Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-08-21 11:15

Vägverket vi minns: Tjörnbron tog 17 månader att bygga

Tjörnbron tog sjutton månader för Vägverket att bygga i Skånska Cementgjuteriets regi (Skanska är the same company but without the prick) 1981. Snabbare än de två tio meter långa broar på bloggarens bys akutväg till sjukhuset, som ska ta lika lång tid att byta.
Tjörnbron. Almöbrons ena fäste syns som en klump vid vattnet.
Almöbron rasade den 18:e januari 1980, efter att ha blivit påseglad av bulkfartyget Star Clipper. Åtta människor dödades i tragedin när de inte såg i mörkret och dimman att bron rasat.
Brofästena från Almöbron har sparats och gjorda i betong av svensk högkvalitativ cement står de fortfarande kvar 41 år senare, trots Västerhavets saltvatten. Idag vill Miljöpartiet att man ska sluta bygga med cement, och antagligen istället bygga broar av torkad bajs eller återvunnet krossat glas.

Den 644 meter långa och 113 meter höga och 15 meter breda hängbron Tjörnbron stod med sina 1 400 ton armering och 12 000 ton betong klar och invigdes den 9:e november 1981, efter sjutton månaders bygge. Kanske ett av de mest effektiva byggen svenska staten någonsin stått bakom i modern tid.

Det är också ett spektakulärt stycke svensk ingenjörskonst, där konstruktionen trollades fram på nolltid. Idag hade bara alla miljööverklaganden tagit 5 - 10 år och upphandlingen av vem som skulle göra ritningarna skulle dessutom överklagas i 3 - 5 års tid innan den första filen kan skapas i ett CAD-program. På den tiden ritade man för hand.

Det var alltså 1980 - 1981 och en av Sveriges vackraste broar står kvar än idag.

Sjutton månader är också hur lång tid det tar för Vägverkets arvtagare Trafikverket att byta ut två stycken tio meter långa broar på bloggarens bys akutväg till sjukhuset i Borås. Utvecklingen går framåt.

Tjörnbron kostade på sin tid 160 MSEK att bygga, vilket med inflationen sedan 1981 (KPI-index 112) skulle innebära 478 MSEK i 2020 års penningvärde (KPI-index 335), eller vad det idag kostar att bygga en högstadieskola, t ex Boo Gård i Nacka. 

Hur många hundra miljoner det kommer kosta att byta de två tio meter långa broarna på byns akutväg är oklart. Men skatten måste höjas, för något utrymme för effektivisering existerar inte i offentlig verksamhet.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

21 kommentarer:

  1. Äntligen lite stringent allt var bättre för. Stärker min tes om kaoz Sverige där statens roll är att göda svågerkapitalism. :)

    Hoppas ni även har sol även på bästkusten!

    SvaraRadera
  2. Två små brobyten på europavägen strax söder om Örebro tog flera månader mitt i sommartrafiken för några år sedan. Jag satt i kilometerlånga köer där vid flera tillfällen. Obegriplig ineffektivt utfört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska ta lång tid annars måste ju brobyggarna gå på akassa

      Radera
    2. Byggjobbarna blir sannolikt inte arbetslösa, bara en lönejustering om de blir för många.
      Vad händer med alla värdelösa akademiker som hittar på alla möjliga fånigheter för att låtsas vara omistliga? De som ställt till detta alltså? På många fler områden än i byggnation(avveckling, stagnation, inkompetens till all tolkning utom bokstavstroende oavsett handling) Ska de få akassa? De är säkert fackanslutna...

      Radera
  3. Samma utveckling i multinationella företag, ”inga” problem med tekniken utan det är administration, databaser som ska passa alla och ingen blir resultatet. Vi hade tre timmars intro i ändrings hantering… efter 15-20 minuter hade de flesta tappat tråden. Efteråt var det ingen som kunde förklara hur det skulle göras, lyckat värre….🤮

    SvaraRadera
  4. Som vanligt sänder man en tacksam tanke till föräldrarnas föräldrar som på 50-60-talet såg till bygga landet och gjorde det så bra att det hållit fram tills nu trots sviktande underhåll och investeringar.

    SvaraRadera
  5. Det låter som det var kompetenta personer som var involverade.

    SvaraRadera
  6. Är det bråttom och angeläget får man göra det själv eller se till att det blir gjort mot kontant betalning utan spårbarhet, det är länge sedan stat och kommun fick nått ur händerna. Oavsett om det är en cykelväg, cirkulationsplats,en truma på en länsväg eller en bro på en europaväg ska det dras i långbänk innan det kommer igång och sedan är byggtiden ofta satt till flera år.

    SvaraRadera
  7. "Det var alltså 1980 - 1981"

    Det var alltså på DDR-tiden enligt bloggaren.

    SvaraRadera
  8. Får mig att tänka på "Atlas Shrugged" när inget fungerade utan politiska/byråkratiska beslut. Fiction visst men ändå och vad ni än säger, basta ya som de säger i Spanien!

    SvaraRadera
  9. Men det var såklart inte bättre förr ...

    SvaraRadera
  10. För något år sedan läste jag, visserligen en Engelsk, undersökning i har effektiviteten har ändrats sedan 1948.
    En byggarbetare nu hinner bygga 0,8 hus på samma tid som en byggare 1948 hann färdigställa ett likvärdigt hus.

    Jodå det fanns både el och VVS då också.

    Jämför vi med lantbruket så behövdes det 1948 16 lantbrukare för att producera lika mycket som en lantbrukare klarar av idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då har du ändå inte räknat in att de eller drängarna hann med att rumla med pigorna på höskullen, för det finns inga pigor längre.

      Radera
    2. Min far gick igenom dagsschema för utförda arbetstimmar under en dag (han med företageg). Betalade för 8 timmar och de arbetade 4! Det var då det, nu vågar man inte tänka på detsamma och en massa mer byråkrater, konstigt att det funkar men det kanske det inte gör?

      Radera
  11. Jobbar med byggprojekt i stockholm för X.

    Vår budget krymper varje år då kostnad för entreprenad och projektering ökar skyhögt över inflationen som vår budget räknas upp med.

    På några år en 20-30% mindre köpkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog i lite där 15-20% kanske

      Radera
    2. Var inte blyg! Det är ju ändå lördag.

      Radera
  12. Kul att du raderade min kommentar om Tjörnbron i tidigare inlägg och sedan skriver ett inlägg om det!
    Bland de effektivaste byggena i Sverige i modern tid borde Forsmark komma i toppen.. Glidformsgjuta några pelare och spänna in några ”halvprefabricerade” körbarnor på Tjörnbron lyckas man med likvärdig konstruktion i Kina producera på ett par månader 😅✌️.

    SvaraRadera
  13. Det som slår mig med alla dessa projekt som tar evigheter, och förmodligen är kritiska många gånger, är att ministerstyre borde införas. Va? Det som är hatat och förbjudet... Med ministerstyre dyker det helt plötsligt upp en ansvarig person som tagit en risk. Skiter sig allt så finns en ansvarig som kan steglas (nåja, inom rimlighetens gräns). Nästan allt i Sverige verkar sjabblas eller mjölkas av mängder av parter som satt det i system. In med en direkt ansvarig som stakar ut vägen och får fart på bygget. Visar det sig att det fuskats så här vi skattebetalare en ansvarig person. Och fram för att göra alla överklaganden enbart tillgängliga för direkt berörda parter. Att alltid veva allt till högsta instans pga rättshaverister tjänar ingen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vem ska vi sätta som ansvarig om denna ansvarige bygger på en av oppositionens felaktigt kalkylerade budgetar? Dessutom har denne ansvarige bara fått posten för att X vägrat prata med Y och utfört förbud till alla att tala med Z, vilket lett till en nödlösning där den ansvarige fått sina instruktioner via ett felformulerat brev?
      Hälsning/svensk riskdag 2021 (nästan)

      Radera
    2. Om det mjölkas och sjabblas och detta är satt i system så är det lagreglerna för vänskapskorruption som behöver snäppas upp ett antal steg.

      Radera