Aktuellt

Gästinlägg: Hej då, Vindkraftskyrkan

Nedanstående är ett gästinlägg signerat den återkommande gästskribenten Blankröstaren. Bloggen vill passa på att påminna om att man måste gå...

2021-07-11 18:57

Totalkostnad Honda CR-V diesel 2005 och 35 000 mil - nästan en miljon kronor på sexton år

Försäkringsbolaget beslöt att skadorna på min gamla trotjänare, en Honda CR-V diesel från 2005, var för höga för att bekosta reparation av, så nedan följer nu en totalkostnadsanalys av 16 års bilägande. Du som inte vill veta totalkostnaden för att äga en bil slutar läsa här, då det kan vara jobbigt att bli påmind om summan.
Var inte lönt att reparera 
Siffrorna får bli ungefärliga, då jag inte kan återskapa dem alla, så jag får avrunda. Jag avrundar också alla siffror till hela tusental. Jag har dock relativt god koll på dessa, då jag varje månad lägger en fast summa pengar in på ett bilkonto, som täcker alla utgifter över året. Det samma görs för övrigt även med räkningar och bostaden, inklusive underhålls- och reparationsfond. Mot slutet gick cirka 2000:- SEK i månaden in på bilkontot, men då kördes inte bilen mer än 500-1000 mil om året de sista åren. 2015 lades cirka 4000:- SEK i månaden.

Pris
Inköp kontant (ur minnet, har ej kvar kvittot) 279 000:-
Inlösen 27 000:-
Summa: 252 000:-

Själva värdeminskningen var alltså bara 252000/35000=7:- SEK per mil.

Här kan man förstås räkna alternativkostnaden för kapitalutgiften om 279 000:- SEK, vilket givet säg 6% i avkastning om året skulle innebära 0.06*279000*12=201 000:- SEK, men så räknar ju ingen så vi skiter i det. Å andra sidan köper väl ingen sin bil kontant idag, så då borde räntekostnaden ingå.

Fordonsskatt
Cirka 6 500:- SEK om året. 16*6500
Summa: 104 000:-

Bränsle
Snittförbrukning 0.59 liter per mil, skattat snittpris på dieseln 15:- SEK per liter. 15*0.59*35000
Summa: 310 000:-

Service
En service om året, snittpris någonstans runt 5000:- SEK gissar jag, inklusive byte av slitagedelar som bromsar etc. Min månatliga avsättning till service baserade sig på 5 500:- SEK på tolv månader.
Summa: 60 000:-

Reparationer
De senaste sex åren avsatte jag mellan 3000:- och 6000:- SEK om året för reparationer av sådant som inte var normalt slitage, utan saker som helt enkelt gick sönder. Snitt på 4500:- om året. 4500*6
Summa: 27 000:-

Försäkring
Försäkringen har legat på cirka 6000:- SEK om året. 6000*16
Summa: 96 000:-

Däck
För nya däck har jag lagt undan cirka 300:- SEK per månad. 300*12*16
Summa: 58 000:-

Besiktning
Cirka 400:- SEK om året de senaste 13 åren. 400*13
Summa: 5 000:-

Totalt har bilen alltså under 16 år kostat 252000 + 104000 + 310000 + 60000 + 27000 + 96000 + 58000 + 5000 = 912 000:- SEK. Per mil blir det 26:- SEK per mil. Räknar man med den alternativa kapitalintäkten har bilen kostat 1 113 000:- SEK på sexton år eller 32:- SEK per mil.

En kontroll mot cirka 4000:- SEK i månaden ger 16*4000*12=768 000, plus inköpspriset minus inlösen för 768000+279000-27000=1 020 000:- SEK, och rätt nära 912 000:-. Då var förvisso månadskostnaden de sista tre åren cirka 2000:- så 13*4000*12+3*2000*12+252000=948000:- SEK och nära uträknade 912 000:- SEK. Felet kan förklaras av avrundning då t ex januari 2018 var en avsättning till bilkontot på 3 841:- SEK och inte 4 000:- SEK.

Själva kostnaden för bilens inköp var alltså mindre än en tredjedel av de totala utgifterna. Det är inte så konstigt om elbilar, med sina låga underhålls- och driftskostnader, riskerar att totalt förändra hela bilbranschen, inklusive service- och kringtjänster. Risk eller möjlighet? Men man får väl vara trygg i att de traditionella biltillverkarna kommer se till att deras elbilar går sönder ordentligt.

För övrigt är detta alltså grovt avrundat en totalkostnad om cirka 5000:- SEK i månaden i sexton år. Om jag hade sparat 1500:- SEK i månaden hade jag haft pengar nog att köpa en ny bil kontant efter dessa sexton år (16*12*1500=288000:-).

Skulle en Tesla Model S hålla i 35 000 mil (livstids batterigaranti på Model S, där det visat sig att batterierna håller långt över 50 000 mil och därmed längre än denna fossilbil på sexton år) och 16 år med i princip bara kostnaden för däcken och runt 75 000:- SEK för elen så är en Model S inte mycket dyrare över 35 000 mil än en Honda CRV från 2005. Givet fortsatt skattebefrielse och ingen kilometerskatt som ersätter skatten på bränslet.

Själv har jag aldrig ägt en enskild bil så länge som 16 år förr. Tidigare rekordet var min första Saab, som jag hade i cirka 10 år. Lär dröja minst sexton år till innan det rekordet slås. Det har ändå varit 16 år och relativt olycksfria 35 000 mil. Blev påkörd av en bokmässebesökare på Focus P-hus en gång, men det var väl det enda. Annars många bra minnen som nu går till skroten, eller åtminstone delvis kan få leva vidare som begagnade reservdelar.
Rätt in i sidan. Dålig upplösning på iPhone på den tiden. Viss utveckling av tekniken på tio år när man jämför med kvaliteten på den första bilden i inlägget. Den inbucklade förrardörren syns knappt.

Tillägg: Ovan har inte ny bilstereo med Apple Carplay för ca 5000:- år 2016 och en invändig recond för ca 3000:- samma år tagits med. Inte heller kostnaderna för biltvätt, vilka väl borde landa på runt  3000-4000:- totalt.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

54 kommentarer:

  1. Svar
    1. Krossad ruta, repor i lacken, kniv genom bränsletanken, stulen front.

      Radera
    2. Alla publika personer har de som har starka negativa åsikter om dem.

      Radera
    3. Men det är ändå inte klokt. Du är ju sansad och inte direkt kontroversiell. Trist att läsa.

      Radera
    4. Finns de som anser att man är någon form av förrädare om man är sansad.

      Radera
  2. 26:-/mil är ett mycket lågt pris. Tacka japansk kvalitet! Om bilfärden jämförs med alternativet "oxkärra" så framstår 26:-/mil som närmast gratis, speciellt som bilen enkelt kan transportera minst 4 personer med varsin packning under värdiga former året runt för detta fjuttiga pris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de flesta bör nog snarare räkna med uppåt 40 kr/milen i kostnad.

      Radera
    2. Kontentan är alltså att det är billigare med fossilbil.

      Dessutom kommer ju merparten av utgifterna som listats även drabba elbilsägaren.

      Radera
    3. Privatleasar en VW ID.3 som kostar 25 kr/mil inkl el och allt. Så nej, så enkelt är det inte.

      Radera
    4. Du betalar alltså ca 2700:-/mån inkl försäkring och service?

      Radera
    5. Billigaste bilen jag ägt - Ford Focus 19kr/mil. Ska bli kul att summera Teslan när den säljs efter sommaren. Räknar med sub 30kr/mil

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Nej, jag betalar 4400 kr per månad inkl försäkring och service. Skatten är försumbar. Men då för 2500 mil per år. Sen tillkommer elen.

      Radera
  3. Låter lite lågt med 6000 kr/år i reparationer men så kör jag en tysk bil, de kanske ligger högre.
    För övrigt så är det ett bra tips till S att alla som avstår bil har ett stort utrymme att bli beskattade för eftersom en stor del av den där miljonen utgör olika skatter och således bidragit till samhället. Yogamattor och surdegskonsumtion på Södermalm ger inga större intäkter till statskassan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kollektivtrafiken är till ca 50% skattefinansierad - ju mer kollektivtrafik du åker, desto mer utgifter för det offentliga. Ju mer bil du kör, desto mer intäkter för det offentliga.

      Radera
    2. Jag håller inte med, det är mer paradox. Det bli billigare om fler åka kollektiv. Men det är oftast inte även miljövänligt på landsbygden.
      Att bygga upp kollektivtrafik är dyrast.
      Jag tycker nån kommun skulle ta bort kollektivtrafik helt och betala 50% till taxitjänster och även medborgare som åka tillsammans eller även hämta folk nån de är kör sina vanliga väg. Det skulle göra taxitjänster(som garanterar transport) lönsammare och har positiv miljöpåverkan och spara kommunal pengar. Men om glesbygdskommun gå inte back få de inte mycket bidrag längre...

      Radera
    3. Att underhålla och drifta kollektivtrafik är dyrt som fan. Som exempel är flera hundra anställda på ”teknisk service” bara på spårvägarna göteborg. Ju mer resor ju mer underhåll. Sen tillkommer ju dieselbilar med hetvatten på vintern för att spola rent igenfrusna spår. Det är knappast för miljön man kör kollektivt..

      Radera
  4. Hmm, jag servar min subaru diesel 11 själv, sparar en del på det.tror min skatt ligger på 3600/år också.

    Halvförsäkringen ligger på ca 400kr mån tror jag.

    När dieselpartikelfiltret ger upp ska jag banne mig försöka göra rent det själv också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. That's the Spirit,

      kämpar på samma sätt med våra två dieselbilar, sparar en slant och så är det förenat med en aning glädje att lyckas hålla bilarna igång på egen hand.

      Radera
  5. Hur har du resonerat kring försäkring? Jag lever enligt devisen försäkra bara sådant du inte har råd att ersätta själv så på hushållets slitbil - en Corolla från 99 med närmre 40k mil på mätaren - har det enbart fått trafikförsäkring de senaste 15 åren..

    SvaraRadera
  6. Hur mycket värderade försäkringsbolaget bilen till vid inlösen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står i inlägget under rubriken Pris.

      Radera
    2. 27000 var ändå inte så illa. Troligen en bit över vad du skulle fått om du sålt den tidigare i år på Blocket.

      Radera
    3. I linje med någon värderingstjänst på nätet.

      Radera
  7. Intressant! Men det är nog lite speciellt att äga och köra bilen i 16 år. Undrar hur kostnaden skulle se ut om man köper ny bil och byter efter x år? Eller om man köper en x år gammal bil och byter efter y år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kan man ju undra. Många okända variabler i din ekvation.

      Radera
  8. Återigen ingen vitbok och vet ej heller hur man får det :)
    Återvinningsgraden för dagens bilar 95% hur framtidens elbilar skall gå att återvinna till 95 % överlåter jag till bloggens läsare att räkna ut. Mitt tips är att fossilbilens delar är mer återanvändbara än elbilens där det i stort är batteri och elmotorer som går att återanvända. "Plåtdelar" (plast) bör bli mindre eftertraktade pga smartare bilar med fler varningssystem för olyckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. De återvinns på samma sätt. Men batterierna går till sk energilager eller hushållsbatterier, där det inte är ett problem om de är nere på 90% av ursprunglig kapacitet, och kan då köras länge till innan de slutligen helt återanvänds. Idag har det inte varit så stora volymer att man återanvänder dem i detalj, eftersom de säljs till energilager istället.

      Radera
    2. Energilager kan vara ett problem om man behöver återvunnet litium till nyproduktion.

      Radera
  9. Hade en 2010 Honda CR-V och har nu en 2016 Model S. Bara reparationerna senaste året på Teslan uppgår till 30 000:- (strålkastare, handtag, vattenläckage), fossil-Hondans reprationskostnader var exakt 0 kr på 10 år. Tesla tar heller inget på goodwill och drar sig så långt som möjligt innan återkallelse trots konstaterade designfel. När jag köpte Teslan hade den tappat ganska exakt 500 000:- på knappt fyra år. Att köpa en ny Model S är en av de absolut sämsta affärerna du kan göra och det är väl därför i princip inga Teslaförare i Sverige äger sina bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att få äger sin Tesla är nog nedsättningen av förmånsvärde, leasingkostnaden på över 11 tkr/mån mot förmånsvärde på 6 tkr (modell S 2019) samtidigt som privat insats är 0 kr.

      Radera
  10. Eftersom bloggaren liksom jag bor i egen fastghet och slipper betala för parkering vilken kan uppgå till svindlande belopp om man bor i en stad, priset på parkeringen varierar mellan några hundra i månaden till över en tusenlapp. Jag vet många som betalar 500 SEK/månad och det skulle generera 96000 i exemplet ovan, kanske något som skattmasen kommer på "förmån av egen parkering på tomten".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt blir stora siffror över tid. Jag har snusat upp ungefär 0.5 MSEK under min livstid.

      Radera
    2. Parkering är ofta en av de stora utgifterna. Om man ska hyra till marknadspris (ofta går det komma undan billigare exempelvis genom brf-medlemskap) kostar det enkelt 2000 kr i exempelvis Stockholm

      Radera
    3. Vi betalar 1600/mån för garageplats innanför tullarna i Stockholm. Boendeparkering hade för oss gått på 1100/mån.

      Radera
  11. Hade en ny V70 som jag köpte kontant och behöll i 16 år. Totalkostnad blev hela 40 kronor per mil. Mycket beroende på ovanligt låg körsträcka på cirka 900 mil om året.

    SvaraRadera
  12. Är inne på åttonde året med en V50 där jag noggrant dokumenterat samtliga kostnader. Största kostnaden för tillfället är värdeminskningen( 25%) men minskningen har stannat av och bilen har rent av börjat ”öka” i värde om man jämför med likvärdiga på blocket. Troligtvis kommer dieselkostnaden vara den största posten inom nått år. Närmar mig halvmiljonen i totalkostnad och ligger strax runt 25kr/mil.

    SvaraRadera
  13. Hur tänker du runt försäkring?
    6.000 antar jag är helförsäkring?
    Jag gjorde för många år sen en inte helt vetenskaplig analys av kostnaden för försäkring vs risken att själv stå för kostnader och kom fram till att endast ha trafikförsäkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betalar bara 150 kr mer per år för halvförsäkring, då ingår bärgning och viss ersättning vid brand, stöld och skadegörelse. Har ännu ej utnyttjat den, men vill det sig illa betalar det sig snabbt.

      Radera
    2. Stämmer att halvförsäkring ibland bara blir nån hundring extra. Kan va värt då glas ingår och stenskott är vanligt.
      Försäkring är ju väldigt beroende på var man bor. I Stockholm kan helgörsäkring lätt kosta runt 12.000/år och endast trafik runt 4.000. I urskogen kan det bli 4.000/1.200 för samma bil och person.
      Risken är ju såklart större mer mer trafik men då även mer att spara om man är försiktig.

      Radera
  14. 6.000 för försäkring låter ganska dyrt. För helförsäkring helår med lägsta självrisk betalar jag 3.300 kr för vår Saab 9-5 årsmodell 2007, och 4.120 kr för vår för BMW 740 årsmodell 1999. Ännu billigare är våra Saab 9000 som bara kostar 1.800 kr för samma försäkring.

    SvaraRadera
  15. Okej, men vad hade alternativet (kollektivtrafik m.m) kostat i tid och pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min senaste cykel för pendling till jobbet har på 3 år kostat mig 19:44 per mil, men då har jag ju restvärdet kvar som jag inte räknat med. Kollektivtrafik hade kostat mig 8:57 per mil, mem cirka 140h per år. Tidsmässigt är bil/cykel jämförbart för de 6 mil jag har tor till jobbet.

      Radera
    2. Annars kan man räkna arbetstidstillägg på de timmar man ägnat åt att cykla. Kanske ska man räkna med att cyklingen ger viss motion, vilket ju ska läggas till pluskontot (exempelvis genom minskade gymkostnader, färre sjukdagar och ökad pension pga längre livslängd).

      Tidningen Syre hade en bra uträkning för några år sedan.

      Radera
    3. Tittar vi på tidsjämförelse bil vs cykel sparar jag faktiskt ~150h per år som annars hade behövts läggas på löpning (räknar löpning som något mer tidseffektivt för kardio), jag räknade bara med cykling 6 månader på ett år även om jag brukar lyckas klämma in mer.

      Gym besöker jag aldrig, urtråkigt. Ska jag träna muskler har vi ett gratis utegym i närheten.

      Radera
    4. Eftersom västtrafik som exempel finansieras med 2/3 skatt så kan du ju multiplicera dina kollektivresor med 3. Dvs typ 30kr/mil..

      Radera
    5. Ligger i linje med vad SJ kostar också om man räknar med att man inte åker ensam i en personbil.

      Radera
  16. @cornu: Har en äldre diesel, brukar räkna att kostnaden per mil ligger runt 27-28 SEK, trodde du skulle ha gjort en glädjekalkyl som de flesta andra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Således en rätt korrekt kalkyl av mig?

      Radera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Det här stämmer bra med mina erfarenheter av bil. Jag köpte en begagnad Citroen C4 diesel för exakt 10 år sen. Milkostnad på 31:- och månadskostnad ca 3300:-

    Totalkostnad 400 000:- varav
    99 000:- drivmedel
    90 000:- värdeminskning
    207 000:- service, försäkring, skatt, parkering osv.

    SvaraRadera
  19. Räknar man ut bilens medelhastighet och även tar hänsyn till tiden man arbetat för att bekosta utgifterna, inser man att bil inte bara är dyrt utan även långsamt.

    SvaraRadera