Aktuellt

Bostadsbankomaten och Finansinspektionen: Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp - ökar

Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden  visar att fyra av tio nya bolån inte gick till att köpa bostad eller att byta bank....

2021-05-25 13:46

Norwegians svenska bolag har ansökt om konkurs

Efter en övertecknad nyemission i det norska flygbolaget Norwegian avslöjar nu Dagens Industri att man ansökt om konkurs för det svenska dotterbolaget. Försöken till likvidation i samband med Norwegians rekonstruktion övergavs och man duckar via konkursen istället undan skulderna i dotterbolaget.
Good times med Norwegian
Rekonstruktion innebär att man förhandlar med fordringsägarna om skulderna i någon form, t ex förändrade räntor, ändrad avbetalningstakt, eller rent av avskrivning av hela eller delar av skulden. Konkurs innebär att man helt enkelt ger upp och istället lämnar åt en konkursförvaltare att avyttra eventuella tillgångar - materiella som icke-materiella - för att lösa de skulder som finns, i storleksordning störst går först men i Sverige med företräde för svenska staten.

Norska Norwegian genomgår just nu en rekonstruktion för att överleva och som en del i detta genomfördes just en lyckas och övertecknad nyemission. Dock avslöjar Dagens Industri att Norwegian nu försatt (eller iaf ansökt om) sitt svenska dotterbolag Norwegian Air Sweden i konkurs.

Man säger till DI att det inte ska påverka koncernen eller dess flygverksamhet och att det inte heller är anledningen till handelsstoppet på Oslobörsen. Det senare beror istället på överteckningen av nyemissionen och att man nu fått en ny storägare via en norsk miljardärs bolag.

Norwegian ser ut att fortsätta existera i någon form. Exakt varför någon ska bry sig är dock oklart. Norwegian har inte direkt något unikt erbjudande och USP, annat än förstås att de inte står på bloggens svarta lista, vilket SAS gör efter att ha dröjt över ett halvår med att betala tillbaka extra dyra återbetalningsbara och avbokningsbara biljetter, som skulle betalas tillbaka på högst åtta dagar.

Norwegianaktien har väl inte direkt rosat marknaden, utan är ett bra exempel på att nedsidan i en aktie aldrig är mer än 100% från dagkursen, och att man alltid kan förlora mer än man redan satsat genom att delta i nyemissioner.

Enligt Avanza är aktien bara ner med -83.32% i år, -95.97% på ett år, -99.95% på 3 år och -99.96% på fem år. Vilket avrundat kvalificerar den som en hundraprocentare. Idag ska aktien gått ner -37.18%, men om Avanza justerat för nyemission framgår inte. På en månad är aktien ner -75.42%.

Annars är det alltid en bra idé att flyga finansierat av aktieägarna i flygbolaget. Tills konkursen sker när man är på destinationen ...
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

27 kommentarer:

  1. Så SAS tog sex månader på sig med återbetalning. Norwegian och BRA försatte sina bolag i konkurs och återbetalar inte överhuvudtaget.
    Jag tror jag gör tvärtom och har SAS på vita listan i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BRA betalade mig på två dagar.

      Radera
    2. BRA gick väl aldrig i konkurs? De återbetalade kunderna och satte företaget i "paus" eller minns jag fel?

      Radera
    3. Fick pengar direkt av Norwegian. BRA fick jag en check direkt som kunde utnyttjas när som helst (liten summa). SAS tog ett par månader på sig och fick tillbaka föreställd mat efter cirka 10 månader.

      Radera
    4. Fick pengar för maten... Hade iofs varit intressant om de skicka maten 🙂

      Radera
  2. Vilka vågar man boka semesterresorna med? Frågar åt en kompis som är vaccinerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en vän som sitter på mellannivå i SAS. Rent allmänt så är inte känslan bra på kontoret, hade nog undvikit flygsemester ett år till iallafall (De flesta rutter avbryts kort innan avgång och flyttas fram med förhoppning att planet ska fyllas mer).

      Radera
    2. Mellannivå är den nivå där man tror att man vet vad som ska hända, men i verkligheten saknar man kritiska data.

      Bara att boka, betala med kort om det skulle skrynkla ihop sig med bolaget.

      Radera
    3. Undrar hur det går med guldkorten? Jag fick mitt förlängt ett år som nu löper ut i Mars 2022. Om dSAS inte förlänger igen, lär de inte ha många guldkunder kvar. Vilket väl kan kvitta både dem och guldkunderna lika kanske, då man inte vill åka någonstans i alla fall. Eller ens kunder inte vill att man åker skall jag kanske säga. Om SAS inte förlänger kan man å andra sidan börja om på nytt med vad som helst.

      Radera
    4. Tack för avrådan. Ryanair då? De sitter väl inte fast i gamla lönestrukturer. Kan piloterna där flyga bra?

      Hittade nämligen flyg för runt 1200DKR ToR Malaga, i mitten av Juli

      Radera
    5. Ja det är väl lite så. Man har inte all fakta. Det som oroar är dock stämningen och att SAS i samband med att pengarna börjar ta slut nyss öppnat 7 nya linjer ner till varmare klimat (Behöver pengar in NU trots att planen inte fylls).

      Min vän sitter i avdelningen som sköter bemanning/planering av piloter och kabinpersonal.

      Radera
    6. Min fru flyger en del yrkesmässigt och jag har själv fått se hur SAS ställer in flighter i sista sekund och bokar om till en senare flight. Just för att de vill fylla flygplanen. Flyg INTE med anslutningar om du använder SAS, bara direktflighter och utan tider att passa. Har även drabbat vänner, som fick sitta fem timmar på Arlanda pga SAS ombokning och inställd flight.

      Radera
    7. Det där verar vara regel idag för fler bolag. EN vän som skulle flyga till Manilla med Qatar fick sin flight inställd med 2 dagars varsel. Nästa flyg = en månad senare!!!

      Radera
    8. Har inga egna erfarenheter men min känsla är nog att Ryan Air seglat upp som lika bra alternativ. Alltdå dåligt på många sätt men om alla andra också har dumpat kundvård och sådant så är de i alla fall billiga. Själv har jag bara ett inställt flyg i början på corona och inte försökt boka något sen dess. Lufthansa som ändå skötte återbetalning rimligt, fick höra av mig en extra gång och då fanns det någon ursäkt och de löste det på några veckor

      Radera
    9. Regel nummer 1 - håll dig väl med alla sekreterare (eller PA som det tydligen heter nu). Dom vet precis allt som ska hända alltid!

      Radera
    10. Regel nummer 2 - se till att du flyger ifrån en riktig flygplats. I Norden finns bara en som kvalar in och den ligger inte i Sverige.

      Radera
    11. Ett trick är att titta ifall flygplanstypen är B737-700. SAS verkar för närvarande använda flygningar med den flygplanstypen som utfyllning för att se vad folk bokar och sen klumpa ihop folk till flygningar som faktiskt sker. Så med andra ord, akta er för flygningar med B737-700. https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-ändrar-till-737-700.100006/

      Radera
    12. Tack för tipset. Läste tråden, de sista sidorna och det verkar som SAS ställer in på löpande nu med 14 dagars varsel. Inte bra, jag har en bokning om 4 v som blivit ändras till B737. Går det inte att lita på dem så kan de lika gärna lägga ner.

      Radera
    13. Vet inte hur många i denna tråd som jobbar inom flygbranschen. Några kommentarer på ovan skrivet;

      Jag skulle säga att det bara är ledningen som har all fakta angående SAS finansiella status. Och på vår avdelningen är stämningen inte på topp men vi har tillförsikt inför framtiden. Såklart är situationen mycket tuff och det är tråkigt att kunder drabbas. Alla kan segla i medvind, det är i motvind förmågan testas.

      Angående ombokningar gör mig veterligen alla flygbolag på samma sätt som SAS; exempelvis WiZZ på norsk inrikes ställer in och bokar x veckor framåt eller ger voucher.

      Det generella fallet är att det fungerar utan ombokning; tyvärr drabbas en del kunder. Brukar inte bloggen vara emot anekdotisk bevisning?

      Radera
    14. Detta låter mer som systematisk bevisning dock. Nä SAS bokar iaf jag inte med. Busschaufförer i luften som tjänar 1M per år känns inte hållbart. Kafepersonalen verkar också överprisad.

      Radera
    15. Tja, vad är systematiskt? 5% 10 % 20 %? I början av pandemin stämde detta med ombokningar, nu är det i mycket mindre omfattning.

      Vad gäller kabinpersonal och deras löner kan jag skriva en uppsats. Jag håller i princip med dig, dock är sällan en fråga svart eller vit.

      Men kanske lönen bör ligga mer i linje med en lokförare för pilot. Många LCC:er har löner som anpassas efter var personalen utgår ifrån.

      Säg att på WiZZ ligger det runt 1000 Euro för kabin som ingångslön. Försök att leva på det i Sverige.

      Radera
    16. Det blir systematiskt ifall man ställer in ifall t ex mer än 20% av platserna är tomma. Tänk ifall tåg, buss etc gjort så? Känns som ett oseriöst slöseri med skattepengar. Gällande löner, så är detta SAS och skattebetalarnas problem och dessa är högre än vad t ex Ryan Air piloter har. Ohållbar affärsmodell, dessutom wastas skattemedel.

      Radera
    17. Det stämmer inte med 20%, snarare att du har tre flights med 80% tomma stolar som slåss ihop till en flight med 40% tomma stolar. Detta var under kortare period så läget gjorde det nödvändigt och berodde ju på som du vet statliga restriktioner.

      Angående skattemedel; är väl en inte så underbyggd allmän åsikt; SAS är ett aktiebolag där svenska staten är en av ägarna och har ansvar enligt lager och regler. De står dem fritt att sälja sina aktier.

      Om en tänker lite längre så är antagligen anledningen till detta staten skjuter till pengar (mest lån) att SAS drar in skapligt med skatter och avgifter till staten. Inte bara från svenskar utan även från som flyger in till Sverige. Den kakan blir mycket mindre om Ryan/WiZZ/LH/annat skulle operera den mesta trafiken till/från Sverige. Plus skatt från anställda. Kan inte hitta den nu men Ibrahim Baylan nämnde många miljarder bidrag till BNP från SAS. Därav kan det vara värt för staten att som ägare skjuta till kapital.

      Radera
  3. Har flugit mycket med Norwegian. Tillsammans med deras kreditkort var det en grym kombo. Går inte ens att jämföra med Ryan, satan vad kassa de är.

    SvaraRadera
  4. Träffade en pilot..får 3000 i månaden av spanska staten... för det är i Spanien han är anställd... men bor gör han ju i Sverige.. Han var rätt glad ändå.. jobbar ”på timme” med att packa matvaror.. Säkert nån sorts skattebrott i något av länderna... vilket öde..

    Överhörde en annan historia..En stackare sålde huset för att äntligen få chansen (som han drömt om i 10+ år) att ta med hela familjen och flytta in hos nån prins... han hade alltså fått nån sorts kontrakt för att vara nån sorts privat skeppare eller vad yrket nu kan tänkas heta.. det hela har varit ”on hold” i över ett år nu...men drömmen och hoppet fanns kvar..

    Anekdotsäsongen börjar på allvar nu. Vet två verksamheter på gotland som mer eller mindre gått all in på att det ska bli en normal sommar... de börjar bli lite svettiga..

    Börjar helt klart känna lite mer för alla människor som drabbas ekonomiskt av Coviden.

    Och ännu mer anekdotiskt så börjar det lukta sparprogram lite här å där i belantskapskretsen.. 2020 gjorde alla vad de kunde men kraven fanns liksom inte där... 2021 sitter alla med budgetar som ska slå 2019... ett första halvår som mer ser ut som sämre än 2020...betyder ju att det snart är dags att erkänna att budgeten för 2021 inte kommer hålla.. Men om den MÅSTE hålla... ja då finns det ju kortsiktiga sätt att lösa det på..

    Känns som vi/jag blivit lite lurad av vaccinfokuset..det kan bli till hösten som ”de vanliga” människorna drabbas.

    Anekdotmaskinen avslutar med att ha hört att flera mellanstora byggprojekt skjuts ett år framåt. Upphandlingar avslutas istället för tilldelas.. Nya statliga projekt skakas ju inte fram på en timmes teamsmöte så det börjar se halvdåligt ut i orderböckerna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Det enda vi vet är att vi här ingenting vet om detta

      Radera