Aktuellt

Inträffade peak oil 2018 eller 2019 - och är energikrisen och den ekonomiska krisen därmed permanent?

Data från amerikanska energiinformationsmyndigheten EIA visar att eventuellt kan peak oil  inträffat 2018 eller 2019. Om det är så, så är de...

2021-07-15 13:45

Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.
Den hopplöst felprissatta elsmåbilen Volvo XC40 Recharge.
Fotot är bildmanipulerat, inte bara med registreringsskylten utan också med retuscherad varumärkeslogga, som visar att bilen tillhör en kändis. Nu kanske man om man sätter sånt på bilen inte vill vara inkognito, men jag behöver inte bidra till att peka ut vem som besöker Marstrand.
EU-förslaget är inte klubbat än, men lär gå igenom innan 2030. Därmed blir det inte längre frivilligt eller kvotbaserat att producera elbilar, utan 100% utsläppsfrihet är det som kommer gälla. Det går inte heller med t ex E85, som släpper ut 15% fossil CO2 eller blandning av fossilgas och biogas. Frågan blir om utsläppsfrihet även innebär ett förbud mot biobränslen, som trots allt bildar CO2 vid förbränning.

Tre fjärdedelar av Volvo Cars batterier till sina till år 2030 100% elbilsmodeller ska komma från en helt ny mellan Volvo Car och Northvolt samägd batterifabrik. Den fabriken ska stå klar år 2026 enligt planen och ge cirka 3 000 jobb.

Eftersom det kommer ta 2-3 år att ordna fram alternativ cement och logistiklinjer för att ersätta Cementas fabrik på Gotland kommer en sådan batterifabrik försenas 2-3 år och kanske först vara klar år 2029. Vid det laget kommer Volvo Car vara ännu mer hopplöst frånsprungna av konkurrenterna, och frågan är om man ens kommer kunna hålla kritisk massa på försäljningen för att täcka sina fasta kostnader - det kostar trots allt lika mycket att ta fram en ny bilmodell oavsett hur mycket man säljer av den.

Ett alternativ är förstås att Volvo Car och Northvolt beslutar redan idag att bygga den gemensamma batterifabriken i ett annat land - ett land med tillgång till cement och betong, samt tillgång till energi och väldimensionerat elnät. Att Sverige på så sätt går miste om 3 000 jobb är bara symptomatiskt på kaskadeffekterna av stoppet för Cementa på Gotland.

Men Volvo Cars undergång ligger längre fram i tiden. Först sägs bolaget nu börsintroduceras och man kan väl stoppa huvudet i sanden kring batterifabriken och hålla tummarna så länge. Likt alla andra som är beroende av betong gör just nu.

Oavsett - det kommer inte bara vara byggbranschen och dess anställda som drabbas av cementkrisen. I nästa led drabbas övriga företag i behov av expansion, och i slutändan du själv via din arbetsgivare - privat eller via svikande skatteintäkter offentlig.

När till och med nationalklenoden Volvo Car hotas kanske regeringen kan reagera och det aldrig blir någon cementkris, men det krävs förstås då att man kan tänka i flera steg. Vilket regeringen visat att de inte kan, utan oförmågan att tänka längre än näsan räcker är snarare regeringens främsta egenskap.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

19 kommentarer:

  1. Samtidigt har Volvo tillsammans med Geely i all tysthet knoppat av förbränningsmotortillverkningen i ett nytt bolag, Aurobay, där även delarna i Skövde ingår. https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/285136/volvo-cars-and-geely-holding-create-aurobay-for-joint-powertrain-operations

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt. Enklare att försätta i konkurs och bli av med de anställda på om det är ett nytt bolag.

      Radera
    2. Smart av Volvo om det nu går så snabbt att de lyckas sälja fossilen och slipper ta ansvar för konkursen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. "I all tysthet"?

      Volvo har kommunicerat om det och det har rapporterats i svensk media sedan ett par år tillbaka.

      2019 rapporterade DN, SvD, GP, NyTeknik, etc:
      https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/volvo-och-geely-skapar-gemensamt-motorbolag

      2020 rapporterades det ytterligare
      https://www.nyteknik.se/fordon/nu-tar-volvos-nya-motorbolag-form-7006047

      2021 rapporterades som bolagets namn
      https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-och-geely-startar-nytt-bolag-ihop-1.50883103

      Radera
  2. *Ahem* Vilket "annat land" finns det som: "...har tillgång till cement och betong, samt tillgång till energi och väldimensionerat elnät"..? Jag kommer inte på något alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller.

      Däremot är det väl bara Sverige som har svenska aktivister på länsstyrelser och miljödomstolar såvitt jag vet.

      Radera
    2. Norge Ligger utanför EU, men ändå.

      Radera
  3. ”Hopplöst omsprungna” suck… livscykel för de flesta bilplatformar brukar ligga omlott med konkurrenterna för att man ska kunna sno så mycket man kan från varandra. Nuvarande plattform Volvo bygger på kommer ersättas med ny, planerat i år men försenad till nästa år pga förseningar pga pandemi och sånt. När den lanseras kan vi ju se vem som är ”hopplöst omsprungen”. Visst kommer väl en drös barnsjukdomar som vanligt. Du gillar verkligen att slängande dig med tröttsam naiv kritik mot ett bolag som många av oss sliter för att lyckas. Visst du gillar inte personligen varumärket men allvarligt? Höj nivån lite. Men som vanligt svarar väl du med någon enligt dig högst rimlig anledning som passar ditt narrativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en blogg och inte en tidning du läser. Klart författarens narrativ åspeglas i innehållet.

      Här får ju egna åsikter värderas fritt inom värdegrundens ramar.

      Behöver man inte som anställd få och kunna ta lite kritik över det egna märket utan att bli stötta?

      Radera
  4. "utan oförmågan att tänka längre än näsan räcker är snarare regeringens främsta egenskap."

    Ja ända bedriften och målsättningen för regeringen Löfven ärju att behålla makten.

    Miljölagarna är väl knappast grundlagar?

    Vilket borde innebära att man lätt kunnat ändra för att få igång industrin igen. Men men, vi får väl en Grön avveckling av fungerande industri, branscher och befintliga jobb. Ansvarig minister lär väl inte reagera på frågan under den "välförtjänta" semestern man har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannolikt får vi en "grönavveckling" precis som du skriver, de gröna har ett orimligt inflytande på den förda politiken.
      Skikligt manövrerat av en rörelse som inte har något stort politiskt mandat.

      Radera
  5. Regeringen sitter i en rävsax. Miljöpartiet jublar över att cementfabriken på Gotland läggs ner. Ärendet har prövats av högsta instans. Regeringen har små möjligheter att undanröja beslutet särskilt som miljöpartiet kommer sätta sig på tvären. En förnyad miljöprövning kan däremot leda till ett annat beslut men detta kommer ta tid om det skall prövas i flera instanser.

    SvaraRadera
  6. Kanske dags att börja återvinna cement om det nu är en sån bristvara. Kan tänka mig ytterligare en container på returstationerna att lägga cement i. Är inte bara glas och metall som kan återvinnas. Kan tänka mig ett femte fack i min soptunna för betong/cement. Sen maler man ner cementen och utvinner råvaran från den. Hur svårt kan det va? Vi är ju trots allt världsbästa på narrativ om återvinning.

    SvaraRadera
  7. Tillverkas det bara cement på Gotland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men de andra tillverkarna har redan kunder på (hela) sin produktion. Och det finns ingen distribution (till sverige) du kan snyta ur näsan heller.

      Radera
  8. Kan upplysa att kändisen som nämns i bildtexten ovan, har egen blogg som både nämner samarbetet med Volvo samt vilken gata hen besöker på Marstrand.

    SvaraRadera
  9. VCC, som här annars brukar omnämnas just "Kina-Volvo" här på bloggen, kanske kan ordna lite batterier från fjärran öst? Geely äger ju andra elbilsmärken och borde rimligtvis kunna skaka fram lite batterier om nu Northvolt blir försenat.

    SvaraRadera