Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2021-06-14 14:29

Volvos elbil har floppat i Sverige - blir elbilarna slutet för Volvo Car?

"A:et i varumärket Volvo står för aerodynamik."
Volvo Cars elbil Volvo XC40 Recharge har floppat i Sverige och hittas först på nionde plats bland årets sålda elbilar, trots att den är ny och borde åtföljas av hög efterfrågan. När man till ett Teslapris lyckas leverera en småbil med litet batteri, hög förbrukning och låg räckvidd, medan konkurrenterna ligger på nästan halva priset så kan man fundera på om elbilarna inte riskerar bli slutet för Volvo Car?
Polestar 2 vs Tesla Model S
Bolaget är tänkt att börsintroduceras till hösten enligt mediauppgifter, och kanske känner huvudägaren kinesiska Geely varthän det blåser, efter att ha tankat över all kompetens och utveckling man kunnat från bolaget. Kanske inte så konstigt att man vill sälja ut bolaget på marknaden.

Volvos Polestar 2 är visserligen landets femte mest sålda elbil i år, men är också bättre prissatt och ärligt talat snyggare än den typiskt Volvo-kantiga småbilen Volvo XC40 Recharge. Den senare säljs till ett pris som en av Teslas mellanklassbilar Model 3 eller Model Y, men med bara två tredjedelar av räckvidden på grund av små batterier och högt luftmotstånd. XC40 hamnar först på nionde plats, strax före en av de minst sexiga elbilarna som existerat, Renault Zoe, som har ännu sämre räckvidd.

Samtidigt är priset för konkurrerande bilar från Volkswagen, Kina, Hyundai nästan hälftenmot Volvon, men med bättre räckvidder eller samma räckvidd fast på mindre batterier och med det kortare laddningstider. Därtill släpper Audi nu sin nästa elbil, Audi Q4 Etron, vilken också kommer vara flera hundratusen kronor billigare än Volvo XC40 trots att Audin är större och har ca 50% längre räckvidd.
Nyregistreringar elbilar 202101-202105

I Sverige har gissningsvis den samlade motorjournalistiken på sedvanligt vis konstaterat att Volvo XC40 Recharge antagligen är den bästa elbil som någonsin gjorts, om inte rent av den bästa bil som tillverkats genom världshistorien. Punkt. Ändå säljer den inte i Sverige och den tre år gamla Tesla Model 3 säljer fortfarande nästan 4x så mycket som nya XC40.

Volvo har helt enkelt misslyckats med sin första så kallat riktiga elbil och lyckas inte ens sälja den till nationalromantiska svenska patrioter. Samtidigt har bolaget proklamerat att man till 2030 enbart ska tillverka elbilar. Detta väcker frågan om inte elbilen blir den sista spiken i kistan för Volvo Cars, där man helt enkelt inte har kompetensen eller förmågan att konkurrera vare sig tekniskt eller prismässigt med ens ett skitmärke som Volkswagen.

Sista ordet är förstås inte sagt, men Volvo XC40 Recharge bådar inte gott. Att Polestar säljer dubbelt så mycket trots att bilen introducerades redan förra sommaren säger en hel del. Volvo har helt enkelt inte klarat av att antingen dra upp produktionen eller locka till sig kunder.

Tydligt är i alla fall att VW klarar av att i Sverige leverera 3570 ID.4 och ID.3 under årets första fem månader mot 430 för Volvo XC40 Recharge. Volvo Car har minst sagt en del att bevisa om de till 2030 helt ska ställt om till elbilar.

Kanske försvinner rent av Volvo som varumärke helt framöver och kvar blir bara de Kina-tillverkade Polestar?

Men först ska aktierna dumpas ut på marknaden i en börsnotering medan tid är. Antagligen kommer ord som folkaktie, ska bli ledande inom elbilar och bästa affären i mannaminne att dyka upp i svensk press när aktierna ska säljas.

Alla biltillverkare kommer inte klara omställningen till elfordon och det rådde redan tidigare en överetablering av fordonstillverkare. Och av de som kommer fortsätta leverera förbränningsmotorer så behövs det antagligen någon form av unikt koncept för att finnas kvar i en tid där allt fler länder talar om totalförbud. Och det unika konceptet lär knappast hittas med Volvos logga.

Tillägg: Ansökte härom veckan om att få marknadsföra Volvos Care By-program, men av någon anledning nekade man bloggen detta, trots att målgruppen exakt är bloggläsarna både vad gäller inriktning, inkomster, utbildning, kön och ålder. Så jag får väl fortsätta leverera analyser istället för reklam. 
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

64 kommentarer:

  1. Kan vara så att komponentbristen blir Volvos räddning. D v s alla börja sälja dåligt, så det märks mindre. Under tiden rekommenderas Volvo att undersöka sambandet lågt CW och lägre vikt gör för förbrukningen. Därefter är det bara att rita om och plocka bort en massa komponenter som inte behövs.

    Munro brukar plocka ned bilarna i delar. Sist sågade han forden och id4:an. Referensen är Tesla 3/Y.

    SvaraRadera
  2. Försvinner den sista personbilstillverkaren från Sverige kommer politikerna att tappa alla spärrar då det kommer till att höja skatten på personbilar.

    SvaraRadera
  3. Kanske är Volvo-nationalisterna snarare 100-mil-utan-paus-gruppen än den elbils-intresserade gruppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för helvete!! Jag hatar Volvo 😂

      Radera
  4. Jag tycker marknaden dvs folket efterfrågar fel sorts bil. Bilen ska bara vara stor men saknar praktiskt lastutrymme såsom fyrkantiga volvobilar kunde leverera.

    På stockholms gator så är det ibland riktigt trångt och det är både riskfyllt och vållar problem när alla ska ha sina SUV:ar. Dessutom är det jobbigt för oss som inte kör SUV när man hamnar bakom dessa stora bilar så har man begränsad sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör själv en e-tron som första SUV och det känns lite konstigt att sätta sig bakom ratten på min gamla mondeo. Känns som man sitter "på gatan".

      Men jag tycker nog ändå att de mest populära elbilarna är ganska vettiga. ID3/4 och tesla M3/Y är ju ändå rätt bra designade. Man märker att elbilar behöver ta mer hänsyn till energiförbrukning när de konstrueras.

      Tycker egentligen att SUV är ganska värdelöst ur energisynpunkt. Enda fördelen är väl att man själv får bättre översikt över trafiken från sin högre position.

      Radera
    2. Håller med dig megga. SUV verkar dock vara här för att stanna, lika bra att anpassa sig. Sen kan man ju alltid skylla ålder för enkelt insteg :)

      Snart slår väl de swift till, då gäller ligga positionerad.

      Radera
    3. SUV år väl mode som så mycket annat. Mainstream. För hur många behöver egentligen en sådan stor terrängbil för att åka runt i stan?

      Radera
    4. Nils, grusväg sista 150m ute vid sommarstugan i skärgården :-)

      Håller med det är lite trams. Men det är också trams att tro att SUV:arna är särskilt terrängvänliga. Behövs en enorm frigång, hasplast samt diffspärr etc för det.

      Modet kommer väl ifrån USA, vi tycks gå i deras spår både vad gäller BMI och annat.

      Radera
    5. Bästa argumentet jag hört för SUV är att det behövs för att kunna köra över farthinder i tillåten hastighet. Och just det där att man bygger farthinder på en 50 väg som inte går att köra 50 över har jag aldrig förstått borde man inte börja med att skylta om till 30 i alla fall.

      Radera
    6. SUV: ar är inte speciellt bra på att hantera vägen elegant. Höjden gör att chassit måste sättas med kompromisser för att bilen skall vara säker på vägen. Skulle inte tro att en SUV som biltyp är bra på farthinder i 50.

      Radera
    7. För ca 15 (?) år sedan så var det ett tag "tabu" med SUV men på något sätt så har biltypen lyckats slå in hos storstadsbon igen. Det är ganska absurt med dessa schabrak som är parkerade på smala villagator eller i innerstaden.

      Radera
  5. Min högst personliga åsikt är väl att de som köper elbilar idag inte tillhör Volvos kundgrupp i någon större utsträckning.

    De flesta saknar fortfarande infrastrukturen för att skaffa elbil, så det är inte ens ett alternativ när man tittar på ny bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra, däremot så går hybriderna bra, och nästan alla nya volvobilar säljs till företag och används som tjänstebil, efter tre år så säljs de som begagnade till privatpersoner, jag antar att det är samma för VW och MB.

      Radera
    2. Jag fick samma tanke, de har en fosil kundgrupp. Är man sedan intresserad av EV’s och läser på om dess prestanda då väljer man inte Volvo. Såg att Hyndai fanns med drag, 300kg!! Då får jag köra luft på min släp🤣

      Radera
    3. Nya Hyundai i5 har en dragvikt på 1600kg, precis som Tesla Y eller som nya Kia ev6. ID4:an vill jag minnas får dra 1200kg. Så det där med avsaknad av dragvikt är numera bara trams.

      Radera
    4. Beror väl på vad du ska dra? Själv har min husvagn 2790 i totalvikt så än har jag problem att hitta en elbil som drar denna. Det är inte jättelätt att hitta en fosilbil heller för den delen men det finns.

      Radera
    5. Själv har jag kört med över 60 ton med bred last på e4:an genom Stockholm med blinkande bil bakom. Rätt irrelevant faktiskt för 99% av de som köper en bil

      Radera
  6. Jag har aldrig suttit i en XC40, men jag får intrycket att trots att den är rätt stor och klumpig utvändigt pga sin SUV-kostruktion kan den ju inte vara speciellt stor invändigt. Som en Golf typ, och det är ju raka motsatsen till t.ex. Tesla som gör bilar som är märkbart större invändigt än vad man tror.

    Och just XC40 säljs ju med ett antal varianter på drivlina och är faktiskt i nuläget den billigaste Volvo man kan köpa, den enda som klämmer sig in under 300'-strecket om man väljer billgaste versionen T2. Det förstås en slöare bil med mindre utrustning, men för den som söker en viss bilstorlek är det onekligen intressant att notera att elversionen kostar en bra bit över det dubbla.

    SvaraRadera
  7. Inte fan är Volvo XC40 Recharge kantig, den ser precis ut som alla andra nytillverkade bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nytillverkade elbilar, xc40 ligger runt 1.9 kWh/mil medans de bättre konkurrenterna i klassen ligger runt 1.5.

      Radera
    2. IngeGlid, precis hemkommen efter 16mils motorvägsåkande med Teslan för att lämna barnen. Passade på att studera förbrukningen vid olika hastigheter i detta varma sommarväder (bra elbilsväder). Låg på 1,5kWh/mil i 130km/h och 1,25kWh/mil vid 110km/h, hastighetsmätaren stämmer med verkligheten, rätt högt lufttryck ;)

      Radera
    3. Provkörde xc40 en dag och snittade 3.0. Kör idag model 3..

      Radera
    4. Provkörde xc40 en dag och snittade 3.0. Kör idag model 3..

      Radera
    5. Exited, undrar vad en etron SUV hade landat på. Porschen verkar rätt okej ändå, men den har ju en andra växel på bakmotorn för högre hastigheter.

      Radera
    6. riktigt bra siffror. Här finns en bra lista över en hel del elbilar. Man får scrolls rejält för att komma till xc40 https://ev-database.org/cheatsheet/energy-consumption-electric-car

      Radera
  8. Volvo ville ju ändra sin image från säker familjebil till lyxbil, det tycks ju ha gått sådär. Att höja priset och sen inte leverera med kvalité eller funktioner känns rätt misslyckat...

    Extra jobbigt blir det då man på div. forum kan läsa om missnöjda Tesla model 3 ägare som upptäcker diverse skavanker och slarvfel på sina bilar. Tycks som Elon&Co försöker spara pengar genom att dra ner på kvalitetskontrollen på nya bilar och då har alla andra elbilstillverkare en chans att komma upp sig i smöret. Tyvärr tycks Volvo ha sumpat den chansen...nåja, sånt är livet.

    SvaraRadera
  9. Det är en begynnande marknad. Det finns fortfarande tid till korrigering. Det saknas fortfarande infrastruktur och räckvidden är i stort fortfarande inte on par med fossila lösningar.

    Ju fler laddare i anslutning till bostad som installeras ihop med hybrider som klarar bortåt 10 mils räckvidd på el (i verkligheten) ger snabbast förändring.

    När väl infrastruktur längs vägarna och snabbladdning tagit några steg till ihop med bättre batterikapacitet i snitt i elbilarna så kommer tipping-point att infinna sig.

    Vi är inte alls där än, så det finns tid för anpassning och att göra om och göra rätt för tillverkare.

    SvaraRadera
  10. Du behöver inte vara orolig för Volvo . Dom ska tredubbla produktionstakten för elbilar för att möta den stora efterfrågan. Det var tex. tänkt att Lynk&Co 01 skulle tillverkas i Gent men den måste nu tillverkas i Luqiao CMA super factory eftersom Volvo måste utnyttja hela Gentfabriken till volvoproduktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tredubbla, så 3x468 bilar i Sverige på fem månader? Fortfarande mindre än en enda av VW:s modeller säljer i landet.

      Radera
    2. Sverigeförsäljningen är irrelevant i sammanhanget.

      Radera
    3. Vet inte varför du snöat in på Sverige helt plötsligt ? Isåfall är väl Tesla snart utplånat?

      Radera
    4. Därför att svenskarna är fantatiskt Volvo-lojala och Sverige är det enda landet i världen där Volvo toppar bilförsäljningen normalt. Nu ligger de helt plötsligt på nionde plats i sitt framtidssegment även i Sverige.

      I kontrast så sågas Tesla av alla som inte äger en Tesla, inklusive branschpressen som Tesla inte bjuder på mutresor till exotiska länder för provkörning, ändå ligger en flera år gammal modell på plats #2.

      Radera
    5. Fanns det inte ett ord för det där när en produkt tar steget från att lösa en uppgift för ägaren till att bli en signal om vem man är? Jag skulle vilja säga att Tesla är ohotade på området. Tesla signalerar att man gillar och kan köra fort, att man är rik, tekniskt kunnig och miljövänlig.

      Att tillverka en lyxig, dyr och helt elektrisk bil kommer tveklöst vara uppförsbacke. Tesla äger detta narrativ stensäkert för närvarande. Kommer kosta väldigt mycket pengar och väldigt mycket "göra allt rätt" för att utmana. Det har inte Volvo cars resurser till. Att bara göra el-bilar, om det blir verklighet, är ett dåraktigt strategiskt misstag för Volvo.

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  11. Själv trodde jag att det var Volvos helt nya strategi med endast elbilar som på sikt skulle fälla dem, inte att de redan från start gjorde elbilar som ej stod sig i konkurrensen.

    Den nya strategin med bilar som endast säljs online och med få modeller, verkar vara en satsning för illojala storstadsköpare. Att VDn säger att man i framtiden kommer välja bil efter vilka värderingar tillverkaren står för, är ett oroväckande uttalande för den som bryr sig om Volvo. Givetvis kommer kvalitet, prisvärdhet och säkerhet i framtiden trumfa vilken ”profil” ett företag har.

    Dessutom kan det vara en felbedömning att det är just en låg-koldioxid profil som kommer attrahera köpare om tio år. Klimatkrisen är en sanning som inte får ifrågasättas hos medelklassen, men precis som med andra sanningar finns det ofta fler aspekter att ta med i bedömningen. Med andra ord, noll utsläpp är kanske inte lika hett år 2030.

    SvaraRadera
  12. Ibland kan jag få lite vibbar av hur GM mjölkade ur SAAB de sista åren och tog hem vinsten till US och lät bolaget svälta ihjäl.
    Men vi får hoppas det går bättre denna gång med Geely/Volvo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saab har väl aldrig gått med vinst?

      Radera
    2. Saab var ett varumärke inom GM vars verksamhet bedrevs inom ett antal bolag inom GM-koncernen. Transferprisavtal, royalty-avtal, tjänstedebitering, refinansiering internt eftermarknadsaffärens affärsmodell etc.inom koncernen var alla gjorda utifrån att affärsresultat minimerades i Saab Automobile AB. Så här gör alla globala koncerner. Saabs interna resultat inom GM såg säkert dåligt ut de sista åren. Det går dock aldrig att typ kolla in Saab Automobile AB:s resultat för ett antal år bakåt via PRV och tro att det är verksamhetens resultat.

      Radera
  13. Rechargeplattformen är ju i grunden bra även om XC40 Recharge kanske var ett hastverk. Dock ser ju de globala försäljningsiffrorna bra ut och XC40 är numera den mest sålda varianten, varav ca 40% Recharge. Sverige står för mindre än 10% av försäljningen totalt och ännu mindre för EV. Prismässigt startat XC40RC på 460k vilket är i nivå med nya Q4 E-tron och ca 100k under Model 3, så vet inte riktgt var Cornu får sina priser ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser nu att de Svenska priserna är mkt högre, 675k, så kanske inte så konstigt att den inte når upp i toppen.

      Radera
    2. Då är man alltså inte seriös på den svenska marknaden. Intressant.

      Radera
    3. Gärna referenser till 460k. Som sagt, 675k är som en Tesla. Släng på lite tillval så passerar du Tesla.

      Radera
    4. Man är nog seriös men missbedömde hur starkt varumärket Volvo är. Prislappen sitter där man trodde att tillräckligt många kunder skulle köpa, helt enkelt.

      Radera
    5. Finns lite tester gjorda angående räckvidden där P2 blev slagen av Model 3 SR+. Säger lite om hur törstig P2:an är. Huruvida plattformen är bra eller inte spelar ju mindre roll när vikten är över 2,1 ton.

      En tumregel jag använder mig av är att räkna kWh/tjänstevikt i relation till formfaktor, så vet man hur modern bilen är.

      Radera
    6. Vänta nu, står försäljningen i Sverige för nästan 10% av den globala försäljningen? Eller vad menas med "mindre än 10%"? En procent är mindre än 10% men då är det ju lättare att skriva en procent...

      Radera
    7. Intressant att bilen är såpass dyr i Sverige.
      Amerikanska priser landar på $53,990 innan eventuella statliga rabatter.

      Runt 459000 kr innan tillkommande skatter.

      https://www.motorauthority.com/news/1125558_2021-volvo-xc40-recharge-company-s-first-ev-costs-53-990

      Radera
  14. Med tanke på vad man får för pengarna med en xc40 recharge är det inte konstigt att den inte säljer alls.

    SvaraRadera
  15. Volvo har inga elbilar. Dom har ett par modeller av elkonverterade fossilbilar. Precis som Polestar. Tro fasen det blir dålig effektivitet och prestanda. Tragiskt att dom gamla dieselgubbarna fått köra volvo så snett. Teslas Berlinfabrik blir en ögonöppnare i form av ett baseballträ för fler bolag inom EU.

    SvaraRadera
  16. Med tanke på att volvo sålt 10k laddhybrider januari-maj tror jag inte att de kommer att gå under i närtid. Tesla hade under samma tid en marknadsandel på 3.3% av plugin-marknaden i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de ska inom några år sluta tillverka laddhybrider, väl?

      Radera
  17. Tror de flesta som köper elbil vill ha en som är utvecklad som elbil från grunden, inte en elkonverterad fossilbil. Mercedes har samma problem med sina elbilar baserade på gamla plattformar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill ha bättre räckvidd och snabbare laddning samt bättre infrastruktur. Fram tills dess blir det hybrider.

      Radera
  18. Volvo är för trötta och helt fel ute liksom alltför många europeiska biltillverkare som inte känt vart vinden blåser. Det är helt obegripligt att man har kvar 90-tals-tänket på Volvo efter 30 år. Vad är det för trötta kostymer som sitter i ledningen för utvecklingen de senaste 20 åren? Måste vara ekonomer!?

    Hybrider kan knappast vara en vettig lösning när det behövs dubbla drivsystem. Det kommer öka antal fel på bilarna efter några år. Jag spår usla livslängder på hybrider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag hela tiden sagt, hybrider är en halvmesyr vilket kommer gå samma öde som gasbilarna till ödes på andrahandsmarknaden. Det är sen länge.

      Hoppas på Volvo, men känner ingen sorg för Göteborg faktiskt. Ser tyvärr inte så bra ut. Nu har Göteborgarna öppnat en site där de smarta hjärnorna finns så det kanske löser sig.

      Radera
    2. Var sugen pö en hybrid men som tur var kunde jag köra volvohybrider, typ alla, i bilpool ett tag. Bilarna blir tunga på allvar, och jag kör i stort sett landsväg. Blev en diesel istället.

      Radera
  19. Volvo borde satsa på bränslecell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ne det är en värdelöst system. Går åt 3 gånger mer energi än batteriteknik. Och en full ståltank med väte läcker ut inom ett halvår eftersom väteatomer är så små, går igenom alla material. Plus att det är extremt explosivt.

      Radera
    2. Just därför de ska satsa. Forska och utveckla. Det pågår redan mkt forskning för att lagra säkert. Effektivt eller inte... Rekord nu för en personbil är ca 70g H2/10km. Inte illa, men allt kan bli bättre.

      Radera
  20. Kan det vara så att svenska ingenjörer är ovilliga att utveckla teknik som ändå bara kommer kineserna tillgodo. Eller är det kineserna som inte vill sätta in svenska ingenjörers utveckling i just Volvo?

    SvaraRadera
  21. Volvos XC40-Recharge är helt galet prissatt. Hade den hamnat i nivå med VW ID4 hade den varit ett intressant köp för alla som gillar Volvo. Deras nya Andoid-baserade OS är väldigt trevligt att använda. Dock är detta en bil byggd på en fossilplattform med alla nackdelar det innebär.

    SvaraRadera
  22. Vi lever i en bisarr värld när XC40 anses vara en "småbil".

    SvaraRadera
  23. Min tolkning är att Volvo försöker prissätta sina bilar utefter böter. De har varit rejält framgångsrika med det. Så länge de slipper böter behöver de inte erbjuda billigare elbilar. De verkar ha kommit långt på det sättet när det gäller hybriderna.

    SvaraRadera