Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-08-18 12:01

Vägverket då: Älvsborgsbron byggdes på tre år - Trafikverket idag: Byta två spångar över en bäck tar två år

Älvsborgsbron i Göteborg byggdes på lite drygt tre år. Idag ska det ta Trafikverket två år att byta två bilspångar över en bäck på bloggarens akutväg till sjukhuset. Om nu någon undrar vad som händer med skattepengar och effektivitet i svensk offentlig verksamhet och infrastruktur.
Älvsborgsbrons norra fäste
Älvsborgsbron uppges enligt Wikipedia påbörjats hösten 1963 och invigdes i november 1966 av kommunikationsminister Olof Palme (S). Helt färdig med alla påfarter var bron 1967, men på lite drygt tre år var den alltså öppen för trafik. Älvsborgsbron är 900 meter lång, 108 meter hög och med 418 frihängade spann.

Hemmavid har nu Trafikverket spärrat av byns akutväg 1627 till Borås sjukhus, tillika pendlingsvägen för de som trots omdömet jobbar i Borås. Detta för att bredda de två bilspångar som går över en bäck på vägsträckan, med en spännvidd på kanske 10 meter styck, om man är välvillig. Det är inte så att man i princip någonsin har möte på denna sträcka, då trafiken är i högsta grad dygnsbunden i sin riktning, även om framför allt ambulansen kör här, men då lämnar mötande trafik företräde.

Bygget ska vara klart till 2023, om man klarar av tidplanen. Så länge får man köra 10 - 15 minuters omväg vilket ökar tiden till akutintaget med 50%.

Sedan huruvida kompetenserna på Trafikverket klarar tidplanen är en annan fråga. Utanför grannbyn Fjärås var en väg avspärrad i två år för att man behövde byta en vägtrumma.

Dubbla den tiden så byggde man Älvsborgsbron på 1960-talet, trots den sämre teknik man hade på den tiden.

Därtill kan man starkt ifrågasätta behovet av att byta dessa två bilspångar så att det går att mötas på dem. Hela västräckan på någon mil går oftast att köra utan att man möter en enda bil, än mindre någon vid broarna.

Så undra inte vart dina skattepengar tar vägen och diskutera inte effektiviteten i offentlig verksamhet. Att byta en spång över en bäck bör ta en helg, men om man verkligen gissar sitt jobb en vecka. Försvarsmakten lägger en bro på under en timme.

Traumarummet på SÄS Akut i Borås. Traumarummet singularis. Kan vårda två patienter, men på grund av integritetsskäl endast om dessa suttit i samma bil eller bor i samma hushåll. Detta rum med sina två vårdplatser servar Sjuhärads cirka 200 000 invånare. Det finns även tre enklare akutrum på akuten på SÄS. Personalstyrkan matchas förstås därefter, hur nu hjältarna på akuten orkar med.

För övrigt skyller jag eventuell sen ankomst till dagens signering i Stockholm på detta bygge, då jag fick köra omvägen eftersom vägen precis stängts. Trafikverket informerade inte heller i förväg ute vid stora vägen att man stängt av.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

57 kommentarer:

  1. Investera i de stora byggbolagen. All utveckling/investeringar/politiska mål man överhuvudtaget ser har två saker gemensamt: de byggs på kredit, och alla pengarna man lånar hamnar i byggbolagens orderingång/resultaträkning. Ny skola: 400 MSEK till Peab, ny motorväg: 3000 MSEK till NCC. Hyggligt starka drivkrafter hos banker, stat/kommun och byggbolag för att fortsätta på status quo. Sorrry. Rant over.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade i google maps på bron. När slutade google maps att rita ut Ukrainas gränser? Senast jag gjorde en resa i Ukraina i googla maps så markerades gränsen.

      Radera
    2. Små pengar bättre titta på storbankerna. 30 miljarder i ränteavdrag som går rakt i fickan till storbankerna.

      Radera
    3. Har haft disputed border markering för mig sen 2014 https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2014/04/12/302337754/google-maps-displays-crimean-border-differently-in-russia-u-s

      Radera
  2. Ja antingen byggs det för få broar pga strandskyddet, eller så byggs det för många broar som då är onödiga och tar för lång tid att bygga.

    Det går alltid att hitta nåt att klaga på. Skulle man slopa broprojektet pga dess påstådda onödighet (dvs strandskyddet var oskyldigt den här gången) kunde man ju alltid kverulera över hur man minsann aldrig investerar i nån infrastruktur på landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde naturligtvis om man bygger den onödiga bron på en tajt tidplan, vad det nu ska vara bra för:
      -Kostar för mycket att skynda på arbetet
      -Är säkert usel kvalitet pga gick snabbt.

      Radera
    2. Så sant! Gnället är konstant oavsett omständigheterna.

      Radera
    3. Man skulle kunna skatteväxla, t ex byta alkoholskatten mot en gnällskatt, för ett lyckligare Sverige.

      Alternativt automatisera gnället med slumpade flerval i en AI.

      Radera
  3. Putin byggde ju bron till Krim rätt så raskt, i nutid.

    SvaraRadera
  4. Byggstart: Augusti 2021 för Södra bron och sommaren 2022 för Norra bron.
    Klart: För Södra bron årsskiftet 2021/2022 och för Norra bron årsskiftet 2022/2023.
    Med tanke på hur mycket jobb det är med att riva och bygga ny bro är inte mindre än ett halvår per styck mycket att orda om, fortare än så går det inte att bygga säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför inte jobba på båda samtidigt?
      https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/vi-bygger-och-forbattrar/vag-1627-utbyte-av-tva-broar-marks-kommun/

      Radera
    2. Då blir det dålig stämning hos dom dom bor mitt i mellan broarna.

      Radera
  5. Öresundsbron byggdes på fem år och som jag förstår inom budgetramarna. Men då va ju förstås Dansken med och inga byggbolag kunde lura upp projektet (trafikverket) på läktaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror man kan skynda på den här bron också om man får ta betalt 500 spänn per överfart.

      Radera
    2. Och med havsvatten i betongen vilket inte gifte sig på rätt med armeringen.

      Radera
    3. Va väl Ölandsbron som betongen blandaded med bräckt vatten. Så tror inte man gjorde det i Öresund såvida inte du har annan fakta.

      Radera
    4. Du har rätt läste bara första bokstaven före ordet bron.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. BD, ja fast de som nyttjar bron mer än en gång om året har såklart bropass. Då är det 468kr tur/retur istället för 1260kr tur/retur.
      Som T, är inne på ett mycket lyckat projekt, likt citytunneln.

      Men vi har lite skamprojekt här nere i Skåne också, t ex den där tunneln. Nu valde man att inte bygga traditionellt, så Peabs dyrare förslag fick nobben. Resten blev bara dyrt och kraftigt försenat, miljödåligt etc etc.

      Radera
    7. Just det ja, glömde att Citytunneln också låg i Danmark så att framgången med den ABSOLUT inte kan tillskrivas svenska myndigheter utan vem som helst annars för det viktigaste är att alltid komma fram till att Sverige är dåligt.

      Radera
    8. Citytunneln i Malmö är väl ett bland de mest lyckade infrastrukturprojekten, både billigare och snabbare än tidsplanen. Så frågan är om man inte hade danska konsulter som höll i trådarna iallafall när det gäller ekonomin...

      För övrigt BD så brukar jag alltid framhålla att Sverige och dess förvaltning är i världsklass men vi är i många fall naiva och har för många myndigheter och för många tjänstemän som måste bevisa sin plats i en av alla dessa myndigheter. (danskarna är inte naiva de kan affärer).

      Radera
    9. Vilka var danskarna som såg till att Citytunneln blev bra då?

      Radera
    10. Romböll kanske...

      Radera
    11. Och för all del, var är de sagolika vinstmarginalerna på de här anläggningsprojekten? Byggbolagen har historiskt sett inte direkt sprungit benen av sig för att få bygga broar istället för bostäder. Gå igenom årsredovisningarna, så tror jag det framgår att PEAB&co gör typ 5% vinst på infrastrukturarbeten.

      Radera
    12. Det har nog mer att göra med att infrastrukturprojekt är svåra att projektera, man vet inte riktigt vad man möter i mark och fält.
      Ex Hallandsåstunneln...

      Det gör att kostnadsökningar dyker upp och kontrakten är skrivna så att den som utför arbetet också få ta sin del av dessa. Det sker också en upphandling mellan flera budgivare enligt LOU.

      Så fungerar ju inte bostadsbyggandet.

      Radera
    13. Det beror på många olika saker men om det hade varit sant att byggbolagen "lurade upp beställaren på läktaren" så fort danskar inte var inblandade så hade dom ju kunnat göra sagolik vinst på de här projekten.

      Radera
  6. Efter en knapp veckas sjukhusvistelse efter att ha anlänt till akuten på just SÄS i Borås av orsaker denna sommar så kan jag bara å det djupaste stämma in i att personalen på nämnda sjukhus är hjältar och den vård jag fick var enligt min upplevelse i världsklass, så där vet jag i alla fall vart en del av mina skattepengar har gått.

    Då fakturan efter vistelsen inkl. medicinering landade på knappt 500kr så jag är oerhört tacksam över slumpen att jag föddes just i Sverige, och jag är oerhört tacksam för personalens insats.

    Trafikverkets insatser däremot är en annan femma...

    SvaraRadera
  7. Mångmiljardprojektet snabbjärnväg - man undrar ju om de projekterat för dragning över vatten på sina håll - eller om det kommer att komma som överraskning som kräver extra budgetanslag och ytterligare 200 miljarder för +5 år till den ursprungliga planen. Känns som något de förmodligen har kunnat glömma i de projektiva haschdimmorna.

    SvaraRadera
  8. Vore väl en lämplig övningsuppgift för närmsta Ingenjörsförband?

    "Viam inveniam aut faciam"

    SvaraRadera
  9. De la om en liten bro (3 meter fri-häng, totalt kanske 20 meter som lades om) mot mina föräldrars gård för sex år sedan nu. Den var bara stängd i en månad som tur var.

    Otur var att farsan fick en massiv stroke och behövde åka grusväg 10 minuter i fel riktning för att sedan ta motorleden tillbaka. Förlorade 15 minuter på den omvägen och med det väldigt mycket mer han aldrig får tillbaka.

    Och nu menar du att trafikverket stänger av er akutväg i två år? Missförstår jag det? Jag kan inte låta bli att känna den personligen.

    SvaraRadera
  10. Det var snävt med tid för ett inbokat engagemang.
    En kvart är inte mycket tid att spela på ifall man har en bit att resa.

    Blir man då en kvart försenad kommer man att framstå som oseriös när man rusar in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i ett regnigt Stockholm nu, två och en halv timmes marginal. Du måste vara kul på fester.

      Radera
    2. Bra, då riskerar du inte att framstå som oseriös!

      Radera
  11. Tja. Trafikverket säger att det inte kostar något att höja till BK4, övriga världen säger något annat. Så här för man fram att det för säkerheten..... Om brukarna betalade skulle vi ha helt andra broar. Det skulle dessutom minska slitaget från de tunga transporterna otroligt mycket om vi lätt brukarna betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vi (svenska) brukare betalar ju genom skatten. Men en fråga som om jag har tid över ska kanske ska sätta mig in i är huruvida utländska lastbilar bidrar till våra vägar och om det är lika när en svensk lastbil kör nere i (öst)europa?

      Radera
  12. Älvsborgsbron verkar vara ett skitbygge f ö, 300 meter om året är ingenting. Ölandsbron och Öresundsbron byggdes med en hastighet av 1500 meter om året. Svinesundsbron, som stod färdig 2005, byggdes på 2,5 år och är inte ens en kilometer lång. Jag ser ett mönster här, och det är att västsvenskar är lata och långsamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. höga kusten bron är ca 1,5 km och tog 4 år att bygga.

      Radera
  13. När trafikverket skulle byta ut en vägport under stambanan vid Heneporten söder om Skövde 2019 gick det däremot undan. Järnvägstrafiken var avstängd under en helg. En snabbspolning av genomförandet kan ses här:
    https://www.youtube.com/watch?v=uiutvXS8zik&list=PLCYiAAOUWtV9B3OQccj4lMjwnXi7Zm2ND&index=1
    (Biltrafiken var avstängd under en längre tid dock)

    SvaraRadera
  14. Borgmästarbron i centrala Kungsbacka stängdes 2019 pga. skador. Tidigast hösten 2022 ska det finnas en ny på plats. Detta handlar om en mycket enkel bro över en å, borde kunnat fixats på max tre månader. Vägverket borde väl ha ett antal standardkonstruktioner som de kan dra igång byggnad av mer eller mindre omedelbart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bron ligger i centrala Kungsbacka är den väl en kommunal angelägenhet? Eller går det en riksväg över bron?

      Radera
  15. Jag ställer väl frågan som alla vill ha svar på då. Hur många bultar kommer det att bli i broarna?

    SvaraRadera
  16. Mitt ansikte när man glad i hågen traskade in hos e-bokshandlaren för att ladda hem Drönarhjärta idag. Adlibris, hittade inget (för fysiska boken stod release 18/8). Bokus, hittade inget. Bokon, hittade inget. Öppnade kontot hos Storytel, där stod det release 19/8.

    Vad är väl en bok på slottet? Nåväl, den som väntar på något gott... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick mail imorse om att min förhandsbeställda bok (Adlibris) hade skickats, bara några timmar senare fick jag besked att den gick att hämta hos mitt lokala ombud. Så leverans på releasedagen, helt oväntat!
      Lycka till med sökandet;)

      Radera
    2. Kunde inte få tag i boken förrän i dag (hittade den på Storytel och på bibliotekets e-boks sektion). Den fysiska bok som jag beställd på Sci-Fi bokhandeln misstänker jag att den kanske signerades igår och skickas idag?

      Radera
  17. Hehe sluta mobba vården i Sjuhärad. Vården fungerar bra på SÄS. Det tar bara runt 12 timmar i akutens väntrum (om man inte har flax eller att det är livshotande).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då hade jag flax när jag satt där med sonen i 5 timmar för gallstensanfall. Kom in 23:30 och väntade till 04:30 så den natten blev kort...
      En 23-åring är inte stor när smärtan tar över, då behövs pappa som hjälp. Det gick dock bra när han tillslut fick snacka med en på akuten vikarierande kirurg.

      Radera
    2. Har ett trick när jag ska trishera (heter det så) min sons skador/smärtor som han många gånger råkar ut för i fotboll eller gungor. Frågan jag ställer är om vi ska åka till akuten, efter hans första 8 timmar upplevelse där så nu när han får frågan återhämtar han sig snabbt.

      Radera
    3. triagera stavas det nog

      Radera
  18. Tog vv 1,5 år att byta en bro över en 2m bred å i staden, det uppstod problem när det var vatten vid bygget!, ja det var ju faktist en å där....tänka sig!

    SvaraRadera
  19. Ja ja säger bara slussen i Stockholm, fiasko från början till slut.
    Kunde tyskarna (iof med viss ofrivillig arbetskraft) bygga atlantvallen på några år ska det fan inte ta tio år för några hundra meter broar.
    Eller som de i grannskapet säger: Det är helt oacceptabelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyskarna ja, dom kan ju det här med byggande.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Berlin_Brandenburgs_flygplats

      Radera
    2. Nästan som när de som förr gick under beteckningen "skåningarna" tog på sig att göra en tunnel genom en ås...

      Radera
  20. Jag skulle beteckna detta som "mindre" byggprojekt som inte är av komplicerad art. Då tror jag mig veta att problemet är direkt kopplat till att man inte längre bygger själv (utan att man lägger ut det på privata företag). Detta hade inte varit ett problem om man hade sett till att ha en professionell upphandlingsfunktion på myndigheten. Förenklat så tävlar anbudsgivarna endast med priset - Men man ställer inte upp tillräckliga och adekvat villkorade krav i upphandlingen vad gäller tidsaspekterna.

    Men det är bara en kvalificerad gissning.

    SvaraRadera
  21. Tjörnbron är ett exempel på imponerande bygge som utfördes på extremt kort tid 👍.

    SvaraRadera