Mb/s ned och 0,1 Mb/s upp. Detta trots hyfsad signalstyrka, Felia tycker jag ska köpa en ny 4G router, igen, men denna gång av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tekniknördtips. Kolla om din telefon visar 4G+ d.v.s. LTE-Advanced.
      Det innebär att telefonen då har kontakt med flera basstationer samtidigt som trafiken går över. Skaffar du en router som stödjer detta så får du förmodligen bättre bandbredd, gärna med extern antenn. Bor man landsbygden så har man förmodligen inte 4G+. Alternativt är att testa med kort från någon annan operatör typ Hallon/Tre då man ibland har egna basstationer som ligger bättre till.

      Radera
    2. Tack, har en plutt på telefonen, utomhus. Det står H+ på den, ibland 4G. Har extern antenn men sneade ur på Felia och satte idag ett Telenor i modemet. Genast fick jag 10-15 Mb/s ned och runt 1 Mb/s upp. Tele2 funkar inte här och ska jag få kontakt med Tre måste jag köra en timme.

      Problemet är bedömt inte signalstyrkan egentligen, med externa antennen har jag 50% (enligt routern) utan att masterna är överlastade eller begränsade i vad de tillåter. Underdimensionerat helt enkelt. Fullt betalt ska de dock ha, men nu är det slut med det.

      Radera
  7. Fick en genomgång av min tonåring idag om olika lösenordsstrategier, krypteringsappar, etc. He lost me at hello...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja med Abcd1234!
      Nästa gång dom ber dig uppdatera kör du med Abcd1234!! osv... vad kan gå fel

      Radera
  8. Det mesta är enklare nuförtiden tycker jag. Saker som dagens teknikcoacher slipper fundera över: Formatera hårddisken, felsäkert läge, autoexec.bat, skrivardrivrutiner, Soundblaster not found. Sånt där fick man hålla på och klabba med för att ha en normalt fungerande dator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om att löda stift i skrivarkablar på grund av obefintlig standard

      Radera
  9. Trams för lata människor. Bara att vara lite intresserad och suga i sig det senaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du tål ett läxförhör i "det senaste".

      Radera
    2. Ja du Poidel, tro finns det särskilda lokaler för som har öppet på söndagar mellan 11 och 13.

      Radera
  10. För WiFi samtal så måste din operatör ha lagt in telefonmodellen i sin lista över godkända modeller, vilket ibland bara är modeller som de själva säljer. Köper man en telefon via tredje part (t.ex. Googles Pixel serie som måste grå-importeras, eftersom Google inte säljer den i Sverige) kan man råka ut för att tjänsten är blockerad hos operatören.

    SvaraRadera
  11. Jaha, nu ser jag att jag behöver en steg för steg-guide att koppla in wifisamtal, så att jag får täckning på min arbetsplats längst in i lägenheten....

    SvaraRadera
  12. Tyvärr mest high-end modeller som stöds för Wifi-samtal hos operatörerna. De billiga android-lurarna är sällan med i listan.

    SvaraRadera
  13. De nio stegen i Android (iaf samsung). Settings->Connection->Enable Wi-fi calling. Jämfört med Apples simpla, Settings -> Phone -> Wi-Fi Calling. Men håller med, inställningar kan vara ett mörker i Android. Speciellt med tanke på att olika utvecklare kör med olika menyer.

    Teknikkonsulttipset jag kan ge där är att inställningarna har en sökruta som (oftast) fungerar riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen blir det fler steg när man väl väljer Enable. Iaf enligt någon instruktion som vederbörande använde.

      Radera
    2. Om man söker på WIFI-samtal i inställningar så finns det där.

      Radera
  14. Det här inlägget fick mig att äntligen kolla upp det här med repeaters för att förbättra wifitäckningen här hemma. Något som retat oss i fem år. Kanske är det även på tiden att uppgradera den 10 år gamla routern när jag ändå är igång.

    SvaraRadera
  15. Just Wifi-calling är en del av dagen teknik som snarare skapar problem än löser dem, i alla fall i min setup med multipla accesspunkter och när man rör sig över fastigheten. Fungerade oftast bra när man satt inne men om man under samtalets gång skulle exv ned i ladan eller snickarboden så bryts det och roaming tillbaka till LTE verkar inte funka med Telenor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen iPhone? Med iPhone, Ubiquitys Unifi-system och Telia så kan jag roama fritt mellan mina tre accesspunkter, över till LTE, och tillbaka till någon accesspunkt.

      Radera
    2. IPhone 8, Telefon och UniFi. Kanske är det något med meshningen mellan byggnaderna som man bör tweaka för att roamingen skall fungera, men skall i ärlighetens namn säga att det var några versioner av iOS sedan jag testade senast.
      Skall slå på det nu och sedan kontaktar jag Cornus-IT-coach vid problem.

      Radera
  16. Samtidigt är min upplevelse att inom stora företag minskar supporten, blir hänvisad till Yammer sidor etc. Med resultatet att man får skapa egen support avdelnings vis 🤔

    SvaraRadera
  17. Anser mig väldigt teknikintresserad och slog på wifisamtal nu...

    SvaraRadera
  18. Wifisamtal är lite struligt om man ringer utomlands, eftersom det kan se ut som att man ringer ifrån ett lokalt nummer i det landet. Sedan kan ljudkvaliten faktiskt bli sämre vid just utlandssamtal så jag har själv aktivt slagit av det. Ett annat problem är om man har lite halvdålig wifitäckning, men det kan lösas genom att man stänger av wifi istället.

    SvaraRadera