Aktuellt

Urbaniseringen avgörande för överdödligheten 2020 - men på olika sätt i Väst- och Östeuropa

Urbaniseringsgraden i EU/EES-länderna visar sig vara avgörande för överdödligheten 2020. Men sambandet är tvärt emot varandra i den forna up...

2021-06-13 09:55

Modern etikett: Ska man låta gäster ladda elbilen eller inte?

Med allt fler elbilar och kanske speciellt laddhybrider dyker den moderna etikettfrågan om man ska låta gäster ladda elbilen eller laddyhybriden eller inte? Som elbils- eller laddhybridägare ter sig svaret självklart, men kanske inte för fossilbilister?
Teslor på laddning i Rygge, Norge
En grundläggande tanke med elbilar och speciellt laddhybrider är destinationsladdning, dvs att man för all del kan rulla in till destinationen på de sista amperen, men väl där ladda medan man utför vad man nu skulle göra på destinationen. För fossilbilister är detta förstås obegripligt - är inte destinationen en bensinmack så måste man ju ha fossiler i tanken för att kunna återvända. 

Äger du själv en laddbar bil ter sig svaret självklart - man låter naturligtvis besökare ladda bilen, för man själv kommer ju ladda när man själv är besökare.

Det finns förstås en viss obalans. Med en riktig modern elbil är det ju bara vid riktigt långa resor man behöver ladda på destinationen, medan man till vardags bara destinationsladdar för att knipa åt sig en bättre parkeringsplats. Annars laddar man ju bara hemma. Laddhybrider har dock bara några mils räckvidd och laddar därför så fort de har möjligheten för att ständigt kunna köra på el. Men fem laddhybriders laddning hemma hos dig kan kompenseras av att du laddar fullt en gång av fem när du hälsar på någon. 

Laddhybrider har också rätt få kWh och kostar därmed bara någon tia att ladda, eller om man så vill en kopp kaffe med fika. Kan man som värd inte bjuda på det är man snål. Värre är det med en 100 kWh Tesla där priset om man bjuder gästen på full laddning landar på uppåt 150:- SEK inklusive allt.

För fossilbilister blir det förstås svårare, då man inte ingår i det ömsesidiga utbytet av kWh.

I det fallet tycker jag faktiskt det är okej att fråga hur mycket det ska laddas, eller göra en bedömning utifrån besökets längd och val av sladd. Blir det bara 16A enfas med ett för ändamålet utformat uttag som tål varaktigt 3.7 kW belastning så går det på runt 5:- SEK i timmen. Kopplar sig dock gästen in med 16A trefashandske är det 11 kW och 16:- SEK per timme, och har besökaren då en 100 kWh Tesla kan det snabbt bli snack om pengar.

Någonstans finns en gräns. 

I slutändan kanske det avgör vad för relation och ekonomi man har om man inte kan bjuda på laddning. Som elbilslägare kan man ju alltid vara lite snäll och fråga om fossilbilistern vill ha lite ur en reservdunk, så de slipper besöka bensinmacken på vägen hem...

Som laddbilsägare kan man inte förutsätta att man får ladda som gäst, och som värd ska man förstås inte acceptera detta hur som helst. Har man inte ett ändamålsenligt eluttag ska man alltid tacka nej. Rimligtvis kommer man långt med vanligt hyfs, dvs fråga eller erbjuda, och acceptera svaret utan att bli kränkt. 

Det finns ytterligare en aspekt som elbilsägare. 

Anländ aldrig till din värd utan att ha laddning nog att ta dig till en kommersiell laddplats efteråt - det är garanterat ohyfsat att förutsätta att man kan ladda hos värden genom att ha kört slut på batteriet vid ankomst. Att alltid minst ha nödladdning nog för att nå närmsta kommersiella laddare gör att du kan överlåta frågan till värden, som om denne vill utöka sin gästfrihet därmed kan ställa frågan "vill ni ladda elbilen?" Det borde vara etikettregeln.

Idag är det sällan långt mellan laddplatser. Det handlar i sämsta fall om någon mil - kilometer i tätort och några mil i glesbygd. Att inte ha tillräckligt i batterierna för det är inte bara ohyfsat utan även dålig planering.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

89 kommentarer:

  1. Icke-fråga för oss >90% som bor i tätorter. Ingen kommer ha två laddplatser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig omformulera så jag även inkorporerar svar på ev analretentiva invändningar, ingen kommer ha fler laddplatser än vad de har för behov för sina egna elbilar på daglig basis. Ergo ingen laddplats åt gäster.

      Radera
    2. Man kan ju tänkas göra en liten rockad och låta gästen ladda om man själv inte har behov.

      Radera
    3. Rent logiskt har du fel, jag bor i tätort och kan ha 7-8 gäster parkerade runt rondellen utan dubbelparkering som hindrar en att åka runt. Det förstås knepigare på en liten villatomt men jag kommer när det är dags att sätta upp två laddare, en i garaget och en utanför och det går även att göra vid de flesta garageuppfarter.

      Frågan är lite som om man skall bjuda gäster på kaffe och en kaka eller be dem betala för sig.

      Radera
    4. Ah såklart, alla får bara bygga en rondell med laddstolpe på tomten.

      Radera
    5. Precis som Rickard säger, finns ingen anledning att stå på lastplatsen ifall man inte laddar.

      Radera
  2. Kan ju också vara en icke direkt ekonomisk fråga. Sommartid finns det oftast kapacitet över men om man bara har 16 eller 20A abb så är det på natten man laddar då det dagtid redan är "trångt".

    SvaraRadera
  3. Här i stugan har vi som mest 13A tillgängligt och bjuder gärna husvagnar, husbilar och elbilar på el när de hälsar på. Ingen har stannat mer än några dagar och aldrig vintercampat under längre tid så kostnaden har varit försumbar. Har för övrigt aldrig ägnat frågan en tanke förrän nu.

    SvaraRadera
  4. Frågan är felformulerad.

    Gästen med laddbehov får välja mellan kaffe och laddning. Eftersom vi kommer tvingas införa effektbegränsningar (av de skäl som redovisats tidigare bla på bloggen) periodvis kommer det bli svårt att både ladda på 16A och köra kaffebryggaren samtidigt.

    Så laddning är välkommet, men ta med en kanna kaffe på termos :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är smart, Rickard! Annars kan man turas om att bjuda på kaffe och laddning. Men minnet brukar vara kort. Kanske kan man ha ett "klippkort" hos varandra, heh heh. Kaffe + påtår. Laddning + påelektroner?

      Radera
    2. När gästen har vänt på sin bil på infarten, kan man hojta: "Får det vara lite påelektroner inför den långa hemresan"?

      Radera
    3. *garvar* :D

      Det värsta är att Rickard kanske är obehagligt nära sanningen i en nära framtid. :O

      Kanske är tvärtom, norrlandsbilisten får helt enkelt ta med sig laddningen söder ut så det kan bli lite kaffe vid besök.

      Radera
    4. Efter en längre tids körning är nog kaffet i termosen blaskigt, ljummet och surt.

      Radera
  5. Om man tillverkar Bensinen från El, luft och vatten så borde man inte kalla den fossil. Syntetisk bensin är väl när den är 100% CO2 neutral? Och Semisyntetisk bensin är väl typ om man istället för luft, vatten och el tillverkar den med el och naturgas eller nåt annat dylikt, trä kanske, för att få ned produktionskostnaden.

    Helt ren syntetisk bensin tillverkad från luft, vatten och el har högre effektivitet i distributionsledet i vilket fall jämfört med batteri-bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syntetisk bensin är just Syntetisk bensin.Att göra något på en konstgjord väg gör den inte miljövänlig. Syntetisk och CO2 neutralitet har inget med varandra att göra.

      Jag är dock fullt medveten om att det går att göra. Dock kräver det enorma mängder el vilket gör hela iden meningslös för tillfället. Därmed skall bara göras i forskningssyfte.

      Radera
    2. Det handlar inte om logik eller miljö. Kan man ta ut plastpåseskatt för miljövänliga icke-plastpåsar för att de ser ut för mycket som plastpåsar, då är det självklart att man kan skatta sönder syntetisk bensin om den så vore 100% miljövänlig. Det handlar endast om makt, kontroll och pengar. Miljöhänsyn är endast svepskäl. Istället för ren diktatur kan man uppehålla illusionen om att man kan arbeta sig till frihet, förmögenhet eller något annat istället för den bistra sanningen. Folket är trälar med osynliga bojor.

      Radera
  6. Jag brukar alltid åka och tanka mina vänners bilar när dom kommer på besök. Av ren gästfrihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du blyg eller folkskygg på nåt sätt? Dina gäster har väl kommit för att träffa dig och njuta av umgänget med dig? Fast man kanske får iväg dem lite snabbare, när man kommer in och slår bilnyckeln i handen på dem och säger "tack, det var roligt att du kom, vi kan väl höras?"

      Radera
  7. Lars, kommer du på besök har jag ett 16A trefasuttag och en rejäl skarvsladd. Det finns även ett fräscht 10A schuko utan skarvar på vägen till elcentralen. Laddboxarna väntar jag med tills det blir egen elbil.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker inte det är någon skillnad mot när någon kommer på besök och har husbil/husvagn med sig.

    Mellan elbilsägare är det i regel inga problem.
    Självklart lånar man då ut varandras snabbladdare vid behov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders, du har väl hört talas om kulturer, där man lånar ut sin fru? Jag höll på att trilla av min tåg-bänk en gång, när en pakistansk konduktörs-kollega berättade, att man i hans land kunde låna ut sin fru till sin gäst, som tecken på uppskattning!

      Mellan kamel-ägare är det i regel inga problem. Självklart lånar man då ut varandras fruar vid behov!

      Radera
  9. När jag tänker mer på frågan så inser jag att vissa släktingar riskerar att bli en plåga om de skaffar elbil. Dyker upp på lördag förmiddag med tomt batteri, kopplar in sig utan att fråga, förhalar besöket till minst fem timmar och förväntar sig dessutom lunch. Så fort mobilen piper för 70% drar de. Och lämnar disken. Säkrast att fixa någon lösning så att jordfelsbrytarna löser ut på diskret kommando och sen se totalt frågande ut - "vi får visst ta lunchen på bykrogen" - och sen slå fel PIN tre gånger så de tvingas ta fram sina kort och betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska välja släktingar mer noggrant i framtiden ifall de uppför sig så.
      Eller får du försöka bli kvitt på något sätt.

      Radera
    2. Det var rätt många år sen jag såg just dem... :-)

      Radera
    3. Eller "bli kvitt dem!" En spade och en mörk natt i skogen i närheten?

      Radera
    4. Och du Ester! Vi är här nu! Allihopa! Jag har Vivan och ungarna i bilen, och dom är ganska trötta, för vi har kört ganska länge, förstår du ... elektronerna är visst slut ... vi tar vad du har!

      Radera
  10. Tror jag slipper problemet när allt jag kan erbjuda är en 10A kabel ut från lägenhetsfönstret på andra våningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du ha i beredskap bredvid fönstret på insidan en risig inomhus-kabel, som är skarvad lite slarvigt på några ställen? Smutsig och krokig?

      Radera
    2. Låter farligt med risig kabel. Om något tar eld är det väl troligtvis inte bilen i första hand.

      Radera
  11. Om man vill kunna planera att ladda innan man åker hem kan man ju bara fråga om det går bra och erbjuda att betala?

    Är det bara i ordning någon hundralapp skulle jag låta alla gäster ladda (köra AC i husvagn eller liknande). Kanske om det är någon som ofta passar och stannar på kaffe som jag sällan besöker eller liknande, åås att det blir lite av ett laddstopp. Men då förutsätter jag att de erbjuder sig att betala eller har med en flaska vin ibland.

    Majoriteten av min vännner är generösa och jag bjuder gärna tillbaka även om jag får lite mindre igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi håller på att få en ny bytes-ekonomi: en full elbilsladdning mot en halvtimma i sängkammaren (förutsatt att det är godkänt av alla inblandade), ett kaffepaket mot en laddning, en vinpava, en kartong Pripps, ett lass ved, en julskinka, en säck potatis, en tårta.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Om man inte vill/kan ladda själv hemma, förstås.

      Radera
  12. Jag har inte elbil själv, så det går inte att tanka för några väsentliga belopp på motorvärmaruttaget jag har utanför garaget. Vill någon använda det är de förstås välkomna, men 2kW gör väl lika lite inverkan på bilens räckvidd som på min plånbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erbjuder du det uttaget som följer du inte elsäkerhetsverket rekommendationer och därmed ansvarig för ev brand. Att ladda så är aldrig fräscht. Uppfinningen är ifrån 1920-talet och testas inte utifrån denna belastning. Ser framemot de nya direktiven för elbilsladdning, då väldigt många saknar enkel elkunskap och nu går över till elbilar.

      Radera
    2. Jag är en av dom som saknar grundläggande elkunskapet och var naiv och tro att med elbilen följde ett anal adaptrar och att bilen själv kunde avgöra hur mycket och snabbt den kunde ladda. Trodde i min enfald att om det fanns ett tvåfas230 så anpassade sig bilen efter det, om det fanns ett vanligt runt 20 amp så kom det med en koppling som passar och bilen anpassade sog efter det. Men det verkar inte vara så utan huset ska fortfrande vara smartare än Teslan och man behöver bygga upp sitt eget lilla nätverk ned speciella laddstationer ( om än subventionerade)

      Tappade lite gaisten för elbilar när det visar sig vara så krångligt

      Radera
    3. Wow! Instämmer, många drumlar saknar enkel elkunskap, som t ex kompisen J-J och farsan i Finland. Båda hade som vana att använda inomhus-elkablar och grenuttag utomhus, vilket är korkat. Sedan löser jordfelsbrytaren ut i mitt hus och J-J är jätte-förvånad och jag rycker ut och felsöker. Mycket riktigt har bilens galon-garage-tält bränts sönder av solen, med många små hål och där under fanns just - ett inomhus-grenuttag!

      Radera
    4. "Anal adapter" låter som en sorts gummipackning, när man utsätts för koloskopi.

      Radera
    5. Nej T, tyvärr fungerar det inte så. Måste man ladda med 230V så kan man i vissa bilar (t ex Tesla) ställa ned strömmen till 6A. Hursomhelst är man ansvarig och bör ändå ha viss övervakning. Regelverket behöver ses över, vilket det även gör. Så det är högst osannolikt att schuko ingår framgent.

      Radera
    6. T, sen är det faktiskt väldigt enkelt. Be en elektriker installera laddningen hemma, kostar inte så mycket. Sen är det typ bara tuta och köra. Fossilbilar har högre risk av att brinna och stanna längs vägen. Sen vill man ju helst sitta i en elbil vid en ev. krock. Rätt stor skillnad där i krocksäkerhet. Miljöaspekten får väl ses som en bonus också, typ 6/7 lägre utsläpp över cykeln.

      Radera
    7. Schuko har märkström och testas för 16A kontinuerlig last.

      Sedan kan gamla elinstallationer vara undermåliga. Men det har inget med elbilar att göra.

      Radera
    8. 16 A kontinuerlig last testas aldrig under längre tid. Det är inte 20 minuters maximal last som är problemet. Det är timmar! Dessutom kanske strömmen passerar någon kopplingsplint, kabel eller klämma som inte är helt 100 och då uppstår överhettningen där.

      Det andra problemet är att 99 % av alla schuko är gamla och har utslitna, smutsiga och lätt oxiderade klämmor. Särskilt de som sitter utomhus och i kalla garage.

      Radera
    9. Man testar i praktiken tills jämviktsläge uppstår. (Som uppstår redan efter några minuter.) Att testa i timmar ter sig meningslöst då tillståndet är statiskt efter det.

      Ser inga problem i att man laddar med schuko, om inte installationen är föråldrad.

      Radera
    10. Wow, tack för svar men ändå, vi har ju proppar eller säkringar i huset. Är inte de garanten för att inte bränna ner huset? Det behöver ju inte vara elbilar just som laddas kan ju vara vad som helst som tar mer än vad elsystemet klarar av och då trodde jag att propparna/säkringarna var garanten? Som sagt jag är en el-imbacill.

      Radera
    11. @Wow
      Man är ALLTID ansvarig för att elinstallationer man äger är säkra. Oavsett hur den används. Du verkar vilja få det att framstå att man gör en avvikelse om man laddar en elbil i ett schuko-uttag. Så är inte fallet.

      Radera
    12. @T
      Säkringar är det viktigaste skyddet man har i en elinstallation mot överström. Det kan dock uppstå situationer som t.ex. gnistbildning i en skruvplint utan överström.

      Idag, när halvledareletronik finns i nästan allt som är inkopplat i väggen, är vi dock skyddade på många fler sätt. T.ex. så är varenda liten spänningsregulator och förstärkare överströms- och överhettningsskyddad. På kretsnivå alltså. Dessutom är många apparater skyddade på ingången med PTC eller annat överströmsskydd.

      Utan att vara insatt, så gissar jag (kvalificerat) att en elbilsladdare har ganska noggrann övervakning på strömkällan. Om spänningen skulle vara ojämn/dippa så förutsätter jag att den har skydd mot det.

      Radera
    13. T, proppar och säkringar i huset hjälper inte mot t ex värmeutveckling i gamla ledningar. Ofta är skarvar och kontaktytor förenad med risk. En stickpropp med dess stift slits t ex. En typ2 kontakt ser helt annorlunda ut.

      De flesta som jag vet som laddar sina Teslas med Schuko, brukar ställa ned strömmen till 6A.

      Så här säger elsäkerhetsverket i frågan

      "Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
      gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
      belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen
      till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok."

      https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

      Radera
    14. Megga, ja man är ansvarig för sina elinstallationer. Eftersom jag inte är en elektriker så är detta den typ av tjänst jag gladeligen köper in. VVS:are är en annan.

      Man är även ansvarig för att hålla koll på slitage av elsystemet.
      Vattenfall i frågan. https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/ladda-elbilen-ratt/

      "Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar."

      Radera
    15. Det stora problemet här är inte schuko-uttaget. Det stora problemet är ej underhållna gamla elsystem.

      Med dagens PVC-isolerade ledare (eller halogenfria moderna alternativ) och moderna uttag är det inte ett stort problem.

      Som sagt: Har man ett modern elinstallation så kan man ladda via schuko utan att oroa sig. Dessa till 99% avsäkrade med 10A så lämplig laddström är väl precis som elsäkerhetsverket säger under 10A. (Varför man inte skulle sätta 6A begränsning verkar dock lite märkligt i deras text.)

      Radera
  13. Självklart får gästerna ladda, annars är man en snåljåp. Snåljåperi brukar dock vara ett pesonlighetsdrag som är känt sedan länge och de brukar väl inte bjuda hem folk ändå, alltså är det ett icke -problem den generöse har ofta gäster ändå och bjussar på allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder inte hem folk nuförtiden och om de mot förmodan skulle dyka upp, får de samma mat som jag fick under min uppväxt i Finland, dvs potatisgryta med märgben och hela svartpeppar-korn + en skiva rågbröd med överläppen som pålägg. Leverlåda. Krigskost.

      Radera
    2. Jag trodde du odlade lite morötter? Kan ju vara gott med lite knaprigt tilltugg!

      Radera
    3. Jag är tyvärr allergisk för morötter och mycket annat. Allra värst i matväg för mig är äkta vanilj! Jag älskar faktiskt leverlåda, fast hemma hos oss kallas den "VOV". T o m hunden älskade det, men svensken avskyr den! Man får inte äta för mycket per dag, då kan den vara farlig, pga för mycket järn (tarmcancer-risken - även socker-läsk och alkohol är riskfaktorer till tarmcancer och konsumtionen bör minimeras!).

      Jag odlar massor av blommande buskar, träd och häckar. Ingenting lågt, pga att mördarsniglarna käkar upp sånt och att jag inte gärna böjer nacken neråt (två gamla diskbråck i nacken, som ger fortfarande lite känningar, p g a en fruktansvärd slavdrivning på en tidigare arbetsplats).

      Jag gillar rumskänslan i trädgården, att det är "möblerat" med stora träd och buskar av många slag. Fåglarna trivs, de finner skydd mot rovfåglar och får lä.

      Ser man en älg, så kan man gömma sig nära någon buske eller kanske kliva in i den. Alternativt springa in i huset fort som attan. Man har lärt sig att lyssna och scanna av trädgården när man går ut, prasslar det kanske älg-typiskt? Tuggas det grenar, rycks loss?

      Man får en varmare odlings-zon också. Jag brukade döda många dyra växter, tills jag hörde nånstans om "kruk-systemet" (jag tror att det var ett engelskt TV-program). Det är ofta jorden som kostar, tyvärr, så därför har de flesta växterna en pytteliten kruka i affären. Så jag KRUKAR IN växterna i stora, koniska plastkrukor efter köpet, förutsatt att odlingszonen är rätt, förstås. Smaskig, billig planteringsjord till, typ Byggmax eller vilken skräpjord (med mull) som helst. Nästa vår KRUKAR JAG OM DEM TILL STÖRRE, alltså till mina största plastkrukor. Alternativt kan jag KRUKA UT växten till en rabatt på sin nya, permanenta växtplats.

      Plastkrukorna går inte sönder hos mig, fast de är ute över hela vintern och fryser. Keramik-krukorna är en annan femma. De är snygga och används mest som "ett dekorativt omslag" till plastkrukan. Keramik-krukorna lägger jag upp-och-ner på en lastpall ute före vintern! Förut tog jag ner dem i torpa-grunden, tills jag fick nog av kånkandet.

      Idag har stackarn J-J Binks fått bära säckvis med Rhododendronjord och en säck illaluktande hönsgödsel, från Brisak. Byggmax börjar få slut på det mesta nu och 2/3 av trallen saknas till hans bygge. Dessutom finns få dimensioner och få längder att köpa där.

      Radera
  14. Jag bjuder gärna hem folk och bjuder även då på både kaffe, kaka, öl, eller brännvin, allt efter deras egna önskemål.
    Men kommer de dragandes med ett tomt batteri, eller en tom tank, får det lösa det problemet på annat sätt. Att snylta på folk på det viset, skulle i.a.f. jag uppfatta som synnerligen ohyfsat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ohyfsat, om man sätter det i system. Alla kan drabbas av problem pga glömska eller glappkontakt etc. Men händer det för ofta, är det verkligen ohyfsat.

      Radera
    2. Är kakan hembakt eller köpt på Konsum? Har din fru bakat den?
      Jag bakade en hel del kakor i min ungdom.

      Radera
  15. Jag har ingen vidare koll vad laddningar kostar.mrn rimligen har bilägaren det.
    Med med Swish behöver det väll inte ens bli en diskussion?
    Det är ju bara att swisha över någon jämn summa när man är redo för hemfärd.
    Phevbilar behöver ju inte ladda hos andra, de kommer ju hem endå.

    SvaraRadera
  16. I våran brf. finns två dubbla 22kW-laddare för behovsladdning.
    Tänkt för medlemmar som inte har tid att långsamladda i garaget och besökande gäster.
    Ingen avgift, bara att jacka in kabeln och fylla på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni effekt eller säkringsabonnemang ?

      Om 22kw laddning gå samtidigt med effekttopp under ett månad kostar det kallas 22 x 75kr (inkl moms) för effekt + eltotalkostnad.
      Dvs. kring 1700kr för en laddning! Jag hoppas ni har effektstyrning.

      Radera
    2. Flest styrelsemedlemmar har aldrig tittat in i fakturor som förvaltare attestera och nån negligerad styrelsemedlem.

      Radera
    3. Låter som tvättstugeproblem 2.0.

      Radera
    4. För vissa kanske, men tvättstuga är perfekt för medlemmar, klar vissa vill har eget, det är nästan lika bra som gemensam bredband.
      Vår förening har 60lgh och vi har maximal 50-60 kWh maximal effekttimme varje månad. Inklusive 30 motorvärmare. 3 Billaddare kan dra mer effekt än 60lgh hushåll och alla kommer hem 17-20 när vi precis har vår spetseffekt.
      Men flest icke billigt modell har möjlighet för effektreglering men det krävs lite större investering och reglering.

      Radera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Jag tänker att detta inte är något nytt för oss som bor i det riktiga Norrland. Precis samma fråga dyker upp när man har gäster på vintern och bör erbjuda gästen att koppla in motorvärmare OCH 2000w kupevärmare. Inga konstigheter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske inte är småskallig i riktiga Norrland?

      Radera
  19. Om du vill ladda du vet var finns det ett fräscht icke skarvat 16A utdraget bara för gäster. Är ju en ickefråga här iaf.

    SvaraRadera
  20. En ickefråga.
    Elbilar är en återvändsgränd.
    Är det rimligt att ödsla energi på att frakta 1 ton bil och 1 ton batterier för att förflytta 1 människa?
    Vi kommer att se andra tekniska lösningar, som blir energieffektivare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du få kör Renault Twizy, men sedan många har bara bil som ena privat utrymme och därigenom tror jag inte mycket på fundamental ändring.

      Radera
    2. Nestor. Så brukar jag också tänka. Planerar körningen, handlar i affärer i närheten, beställer hem på postorder i nödfall - eller avstår. Semestrar hemma, jobbar och studerar på distans, är singel, men samåker med "grannen" J-J. Tjänster och gentjänster. Om jag går en hel vakt-natt med J-J i båtklubben, byter han gastuben åt mig på gasdepån i Västberga industri-område. Går i gamla kläder, byter till lite finare när jag handlar. Men bara lite.

      Numera klipper jag J-J och han mig, vi kommer inte att byta tillbaka till vanlig frissa (det finns bra videos på Youtube och jag har midjelångt hår, sedan frissan la ner sin salong), klippkappa och proffs-sax fixar jobbet.

      Radera
  21. En ickefråga.
    Elbilar är en återvändsgränd.
    Är det rimligt att ödsla energi på att frakta 1 ton bil och 1 ton batterier för att förflytta 1 människa?
    Vi kommer att se andra tekniska lösningar, som blir energieffektivare.

    SvaraRadera
  22. Jag brukar swisha lite som tack, är ju värt mycket i tid att kunna påbörja resan utan att börja leta laddstopp. Det ger också ett lugn hos värden som kanske inte vet om det kommer kosta 50 eller 500 kr. Ladda för 80kr och swisha 100kr. Blir ändå billigare än snabbladdning om man inte har en äldre Tesla med fri laddning. Och att sanna och långsamladda under resan för att det är gratis är aldrig ett alternativ.

    SvaraRadera
  23. Självklart får de ladda om de vill. Det känns märkligt att en barnfamilj ska behöva köra och leta efter en laddstation någonstans i närheten för att ta sig hem när de har bilen parkerad hos oss hela tiden. Vill de betala får de gärna göra det till självkostnadspris. Med den laddbrist vi har i landet känns det dessutom dumt att de ska behöva ockupera en laddplats när vi har en här hemma.

    Sen är det som med allt annat, märker man att det är snyltare som avsiktligt kommer med 1% blir det att ta ett snack med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag subventionerar i princip gärna barnfamiljer, pensionärer, ensamstående mammor och några till som har det svårt med ekonomin. Till dem har vi gett t ex massor av gratis ved.

      Många har kommit till mig för att köra sin tvätt i min maskin, jag frågar inte av vilken anledning, utan de får köra rubbet, även tork-tumlingen, om de vill. De som har velat duscha hos mig, när deras eget system är ur funktion, har också fått göra det, gratis förstås. Jag vill att folk ska känna sig fräscha.

      Om de har det bättre ställt än mig så får de gärna pröjsa, till självkostnadspris förstås. Jag har grannar, som snyltar och lånar verktyg utan att lämna tillbaka, men man tänker på grannsämjan och ser det som ett "intressant experiment", hur länge vissa kan fortsätta, utan att de reagerar själva.

      Jag har bekostat en häck för tiotals tusen kr, bevattning och gödsling, när grannen ställde till med bråk och krävde ett plank. För att de tyckte att vi störde dem för mycket, när vi gick omkring på vår tomt. De var 8 pers, vi 2.

      Grannen hämtade veden hos oss i flera år, fast de hade både färdiga kubbar att klyva och egen vedklyv. Och de fortsatte klaga ändå om allt mellan himmel och jord, och ändå bad de J-J om hjälp med sjösättningen av deras båt.

      Dessutom lånar de ofta J-J:s släpkärra, till Falkenberg och tillbaka, och de frågar inte ens om de kan ge ett litet bidrag till däcken och kullagren i hjulen, som har slitits ut oväntat snabbt och blivit en dyr kostnad för J-J.

      Radera
  24. Tror att i en del fall kommer timpriset eller elpriset vara med att avgöra om det blir betalning till tex självkostnadspris eller att det bjuds på det.

    SvaraRadera
  25. Hade jag haft laddare hemma så inga problem. Men nu finns bara antingen vanlig 16A 3-fas i garaget och tillhörande inbyggd schuko för 230V ifall det skulle behövas.

    Tycker det verkar naturligt att kunna bjuda på en laddning om man han gäster och särskilt om de åkt långt.

    Som LW skriver i början så kan det inte handla om så många kronor och om jag ändå bjuder på vin till maten...

    Men det är klart om elpriset sticker iväg i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. -- Snål Smålänning? Nä in alls, men jag bor i SE4. --
      Vi får trösta med att vi kan bjuda på billigt dansk öl.

      Radera
  26. Bjuder självklart på laddning till övernattande gäster! Vet att det underlättar med destinationsladdning, gästerna kan komma i tid och behöver inte ha marginal för att åka och leta upp laddare på hemvägen. Ett motorvärmaruttag är inga problem att lasta 8A på.

    SvaraRadera
  27. Lägger alltid fram en sladd när det kommer elbilister på besök. Dock är det si och så med kinkiga laddare - av tre besöka Teslas har exakt noll bilar lyckats ladda via ett 10A uttag direkt in i centralen (visserligen samma central som solcellernas växelriktare sitter i). Laddaren står och tänker ett tag men sedan blir det alltid rött ljus och ingen laddning. Alla besökta hybridbilar har lyckats ladda. Deras definition på bra spänning kan ju vara annorlunda än Musk(el)-bilarnas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulligt. Jag får en association med hotell-städerskan, som lägger fram en chokladbit på kudden i den ny-bäddade hotellsängen. Varför inte lägga även en ladd-sladd på kudden + en choklad-bit? Åtminstone när man övernattar hos vänner och bekanta?

      Vad tror ni, föds det många sladdbarn i framtiden? Snabbladdnings-sladdbarn?

      Radera
  28. Som en del säger ,man får välja på kaffe eller laddning såvida man inte har kokplatta på grillen o kör kokkaffe.
    Men också då:
    Man erbjuder en 10A propp sen startar man kaffebryggaren 10A allt detta på en 16A propp , har för mej att trög säkring ska tåla 1,6ggr i en timma, men då kan det börja lukta och 'Marjattas' 0,75mm3 till ett flervägsuttag med brytare avsett för 3-st 25W lampor får alltså 16A genom en 10A propp o 0,75mm3, detta används mest bara av '08:or' , spec. dom som varnar för åldrande kontakter i uppvärmda utrymmen, av att använda själva.
    Näsan är en otroligt bra vän när 0,75m3 eller en skarv övergår från att kallas elkabel till att bli ett motstånd eller spänningsfall i en krets.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hänger jag inte riktigt med, 0.75mm3 är det nåt annat än 0.75mm2, ledningsarea? För övrigt så drar jag bara instrument-el (230 V och 24 VDC) själv och anlitar bara riktiga elektriker till alla dragningar i husen. Även all VVS är gjort av proffs och allt är betalt vitt med kvitto och prydligt arkiverat.

      Jag vägrar att dra el hemma hos andra, trots att de blir sura, pga att jag absolut inte har den kompetensen. Härute på landet ser man väldigt mycket hem-puleri när det gäller både el och VVS.

      Jag har nästan bara LED-belysning, dock även några lysrör hemma. Eftersom vi har två hushåll, som delar på 16 A huvudsäkringar (plus snickarboden), har vattenkokare och kaffebryggare köpts in som små, strömsnåla varianter. Jag brygger med liten vattenkokare och plast-tratt, dessutom, medan J-J envisas med sin glaskanna-bryggare. Alla hus med el har central jordfelsbrytare, snickarboden på sladd. Jag använder även några lösa mindre till forsknings-utrustningen.

      Att "forska" på några kvm på universitetet kostade mig för 10 år sedan 10.000 kr/månad i lokalhyra, det blev sedan chockhöjningar av lokalhyrorna där. Därtill 30-70% overhead på lönen plus 1/3 av avdelningens underskott, som var dödsstöten för mig i deras regi. Min arbetsgivare, ett industri-företag, ville inte pröjsa universitetets underskott och det ville inte jag, heller. Jag hade inte orsakat dem och anledningen var att ekonomin där störtdök, det var inte mitt fel.

      Att ha en gastub hemma (kvävgas) är också en risk och vid brand kommer brandkåren att låta huset brinna ner, säger dem. En överhettad O-20-tub kan explodera av trycket, inte av gasen i sig.

      Jag blir helt nojig, om det luktar rök, och har brandsläckare och brandfilt och några st (!) brandvarnare i huvudbyggnaden. Även CO-mätare.

      Grannens gäststuga brann ner pga en halogen-sänglampa, som ett klädesplagg föll ner på. En annan grannes hus blev brandskadat, när han slocknade efter bastun, full. En handduk hängd på tork över bastu-aggregatet föll ner över bastukaminens stenar. En bensindunk bakom bastu-väggen överhettades pch taket på huset brann upp. Mitt grannhus brann upp utan känd orsak. En grannes gräsbrand tog överhanden och hotade villan. Det finns ett tydligt brand-kluster på ett litet geometriskt område här.
































      Radera
  29. Jag brukar leta efter tröga 16 A "snigelsäkringar" (skruvproppar) i affärer, ibland hittar jag men ofta inte. Börjar de sluta med dem eller står det en annan symbol, kanske?

    Kompisen J-J brukar i regel klanta sig och det rinner vatten in i elektronik-delen på min lilla el-bryggare och jordfelsbrytaren löser ut. Men trots 22 år på den här fastigheten så har han ännu inte lärt sig var den sitter (bredvid proppskåpet, förstås). Lika svårt är det för honom att hitta jordfelsbrytaren i hans eget hus. För moderna grejer?

    Vi uppfann en en verb till det ständiga klantandet: "binksa", t ex när han får bära den fulla brickan med porslin i lunchrestaurangen "Plogen" i Magneberg. Jag brukar säga till honom: "binksa inte" (dvs sabba inte, koncentrera dig, så att restaurangens porslin inte ska rasa ner på golvet och gå i tusen bitar). Hemma har han redan "binksat" det mesta av min matporslin.

    Den ursprugliga Binks är från "planeten Naboo", men den jag har här är från "planeten Varmdoo".

    SvaraRadera
  30. Vi leasade nyss en Leaf med lilla 40kwh batteriet, vilkte räcker mer än väl för oss i vårat dagligkörande. Men skulle vi åka lite längre och hälsa på familj (som bor en 100-150km bort och därmed kräver ladda för att kunna köra dit och tillbaka) så kollar vi innan om vi kan ladda där, annars får vi hitta någon laddstolpe på vägen. Självklart hade vi erbjudit att betala om vi vet att det är mer än någon timme eller två som vi laddar, även om det inte är många tior det rör sig om.

    SvaraRadera