Aktuellt

Finanskursen Årskull IV börjar söndagen 3:e oktober - 5% rabatt med Cornucopia

Nedanstående inlägg presenteras i samarbete med den populära aktiehandelkursen Finanskursen. Bloggen kan erbjuda 5% rabatt på kursavgiften v...

2021-08-17 09:34

Elnätbristen: Göteborg Energi inför effekttaxa - du får betala elnät för högsta enskilda timförbrukningen varje månad - slår mot elbilägare

Elnätets kapacitetsbrist i Göteborg ger sig nu till känna med en omläggning av elnätavgifterna från det lokala monopolet Göteborg Energi. Hushållskunderna får nu effekttaxa, där man betalar elnätavgift utifrån den högsta enskilda timförbrukningen varje månad. Bland annat kommer detta slå stenhårt mot villaägare med elbilar, om de inte drar ner laddeffekten.
Göteborg Energis Rya Fossilgaskraftvärmeverk
Göteborg lider liksom Sveriges andra större byar av bristande samhällsplanering konkretiserat av att elnätet inte är utbyggt till aktuellt behov. Det gör att det inte går att bygga nya större arbetsplatser eller bostadsområden och särskilt inte effektkrävande industri.

Samtidigt ska transporterna elektrificeras och t ex kör Västtrafik allt fler elbussar och de lite mer kreditvärdiga invånarna i kommunen skaffar elbil, vilket förstås inte går ihop som en ekvation för elnätet.

Elnätbolaget Göteborg Energi har därför infört effekttaxa från och med den första augusti om man bor i villa eller radhus. Dessa hushåll kommer nu få betala elnätavgift utifrån den högsta förbrukningen en enda enskild timme varje månad.

Elnätavgiften sänks från 173:75 SEK per månad till 111:25 SEK per månad, plus 33:50 gånger månadens högsta timmedeleffekt i kW. Man sänker även den rörliga kostnaden från 28 öre per kWh till 19:25 öre per kWh.

Om du t ex laddar din elbil med 9 kW (13 A trefas) och samtidigt förbrukar ca 1 kW i hushållet under en enda timmes tid den månaden, så får du alltså ett påslag om 335:- SEK på månadsavgiften för elen.

Syftet är att kraftigt begränsa vad villorna förbrukar.

En anekdotisk kontroll visar att bloggarens personliga högsta förbrukning en enda timme i augusti månad är 10.71 kWh en enskild timme i lördags, där vi hade två gäster som laddade sina elbilar samtidigt. Själv brukar jag nå ungefär samma  nivå när jag laddar vår elbil. Dock har ju inte vi Göteborg Energi, utan Ellevio, men det är väl bara en tidsfråga tills även övriga nätmonopol inför effekttaxa.

Den som i Göteborg Energis elnät vill ladda sin elbil fullt får alltså räkna med en merkostnad på några hundra kronor per månad, kanske mer beroende på hur hårt man pressar sin nätanslutning.

Vi själva har 25 A huvudsäkring numera, vilket antyder att vi som högst vintertid med full värme, varmvattenberedare, och elbilsladdning kan dra iväg mot 25x3x230=17 kW (förenklat uträkning), vilket skulle ge ett påslag på 570:- SEK i månaden om vi hade denna typ av effekttaxa, eller nästan 7 000:- SEK om året. Ett snabbt stickprov visar att vi nådde 13.69  kWh en enskild timme, den tredje januari, men det var innan uppsäkringen och med bara 20 A huvudsäkring, vilket stöder 13.8 kW. Därav uppsäkringen. Med elbilsladdning och kall vinter räcker inte 20 A längre och denna vintern var den första kalla sedan vi skaffade elbil.

Antagligen kommer allt fler elnätbolag att införa effekttaxa, snart på en elnäträkning i en villa nära dig, då elnätents kapacitetsbrist bara kommer bli värre framöver.

I övrigt blev det helt plötsligt mer lönsamt att installera Göteborg Energis monopol på fjärrvärme som villaägare i Göteborg, då det pressar ner effektförbrukningen rejält.
Elbussladdning på Heden
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

61 kommentarer:

  1. Det är ingen orimlig utveckling. Dock borde man ett system där effekten på natten inte räknas på samma sätt som övriga timmar.

    Beräkna kostnaden på högsta timmen oavsett tidpunkt är orimligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför det? Det är ju inte så att natt är liksom bättre? Kanske nu men inte på sikt om alla skall ladda/tvätta osv sina prylar nattetid.

      Radera
    2. självklart är natten bättre, dagtid är belastningen som högst på elnätet. Om lasten flyttas till natten har vi inte samma problem längre i elnätet. men när 16-17 när alla kommer hem pluggar in elbilen, sätter igång och lagar mat samtidigt som skift 2 startar på fabriken då är det ett problem.

      Radera
    3. För stora abonnemang är det normalt så att effektavgiften upphör mellan 22 och typ 06

      Radera
    4. Om syftet är att begränsa effektuttaget i stort borde natten räknas annorlunda då det går minst effekt på natten.

      Radera
    5. Ska vi elektrifiera stadsbussarna laddas de på natten.
      Så någon vidare elöverskott på nätterna blir det nog inte i framtiden.

      Radera
    6. Ja, det bör istället rimligtvis införas en tidstaxa. Exempelvis att elen är extra dyr på morgon och eftermiddag, då efterfrågan är högst. Dyrare på vardagar än helger etc.

      För nätbolaget spelar det ingen roll om en enskild kund har hög förbrukning när inga andra har det. Det är den sammanlagrade effekten från samtliga abonnenter som är intressant. Detta med att man skall betala för högsta effektuttaget under en månad känns snarare som en ursäkta att mjölka kunderna på mer pengar än att få dem att ändra beteende.

      Radera
    7. Timpris finns ju redan.
      Olika bolag har olika beräkning.
      Om jag inte minns fel kör Sollentuna el med snittet av de tre högsta timmarna per månad, vilket gör att man inte straffas lika hårt om man endast har en topp för en månad.
      För bolaget handlar det ju om nätet, men för individen handlar om incitament som ändrar beteende och/eller teknik.

      Radera
  2. Då gäller det att stänga av all smartladdning och fördela ut effekten under dygnet. Istället för att som nu både ladda elbilar och köra värmepump när elpriset är som lägst måste man då tänka om.
    Tänk vad bra det var när vi hade elöverskott.

    SvaraRadera
  3. Elöverskott har inte saken att göra.

    Nu handlar det om effekt.

    SvaraRadera
  4. Är det ett problem att ladda en elbil med 2 kW när den sover på natten?

    2*8=16kWh, knappt 10 mils körning som man fyller på varje natt.

    En villa som förbrukar 15000kWh/år sparar alltså 1500 på den rörliga kostnaden.

    Ser man till att inte köra alla apparater samtidigt så man inte toppar över 1
    5-6kW är det alltså kostnadsneutralt.
    Det motsvarar alltså 10A huvudsäkringar.


    Men det ger en fingervisning om hur undersimensionerat elnätet är om de flesta villabbonemang är på 16-25A.

    De räknar alltså inte med att investera i Nät kapacitet för att klara av behoven.

    Då vet vi var våra elnätsavgifter går. Inte till att förbättra för oss kunder.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver inte ladda elbilen på 1-2 veckor om jag bara småkör lokalt. Men ibland kör jag långa sträckor två dagar på raken, och då kör jag numera 12 A, 8 kW, laddning. Räcker att det sker en gång i månaden, så blir det vad jag får betala för.

      Radera
    2. Tough luck. Skaffa dig en backupgenerator.

      Eller rösta på partier som inte vill ha marknadsliberalism som ger offentliga eller privata monopol möjlighet att ta ut vilka priser som helst.

      De underinvesteringar som gjorts i infrastrukturen har hamnat i våra fickor över senaste 20 åren.

      Har du lagt de pengarna på vin, kvinnor och sång och slösat bort resten, dubbelt tough luck..

      Radera
    3. Kontentan är att hur man vänder sig är rumpan bak.
      You have to pay.

      Radera
    4. För övrigt, men har en elnätsavgift på 173 kr/månad?

      Jag betalar 770kr. Kan sänka den 120 spänn om jag växlar ner till 20A.
      Ytterligare 150 kr på ett 16A, men det är så det skriker då jag toppat på 11kW förbrukning kalla vinterdagar. Men då elementen går att fjärrstyra är det nog klokt att köra dem en i taget och inte på enbart termostaten.

      Trots att värmepumpen maxar.

      Radera
    5. "Eller rösta på partier som inte vill ha marknadsliberalism som ger offentliga eller privata monopol möjlighet att ta ut vilka priser som helst." røsta på partier som vill behålla eller utøka vår planerbara kraft. Elnætens uppbyggnad och styrande kan man dock gærna se øver....

      Radera
    6. På sikt lönar det sig att installera hushållsbatteri / solbatteri på 25-30 kWh. Det sänker då högsta effektuttaget samtidigt som man kan ladda snabbt.

      Batteriet kapar då topparna rätt så rejält och eftersom priset är baserat på effektuttag...

      Radera
  5. Om man ska göra detta ”rätt” borde nyttjningsgraden beräknas med andra or hur mycket du förbrukat under månaden delat med maximal förbrukning givet din avskärning. Sen beräkna elnätsavgiften utifrån detta.

    Alternativt att man dessutom viktar det hela utifrån när effekt utnyttjas. Borde få rabatt av att inte nyttja när alla andra gör. Men detta är ju redan indirekt i elpriset då el är dyr när alla vill ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta kör dock inte timtaxa på elen.

      Radera
    2. Ofta är effekttarriff inte hela dygnet, alternativt olika natt/dag.
      Det handlar oxå om att inte krångla till det allt för mycket så att konsumenten kan förstå hur beteende bör optimeras.

      Radera
  6. Ja så går det när samhället elektrifieras mer och mer utan att man bygger ut elkapaciteten. Men det som en schimpans kan räkna ut med röven är ju för svårt för de svamptuggande miljöpartisterna i regeringen att förstå. Tur att man kör med gammal hederlig 98 oktan ^^

    SvaraRadera
  7. Jag gissar att Göteborg Energi har märkt att lokalnätet i vissa områden är underdimensionerat och att orsaken är att flera skaffat elbil och ansluter denna för direkt laddning när de kommer hem. I panik inför man nu detta system i hopp om att många nog väljer att anpassa sina vanor.

    Öppnar för en marknad med batteri i vilan för kortare automatisk utjämning där lasten sprids något.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett batteri i villan kostar ca 50000 för 10kWh. Det räcker inte för att fylla elbilen.
      Det är inte ett problem vid vardagsladdning.
      Dina tekniska kunskaper är begränsade. Kanske därför du tror att vindkraften är billigare än kärnkraften ;)

      Radera
    2. I mitt fall räcker det för att fylla elbilen i >95% av fallen, och kan man köra i ca 30kWh extra med långsamladdning en natt så täcker det de övriga procenten.

      För övrigt så hjälper ett batteri Göteborg Energi, och de skulle ju t.ex. kunna befria folk som har batteri från effekt-taxan.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Jag förväntar mig att priser på villabatterier kommer gå ner _kraftigt_ inom en snar framtid. Köper man celler så kostar 100kWh ungefär 80kkr nu. Priserna har verkligen störtdykt. För de som håller på med DYI så är det nog en rolig tid :)

      Radera
    5. Finns nog på massa ställen, men t.ex https://www.globalsources.com/LiFePO4-battery/Blade-Battery-1184018175p.htm#1184018175

      Radera
    6. Rickard vad bra att du vet allt. Jag skrev lite otydligt. Min avsikt med den snabba batteritanken var bara att jämna ut topptimmen något, inte hela 10 kWh, men automatiskt.

      En nyare studie från Massachusetts Institute of Technology (MIT) visar att priserna på batterier kan sjunka betydligt snabbare än vad som ansågs tidigare.

      Enligt MIT har batteripriserna sjunkit med 97 procent jämfört med 1991. Men de beräkningar som gjorts hittills tar nästan uteslutande hänsyn till batteriets energikapacitet.

      Om beräkningarna tar hänsyn till att även energitätheten, livslängden, temperaturkänsligheten och säkerheten förbättras kan batteripriserna sjunka snabbare, menar forskarna.

      När det gäller prisskillnader mellan kärnkraft och dagens vindkraft går det att se att vindkraft byggs ut snabbt med vinst för de som bygger och driver vindkraft i Sverige och många andra länder. Det som främst idag hindrar utbyggnad är brist på transporter.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Elbil i all ära. Men hemmaarbete har förändrat var förbrukningen sker.
      Jag vet att man behövt höja effekten(?) I vissa områden, dvs typ villaområden där alla tjänstemän nu sitter hemma hela dagarna.

      Radera
    8. Ja , jag vet i stort sett allt. Jag googlar inte till mig saker och sväljer dem med hull och hår. Men om batteriutvecklingen har ens en del av utvecklingen av förbränningsmotordrivna bilar så ser det lovande ut.

      Radera
    9. Rickard jag får min mesta nya kunskap via böcker och tidskrifter. Detta med MIT var från Ny Teknik som jag haft sedan urminnes tider. Genom att prenumerera på The Economist, Dagens Industri och Svenska Dagbladet får jag bra information om utvecklingen för företag och trender.

      Trevligt att du börjat inse betydelsen av batteriutvecklingen. Framtiden förefaller lovande på en hel del områden när det gäller el. Än förstår tråkigt nog många viktiga beslutsfattare inte vikten av att bygga ut elnäten lokalt, regionalt och stamnätet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. Ja, det är fascinerande hur fort det går med batteriutvecklingen och vad det leder till när det gäller mobilitet.
      Kanske tom elflyg är realistiskt i framtiden?

      Men som reglerkraft, tveksamt.

      Hur man än vänder sig är det svårt att trycka upp energidensiteten till nivåer som matchar kolväten, det som gör att det fungerar är att en ICE bil har en komplex, tung och ineffektiv motor som omvandlar kemisk energi till rörelseenergi.

      Men som reglerkraft no way.
      Att de fungerar som mikrokraft lokalt, för timdebitering är en annan sak.

      Räkneexempel:
      10GW vindkraft behöver reglerkraft i 3 dygn.

      Det motsvarar vid 100% verkningsgrad 7,2 miljoner 100kWh Teslabatterier.

      Den anläggningen kommer kosta hundratals miljarder. Ett par snabbtåg minst.
      Och då har vi inte räknat med överkapacitet i produktionsledet som krävs för att ladda batterierna.

      Det krävs kvanthopp (quantum leap) inom batteriteknologin för att hantera detta.

      Ser vi sådana? Nej.

      Slutsats:
      Bättre batterier kommer förändra mycket men inte ersätta planerbar energiproduktion som reglerkraft.

      Enstaka exempel runtomkring skall beaktas att det är förstärkningar på lokalt mycket svaga elnät, där de agerar som nätstabilisatorer.

      Det värdet är enormt då ett nät som kollapsar pga för hög andel oplanerbar energi leder till mycket höga kostnader.


      Det vore klädsamt om du slutade haussa vindkraften hela tiden. Orsaken till att den är konkurrenskraftig är för att den inte behöver täcka reglerkraftkostnaden.


      Radera
    11. Vad vi som nation skall satsa på för energislag är dock mer komplext. Argumenten mot kärnkraft såsom att risken för olyckor och konsekvenserna måste beaktas.

      Men att inte göra detta på ett korrekt sätt, vilket bla MP gör och negligerar en stor del av kostnaderna för vindkraft för att få den att se mer attraktiv ut, dvs ljuga för väljarna är fel metod. Det är inte demokratiskt.

      Radera
    12. IDAG OCH NÅGRA ÅR FRAMÅT

      Reglerkraft i stor skala för Sverige idag är vattenkraften. Prognoser om mer regn när klimatet försämras verkar ha hög säkerhet. För mig är också möjligheten till import av el en stor tillgång. Sedan några år exporterar vi mycket mer än vi importerar. Om tillgången på el speglas av priset, dvs om det är lågt pris för el när det är hög tillgång på nät och produktion respektive högt pris vid brist samt att detta pris får nå stor del av använd kapacitet borde det tillåta högre andel vind än idag. Och utbyggnaden som pågår är stor.

      OM NÅGRA FÅ ÅR

      Det verkar som den stora satsningen på vätgas, främst i norra Sverige, ger en betydande flexibilitet genom att produktionen av vätgas minskar vid tillfälligt högre elpris. En reserv för 14 dagar har jag sett tankar om. Exporten till Finland bör minska och därmed ge möjlighet, om nätet räcker, till mer el söderut. Solceller kommer att få större betydelse.

      När det gäller framtida elproduktion stöder jag idag mest el från havsströmmar som har en enorm potential.

      För Sverige menar jag att utbyggnad av nätkapacitet är centralt. Lagar måste ändras så att mer möjligheter till nät och laddning av fordon kan komma snabbare.

      Elflyg för kortare avstånd har vi i betydande mängd inom nåra år. Bara det svenska Heart Aereospace har fått order på ett par hundra plan till USA fast de inte är klara förrän 2026.

      Framtiden är elektrisk.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    13. Rickard: Bara nyfiken vad du tycker om herrarna RethinkX prognos om att all kärnkraft i världen kommer vara strandade tillgångar vid 2030, åtminstone ur ekonomisk synvinkel.

      https://www.youtube.com/watch?v=udJJ7n_Ryjg

      Radera
  8. Elakt spel. Vi lyckades halvera vår elförbrukning på ett år. Ytterligare åtgärder är planerade. Vi har två små hus, 60+40 kvm, och 16 A huvudsäkring.

    SvaraRadera
  9. De jag känner som låtit GBG Energi installera fjärrvärme har sedan bittert fått erfara att förhandlingsutrymmet vid prishöjningar är något begränsat. Bortsett från det är det ett utmärkt system som bl a drivs av återvunnen värme från raffinaderierna. Inte nog med att vi ju ska avskaffa den värmekällan genom att inte använda fossila bränslen. Det finns också en politisk syn i kommunen att det är fel att fossila bränslen används för fjärrvärmen och att det ska få ett slut senast 2025 (GP 11/8). Så i stället ska den värme som nu går till lägenheter och småhus i Göteborg släppas ut i atmosfären. Och syftet med det är att bromsa uppvärmningen av samma atmosfär.

    Det kan bli dyrt att vara fjärrvärmekund i Göteborg när värmen i stället ska komma från ett minskande sopberg, från det havererade Gobigasprojektet eller från den alltid stillastående vindsnurran i Gårdsten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv fjärrvärme och tycker det i grunden är bra, ett bra komplement till att avlasta elnätet, bra för skogsägare som kan få avkastning och bra för att spillvärme från industrierna används.

      Men jag blir vansinning på deras årliga brev där det inleds med tio inledande meningar om hur man alltid vill vara det mest billigaste/prisvärda/whatever och så en mening i slutet "därför höjer vi nu taxan med X"

      Och för att återknyta till dig Underdog: Det går väl inte att förhandla med ett fjärrvärmebolag oavsett om det är gbg eller något annat såvida du inte är storkund typ ortens viktigaste industri eller nåt.

      Radera
    2. Fjärrvärme används av kommunerna som extra skatteuttag genom utdelning i de kommunägda bolaget. Dyrt är det i många kommuner. Jag klippte fjärrvärmen och installerade istället VP och solceller. Sparar mycket pengar på driftkostaden.

      Radera
  10. Vad finns det för grejer för att övervaka effekten i sitt hus och, i nästa steg, planera sina större effektuttag med värmepump, diskmaskin, tvättmaskin etc??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan installera en effektbegränsare som tillfälligt kopplar ur t.ex. varmvattenberedaren när man överskrider en förinställd belastning.

      Sen kan man förstås manuellt planera sitt effektuttag genom att inte koppla in "allt" samtidigt.

      Radera
    2. Det finns en del "dumma" effektbegränsare ffa för VVB/VP men de är mest avsedda för att huvudsäkringen inte ska bryta.
      Det finns fn inte någon "halv smart" manick för effekttariff för konsument, men det lär komma. Tibbler ligger i framkant.
      Jag har byggt en egen.

      Radera
    3. Bygga elektronik är jag hyfsat bra på, det är kanske där det landar till slut?

      Radera
  11. Då får vi väl hoppas att pengarna går till uppgradering av elnätet då.
    Så dom inte hamnar någon annan stans.

    SvaraRadera
  12. Det känns ändå rätt väntat. Precis som du skriver är det nog bara att vänta på att övriga nät också gör något liknande. När vaknar Sveriges myndigheter upp och börjar investera i elnät och elproduktion för framtiden?

    SvaraRadera
  13. Grundtipset är väl att elkostnader för elbil kommer vara 3 - 4 gånger så höga som bensin/dieselkostnader nu, inflationsjusterad. Plus tillkommst av kilometerskatt.
    MP:s mål är ju totalförbud av folk donsbunden individualtrafik.
    Och degen ska ju in.

    SvaraRadera
  14. Det är en rimlig utveckling istället för att betala nätavgift baserat på huvudsäkringen. Då betalar man nu istället bara för den toppeffekt man faktiskt nyttjar, inte vad man är uppsäkrad för.

    Dessutom ger det incitament för elbilsägare att ladda elbilen med lägre effekt och under längre tid. Med tjänster som tibber osv så borde det inte vara några problem att få till en laddning som kan optimera både kWh-kostnaden och toppeffektpåslaget.

    SvaraRadera
  15. Korrekt gjort av Göteborgs Energi. Max förbrukad effekt är vad man bör betala för men när det ej var trångt sket man i det för små kunder. För det är detta som kostade bolaget pengar.

    Nu kommer de kunder som nyttjar störst kapacitet på nätet också betala mer.

    Hoppas fler nätägare inför detta.

    SvaraRadera
  16. Jag har skrivit ett par ggr tidigare att detta är rätt och rimlig väg frammåt.

    Tycker dock att det ska va valbart (hög kWh taxa vs. låg kWh taxa + kW taxa).

    Jag har byggt en elektronik som styr stora förbrukare vid stor glidande totalförbrukning. En enkel krets som "vem som helst" kan bygga. Har funderat på att ta den till marknaden, men känns "för enkel"

    @Cornu, du har vad jag förstår elmätning i Home Assistant. Du styr även bilens laddning i HA. En rad kod och du har styrning för effekttarriff.

    När mer och mer elektronik blir "uppkopplad" blir även detta en mer och mer naturlig och välkommen utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrekt. När väl elmätaren är inkopplad i HA också (har inte fått min bytt till en med kundterminal än) så är det bara att koppla ifrån förbrukare - jag kan styra torktumlaren, elbilsladdning, värmepumpar, elradiator i gäststugan. Lampor drar försumbart, så de kan vi skita i.

      Radera
    2. Ja, det är ju mycket snofsigare än att planera manuellt varje gång man kopplar in något ovanligt.

      Planera en gång när man konfigurerar HA och sen glömma den biten, smidigt.

      Vår största enskilda belastning är belysningen i ridhuset, den vill man dock kanske inte koppla ur hur som helst, även om mörkerridning kan vara en rolig övning i sig.

      Radera
  17. Hur ska de annars hitta inkomstbortfall från andra skatter? Skulle låta dumt att införa ska för elbil som diesel etc ...

    SvaraRadera
  18. Borde förbättra kalkylen för att installera batteri i hemmet om det kan användas för att ta bort effekttopparna.
    Fortfande dyrt med batterier men effektavgiften lär höjas i högre takt än KPI.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Batteripack med avancerad inverter där man kan ställa max belastning från nätet är ju melodin. När man väl sugit en viss maxbelastning i en timme är ju resten av månaden på samma belastning fri så det gäller att schemalägga alla belastningar och ha tillräckligt stort batteri.

      Och gärna en vedspis och kamin som man eldar med ved som MP numera inte gillar pga taxonomin så de tycker vi skall gå över till pellets.

      Viktigt också med kontinuerligt justerbar effekt på värmepumpen så man håller sig under maxeffekten, gamla on off system är numera ute.

      Radera
  19. En goggling ger att de införde detta 2014 för att sedan (2018?) gå tillbaka till "gammal" modell och nu denna igen. Gissar att de hunnit ändra ekvationen för att öka intjäningen denna gång.

    SvaraRadera
  20. Åtminstone på 90-talet hade alla villaabonnemang 35A huvudsäkring om Göteborg Energi var nätägare. Ringde i panik till elbolaget när jag insåg att det var 35A och behövde 16A men då fick jag lugnande besked att det var korrekt.

    SvaraRadera
  21. Det enda rimliga måste ju vara att man bara betalar extra om man bidrar effekttoppar. Om man maxar sitt effektuttag till tider då låg effekt tas ut så borde man väl snarare premieras? Dvs. mycket bättre att ta ut 24 kw den timme där mist effekt tas ut än 1 kw dygnet runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många modeller, men det måste fungera i praktiken oxå, dvs vara enkelt att förstå.

      Kan det skötas helt automatiskt, tex via API med timtaxa så kan modellen bli mer komplex.
      För de flesta kunder kommer det dock mest handla om att försöka ändra beteende, dvs tider för dusch, tvätt/tork, dammsugning, m.m. och att förstå att gör man allt samtidigt och under peak timmarna, så kommer det kosta.

      Liknande tariffer har funnits länge, men har då varit dumma. Tex tidrelä för VVB har funnits som tillval mot ersättning i många länder sen före jag var född.

      I Nya Zeeland har man (sen lååång tid tillbaks) en kabel in till huset som slår av stora förbrukare vid toppar. Ganska smart, långt före smarta hem...

      Radera
  22. Med solcellsanläggning och batteri kan effekttopparna hållas nere med hjälp av lagrad egenproducerad el. Vår anläggning fungerar just så. Elbilen laddas med max 6A nattetid eller dagtid när solcellsanläggningen producerar el. Batteriet på 10 kWh hjälper till att hålla nere effekttoppar så att vi aldrig överstiger 5 kW i import från nätet. Det håller nere våra abonnemangskostnader då nätbolaget tillämpat effekttariffer sedan några år. Och det är främst så vi använder vårt batteri, vilket gör att batteristorleken gott och väl räcker till för ändamålet.
    Med en växelriktare som fasbalanserar klarar våra huvudsäkringar enkelt alla laster utan risk för överbelastning. Inom en nära framtid kommer vårt hem med hjälp av smart styrning att kunna styra vårt batteri på ett ännu mer effektivt sätt så att vi sänker våra elkostnader ytterligare.

    SvaraRadera
  23. Viktigt att man belastar alla faser någorlunda lika, annars betalar man för effekt man lika gärna kunnat dra från annan fas. Ska man ladda elbil så blir det med trefasladdare och dynamisk lastbalansering, så kan man välja maximalt effektuttag. En lösning är med Ferroamp Energyhub som dels fasbalanserar, dels kan styra (vissa) elbilsladdare. Räcker inte det för att pressa kostnaden så finns ju även batterilager..

    SvaraRadera