Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-07-31 09:54

Tomma matbutikshyllor i England - brist på lastbilschaufförer efter Brexit

På olika håll i Storbritannien gapar nu butikshyllorna tomma, särskilt i livsmedelsbutiker. Orsaken är att det saknas 100 000 lastbilschaufförer efter Brexit, som bemannats av personal från EU.
Arkivbild från innan Wuhan-pesten
Några exempel på tomma hyllor kan ni se här, här, här, här, här, här, och här.

Orsaken är att det saknas lastbilschaufförer då det eter Brexit är omständligt eller omöjligt att jobba som lastbilschaufför i Storbritannien för de EU-chafförer som tidigare hållit igång logistiken. 

Euronews uppger att det saknas 100 000 chafförer. De som lämnade på grund av Wuhan-pestens nedstängningar har inte återvänt på grund av regelverken för att få jobba i ett Storbritannien efter Brexit.

Det innebär att antalet leveranser till butikerna har gått ner och det har även blivit problem med utgångsdatum för färskvaror som tar för lång tid att leverera.

Ovanpå detta så sätts kvarvarande chaufförer i självisolering om det via sjukvårdens app detekterats att de varit nära någon som testats positivt för pesten. Då måste man självisolera i tio dagar, och som chaufför träffar man förstås många människor. Dessutom har inte eventuella utländska chafförer möjligheten att självisolera i Storbritannien, utan stora kostnader för t ex hotell, vilket gör att de utländska chaufförer som funnits kvar lämnar landet och jobbar någon annanstans istället.

Den brittiska regeringen har nu ändrat reglerna så att kvarvarande chaufförer får köra fler timmar utan paus, vilket förstås påverkar trafiksäkerheten. Hur lång tid det ska ta att locka, rekrytera, utbilda och anställa 100 000 chaufförer för att ersätta de som saknas på grund av Brexit är oklart. Men britterna fick som de ville på Brexitvaldagen och slapp den utländska arbetskraften. Inga britter ville dock ha de jobben istället.

Källor
Euronews www.euronews.com/2021/07/21/brexit-and-covid-combine-to-leave-supermarket-shelves-empty-in-the-uk
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

33 kommentarer:

  1. Det enda som fattas är väl att de som är kvar börjar strejka för högre löner.

    Det berättas liknande saker från delar av USA men där har lönerna följt efterfrågan så att en lastbilsförare kan tjäna upp till $10k/vecka. Detta har fått följden att instruktörerna som utbildar lastbilsförare har slutat utbilda för att istället köra lastbilar själva. (Sorry ingen länk. Kommer om jag får tid senare.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så man får 400 000kr i månaden som chaffis i USA?

      Radera
    2. Det var extremfall jag läste om men nu när jag letar efter länken dyker det upp ännu högre belopp:

      https://www.foxbusiness.com/economy/texas-company-offering-truck-drivers-14k-per-week

      Radera
    3. Det festliga i USA verkar bestå i att många förare använder den höjda lönen till att arbeta färre timmar. Ett slags infarktmekanism alltså...

      Radera
    4. De betalar 14.000 dollar i månaden till företaget som äger och driver lastbilen - det är viss skillnad.

      Radera
    5. 14.000 dollar i veckan menade jag.

      "The company only works with owner-operators and does not have any of its own trucks or trailers."

      Radera
    6. Efter att ha läst lite verkar det som att man ska hålla med egen lastbil också . Då är det inte lika lönsamt.

      Radera
  2. Enligt bekant inom branschen så rekryteras Svenska (mfl) chaffisar till USA just nu. Lär bli brist på sikt här med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nyanställda tjänar nu över 60.000 dollar om året (cirka 509.000 kronor), enligt USA:s största speditionsföretag"

      https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/04/14/transport-lastbilschaufforer-i-usa-tjanar-pa-forarbrist.html

      Radera
    2. Autonoma fordon är framtiden för det mesta av gods transporter. Branchen är "overdue for disruption"

      Radera
    3. Det är det redan, företaget jag jobbar på så har vi haft problem med alla våra leverantörers transportörer över hela landet. Vi får våra varor ibland flera dagar försenad.

      Radera
    4. Hur kan man vara arbetslös med dessa förutsättningar?
      Hade jag gått utan kneg hade jag börjat köra på en gång. Dagens lastbilar har bra komfort och är lättkörda.

      Radera
    5. @Patrik, det är väl ett tag kvar tills autonoma lastbilar finns i tillräckliga mängder, godkända för vägar och tillräckligt bra?

      Radera
    6. Det är den nu forcerade "bristen", som tvingar upp lönerna som i sin tur kommer påskynda automatiseringen, precis som alla andra branscher som kan/kommer kunna automatiseras.

      Den som vill / kan jobba, gör det nu, gör dig skuldfri , i snar framtid kommer det inte finnas jobb (till alla)

      Radera
    7. Att det inte skulle finnas jobb till alla snart har lyfts sen spinning Jenny uppfanns.

      Radera
    8. Du kan/kommer alltid kunna skapa ditt eget jobb/värde.

      Radera
  3. Om britterna inte vill jobba som lastbilschaufförer och det råder brist på denna yrkeskategori så löses det i en marknadsekonomi genom att priset ökar dvs i detta fall höjda löner. Sedan kan det förvisso dröja ett tag innan balans uppstår på en högre prisnivån/lönenivå men det är så en fungerande marknadsekonomi fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt vad som skrivs på BBC idag :)

      ...pay for jobs in hospitality and catering had gone up 18% on the jobs advertised on their sites, and 14% for all jobs paying £25,000 or less.

      https://www.bbc.com/news/business-58014256

      Radera
  4. Är det brist på grund av brexit, coronarestriktioner eller en kombination?

    Jag tycker nog allt att det är en kombination i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert en kombination, Men det är väl klart att UK inte har vidtagit särskilt mycket åtgärder för att lösa problem med Brexit. De använde övergångsperioden till pajkastningen och käbbel och väldigt lite åtgärder för just övergång.

      Radera
    2. Lite "brända jordens taktik" från brexit-motståndarna har man ju sett. Och EU vill inte heller hjälpa till, går det bra för england efter brexit kan det ju inspirera andra att lämna...

      Radera
    3. ”Lite "brända jordens taktik" från brexit-motståndarna har man ju sett.”

      Vad har Brexitmotståndarna gjort som kan försvåra detta?

      Radera
    4. Det går att läsa sig till att ping-appen är ett problem som grossistkedjorna redan pekat ut samt att antalet EU medborgare i UK var mångdubbelt större än uppskattat.

      Radera
    5. I min enfald trodde jag att politikers främsta uppgift var att styra landet och jämna ut konstigheter i systemet och få allt att flyta lite smidigare. Hela Brexit visar ju mest på behovet av skyddsjakt både inom UK och EU. Fantastiskt hur en skock nöt kan fastna med manspåsen i gylfen, skägget i brevlådan och huvudet i r---n samtidigt. Applåd?

      Radera
    6. Job Protection är en klassiker. UK fick åtminstone, efter många slag, till en masslakt av sina EU-skattediare och wannabe framtida EU-skattediare. Om de vinner kriget är en annan femma.

      Radera
  5. Man ”pingas” när man varit nära någon som har covid.
    Typ väntar på grönt ljus vid en trafiksignal.

    Behöver trimmas lite det systemet

    SvaraRadera
  6. Ping det svenska Miljöpartiet! Det går tydligen inte att rakt av ersätta 100'000 lastbilar med tågtransporter istället, inte ens i det land där tåg och järnväg ursprungligen uppfanns...

    SvaraRadera
  7. Det är så det ser ut när väfärden ökas snabbt mha löneökningar. Tror inte britterna vill ha tillbaka lönedumpningen inom chaufförsyrket.

    SvaraRadera
  8. Finns alltid ett slut, fråga Lars vad det gäller en bok.

    SvaraRadera
  9. I Sverige märker vi också av brist på chaufförer:
    "TYA bedömer att det behövs 50 000 nya förare de närmaste tio åren, för att möta den höga efterfrågan på godstransporter och den ökande e-handeln."
    https://www.transportnet.se/article/view/734809/tya_stor_brist_pa_lastbilschaufforer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns gott om folk inom Retail som kommer att behlva jobb.

      Radera
  10. EU förbjuder förare med Brittiskt körkort att köra lastbilarna inom EU.
    Speditörerna måste ha ett stall av förare i EU och byta förare då bilarna kommer av färjan.
    Flera Brittiska speditörer skickar nu sina förare till Irland för att där gå en snabbkurs och få ett Irländskt körkort.
    UK tillåter att förare med körkort från EU får köra i UK, men dessa omfattas av de C19-regler som drabbar alla utlänningar då de reser in i UK.
    Östeuropéer har här en gyllene möjlighet, Polskt medborgarskap och körkort, bosatt och skriven i UK, kan de köra både inom UK och EU samt utnyttja den frisedel från C19-karantän som bosatta inom UK har.

    SvaraRadera