Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-08-11 10:51

Transportstyrelsen stoppar utbetalningar av klimatbonus till elbilar

Transportstyrelsen meddelar att pengarna till klimatbonus enligt bonus/malus-systemet är slut och elbilsköpare och köpare av andra CO2-snåla bilar får inte sina 70 000:- SEK i bonus utbetalat. Man kan inte ge några besked om när pengarna kan tänkas komma.
Elbilen Volkswagen ID.3 framför en Subaru XV fossilmonster
Anslaget från staten till klimatbonusen varr för år 2021 hela 2 910 MSEK, men tydligen har svenskarna lånat pengar och köpt elbilar eller leasat dessa i högre takt än väntat, så pengarna är redan slut nu i augusti. Tanken är att pengarna skulle betalas ut efter sex månader, men det visar sig att det är tidigast efter sex månader.

Tills regering och riksdag beslutat om eventuella tillskott pausas nu utbetalningarna och de som köpt en miljöbil får alltså vänta på sina pengar. För elbilar handlar det om 70 000:- SEK.

Var god vänta på dina 70 000:- kronor, men du behåller din plats i kön.


Man kan ju fundera på om detta innebär att malus-straffskatten på fossilbilar kommer höjas framöver, för att finansiera att folk gör som politikerna vill och väljer fossilbränslesnåla bilar. Trots allt är det tänkt att systemet ska vara självfinansierande där fossilbilisterna finansierar elbilisterna. Hur bonus/malus ska fungera när det inte längre säljs några fossilbilar alls är oklart. Tills dess får man förmoda att malus-skatten går mot oändligheten i takt med omställningen.

Ett problem är ju att det säljs extremt få Sverige-tillverkade elbilar från Volvo Car pga floppen för den överprissatta XC40 Recharge. Nästan alla elbilar som får den svenska klimatbonusen tillverkas i andra länder och importeras, så frågan är hur länge den politiska majoriteten har lust att subventionera utländsk bilindustri?
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

56 kommentarer:

  1. Volvo tillhör Kina Sverige tillverkar inga bilar längre. Hellre VW i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om de fortfarande är Kinaägda, så tillverkas Volvo i Sverige, mestadels.

      Radera
    2. Så du föredrar FuskWagen framför Volvo?

      Radera
    3. Jag skulle välja ID4 före XC40 P8 alla dagar i veckan.

      Radera
    4. Möjligt, men jag köper ingen bil från ett lurendrejarföretag.

      Radera
    5. "Även om de fortfarande är Kinaägda, så tillverkas Volvo i Sverige, mestadels."

      Har inte dubbelkollat nyligen men Sverige har relativt stor andel underleverantörer till vår bilindustri jämfört med andra som har egna fabriker. Att vi länge hade två bilföretag gjorde att det blev lättare att få volymer inom Sverige som gjorde att våra underleverantör kunde konkurrera. Sedan hjälpte kronfallet på 90-talet till att göra att de kunde exportera även till andra tillverkare.

      Dock några år gammal info, men skulle inte bli förvånad om det fortfarande är så då jag inte kunnat läsa om "underleverantörsdöden" som det ett tag ryktades med när SAAB fick lägga ned.

      Radera
    6. @Balkongståarn, undrar vad de tusentals bilbyggarna som går in och ut i skift i fabrikerna i tex. Göteborg, Skövde och Olofström gör om det inte tillverkas bilar i Sverige?

      Sen har vi ju alla superbilars överkung, Koenigsegg som håller till i Spökdivisionens hangar i Ängelholm.

      Sen har vi världens näst största lastvagnsbolag Volvokoncernen samt Scania.

      Radera
  2. Bonus-Malus borde väl vara självfinansierande, så egentligen märkligt att man dopar systemet genom att skjuta till 2,9 miljarder. Min spaning: hybrider stryks från bonus, och det flaggas för att bonusen för rena elbilar sänks framöver iom att det uppenbart inte behövs incitament. Folk köper nu elbilar ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som med det kommunala utjämningsystemet - rika kommuner får betala till fattiga kommuner men runt 97% av pengarna som betalas ut till kommunerna kommer inte från andra kommuner utan från staten.

      Radera
    2. Och i slutändan kommer allt från skattebetalarna.

      Radera
    3. Och sedan kommer kilometerskatten och särskilda elskatt för elbilsanväbdning …

      Radera
  3. Att subventionera något man vill gynna som finansieras genom att straffbeskatta det man vill ha bort har en bäst före datum och vi kanske har nått dit snabbare än planerat.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, man har ju precis (första augusti) börjat späda ut 95-oktanig bensin för att få bilarna att dra fler liter per mil och få in mer skatt - så den gränsen har väl redan passerats?

      BTW: Det var ju vissa bilmodeller som inte skulle tåla den nya utspädda bensinen - någon som hört något om motorer som skurit eller bilar som pga detta lagt av rätt upp och ned på motorvägen? Med tanke på att det är MP som ligger bakom även detta idiotbeslut tycker jag det vore intressant konsumentupplysning ifall sådana fall tystats ned av MSM.

      Radera
    2. Vet folk som fått alger i bränsletanken

      Radera
    3. Det är riktigt gamla och risiga bilar som ej klarar E10. Intressantare blir det 2026 när man går över till E15 i princip inga bensinbilar som säljs idag är klassade för det, sen är väl frågan om de klarar det.

      Radera
    4. @Tim nja, så är det nog inte generellt sett. Gamla bilar klarar E10 och högre, googla "lättbentyl" så har du mycket intressant läsning från vår historia. Jag kör veteranbil emellanåt, en gammal Land Rover serie III från 70-talet, den skall enligt uppgift gå utmärkt på E10 likt många andra veteranfordon med bensinmotor. Är man extra orolig över sin gamla bil så finns det bränsletillsatser eller så kan man tanka 98-oktan. Orosmomentet är oftast att gamla slangar skall kollapsa och lösas upp av E10 och om så skulle vara fallet är det inte nåt större problem eftersom det är förhållandevis simpelt och billigt att byta bränsleledningar på de allra flesta veteranfordon.

      Radera
    5. Finns bilar som bara är 15 år som inte kan tanka E10 enligt https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3AF0B0BCCD825A90E6C0A2567C23BCDD752F64B89B059C8806C1620B8A24/b42a43e136c64280bb7a4a4ec560ca1f/pdf/media/20ec22aeed6d4554ab2227765b3c0d34/E10-lista%202021.pdf

      Radera
  5. De kanske har samma IT-system för detta som SAS använder för återbetalning av inställda flygresor? :-P

    SvaraRadera
  6. Hur länge kommer staten acceptera minskade skatteintäkter från bilismen då försäljningen av högbeskattade fossila bränslen minskar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När fossilbilarna nått smärtgränsen för beskattning så blir det dags för elbilarna att bidra. Kan inte vara många år bort. Räkna med kilometerkskatt där staten håller koll på exakt hur långt och var du kör.

      Radera
    2. Fast jag måste säga att jag ser skatteintäkterna från bilismen iallafall i ett glesbefolkat Småland. Jättefina vägar, bygger om hela tiden till 2-1 vägar. Jag är kanske lyckligt lottad men jag kommer på mig själv ibland hur fina vägar vi har i en så glest befolkat landskap som Småland. Vägarna är inte gratis så antingen via skatt eller betalvägar, jag själv väljer det första.

      Det man borde ta tag i alla dessa utländska lastbilar, de kör väl i princip gratis på våra vägar (tror inte de tankar från mackar i SE iallafall). Dessutom, ifall de bryter mot någon regel och mot förmodan åka fast av polisen får de en böteslapp som de torkar sig i arslet med. Nej gör som Tyskarna clampa bilen tills böterna är betalda.

      Radera
    3. Vägarna är för fina. Nollvisionen har drivit standarden på nybyggen in absurdum, varje ny väg som bygga har en avåkningszon baserat på att folk har 1.7 promille när de kör bil. Vad detta kostar när varje nybygge till väg kräver sprängning som vore det en ny Göta kanal vågar jag inte gissa på.

      Radera
    4. Knappast en slump att man har som krav på laddstationer att de ska ha kunna mäta förbrukningen. Man förbereder att ha en annan skattesats på eltillbilar.

      Radera
    5. Krav för att få bidrag dvs. Snart kommer nog lag om förbud att ladda med något annat än en godkänd laddbox.

      Radera
    6. @Glenn, ja du har en poäng där. När ett nytt 2-1 bygge börjas spränger de och skogar ner som om det vore en fyrfilig motorväg och lite till, men när de är färdiga blev det endast en 1-1 filig väg med som du säger astronomiska avåkningszoner.

      Men åtminståne ser jag var bilskatten/bränsleskatte tar vägen till skillnad från den statiliga löneskatten, och de blir fina vägar som du kan köra på så bra bilen går (söndag klckan fem på morgonen med viltstängsel och allt, ej klockan sju för då har all hästtrailers kommit ut och då sjunker medelhastigheten radikalt).

      Radera
    7. Bra uppslag på blogginlägg alla slöseriombudsman. Fast kanske för komplext men kan trigga kul diskussioner om vad ett människoliv är värt :D

      Radera
    8. Nej, den diskussionen går inte föra vettigt. Om liv == pengar så vore slöseri == mord och slöseriombudsmannen skulle förses med Judge Dredds förodnanden. Bland sveriges större massmördare skulle man finna Maud Olofsson.

      Radera
  7. Dags att börja fasa ut subventionerna. Elbilar börjar bli ekonomiskt attraktiva för vissa användarprofiler även utan subventioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde aldrig införst. Har man råd att löna till 500.000 kan man gott spara ihop så man kan låna till 570.000kr också. Eller likvärdigt i längre/högre prisklasser.

      Radera
    2. Hur mycket är Bonus/Malus systemet subvention av medelklassen?

      Radera
    3. Det är utmärkt att elbilar tar över. Möjligen kan man besluta att sänka subventionen 2023 samt ta bort den helt 2025 samt meddela det beslutet nu i god tid. Malus bör däremot höjas och en skrotningspremie införas för fossilbilar. Vinsten enbart i färre döda och sjuka av avgaserna betalar allt. Tycker vi ska försöka komma ifatt Norge.

      För övrigt finns en utmärkt artikel i dagens Svd på fyra sidor där tre personer intervjuas om sin syn på omställningen frän fossilt sett i perspektiv 2030 och 2045. Annika Winsth steg i min uppskattning. Hon sa bland mycket annat: "Den fråga vi bör ställa oss är hur vi på bästa sätt kan hjälpa till för att driva utvecklingen i rätt riktning globalt."

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Nej.

      Kol-vätebidningar är tekniskt överlägset batteri. El är däremot tekniskt överlägset när du har en sladd.

      Radera
    5. Tistel det är klimatet. hälsan och strax alltid ekonomin som gäller. Visst är kolväten mer kompakt men det fossila är ute.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  8. Så småningom, tar andras pengar slut :-(

    SvaraRadera
  9. Har skrivit på kontrakt på en ny elbil i maj på grund av miljöbonusen. Utan miljöbonusen hade vi istället väntat några år och köpt en nyare begagnad elbil.

    Surt sa räven.

    SvaraRadera
  10. Precis börjat leasa en Kia e-Niro, fick ut den i fredags. Riktigt nöjd, bra räckvidd och fin att köra för ca 3800 / månad i leasingavgift (med vinterhjul, lack, serviceavtal och försäkring så blev det totalt strax under 4700 / mån ink allt) - för den maxutrustade varianten.


    Fick som grädde på moset rätt bra betalt för dieselgolfen (22k värdeminskning på 2.5 år) när vi bytte in den till samma firma.

    Vi körde första långresan redan dagen efter vi hämtat ut bilen (4h till ett sk herrgårdsbröllop) och det gick utan minsta problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte en Skoda Octavia för en tusenlapp. Ingen månadskostnad 100kr i skatt per månad och 120kr försäkring.

      Radera
    2. Ledsen, men kommer där inga pengar så kan du räkna upp din månadsavgift med 70000/36, eller i runda slängar 2000kr extra per månad. Så ser sannolikt ditt avtal med Kia ut.

      Radera
  11. Kul.
    Förra året fick jag inte bidraget för solceller.
    Nu slipper jag belasta kontot med bonus för elbilen också.

    Kanske ska göra en extra skatteinbetalning också, för jag är inte helt pank (än).

    SvaraRadera
  12. Den som baserar en ekonomisk kalkyl på att få bidrag är så korkad att den förtjänar att bli utan sina pengar. Idiotiskt att personer som knappt har råd att köpa en bensinbil eller än mindre en egen villa ska se sina skattepengar gå till någon som köper en bil för 7-800.000 eller slänger på solceller på taket. Har man råd att ens tänka tanken på elbil eller solceller kan man gott klara sig utan bidrag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är medveten om att malus bara gäller bilar yngre än tre år, yes? Känns som ganska lite överlapp mellan "har råd med ny bil" och "har inte råd med 10k extra i skatt".

      I övrigt tycker jag bonus endast borde gälla bilar för 500k och under.

      Radera
    2. Det vore korkat att inte ta med alla relevanta parameter i kalkylen.

      Radera
    3. Wertigon: om du bara bemödat dig med att läsa så hade du sett att staten=skattekollektivet skjutit till 2,9 miljarder sek som redan är slut. Dvs alla skattebetalare, inte bara de som köpt en ny bil de senaste åren.
      Johan: nej det är direkt korkat att räkna med bidrag. Titta bara på alla lantbrukare som snudd fått lämna in nycklarna till banken bara för att jordbruksverket inte klarar av att betala ut bidrag. Eller de som blir utförsäkrade från fkassan och nu dessa solcellsägare och elbilsägare som gråter ut för att de inte fick de bidrag som hela kalkylen bygde på

      Radera
  13. Men vänta nu… jag betalar ju fortfarande malusskatten på vår bil….. ”vad f-n får jag för de?” som han sa.

    SvaraRadera
  14. Men vänta nu… jag betalar ju fortfarande malusskatten på vår bil….. ”vad f-n får jag för de?” som han sa.

    SvaraRadera
  15. Ah, löpande räkning gäller alltså inte skötsamma skattebetalare, bara de andra. De som har rättigheter. De som är prioriterade.

    SvaraRadera
  16. Pågår det fortfarande ett omfattande läckage av svenska subventioner till Norge?

    SvaraRadera
  17. Jag ska hålla liv i min Skoda Felicia 98 så länge som möjligt. Med tanke på att jag kört 270 mil på ett år och cyklat 1200 mil på ett år ,så lär den nog hålla ett tag till då den gått 13100 mil.

    SvaraRadera
  18. Alla lånar/leasar inte... men det mest sannolika är att det fylls på och även för 2022, sedan hade man önskat att det fasas ut successivt så man vet vad man kalkylerar med.

    SvaraRadera
  19. Har spenderat nån timme idag i bilhall. Först en sväng till Porsche för att titta på en Macan till frugan, de började med att be om ursäkt för att de inte hade så många bilar hemma. Macan matchade väl inte frugans väska så ingen affär. Macan kanske skulle komma med elmotor om två år.
    Vidare till Audi, på första våningen fanns bilar men övervåningen som brukar vara full var idag tom. Audin Q4-Q5 kändes för billig tyckte frugan. Men även Audi verkar ha sålt rejält.
    Vidare till Mercedes, alla säljare upptagna, lite halvtomt med bilar så de verkar ha sålt mycket. El-merca Suv EQA eller vad den hette var frugan sugen på men ändrade sig då den kändes liten. Helt utplockat på begagnat våningen.
    Vidare till Lexus, NX300e kändes som en bra kompromiss men hade inte rätt design på karossen enligt frugan. Fullt i deras lilla bilhall men det får bara plats 7-8 bilar. Första frågan var när vi behöver leverans för det kunde dröja till december, de verkar också sålt ordentligt.

    Generellt var det tomt på parkeringar och uppställningsplatser runt bilhallarna där det normalt varit trångt av nya bilar.

    Den enda som hade fullt på sin parkering var Kihlströms som säljer Iveco transportbilar tvärs över gatan. Där räknade jag till 15 sprillans nya transportbilar med ICA reklam. ICA verkar alltså planera för en rejäl ökning av sina hemleveranser. Det kan ha funnits fler än de 15 bilar jag såg, det finns ett helt parkeringsgarage i samma byggnad som Kihlströms disponerar. Bildbevis finns på kihlstroms.se där bild på 12 ICA bilar syns i deras Fejsbok-flöde.

    Bilhandlarna verkar alltså anekdotiskt dra in storkovan eller om det är halvledarbristen som orsakar leveransproblem.

    ICA planerar för att fortsätta dra in storkovan. Låglönejobb i transportsektorn till alla. Butiksdöden sveper fram. Leve ehandeln.
    Har själv fått fyra hemleveranser och hämtat två paket på utlämningsställe denna vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leveransproblem verkar drabbat tillverkarna. Kollade hur det står till med nya Hyundai. Leveranstid mellan 8-12 månader!

      Radera
    2. Ja då är det nog essential 2wd. Logistikproblem, brist på halvledare, brist elmotorer, brist på NCA-batterier, produktionsmax som inte möter efterfrågan på långa vägar.

      Väntar min i5 1st Edition i höst redan. 4wd sålde slut på 2h. Norrbaggarna är som galna nu, de byter ut sina Etrons mot denna.

      Radera
    3. Var bara 5 länder i EU som blev prioriterade, inte Sverige. Norge tog över 40% av bilarna

      Radera
  20. Cornu, jag fick mina 60kkr för en månad ses. Ingen kan då fått några 70kkr utbetalda. Jag räknar/hoppas dock med påfyllning en sista gång.

    Speciellt trist för någon som leasat en MG för 1995kr/mån. Utan premie rör det det sig då snarare 5000kr/mån. Anar ett missnöje, låt oss se hur MP hanterar den.

    SvaraRadera