Aktuellt

Bostadsbankomaten och Finansinspektionen: Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp - ökar

Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden  visar att fyra av tio nya bolån inte gick till att köpa bostad eller att byta bank....

2021-05-22 10:17

Nästan gratis el under natten och morgonen

Elen var i princip gratis - undantaget skatten - under natten och morgonen, och var som lägst nere på 0.03 öre. Som timtaxare passade bloggaren på att okynnesladda elbilen lite extra.
Fortfarande efter 08 i morse
Det händer ibland att elen är nästan gratis nattetid, och den optimala tidpunkten att generellt börja ladda elbilen är 01:00 på natten visar studier, givet att man likt bloggaren har timdebitering av elen.

I natt har det dock varit exceptionellt billigt, där elpriset i SE3 gick under 1 öre klockan 02:00 och sedan stannade under ett öre fram till klockan 08:00 där priset gick upp till dryga ett öre för att sedan passera fyra öre 09:00.
Timpriset senaste dygnet i SE3

Således okynnesladdades elbilen upp till 86% laddning istället för den vanliga vardagliga 70%. Energiskatterna och de rörliga nätavgifterna får man ändå betala, oavsett när man laddar den, men elhandelskostnaden och momsen blir förstås avsevärt lägre vid sådana här tillfällen.

Det hela belyser att om du har elbil och timdebitering av elen, så kan elbilen på sätt och vis ersätta ett hushållsbatteri, om man anser sig behöva ett sådant för att hantera variationer i elpriset.

Man laddar ju inte elbilen full till vardags, utan bara någonstans i intervallet 60-80% för att inte slita i onödan på batterierna, och kan därmed justera elförbrukningen utifrån elpriset. Med hemautomatiseringsträsket kan man hantera detta automatiskt, och t ex bara ladda till högst 60% om elpriset är dyrt och som i mitt fall ladda till 86% om det är billigt. Till vardags behöver man trots allt inte elbilens fulla räckvidd. 60% laddning för min del innebär trots allt fortfarande 30 mils körning eller om man så vill tre gånger fram och tillbaka till Göteborg, vilket knappast är aktuellt till vardags.

Kostnaden för hushållsbatterier kan generellt inte räknas hem för att hantera svenska elprisers variationer, men har man en elbil får man på köpet en möjlighet till viss balansering ändå.

Hushållsbatterier kan dock vara trevliga om man vill känna att man t ex under sommarhalvåret inte vill köpa in någon el alls, eller för den delen för preppingbehov om det tillåter ödrift vid strömavbrott. Men det är då på nöjes- eller riskhanteringskontots utgifter och inget man kan räkna hem ekonomiskt.

Generellt har timtaxan gjort att bloggaren sparar mellan 10-20% på det oskattade elpriset, pga kombinationen av elbilsladdning nattetid, solceller dagtid och vedvärme vintertid. På nedsidan hittas hemarbete, vilket drar upp förbrukningen dagtid. Annars betalar man ett elpris beräknat utifrån el-Svenssons förbrukningsmönster över dygnet, och laddar man elbil nattetid och/eller har solceller betalar man alltså ett schablonmässigt för högt elpris om man har så kallat rörligt eller bundet elpris istället för timdebitering.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

21 kommentarer:

  1. Finns det några prognoser på hur länge billigt elladdning nattetid kan bestå allteftersom fler (om) övergår till elektriskt egentligen?

    Dvs om många fler börjar ladda nattetid, då ändras premisserna. Antar att man vill via hemautomatisering ladda medan priset är lågt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är frågan. Elbilsladdning drar inte så mycket, och normalt dagligt bruk laddar man på någon timme, alternativt längre tid med en laddare som inte drar mer än en varmvattenberedare.

      Radera
    2. Min elbilsladdare är den absolut största förbrukaren i mitt hushåll effektmässigt med 11 kW.

      Har man en elbil och kör 1500 mil per år ökar elenergiförbrukningen med ca 20% för en villa med värmepump.

      Radera
    3. Megga, kör du Audi e-tron eller ;)

      Radera
    4. OK. Det lät faktiskt inte så mycket som jag trodde, även om det såklart inte säger hur laddning blir i framtiden.

      Radera
    5. Jag räknar en "normal" elbil.

      Men jag tar hänsyn till verkningsgrad i laddare o batteri.

      Radera
  2. Tjäna pengar på att ladda bilen, tjäna pengar på att bo. Nya tider, gäller att hänga med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen, i Tyskland få vissa kommun pengar för att ta lån eftersom det är billigare än att parkera pengar vid centralbanken, kanske i Sverige med ?

      Radera
    2. I Danmark körde de väl med negativa räntor mot kund vill jag minnas. Förlorarna står väl läktaren och hejar på

      Radera
    3. Vad är det för jädrans land vi bor i där man måste stå och passa elpriset hela tiden?

      Radera
    4. Håller med Balkongtåarn, när elektriciteten kom till samhället var det för att göra livet bekvämligare så att man slapp hugga ved i god tid så den hann torka, man slapp bära in veden i köket, man slapp hämta vatten i brunnen osv. Nu vill tomtarna i MP att vi skall passa elläget om det blåser eller inte, tvätta mellan 03:15 och 05:24 och koka vatten till morgonteet i termos vid lämpliga tillfällen mha tillgänglighet i elnätet.
      Vem är till för vad? Är medborgarna till för att passa produktionsapparaten eller har vi apparaten för att göra livet bekvämligare för oss? För mig är svaret självklart men inte för alla verkar det som.

      Radera
    5. Nä för vissa förstår en marknadsekonomi, med tillgång och efterfrågan. I detta fall på el, men det var säkert bättre förr och ju mer förr desto bättre :)

      Radera
    6. När man inte har tillräckligt med effekt eller överföringskapacitet i nätet. Ja då är det enklare att lägga problematiken på användarna. Timdebitering lobbas det för, liksom att nätavgiften kommer sättas efter månadens högsta effektnotering. Beroende på vilken nätoperatör du har och om du fått en ännu en ny elmätare.

      Håller med balkongtåarn och Generalen.

      Reflektera om det va surfhastigheten vi höll på att snacka om. Betala ett högre pris för att kunna kolla på Netflix på kvällen än natten..

      Nee på elfronten var det bättre förr!

      Radera
    7. Det där med fiber var väl ändå ett dåligt exempel. Bills 5G nät byggs/doseras ju nu ut i rasande takt :)

      Radera
  3. Just när växthuset behöver lite uppvärmning så är elpriset nästan noll. Dags att bygga ett större växthus?

    SvaraRadera
  4. Företag kommer att börja tjäna pengar på det tidvis mycket låga elpriset och därmed stiger det. En del privatpersoner kommer också ta del av vinsten genom att nyttjas av dessa företag men mest är det förmodligen andra företag. Regleringen kommer givetvis att vara datorstyrd och inte kräva mer personligt deltagande än avtal.

    Det riktigt låga elpriset är troligen inte kvar mer än några år.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menar du lågt elpris?

      Radera
    2. Teheimar jag skrev inte lågt elpris för det tror jag har framtiden för sig. Däremot är mycket lågt som tex 1 öre/kWh när normalpriset är mer än tio gånger högre knappast troligt inom några år när nya företag fått ta itu med bristerna i priset.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Internationellt var väl vi fortfarande ett lågt pris. Tur är väl det, annars hade vi säkert haft fler arbetslösa och än lägre inflation.

      Radera
  5. Dags att spinna upp ett gigantisk svänghjul på natten när elen är gratis och sedan sälja tillbaka den dagen när priset är högt. Antar att man kan kvitta ingående/utgående moms osv.

    SvaraRadera