Aktuellt

Kapten stoppade order om amerikanskt kärnvapenanfall under Kubakrisen 1962

Under Kubakrisen 1962 mottog en kärnvapenbas på Okinawa order om att avfyra sina kärnvapen. Ordern bekräftades, men ansvarigt befäl kapten W...

2021-07-24 11:34

Stoppar LKAB på grund av cementkrisen stoppar i princip all svensk verkstadsindustri - Volvo, Sandvik, SKF mfl

Om det blir allvar av LKAB:s varning om upp till 80% minskad produktion av järnpellets i Malmfälten på grund av cementkrisen, så stoppar i princip all svensk verkstadsindustri som är beroende av svenskt stål. Även EU kommer drabbas, och räkna med att priset på järn och stål kommer skjuta i höjden.
SSAB i Oxelösund
LKAB riskerar alltså att få stoppa större delen av sin gruvbrytning av järnmalm i Malmfälten, dvs Kiruna och Malmberget i Gällivare. Upp till 80% av produktion uppges upphöra om man inte längre får tillgång till cement för att med sprutbetong etc kunna säkra upp gruvdriftens gångar och schakt.

Enligt LKAB:s årsredovisning sid 21 producerade man år 2020 27 miljoner ton järnmalmsprodukter, och exporten av järnpellets på den sjöburna marknaden låg på 19 miljoner ton. LKAB är på den sjöburna marknaden världens näst största enskilda exportbolag för järnpellets. Bolaget står även för 80% av produktionen av järnmalm i EU och är Europas största järnmalmsproducent. Stålverken som köper LKAB:s järn - både inom och utom Europa - kommer alltså vid cementstopp från Cementa på kort tid bli av med miljontals ton med stålproduktion.

I Sverige går järnet till Luleå, där SSAB skickar 7 700 ton stål om dagen, eller drygt två miljoner ton om året, vidare till Domnaret. SSAB uppger på sin hemsida att deras järn i huvudsak kommer från Malmfälten, dvs LKAB.

Ifrån Luleå åker stålet med tåg till Domnarvet i Borlänge, där man också producerar drygt två miljoner ton stålprodukter i ytterligare förädling av stålet från Luleå. Hur mycket man producerar i Oxelösund har bloggen inte fått fram siffror på.

Det svenska stålet från SSAB säljs i sin tur vidare till bland annat svensk verkstadsindustri som Volvo Group, Volvo Car, Sandvik, SKF, ABB osv, förutom det som går på export. I praktiken kommer kaskadeffekterna av cementkrisen att stänga hela Sveriges och även stora delar av Europas verkstadsindustrier enligt kedjan Cementa-LKAB-stålverk-verkstadsindustri.

Det går förstås inte att på så här kort varsel på bara några månader trolla fram vare sig cement, järn eller stål av de berörda kvaliteterna och upprätta helt nya logistikkedjor än de inarbetade.

Det handlar inte längre bara om byggsektorn och infrastrukturen i Sverige, utan via LKAB kommer cementkrisen slå mot stora delar av EU:s verkstadsindustri. Det kan handla om tiotals miljoner med jobb och ett tvärstopp för den ekonomiska återhämtningen efter coronakrisen.

Vad vi vet kommer hända om cementkrisen inte stoppas är att priset på järn och stål kommer skjuta i höjden, både regionalt och globalt. Den som tror att S-regeringen prioriterar samarbetet med MP före en krasch i ekonomin ska alltså inte bara ta negativa positioner mot Sverigefokuserade byggbolag och bostadsutvecklare, utan även mot SSAB, Volvo, SKF, Sandvik, ABB etc, och positiva positioner mot järn- och stålråvarorna. Inte mot järn- och stålbolagen, som kommer få se sin produktion kapad, utan mot priset på råvarorna.

Om nu regeringen inte stoppar cementkrisen. Vi får se om det måste till att EU:s ekonomi kraschar för att EU ska sätta tumskruvarna på den svenska regeringen, men då blir det reaktivt och inte proaktivt och skadan kommer redan vara skedd.

Det blir mycket intressant att höra regeringens slutliga besked i frågan, som de just nu verkar förhala, antagligen oroade över att Miljöpartiet ska spräcka regeringen om Cementa får fortsätta. 

Ja, ekonomin är ett korthus, där ett enda bortplockat centralt kort - Cementa - kan välta hela samhällsbygget. Huruvida det är bra eller dåligt att ett kort kan rasera allt kvittar, utan sådan är verkligheten och Kapten Backspegel kan säga vad hen vill om det. Man kan dra lärdomar av detta, men man trollar inte fram nya gruvor av LKAB:s storlek med sin produktion av 80% av EU:s järn, och världens näst största sjöexportör av järnpellets i en handvändning vad man än tycker eller tror om saken.

Och du, tro inte att du kommer klara dig och din ekonomi oskadd bara för att du inte jobbar inom industrin. Varje jobb i industri skapar i sin tur fem andra som ringar på vattnet. Inte ens offentliga jobb inom välfärden kommer vara skyddade när ekonomin kraschar och skattepengarna uteblir.

Ha en fortsatt trevlig lördag!
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

35 kommentarer:

  1. Hatar miljönissarna svensk arbetarklass och välfärdsekonomi så mycket att de är beredda att omvandla hela landet utanför Fjollträsk till ett enda stort plåtskjulsläger - ja, den frågan trodde jag aldrig skulle behöva ställas under min livstid, men eftersom de nästintill är färdiga med att utrota småskaligt svenskt lantbruk är de väl tvungna att eskalera attackerna uppåt för att hålla sig själva sysselsatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plåtskjul kräver vad jag förstår tillgång till järn? Det får nog bli plast till skjulen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Återvunnen miljövänlig recirculerad plåt stulen från onda kapitalister förstås... ;-)

      Radera
    3. Om man tar med depopulation i ekvationen så behövs vare sig plåt eller skjul.

      Radera
  2. 😂 korthus eller dominobrickor…. Att förändra flöden som byggts upp under lång tid görs inte över en natt utan konsekvenser.

    SvaraRadera
  3. Med stängda industrier, framförallt gruv och stålindustrin, får Sverige ett kraftigt överskott av el som i sin tur kan säljas till Europa, eller än bättre, kärn och vattenkraften kan stängas i förtid.
    Äntligen får MP igenom hela sin politik och detta utan att Söders höjder drabbas av strömavbrott.

    SvaraRadera
  4. Den enda hållbara lösningen långsiktigt är att rösta MP ut ur riksdagen. Sverige kommer inte annars att överleva. Ett binärt val, helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljöpartisterna tror på en återgång till "häst och vagn", vilket är orealistiskt.

      Radera
    2. Allt MP driver är orealistiskt. Partiets väsen är ett hat mot det fungerande samhället.

      Radera
  5. Evig tillväxt i en ändlig värld?

    SvaraRadera
  6. På sätt och vis illustrerar det här det moderna, postmoderna och post-postmoderna samhällets skiften, ömsesidiga beroenden och nycker.

    Flödet i kedjan Cementa - LKAB - stålverk -verkstadsindustri illustrerar ffa men inte bara det moderna samhället och dess ekonomiska baser. Som tjänstessamhället och informationssamhället är högst beroende av. Parallellt med jordbruk, energi och andra resurser.

    Här har man kanske trott att dessa funktioner går att exportera, för att flödet skall importeras sen, och mycket är säkert möjligt. Men det är inte samma sak som att det är bra eller lämpligt, eller gjort snabbt.
    Stora delar av dessa kedjor är har ju skapats under olika historiska tider, och varje steg innebär ett förädlingsvärde långt bortom vad själva insatsvaran kostade.

    Så man har kanske inte kommit så långt som att frikoppla sig från verkligheten och den
    grundläggande ekonomi som behövs.

    Summan blir påverkan på EUs ekonomi som Cornu skriver, och tänk på att EUs ekonomi är en av de största i världen, och det finns fler beroenden av denna i sin tur.

    Det handlar alltså -som det skrivs i inlägget här med - inte bara om sjölva grundråvaran eller vad det nu handlar om:
    Det handlar
    - inte bara om det finns eller inte finns el, det handlar också om vad vi och industrin mm gör med den och förädlingen av detta.
    - inte bara om det finns skog eller vatten att tillgå, utan också vad man gör med denna. Annars är man mest en vattenstation och timmeruttag.
    - inte bara om det finns cement eller inte, utan också vad den behövs till och vilken både förädling det ger, vilken samhällsförbättring det ger osv..Vi bor trots alt i ett kallt land långt uppe i norr.
    - det handlar inte bara om att vi har något att producera energi med (vattenkraft/kärnkraft/vindkraft/mm) utan också vad det ger och hur robust det är för att allt annat ovan skall kunna ske med.

    Och är det så att det kan ske nära, rätt lokalt eller regionalt, och till mindre miljöutsläpp som går att kontrollera, liksom inom ett demokratiskt samhälles kontroll med fungerande rättsväsen är det en fördel.
    -

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det såklart komplext. Särskilt som det försöks att både bygga ut samhället och samtidigt bevara eller tom återväxa resursbasen.

      Radera
  7. Kan väl vara värt att notera för alla att både sandvik och skf kör med i princip 100% återvunnen råvara. Allra helst sandvik. I den svenska verksamheten så är det bara eventuellt importerat stål hos sandvik om det är något annat än återvunnen råvara
    Fordonsindustrin kommer däremot att få det jäkligare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även SSAB blandar in skrot i sin stålproduktion, men det täcker inte behovet och skulle det bli ett stopp för järnpellets så kommer vi att få en stor brist på järnskrot och skrotpriser som rusar.

      Radera
    2. Hmmm... förut stals koppartråd men nu blir hela rälsen som stjäls. Undrar vad som då händer med MPs käpphäst.

      Radera
  8. MP:s myndighetsaktivister har tydligen hittat gralen för att få permanent minustillväxt i hela EU.

    SvaraRadera
  9. Kan någon vara snäll och förklara hur en mulitinationell koncern som TYSKA Heidelberg Cement uppenbarligen tycker att de kan skita lagkrav?
    Och hur det kommer sig att ingen på t.ex. detta forum hittills verkar ha kommit på att kritisera dem?
    Och varför Heidelbergs Sverige chef ännu inte fått ett förnedrande avsked?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att alla i industrin vet att mark och miljödomstolen är ett lotteri?

      Radera
    2. Det är ju bestämt att det är miljöpartiets fel att det finns miljökrav.

      Radera
    3. Vad skiter dom i? Cementa har väl lämmat in ansökan kring 2017.
      Mark och Miljödomstolen gick igenom allt och kom fram till att det är ok att köra 2020.
      Det överklagas (såklart), och Mark och Miljööverdomstolen tar ett år påsig att komma fram till att detdär underlaget inte duger till något. Varför inte begära in förklaring på det som är oklart? I god tid. Och sen avgöra?
      Varför blir det olika utslag i olika miljödomstolar? Det är väl samma lagbok.
      Den som vill läsa exakt vad cementa försöker överklaga till HD, kan läsa skrivelsen på deras hemsida.
      Japp, jag är partisk då jag jobbar väldigt nära fabriken.

      Radera
    4. Det har kommenterats förr i andra inlägg. Det har också kommenterats att det inte är MP:s fel att mark- och miljödomstolen avslagit ansökan.

      Det bloggaren skriver är dock att bollen nu ligger hos regeringen - de är endast de som har möjligheten att se till att krisen undviks. Att de tycks sakna handlingskraft skylls på MP, vilket är ett antagande.

      Radera
    5. Det är regeringens beslut som ligger bakom stoppet. Bloggar om det beslutet i morgon.

      Radera
  10. Det går inte att komma runt att miljön påverkas kraftigt i närområdet så Cementa kommer aldrig kunna presentera en utredning som visar något annat.
    Alla lagar har långa förarbeten så detta är exakt det syftet med lagen som riksdagen bestämt. Man kan ju inte ha industri och bevara miljön på samma gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt. Så vad väljer ni?

      Radera
    2. En flexibilitet som väger samhällsnytta mot miljön. I detta fall måste grundvattnet för några hundra fastigheter helt enkelt offras. Tänk om man skulle göra en miljöprövning på gruvdriften i Kiruna där en hel stad flyttas? Uppenbarligen så vill man i vissa fall.

      Radera
    3. Varför inte göra en miljöprövning av Stockholms innerstad? Tänk så mycket mark som som förstör möjligheten till biologisk mångfald förutom för råttor och hundar?

      Radera
    4. Domstolen ska förstås bara ta ställning till lagen och inte driva någon agenda. I princip bocka av att alla krav är uppfyllda eller inte. Gillar man inte lagarna så får riksdagen stifta nya helt enkelt. Just i detta fall så kan man tänka sig en medelväg att verksamheten ska avvecklas inom 3 år så blir det tid till att börja importera cement istället. MP tycker nämligen att det är helt ok att förstöra miljön långt borta.

      Radera
  11. Med utebliven malmbrytning så kan man lägga ner Hybrit projektet i Luleå. Således blir den elbrist som detta skulle skapa, inte av, utan istället kan man driva några ytterligare serverhallar...

    SvaraRadera
  12. Kombinera sedan detta med lite delta-panik och den mycket allvarliga halvledarbristen så är katastrofen här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvledarbristen är väl ändå på väg att fixa sig?
      Även om det också tar något år. Risken där är väl mer hur det går för Taiwan med tanke på Kina och hela dem frågan.

      Radera
    2. Det som det är brist på är väl kretsar och IC-kretsar, inte halvledare som material?

      Fast i för sig. Det krävs också cement och betong för att bygga en kretstillverkningfabrik.

      Radera
  13. Din rubriksättning håller tyvärr lite Aftonbladet nivå, och håller bloggar jäveln till lite högre standard även på semestern :)
    SSAB tillverkar bandplåt (Domnarvet) baserat på slabs (gjuten) från Luleå samt grovplåt (Oxelösund). Masugnarna i Luleå och Ox går på pellets från LKAB. LKAB gör inget ”Järn” endast järnmalmspellets.
    Sedan köper inte Sandvik någon bandplåt eller grovplåt (endast begränsande mängder till deras gruvtruckar och deras gruvutrustning) deras primära verksamhet i Sverige är verktyg och rostfritt stål vilken är skrotbaserad. SKF köper stångmaterial som kommer primärt från Ovako (om de inte bytt leverantör) som också är skrotbaserad. Och Volvo cars köper inget stål av SSAB som är både för dyra och håller inte de ytkrav som krävs för karosseriplåt.

    Din poäng är dock ändå korrekt men kommer bara slå annorlunda än du bedömmer. SSAB svenska försäljning är primärt till underleverantörs leden till tyngre produkter; Scania lastbilar, Volvo Trucks, Volvo CE, Atlas Copco (gruvriggar i Örebro), Toyota Material Handling (Mjölby), Väderstad (jordbrukssektor). Sedan är det en hyffsat stor del målad plåt som går in i byggsektorn (men den kommer ju ändå stå still p.g.a. cementa).

    Så byggsektorn verkar ju vara den som går hårdast in i väggen i höst. Men även Volvo (ej Cars) verkar redan ha problem med försörjningen av chip och har sommarstängt extra länge på vissa sajter i sommar redan nu. Får de dessutom leveransproblem av plåt så står de snabbt still i Umeå, Eskilstuna och Arvika. Så kort bygg och ”riktiga” Volvo i höst om inte denna kris löses i elfte timmen av Löfvet (vilket han dock verkar ha gjort under hela sin regeringsperiod så högst sannolikt ser vi någon akrobatiskt lösning i sista stund från Sossarna då detta absolut hotar regeringsmakten). Skall dock bli väldigt spännande att se MPs reaktioner då Cementa och SSAB är CO2 topp 1 och 2 i Sverige (dock världsklass) men detta måste ju vara MPs våta dröm om dessa fabriker båda stannar samtidigt.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  14. Och gällande volymer Luleå/Ox så stämmer ca 2 miljoner ton i Luleå medans Ox har två mindre masugnar på ca 300-400’ ton var så totalt inom SSAB Sverige ca 2,7-2,8Mton per år. Dock över 10 år sedan jag besökt Ox så vet inte om de rationaliserat bort en av masugnarna där och får mer slabs även från Luleå dit eller om de ökat skrot inblandningen. Totalvolymerna bör dock stämma då man vill fylla valsverket i Ox till max pga den fina lönsamheten där för sina Weldox och Hardox kvaliteter.

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas det blir en total katastrof som äntligen sänker den svenska staten och gärna hela EU.

    SvaraRadera