Aktuellt

Inträffade peak oil 2018 eller 2019 - och är energikrisen och den ekonomiska krisen därmed permanent?

Data från amerikanska energiinformationsmyndigheten EIA visar att eventuellt kan peak oil  inträffat 2018 eller 2019. Om det är så, så är de...

2021-06-29 14:30

Riksrevsionen: Trafikverket underskattar systematisk kostnaderna för stora projekt - informerar ej om kostnadsökningarna

Till absolut ingens förvåning visar det sig alltså att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för ny infrastruktur, och sedan tillsammans med regeringen systematiskt missar att informera allmänheten om fördyrningarna. I snitt var kostnadsökningen 39% på bara fyra år, och detta innebär i så fall bland annat hundratals miljarder i fördyrningar för de kraftigt underskattade kostnaderna för höghastighetstågen.
Delar av det allt dyrare Västlänkenbygget nere till höger i bild
Höghastighetstågen är redan idag olönsamma och kommer inte ens betala av sin klimatskuld, och kommer inte bära sig utan statliga subventioner utöver investeringen. Men därtill ökar alltså Trafikverket i snitt sina projekt med 39% på fyra år.

Riksrevisionen skriver att det hela är systematiskt från Trafikverket, där man uppenbarligen säljer in projekt till fantasipriser, och där allt sedan blir dyrare i verkligheten.

Riksrevisor Lindberg säger:
"Regeringen prioriterar därmed utifrån tidiga kostnadsunderlag som innehåller stor osäkerhet och underskattade kostnader. Om regeringen oftare omprövade sina investeringsbeslut när den får ny information skulle statens satsningar på infrastruktur sannolikt bli mer samhällsekonomiskt effektiva."

Inte heller följer Trafikverket upp och utvärderar vad som gått fel, utan kör på med nästa projekt utan att dragit några som helst erfarenheter, eller ens gjort utvärderingar och analyser av varför kostnaderna stuckit iväg.

Varken regeringen eller Trafikverket informerar sedan skattebetalarna och väljarna om fördyrningarna, utan döljer detta, och regeringen omprövar sällan fattade beslut oavsett vad kostnaden egentligen blir.

Riksrevisionen skriver:
"Varken regeringen eller Trafikverket kommunicerar de kostnadsökningar som uppstår under projektens gång, vare sig för enskilda projekt eller sammantaget för hela den nationella infrastrukturplanen."

Som alla smartare än en daggmask redan anat, så finns det absolut noll kostnadskontroll när Trafikverket och regeringen ska prångla ut projekt för att få Miljöpartiets stöd vid regeringsmakten, för att t ex bygga en underjordisk säckstation i Göteborg, den sk Västlänken, som ersätter befintlig säckstation, eller höghastighetsjärnvägarna.

Riksrevisionens rapport hittas här.

För höghastighetsjärnvägarna med en budget på 300 - 500 miljarder kronor innebär 39% kostnadsökning alltså mer än 100 miljarder, men dessa 39% är på fyra år. Höghastighetsjärnvägarnas bygge ska pågå i tjugo år innan det blir något åka av från provinserna till Stockholm, templet i Jerusalem1.. 

Inlägget har uppdaterats, då det stod vänster istället för höger i bildtexten.

1. Obskyr pop-kulturell referena.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

54 kommentarer:

  1. Tänker spontant på ditt älsklingstema kärnkraftverk. Olönsamma, underskattade kostnader, kan ej drivas utan statliga subventioner. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, de är belagda med straffskatt.

      Radera
    2. Vindkraftverk, kräver att konkurrerande produktion läggs ner för att de skall bli lönsamma och att kollektivet tar kostnaderna för reglerkraft samt transmissionskapacitet från länder med planerbar elproduktion baserad på fossil energi.

      Radera
    3. Olönsamma? Du menar ett av de billigaste, säkraste och rena kraftslagen som straffbeskattas medan vindkraften är stenhårt subventionerad? Låt alla kraftslag stå för sina egna kostader i 50 år och se vilka som överlever lille EF.

      Radera
    4. Du bittre, det som byggs ut nu ger vinst utan subvention. Senaste statistik över export visade att den för april var ca 10 ggr större än importen. Mycket fossila kolkraftverk i grannländerna som fick sämre drift och viktigt att mycket koldioxid inte släpptes ut. Ja alla månader hittills i år hade mer export än import. För övrigt är vår största import från Norge (vattenkraft).

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Något är konstigt med koldioxidoroade.

      De förespråkar i princip vilka djupt ingripande åtgärder som helst till nästan vilka kostnader som helst för att undvika katastrofen, det finns nästan inga gränser för vilka umbäranden och kostnader vi skall tvingas bära för att undvika höjda koldioxidhalter.

      Insatser mot denna spårgas anses helt enkelt vara avgörande för människan överlevnad.

      Det finns en kraftkälla som i princip löser huvuddelen av dessa allvarligaspårgasproblem som hotar mänskligheten och det är kärnkraften.

      Men då plötsligt kräver de som prognosticerar ett kommande Armageddon att den tillgängliga möjligheten för att undvika katastrofen, kärnkraften, skall vara LÖNSAM!?!?

      Det är det argument jag hör från spårgasoroade när energi kommer på tal, kärnkraft kan vi inte ha för den är för dyr. Samma personer kan ålägga mänskligheten i princip vad som helst för att stävja koldioxiden.

      Istället borde kärnkraft betalas en tillgänglighetsersättning per producerad kWh då den levererar dygnet runt, året runt, till skillnad från väderberoende kraft.

      Radera
    6. Det är synd om de som tror på en enda lösning. Nya idéer kommer i allt högre antal, gamla förkastas och användningen av kol minskar i USA och Europa. El är ett viktigt område där ny produktion ökar. Användningen av energi blir allt effektivare. För att ta tre områden:

      Jordbruk ökar produktionen medan användningen av gödning, bekämpningsmedel och vatten minskar.

      Gruvor som pumpar ner mer ton luft i allt djupare gruvor än tar upp malm övergår i snabbare takt till el än diesel vilket minskar fläktbehovet kraftigt.

      Mobiltelefoner innehåller många tidigare enskilda produkter som därmed försvinner som tex videokameror och film, bandspelare och band musikmaskiner och cd telefon samt en del ytterligare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Riksrevisor (Lindberg) borde det väl heta ?

    SvaraRadera
  3. Varför är det omöjligt att köpa infrastruktur mot fast pris? Exakt vad är det som drar över?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilda separat bolag för projektet, lämna in anbud på fast pris, vinn anbud. Spricker budgeten sätter man bolaget i konkurs och staten får ändå betala hela kostnaden.

      Radera
    2. Precis som en friskola alltså. Cherrypicka elever, ge lärarna dåliga löner och eleverna för höga betyg. Sen konka gymnasiet och lägg över kostnaden på samhället.

      Radera
    3. Exakt. Glöm inte - ta ut vinst fram till konkursen, om inte annat via höga löner till ledning och styrelse.

      Radera
    4. El Classicó - och då menar vi inte BCN/Madrid. Utan fonden på Caymanöarna/Luxemburg eller nån riskkapitalist som cashat hem Svenska skattepengar. I lala land där marknaden löser allt. Tja vad säger man, bara att _ axla ansvaret_ och dricka upp.

      Radera
    5. Redan gjort. Alltid halvfullt här. Repetition sägs vara viktigt för inlärning, jag gick ju lite OT och drog in skolan.

      Radera
    6. Husets vita får 1,5 meters coronadistanspoäng. Helt ok för att vara en BIB, men inget för finmiddagen med snobb-Tim ;)

      Radera
    7. Marxist hatar friskolor i början på fyllan, noterat. Framåt 19 borde vi kunna klanka ner på företagsamhet i stort, och strax innan midnatt kan vi nog avfärda val och åsikter också.

      Radera
    8. Nä jag tittar på det förväntade utfallet. Såg du inte det komma? Är du marxist? Frågorna är många.

      Radera
    9. Bjuds det så ska man alltid vara tacksam oavsett vad man får :)

      Radera
    10. Tim, självklart bjuds det. Inga konstigheter där då vi sitter i samma båt. Jag är nog dock bättre på mat vs vin. Men bor näst längst söderut dock . Är dock gästvänlig. Övernattning finns för 200kr i föreningen för upp till 6 pers.

      Radera
    11. Kul att någon bor i Ystad, själv är jag en löneslavande Träl-leborgare.

      Radera
  4. Låt Löfven och de politiker som vill ha "höghastighetstågen" gå i personlig borgen för projekten om de tror så mycket på kalkylen.

    SvaraRadera
  5. Men vad i hela friden, finns det ingen hejd på idiotin??? Hur kan man låta detta fortgå och pantsätter man verkligen nationen för lång tid framöver för att säkra sin regeringsmakt, och om så, då är det ju ren statsfientlig subversiv verksamhet man håller på med.

    Detta är ju stöld för sjutton eller i vart fall bedrägeri. Tänk om vi bara hade en välfungerande myndighet som kunde utreda stora komplexa ekonomiska brott (obs ironi)!

    SvaraRadera
  6. Jag har tyckt resande med järnväg varit bekvämt och produktivt. Men nu blir kortare sträckor snart mycket billigare för elflyg där de dyra och underhållskrävande jetmotorerna ersätts. Förmodligen kan vi räkna med fler små flygplatser och elflyg Stockholm Göteborg inom fem år och Stockholm Malmö inom tio år.

    Riksrevisor Lindberg har gjort stor nytta med sin rapport. Trafikverket behöver helt klart rekonstrueras.

    Självklart kommer ingen höghastighetsbana byggas, men projekteringen går säkert vidare några år.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, om ändå det hade funnits en liten central flygplats i Stockholm... Som det är nu måste man ju alltid åka halvvägs till Uppsala för att kunna ta ett litet, smidigt elflygplan.

      Nåja, det kanske är lika bra. Enligt säkra politiska källor leder små centrala flygplatser alltid till miljöförstöring, bullerproblem och annat elände.

      Radera
    2. Anton dina säkra källor kommer byta åsikt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  7. Läste någon stans om världens mest fel projekterade byggen. Etta var Panamakanalen, följt av operahuset i Sidney. Men Sverige kniper en hedervärd tredjeplats med tunneln genom hallandsåsen.
    Finns säkert värre exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Big Dig i Boston drog över budget 10 ggr. Västlänken i Göteborg lär ta sig in på topplistan.

      Radera
    2. Det måste väl finnas värre exempel i Sverige till och med? Tänker närmast på Karolinska. Men det kanske inte drog över lika mycket procentuellt?

      Fast räknas bara procenten så finns det säkert gott om renoveringsprojekt av diverse naiva Svenssons som krossar Hallandsåsen.

      Radera
    3. Hallands-såsen??
      Kostnader över ursprungliga kalkyler: Ja.

      Vilket ska ställas mot: En ökning på 8x i kapacitet (från 3 till 24 tåg genom åsen) utöver 10 mins besparing: Ja.

      Och detta för både gods- och persontåg. På den gamla tiden krävdes dubbla lok för ett godståg över åsen Halmstad-Åstorp, numer inget sånt.

      Där kan vi lika gärna skylla på Båstads kommun som krävde en "central" station (vid nuvarande stationsläge). Det kommunala planmonopolet tvingade fram en långt västligare lösning för Västkustbanan än vad SJ/Banverket ville ha från början (paralellt med E6, och kortare tunnelsträckning).


      Radera
  8. Svaret är förstås tjänstemannaaktivism förmodligen med ansvarig minister goda minne men utan några dokumenterade spår. Alternativet är inkompetens. Kan vi få några namn att hänga ut så lär dessa snart peka uppåt mot den som gett direktiven. Kan vara bra för väljarna att få reda på inför kommande nyval.

    SvaraRadera
  9. Urvalsbias

    https://www.infrastrukturnyheter.se/20190803/20421/trafikverket-komplexa-projekt-kostar-mindre-beraknat

    Det varierar alltså. Antagligen mycket på grund av hur mycket politisk vilja som ligger bakom.

    SvaraRadera
  10. Om det är 39% ökning av kostnaderna vart fjärde år som projektet fortlöper så blir det i västlänkens fall totalt cirka 520% av den budgeterade kostnaden?

    Det kommer svida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinster i välfärden när det passar den politiska kompassen.

      Radera
  11. Det var mycket.
    Det var väl varit historiskt så med många projekt globalt, att det dragits med fördyringar och förseningar. Mem det är just det som man vill ju undvika.

    SvaraRadera
  12. Å ena sidan så skriver Cornu ett blogginlägg på morgonen där myndigheterna sägs klara sig bra utan inblandning från politikerna men kontrar det på eftermiddagen med ett där trafikverket, som väl får anses vara del av dessa myndigheter, anklagas för att köra sitt eget race?

    (Förresten, jag är ju medveten om att västlänken ej är populär här på bloggen men underjordisk säckstation? Har det skett någon förändring i projektet eller är det mer "egentligen är det en säckstation för att....?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara: Underjordisk sex-station.

      Mvh Josef Fritsl.

      Radera
    2. Jodå, det visade sig att allt snack om att tågen skulle köra rakt igenom var skitsnack. Det byggs en underjordisk säckstation i Almedal, där tågen ska vända. De kommer inte åka rakt igenom, utan alla måste byta om man ska åta från t ex Ale till Mölndal.

      Radera
    3. I övrigt visar det här väl att myndigheterna kör på oavsett regeringsbeslut.

      Radera
    4. Då Göteborgs pendeltågstrafik har en linje mer från norr än från söder kommer en linje att behöva vända, men från ett vändspår där det vändande tåget kan vända utan utan att stå på perrongen och därmed blockera annan trafik. Denna lösning är inte en säckstation och används t.ex. på Stockholms tunnelbana vid Alvik för att vända tåg där.

      Radera
  13. Vore intressant att få veta hur mycket pengar Trafikverket lägger på konsulter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca hälften av personalstyrkan på majoriteten av den offentliga sektorn är konsulter eller bemanningsföretag, vilka givetvis har egen vinstmaximering som främsta mål.

      Radera
    2. Olikt egenanställda, som givetvis har det allmännas bästa som främsta mål.

      Radera
    3. Egennyttan genomsyrar hela samhället

      Radera
  14. Kan förgylla kvällen med att Eon höjer elnätsavgiften igen, tydligen ska nätet modernisera denna gång. "Har du hört den förut?"

    SvaraRadera
  15. För att vara cynisk, projekt på statlig och kommunal nivå säljs alltid åt politrukerna med en kostnad som är orealistiskt låg. Skulle projektet säljas till verklig kostnad kunde det ju hända att någon polett trillade ned och politrukerna sade nej ...

    Ett annat exemple som en gammal räv inom det kommunala berättade om åt mig är hur man ser till att kommunen bygger ut bostäder:

    Först övertygas styrelsen om att förklara ett område som grönområde, sedan väntar man en valperiod eller två, för att sedan övertyga nya styrelsen om att dett är utmärkt ställe att planera in nya bostäder på ....

    SvaraRadera
  16. Dykt djupt i LEAN-literaturen det sista. En skillnad som beskrivs mellan det Japanska och det västerländska sättet att anlita underleverantörer är att i Japan ger man ett realistiskt pris och sedan får man dela på vinsterna om man får ner kostnaden och så knyter man långa sammarbeten där man blir vald som leverantör igen även om man sätter ett högre pris än konkurrenterna baserat på hur bra jobb man gjort tidigare medan i väst konkurrerar underleverantörer genom att sätta så låga priser som möjligt för att sedan öka kostnaden under genomförandet och oftast får den som ger ”bäst” pris jobbet istället för den som har bäst track record.

    Vet inte om detta har något med saken att göra. Men tycker det känns igen från ungefär varenda anlitande av hantverkare jag gjort förutom bekanta. Literaturen har ju några år på navken med så kanske blivit bättre i väst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte som att det blivit bättre i väst. Här ska allt ske enligt upphandlingsprinciperna och de skattemedel som används ska användas kostnadseffektivt. Det ger sällan utrymme att tänka långsiktigt eller på kvaliteten vilket i sin tur, på många områden, istället innebär en kostnadsökning. Ödets ironi?

      Radera
  17. Dykt djupt i LEAN-literaturen det sista. En skillnad som beskrivs mellan det Japanska och det västerländska sättet att anlita underleverantörer är att i Japan ger man ett realistiskt pris och sedan får man dela på vinsterna om man får ner kostnaden och så knyter man långa sammarbeten där man blir vald som leverantör igen även om man sätter ett högre pris än konkurrenterna baserat på hur bra jobb man gjort tidigare medan i väst konkurrerar underleverantörer genom att sätta så låga priser som möjligt för att sedan öka kostnaden under genomförandet och oftast får den som ger ”bäst” pris jobbet istället för den som har bäst track record.

    Vet inte om detta har något med saken att göra. Men tycker det känns igen från ungefär varenda anlitande av hantverkare jag gjort förutom bekanta. Literaturen har ju några år på navken med så kanske blivit bättre i väst?

    SvaraRadera
  18. Dykt djupt i LEAN-literaturen det sista. En skillnad som beskrivs mellan det Japanska och det västerländska sättet att anlita underleverantörer är att i Japan ger man ett realistiskt pris och sedan får man dela på vinsterna om man får ner kostnaden och så knyter man långa sammarbeten där man blir vald som leverantör igen även om man sätter ett högre pris än konkurrenterna baserat på hur bra jobb man gjort tidigare medan i väst konkurrerar underleverantörer genom att sätta så låga priser som möjligt för att sedan öka kostnaden under genomförandet och oftast får den som ger ”bäst” pris jobbet istället för den som har bäst track record.

    Vet inte om detta har något med saken att göra. Men tycker det känns igen från ungefär varenda anlitande av hantverkare jag gjort förutom bekanta. Literaturen har ju några år på navken med så kanske blivit bättre i väst?

    SvaraRadera
  19. Att beräkna kostnaden för ett infrastrukturprojekt är svårt och ska nog snarare ses som ett riktvärde än en förvänta summa.

    Men något som är ännu svårare är att göra ekononiska kalkyler avseende "samhällsekonomisk lönsamhet".

    Hur prissätter man t.ex. en mer flexibel arbetsmarknad?
    Eller tiden som folk tjänar på snabbare förflyttning? Och vad gör folk med tiden de sparar, går det till arbete eller fritid?

    Som sagt en omöjlig uppgift att beräkna och ska snarare ses som en metod att jämföra olika satsningar med varandra. Faktum är att nästan all byggd infrastruktur visar sig vara lönsam när den väl är färdigbyggd, med få undantag. Därför ska man inte ta dessa kalkyler bokstavligt. Istället ska man bygga det samhälle som önskas i framtiden. Visioner före kalkyler.

    I slutändan är der ändå så att länder med fungerande infrastruktur generellt är rikare och mer framgångsrika än länder med avsaknad av infrastruktur eller väldigt illa fungerande. Något att betänka för alla som ständigt hävdar, med stöd av "kalkyler" att satsningar på infrastruktur kostar mer än det smakar.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att det kvittar vad det kostar och man kan som skattebetalare skita i att man inte klarar av att hålla budget och de beräkningar man gjort?

      Radera
    2. Nej. Men man ska vara medveten om att det inte är en exakt vetenskap utan handlar om prognoser. Ett mer komplext projekt innebär ännu större osäkerhet .

      Radera