Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-08-16 14:24

MÖP-måndag: En flygplats för mycket - sista amerikanska flighten från Kabul

“Well, as you know, I've always thought that we tried to go a bridge too far.” - Generallöjtnant Frederick "Boy" Browning, filmen "A bridge too far/En bro för mycket"
Dags för MÖP-måndag och frågan hur USA ska hantera den sista flighten med trupp ut från Kabuls flygplats, där allt mer talar för att man inte längre kan landa och starta med traditionella transportflygplan. Finns det en risk för en Arnhem-liknande situation, eller rent av ett amerikanskt Stalingrad eller kommer USA verkligen kunna få ut de sista amerikanska soldaterna när ambassadpersonalen satts i säkerhet?
Amerikanska ambassadens fanor
Nedanstående är spekulationer av mig som skönlitterär författare av techno-thrillers, och situationen på Kabuls flygplats skulle onekligen kunna bli en mycket dramatisk historia. Ingen skulle trott på den om man skrev den som fiktion dock, men runt oss passerar nu istället verkligheten. 

USA och Storbritannien (UK) kanske har gjort ett operativt misstag, då det sagts att evakueringarna skulle pågå i två veckor och att Kabul skulle hålla ut en månad, så man skulle under ordnade omständigheter kunna lyfta ut de skattningsvis 5 000 amerikanska och brittiska soldater som nu finns på flygplatsen. Nu föll staden istället på en helg och flygplatsen verkar mer eller mindre oanvändbar för fraktflyg.

Så hur ska man få ut de sista soldaterna?

USA/UK har inte längre några andra (kända) baser och definitivt inga flygplatser kvar i Afghanistan. Allt måste ske på långa distanser vilket dels begränsar vilket flyg man kan använda, och dels hur lång tid close air support (understödjande attackflyg) kan befinna sig över Kabul.

Sannolikt har USA kapacitet att via fallskärm fälla förnödenheter till de inringade trupperna och ambassadpersonalen på norra delen av flygplatsen, så mat, vatten och ammunition bör man klara av. Bränsle kan bli ett problem när strömmen bryts permanent och man måste köra all elförsörjning på generator, liksom bränsle till de fordon och helikoptrar som finns kvar på basen.

Fordonen och helikoptrarna kan bara under kontrollerade och omständliga omständigheter lastas ombord på tungt transportflyg som C-17, som nu eventuellt inte längre kan trafikera den av panikslagna afghaner översvämmade flygplatsen. Det tar tid, tid som innebär att lokalt flygunderstöd från attackhelikoptrarna uteblir.

Sannolikt kommer dessa få lämnas och destrueras för att inte falla i talibanernas händer - inte för att talibanerna skulle kunna hantera dem särskilt länge tills reservdelsbristen och kompetensen sätter gränser. Dock kan man ju sälja dem till Kina för närmare studier av t ex cyberangreppspunkter, så de lär förstöras av amerikanerna om de inte kan flygas ut.

En fulltankad Blackhawk ska ha en räckvidd på 2 200 km med externa tankar och antagligen utan last. Huruvida extra tankar finns på plats vet vi ej.  En Apache har 1 900 km räckvidd utan last. Det är 160 km till Pakistan och 400 km till Uzbekistan. Om dessa länder accepterar att ta emot de sista amerikanska militärerna så kan man flyga ut ur landet. Om Uzbekistan och Pakistan däremot stänger sitt luftrum för amerikanska militärt flyg blir det dålig stämning. USA kan antagligen givet tid nog slå sig genom Pakistans luftförsvar med flyg från hangarfartygen, baserna i Persiska Viken och Diego Garcia om Pakistan skulle försöka hindra amerikanerna att flyga till Kabul. Landet spelar ju på bägge sidor av planhalvan genom att stödja talibanerna på alla sätt och vis. Samtidigt vill nog inte Pakistan få sitt flygvapen och luftvärn pulveriserat av USA, då man har ärkefienden Indien att bry sig om, så man lär nog släppa genom amerikanerna.

Man kan också skicka in V-22 Osprey, som har 1600 km räckvidd, men tur och retur bara 700 km utan omtankning, men kan ta 32 man ombord om man tränger ihop sig på golvet.

En variant är att likt under det katastrofala fritagningsförsöket under gisslankrisen i Iran upprätta en mellanbas, en FARP, i den afghanska obygden, dit man flyger med helikopter och sedan plockar upp trupp med mer långräckviddigt flyg, likt V-22 Osprey. 

Problemet är frågan hur få soldater kan man lämna kvar på flygplatsen innan alla måste lyftas samtidigt? En bataljon (400-800 man)? Ett kompani (100-200 man)?

Dessa måste lyftas ut samtidigt, samtidigt som de måste säkra en yta stor nog för samtligt evakueringsflyg att landa på. Antagligen med massivt flygunderstöd för att trycka bort folkmassorna av afghaner. Och hur skulle det gå med flygplan som behöver startbanan - vem skyddar den?

Och allt detta utan tillgång till SAR - search and rescue - blir man nedskjuten finns det ingen flygbas i närheten från vilken räddningshelikopter kan starta.

Men om man ska lyfta ut 400 man i ett svep snackar vi exempelvis om ett tiotal samtidiga Osprey, plus den skyddande skärmen av attackflyg. Blir bra Youtube, minst sagt.

Och vad händer om talibanerna går till anfall mot de inringade amerikanerna?

Kanske har amerikanerna och britterna nu landat på en flygplats för mycket.

Situationen kommer lösas. Frågan är bara hur många människoliv som kommer spillas och vems blod det blir som rinner på startbanan.

Vad jag är tämligen säker på är att det amerikanska försvarets logistiker har bråda dagar i att planera den sista amerikanska flighten från Kabul, samt hur den trupp och den ambassadspersonal som nu är instängda på flygplatsen ska få förnödenheter.

Amatörer pratar taktik, proffs pratar logistik.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

87 kommentarer:

  1. En lösning med diplomati och mutor förutsätter att den talibanska ledningen har kontroll över sina styrkor så att de inte med vapen motsätter sig en storskalig evakuering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju främst afghanska civila som är livrädda för talibanerna av olika skäl som stängt flygplatsen. Och talibanerna påstås upprättat vägspärrar runt och kommer plocka alla som vänder tillbaka.

      Radera
    2. Magda Gad skriver i Expressen att tunga strider har pågått vid flygplatsen med ihållande ksp-eld och markunderstödsflyg. Kanske talibanerna har tänkt samma tanke som bloggen och drar åt snaran? Kommer dock bli extremt blodigt för dem om de försöker

      Radera
    3. USA har väl sett till att Talibanernas välgörare Pakistan och andra satt tryck på Talibanerna att uppföra sig. Det är inte bara Afghanistan och Talibanerna som kan råka illa ut om de exempelvis har ihjäl alla kvarvarande Amerikaner. Man kan förmoda att USA sett till att det skall gå att evakuera. Det Talibanerna gjorde var en styrkedemonstration, som visade att de hade kontrollen hela tiden. En styrkedemonstration som visar att det inte bara är militära medel som står till buds. Eventuellt visste USA redan om det.

      Exempelvis sa den Talibane miltärledaren i direktintervju att de behövde alla Afghaner för att bygga upp landet och att endast hijab behövdes för kvinnor, och att de kunde studera, men att det var upp till kommande regering att bestämma vilka yrken de kan ägna sig åt. Om det är ett spel för galleriet återstår att se, men de spelar sitt spel riktigt bra just nu, på flera plan. Att låta Amerikaner och andra evakuera är en riktig PR-kupp. Ett sätt att visa att de är embryoniskt statsfähiga.

      Sen förstår väl Talibanerna att om de vill skapa en regering så måste de släppa Amerikanerna. En slakt skulle för lång framtid omintetgöra en regering av Talibansk natur. USA skulle enkelt kunna utplåna den på distans om den försökte sammanträda. Bin Ladins öde visade att Amerikanerna inte ger upp, och når sina mål. Om målet är att utplåna de Talibaner som offentliggjort sig och satt sig i en regering är deras dagar räknade.




      Radera
    4. Kanske är det vi nu ser Taliban 2.0.

      Radera
    5. Det är ju mycket Talibarnerna säger, men hur mycket av det går att lita på. Liksom att deras kommandkedja dessutom håller, utan att en lokal befälhavare får feeling?

      Radera
    6. @Svinto, men tänk om det är så att i många städer så finns det kvar soldater och i synnerhet specialförband som har kvar stridsvagnar och artilleri och som ännu inte kapitulerat. De vill väl göra allt för att de skall kapitulera, sen har de all tid i världen att decimera de som varit soldater. Säg döma 3000 till döden varje år i 10 år. Ca 10% av styrkorna. Vi vet inte, och är du villig att riskera livet på det du säger ?

      Radera
  2. Vilken häftig gisslan, undrar hur djupt de kan få USA att buga sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjäder i hatten att slå 6000 amerikanska militärer.

      Begränsad yta så lägg artillerield i ett par dagar och rulla över dom.

      USA har inte förberett sig väl då dom inte hade tid.

      I andra vågskålen är väl om dom är så pass suicida men vilken fjäder i hatten för de muslimska världen

      Radera
    2. Exakt min tanke...eller rädsla.

      Radera
    3. Det finns inte en chans att de kan slå 6000 amerikanska soldater, till och med när de är omringade på flygplatsen. Artilleri som beskjuter dem skulle snabbt pulveriseras av amerikanskt luftunderstöd.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur man kunde missa detta med turkarna när man som bloggaren skrev ett nästan färdigt filmmanus om evakueringen?

      Radera
    2. Vad jag förstår så vill Turkiet ha kvar trupp på flygplatsen och ansvara för säkerheten där, men talibanerna säger nej. Problemet kvarstår alltså, hur ska de 500 turkarna ta sig ut när amerikanerna lämnar? Turkiet borde ha betydligt sämre förmåga än USA att få ut sina trupper, så jag gissar snarare att de lämnar före de sista amerikanerna

      Radera
    3. Vet vi att turkarna har ett faktiskt problem att ta sig hem?
      De kanske helt enkelt lämnar under ordnade former efter överenskommelse med talibanerna.

      Radera
    4. @ Least: Inget konstigt med det, just nu sitter givetvis varenda thrillerförfattare i hela världen och funderar på hur de i framtiden eventuellt kan använda "flykten från Kabul" som heroisk/tragisk bakgrundsstory för någon/några av sin karaktärer. Ge det tio år framåt så kommer antalet fiktiga karaktärer som var där att överstiga antalet som just nu är det på riktigt.

      Radera
    5. Jo, det lär ju stämma, Kabul International kommer bli 2021-års variant av Woodstock. "Alla" var där.

      Radera
    6. Här är mitt snabba bidrag:

      -Hej, det är Hamas.
      -Hej, det är Ann Linde.
      -Hej Ann, vad bra att du ringde, vi behöver lite mer pengar.
      -Ja, apropå det, vi skulle behöva en motprestation, kan ni skicka 500 soldater till Kabul för att skydda flygplatsen medan vi evakuerar våra gamla tolkar?
      -Sure baby, kanske inte 500, men skickar ni ned det där regeringsplanet som VIP-hämtade en islamist från Guantanamo för några år sedan så lastar vi in så många som ryms.
      -Sweet! Jag skall bara cleara med Stefan först, du vet hur det är, kan ta någon timme att hitta en konferenslokal här med gammal titta-peka overheadapparat och som miljömupparna här inte inpyrt med alltför mycket haschångor så den måste vädras hela veckan först. Samlar du ihop så många goa gubbar du kan på flygplatsen så länge?
      -Visst älskling, inga problem, slå en signal när planet är på väg.
      -Okey, då hörs vi i morgon - tack och hej leverpastej!

      Radera
    7. En Turkisk Boeing777 lyfte tidigare idag från Kabul till Ankara och just nu är en Turkisk A400M på väg in i Afghanistan. Turkarna verkar ha det lättare att ta sig fram och har ADS-B transponders på. USA-flyg stänger innan de kommer till Afghanistan.
      En B52:a låg och flög över Hormuzsundet, avskräckande syfte mot Iran eller?

      Radera
  4. USA kan hota med att pulvrisera talibanfästena, om inte alla trupper får fri lejd ut urlandet, USA har den möjligheten och jag tror inte Talibanerna vill reta upp "den store satan" i onödan, så antagligen pågår förhandlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det mest rimliga händelseförloppet.

      Talibanerna har kommit till makten nu för att USA är på väg bort - de kommer inte riskera att döda några amerikanska soldater för de vet att de kommer svida så in i helvete när USA tvingas retaliera.

      Radera
    2. USA har redan gett det "löftet" till "talibanska regeringen" i Doha där förhandlingarna om tillbakadragande skett.

      Radera
    3. Biden är svag och fjädern i hatten stor

      Radera
  5. En schysst markoffensiv från pakistan vore väl nått? 2 pansarbrigader borde rimligtvis kunna hålla landvägen öppen från pakistan till kabul mot en lågteknologisk motståndare och sen helt enkelt backa ur situationen!
    Osannolikt men det vore fränt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA har ju luftherraväldet så det borde väl inte vara en omöjlighet att skydda en konvoj.

      Radera
    2. Krävs det ens så mycket stål för att hålla talibanen stången?
      För inte 17 är talibanerna supersoldater.

      Radera
    3. Men är det inte de civila på flygplatsen som är problemet om man ser ur evakueringssynpunkt av amerikanska soldater? Nog skulle USA hålla talibanen på stången med bly men nu ser det ju ut som att civila i panik rusar fram till första bästa flygfarkost och det komplicerar troligtvis det hela.

      Radera
    4. Toyota Hillux med ett fullastad flak kan inte vara så svårt att stoppa. Hörde en intervju på radion där sammanbrottet förklarades med korruption och spöksoldater/spökpoliser d.v.s. de har aldrig existerat och någon befälhavare har stoppat pengarna i egen ficka. Så då var det fritt fram helt enkelt.

      Radera
    5. DN har rubriken: USA: Flygtrafiken från Kabul igång inom kort.

      Radera
    6. Det är knapp lönt att följa då det är kaosartat. För ungefär en timme sedan rapporterade SVT att flyg varken landar eller avgår från flygplatsen i nuläget. Allt enligt Pentagon.

      Radera
    7. Alltså med tanke på all rörelse på plattan och rullbanan så undrar jag om några vanliga plan vågar landa där innan de har städat upp bannan enligt vanlig rutin iaf.

      Radera
    8. Dvs ta bort alla lösa föremål.
      Sop borst/ magnetvagn osv.

      Radera
  6. Det är i alla fall extremt tomt i Afghanistans luftrum just nu, om man ska tro Flightradar 24 och de transponderförsedda flygetyg de kan spåra. Imorse var det två Hercules på väg från Kabul och en turkisk 777 som stod på Kabuls flygplats planerad till Istanbul men som verkade ha fått sin starttid uppskjuten. Man kan undra om den kom iväg eller om man bara givit upp och stängt av transpondern...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vanliga trafikflyg möjlighet att stänga av sin transponder?

      Skulle gissa att många på plats har flightradar24 igång och ser vilka flygplan som kommer och åker.

      Nu verkar det vara ett litet privat jetflygplan på väg till Kabul från Turkiet.

      https://www.flightradar24.com/FJK1255/28cd5f91

      Radera
    2. Du hittar "bara" amerikanska flyg över UAE där de verkar vara tvungna att flyga med transponder. Över övrigt territorier verkar de mestadels vara av.

      US, UK, Kanada och Italien är åtminstone med i operationen för att få ut folk. Tankning verkar ske i luften (många tankers i luften) för att minimera tid på marken.

      Radera
    3. De stänger väl av transpondern när de står på marken och inte har någon planerad flygning "igång" menar jag. Så jag tänkte att den turkiska 777'an alltså antingen kommit iväg eller blivit kvar på marken och därför slagit av transpondern.
      Jag har också noterat den lilla turkiska Mitsubishi 200'an som håller till vid den norra gränsen - man kan undra vad den har i sinnet ;-)

      Radera
    4. Turkish 777 kom i väg runt lunch svensk tid.

      Radera
    5. Flightradar tvättar sin data. Tar bort massa. Av olika skäl. Militära plan efter överenskommelse. Företagsplan etc då man säljer denna till hedgefonder etc som försöker lista vilka deals som görs utifrån var de flyger. Flightradar gör rätt stora pengar på motsvarande. Därav att jag med flera även feedar till adsbexchange som inte tvättar. Det är ingen konst att sätta upp egen adsb mottagare. Rekommenderas att man kör genom docker och feedar till så många man kan. De kommersiella såsom flightradar ger business konto som tack. https://mikenye.gitbook.io/ads-b/

      Radera
    6. Helt tomt över AFG på ADSBExchange också, tror inte det finns någon som levererar data där.

      Radera
    7. En Turkish Air Force Airbus A400M-180 från Kayseri över Iran nära Afghanska gränsen nu. Får se om ten tvättas bort på Flightradar

      Radera
    8. Kan det inte bero på att Flightradar får sitt data till stor del från egen insamling och det är rätt dåligt med planespotters med internetkoppling i området just nu?
      https://www.flightradar24.com/share-your-data

      Radera
    9. Gällande adsbexchange och Afghanistan så tror jag att jag sett för länge sen. Men nu verkar det som du säger stendött så nog ingen som feedar. Och oavsett så stänger de nog av sina transponders. De militära.

      Radera
    10. @sjunkbomben flightradar är nog de enda som förutom community som feedar även har satellit. Som du säger så feedar nog ingen där just nu. De flesta som feedar kör flightradar, flightaware, opensky och även adsbexchange.

      Radera
    11. En svensk C-130 på väg söderut iallafall. Över Polen just nu.

      Radera
    12. Turken siktar på Kabul efter att ha rundat Herat. Får se om den landar om dryga trekvarten

      Radera
    13. Där försvann turken ur bild. Kanske det ligger något i vad Ben D sa om att afghansk krigartradition är att erbjuda fienden en reträttväg

      Radera
    14. Såg ingen Svensk C-140 på ADS-B Exchange men väl en Norsk över centrala Europa på väg ned mot ME.
      USA verkar skicka plan från Östkusten (närheten av Charleston av motsvarande sort som ingår i nuvarande insats framgår också. "Nyligen passerade de New York på väg österut.

      Radera
    15. Svenska Cär i höjd med Grekland nu. Går rakt ner mot Cypern.
      https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a8188

      Radera
  7. Intressant att Ann Linde idag säger "Stoppet av kommersiella flyg från Kabuls flygplats kan fördröja evakueringen ytterligare, säger Ann Linde till Sverige Radios P1 Morgon.

    – Det var tänkt att man redan i morgon skulle ha ett fullt flyg med lokalanställda och familjer, men nu får vi se.

    Försvarsmakten kommer inom kort att skicka transportplan till Afghanistan för att bistå i den fortsatta evakueringen."

    ... Det känns som att UDs idéer om vad som är möjligt är lite verklighetsfrånvända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De borde skicka ett tåg, det är mer miljövänligt!

      Radera
    2. Men det vore väl häftigt med några JAS för close air support medans K3 stormar landningsbanan?

      Radera
  8. Jag tror de kommer tvingas flyga ut de sista med helikopter, kanske till Uzbekistan eller något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det inte en bas som NATO delat på i Uzbekistan eller är det gammalt?

      Radera
    2. Uzbekistan har tidigare låtit USA ha en logistikhubb för kriget i Affe, men drog in tillståndet.

      Radera
  9. Kollar man på FR24 så har de rätt tunga vapen i luften som exempelvis AC130 Gunship som flugit in från Mellanöstern. Deras 30 mm kanonerkan nog hålla en bana öppen ett tag. I övrigt så verkar ju afghanerna klänga fast vid alla flyg så med tillräckligt många flyg som lyft så finns de bara de mindre äventyrslystna kvar som troligtvis är bättre på att hålla avstånd. Svårt att uppskatta döda per lyft men är inga trevliga filmer som hittas på twitter.

    https://www.youtube.com/watch?v=93kGCTOwmow

    SvaraRadera
    Svar
    1. AC-130 "Gunship" är ett flyg som är anpassat för SAR, inte strid.
      Att hota med kulsprutan mot folk på marken kan få en hittills tålmodig taliban att skicka en kärve bly upp i luften...

      Radera
    2. Frågan är vad de har för alternativ när helikoptrar nu används för att rensa banan så planen kan lyfta.

      Är minst sagt kaos, kolla bara här när 10-tals personer hänger kvar på planet när det lyfter.

      https://twitter.com/SuhrabSirat/status/1427204542488264704

      Radera
    3. Nog bör de amerikanska och brittiska soldaterna på marken känna till och hantera crowd control? Det rör sig om panikslagna civila, inte stridande.

      Radera
    4. Frågan är ju om de har Mannar och utrustning till den skala av crowd control som skulle behövas.

      Radera
  10. United States Space Force kanske får sitt första uppdrag?

    SvaraRadera
  11. Gissningsvis så rör inte Talibanerna västsoldaterna nu utan låter dem lämna lugnt och sansat, kanske har man redan ett datum överenskommet?

    Som någon sagt ovan, kör det ihop sig rejält. AC130, F35:or, drönare med hellfire missiler, lufttankade helikoptrar för evakuering, kanske några A-10 om man får landa i något land i närheten (tror dom har 800 miles i räckvidd) mm.

    Men visst kan det bli kladdigt!!!

    SvaraRadera
  12. Rules of Engagement gick i somras på teve.

    Dålig stämning om någon i folkmassan får för sig att skjuta mot militär personal.

    Jag somnade tyvärr innan slutet, så vet inte hur det gick för Samuel L. Jackson, men det gick iaf inte bra för folkmassan.

    SvaraRadera
  13. Tydligen svenskar kvar i Kabul, typ hjälparbetare som försöker komma ut men får kalla handen av UD. Andra länder med medborgare kvar försöker nå dessa men så gör inte UD tydligen. Källa GP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många som tror att det är som på film och att länder skulle göra allt för att rädda en oavsett vilken situation man satt sig i.

      Det är såklart trist för de som fastnat, men UD har haft reseavrådan sedan 2006 och sade nu 5e augusti att man skulle lämna landet. Nån gång måste personligt ansvar komma in i bilden.

      Radera
    2. Enligt AB är det föräldralediga familjer i Kabul också.

      Radera
    3. En hjälparbetare sa att ambassaden sagt till henne ungefär att om det blev problem så var det bara att mejla. Om det stämmer eller ej? Nu verkar det som att hon sitter fast - åtminstone till vidare. Man tar ju alltid en risk om man väntar in i det sista. Men jag har ju ingen aning om just det specifika fallet.

      Radera
  14. Läste att talibanerna kommer låta amerikanska militären få evakuera lugnt och fridfullt. Problemet är dom civila afganer som springer runt och stökar och stör inne på flygplatsen.

    SvaraRadera
  15. Twitter: Frud Bezhan 5h
    Many people in #Kabul are hiding in their homes.

    Streets are eerily quiet and there's less traffic.

    Taliban fighters stopping and searching cars.

    Fighters have been deployed across the city -- at security checkpoints abandoned by govt forces and at major intersections.

    Taliban fighters going door-to-door in #Kabul, looking for government employees, soldiers and police, and Afghans who worked with foreign govts and NGOs, several residents tell me.

    Some have been taken away, family members say. In other cases, houses have been searched and documents/weapons confiscated. Taliban also recording names/addresses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow!
      Military Monitoring World
      @MilMonWorld
      Reports that USAF C-17 RCH871 airborne out of #Kabul in #Afghanistan has 800 passengers on board! Incredible work being done by #USAF and allied aircrews just now which will without a doubt go down in the history books #AvGeek #RadioGeek #MilMonWorld #BravoZulu

      https://www.thedrive.com/the-war-zone/42005/800-people-evacuated-from-kabul-aboard-a-single-c-17-cargo-jet-reports

      Radera
    2. CNN: Felbedömning.

      Germany "misjudged the situation" in Afghanistan, foreign minister says

      The German federal government and its intelligence services “misjudged the situation” in Afghanistan, Foreign Minister Heiko Maas said in a statement Monday.

      “There is nothing to gloss over. We all, the Federal Government, the intelligence services, the international community, have misjudged the situation. The speed with which the Afghan security forces have withdrawn, capitulated, neither we nor our partners nor our experts foresaw that far," Maas said.

      Radera
  16. Varför sköt inte talibanerna ner planen i går och i dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte dumma. De vill etablera sig som en legitim regering. Då skjuter man inte ner massa civila flygplan eller militärer på reträtt.

      Radera
  17. Enligt CNN ska USA flyga in 3000 st soldater så de sammanlagt blir 6000 amerikanska. De ska även ta över drift och ATC. Antar att de måste skingra alla civila först hur det nu ska gå till utan våld?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grad av skalbart våld. Man kommer långt med flashbangs, tårgas och gummikulor.

      Radera
  18. Med tanke på Bloggarens ide till bok och vad som händer, under första Gulfkriget gjorde 101 Luftburna ett antal "hopp" långt in i motståndarens område, finns b la lite information hos War History online, så att skapa en korridor för att understödja en evakuering av den personal de vill evakuera finns i kompetenslådan för USA, frågan är om den politiska viljan finns för annat än att evakuera egna och allierade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inga afghaner vill strida mot talibanerna så blir det som det blir antar jag att det resonerar.

      Radera
  19. Lär sig aldrig USA av sin egna historia?

    Utbilda mängder av människor i Mellanöstern i krig.
    Ge dom toppmodern krigsutrustning.
    Dra sig därifrån.
    Låta allt komma i fiendens händer.

    Denna gången blir det annorlunda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vietnam, Irak, Afganistan.

      Nästan så man börja misstänka att jänkarna inte e nått bra på rekrytering och utbildning av sina kolonialstyrkor.

      Radera
    2. Jämför en amerikansk muskelbil med en europeisk sportbil så kanske du har svaret. Stor,vräkig, drar uppmärksamheten till sig men går bara bra rakt fram.

      Radera
  20. Undrar om SAS medverkar i att ta hem svenskar. Ser två SAS plan som normalt flyger i Norden på väg till Pakistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre dom flyger till Doha isåfall för dit evakuerades svenskarna. Sen är ju SAS skandinaviskt och var norrmännen och danskarna är vet jag inte

      Radera
    2. Edit: Har kollat upp det nu . De ska hämta danskar i Islamabad. Dom var ju lite snabbare på att evakuera och kunde lugnt ta sig dit . Även en MD80 från DAT har varit där och hämtat. Låter som mycket folk . Kan det gälla lokalanställda med?

      Radera
  21. Biden säger just nu att Afghanerna får skylla sig själva om dom inte slåss för sitt land. Helt rätt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den otrevliga sanningen är nog tyvärr att en strikt islamistisk regim som inför sharialagar har starkt stöd i ett klansamhälle där ingen litar på centralmakten. Finns inte en chans i helvete att 300.000 välutbildade regeringssoldater skulle få stryk av 75.000 talibaner om regeringssoldaterna trodde att de hade något att kämpa för.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Ja, helt rätt. Har de valt detta kan de inte fly från det heller. Det är deras val och riktning på landet. Lev med det eller ta tag i det och bygg upp ett demokratiskt land. Kommer ta tid. Men det sannolikaste spåret dit är att västvärlden slutar hjälpa dom. Do or die. Tyvärr tror jag på det numer

      Radera
  22. En talibanledare ska ha sagt till den amerikanska styrkorna: "Ni har klockorna, vi har tid."
    Det har visat sig vara alltför sant.

    SvaraRadera