Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2021-04-22 09:19

Kom ihåg: Miljöpartiet stoppade utbyggnaden av Arlanda

När Miljöpartiet nu meddelade att man vill lägga ner Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda, så ska man komma ihåg att Miljöparitet och ministern Per Bolund (MP) den 15:e juni stoppade utbyggnaden av Arlanda. Miljöpartist talar med kluven tunga.
Arlandas flygledartorn
Regeringen vill alltså stänga Bromma och flytta all trafik till Arlanda, men samtidigt har man stoppat utbyggnaden av Arlanda. Det går helt enkelt inte ihop.

Enda möjliga förklaringarna är att antingen är Miljöpartiet dumma i huvudet eller så tror Miljöpartiet att väljarna är dumma i huvudet och har ett minne som en guldfisk.

I övrigt har Miljöpartiet sagt nej till tusentals nya bostäder i Stockholm, så att Bromma skulle varit enda möjligheten till nya bostäder verkar vara lite fantasifullt. Fast det är klart - varifrån ska det komma el till dessa nya bostäder?

Enligt nedan tyckte och firade Miljöpartiet igår beskedet om antagligen hundratals blir av med jobben på och tack vare Bromma flygplats.

Sätter ju lite ribban på hur man ska fira när de vita männen på bilden blir arbetslösa efter valet 2022. På tal om miljöskadligt, enbart vård-skola-omsorg och övrig offentlig service och välfärd släpper ut 2 ton CO2 per år per person i Sverige, dvs på bilden ser man 10 ton CO2 utsläpp oavsett hur dessa lever annars. Varje extra person innebär extra CO2-utsläpp. Det bästa en miljöpartist kan gör för miljön är sterilisera sig.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

68 kommentarer:

  1. Arlanda har redan 3 start/landningsbanor. Det behövs inte fler utan det som behöver ske är förändring av terminalerna och övrig infrastruktur runt Arlanda. Det är inte miljöpartiet emot? De som "kan något", dvs inte politiker och politiskt styrda organisationer förespråkar just detta och säger att en fjärde landningsbana inte är nödvändig. Det som möjligtvis skulle förbättra är att förlänga de två korta banorna med 700m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man bara har en bana med kapacitet för de stora och energisnåla flygplanen visar specifikt varför det behövs en utbyggnad. Sedan om det är ny bana eller förlängning är en annan fråga.

      Radera
    2. Fast alla flyg som landar på BMA idag startar/landar på en bana som är 1700m dvs kortare än befintliga banor på ARN.

      Radera
    3. Som jag läser det ang. en fjärde landningsbana så är det en väldigt långsiktig plan till 2040 och det handlar mest om att närliggande kommuner inte ska allokera mark för bostadsbebyggelse i planerade flygstråk som då försvårar en framtida expansion av Arlanda ifall det skulle behövas. Antar då att MP jobbar för högtryck att få till bostäder i dessa område vilket dödar planen för all framtid.

      Radera
    4. Den fjärde landningsbanan i kombination med de absurda krav på buller/ljud vi har i Sverige innebär i princip byggstopp för samtliga kommuner norr om Danderyd i Stockholm. Kommuner som samtidigt skrivit på Sverigeförhandlingen att bygga bostäder för att Regeringen och Trafikverket ska satsa på infrastrukturen där.

      Det är täta skott mellan de olika delarna av offentligheten.

      Radera
    5. Svårt att både behålla kakan och samtidigt äta den.

      Radera
    6. Vem vill flyga till Stockholm?

      Radera
    7. @Stockholmare. Att Brommas landningsbana är kortare än de på Arlanda är egalt. Det absolut största syftet med Bromma är att det kan trafikeras av mindre linjebolag som flyger till mindre orter. Om Bromma försvinner har dessa bolag ingen möjlighet, ekonomiskt, att flyga från ARN. Det kommer innebära att många företag som etablerat sig på landsbygden kan tvingas flytta eller läggas ner.
      De mindre flygbolagen behöver Stockholm för att överleva. Inget av detta är något jag hittat på eller klurat ut, utan det är lokalpolitiker (från alla partier utom MP) och företagare från norr till söder som konstaterat detta.

      Radera
    8. TILL Stockholm?
      Jag reser inte till nånting, jag reser ifrån. :-)

      Radera
  2. På din första fråga om miljöpartister är dumma i huvudet så har jag efter långt övervägande kommit fram till att det finns tecken som tyder på att så är fallet, på den andra frågan om de tror att väljarna är dumma i huvudet och har minne som en guldfisk så är nog svaret tveklöst ja, vilket nog i och för sig inte är osant ,sett till stora delar av väljarkåren, samt inte skiljer dem nämvärt från övriga politiska partier i dag, tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljöpartister är överhettade tonårshjärnor i vuxna kroppar.

      Radera
  3. Idag går det t.ex. inte åka inrikes från Luleå till Halmstad utan ett flygplatsbyte i Stockholm. Att samla allt inrikesflyg på en och samma flygplats tycker jag är ett otroligt starkt argument för att stänga BMA. Dessutom får alla inrikesresenärer bättre internationella anslutningar. Tycker det är lite omvänt när man tycker att man ska ha två flygplatser av konkurrensskäl, det är väl flygbolagen som ska konkurrera inte flygplatserna? Varför smäller vi isåfall inte upp en extra flygplats utanför Ronneby, Visby, Ängelholm, Umeå etc?

    FYI - BMA var stängt i 12 år för inrikesflyget på 80/90-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni kan ju ta snabbtåget ner till Kastrup, för en riktig flygplats :)

      Radera
    2. Verkar lite omväg att ta 2 dygn tåg till köpenhamn för att ta sig till halmstad från luleå.

      Radera
    3. Det kanske du har rätt, är lite dålig på geografin norr om åsen :)

      Radera
    4. Jag har skrivit ovan om detta. Men de mindre flygbolagen kommer få lägga ner om de inte kan flyga på Stockholm då det inte längre finns någon ekonomi I flyglinjerna. Att flytta till ARN är är omöjligt av samma skäl då kostnaderna blir för höga.

      Radera
  4. Nja, skulle påstå att de är duktiga att verkställa sina visioner. De uppnår delmål efter delmål.
    De har också lyckats blockera frågan om ett beslut för slutförvar av kärnavfall vilket leder krav på ett utökat mellanförvar. Den frågan har MP också lyckats förhala med syfte att tvinga fram en nödstängning av kärnkraften.
    Det vi ser är en nedmontering av Sverige helt enkelt till en enorm kostnad istället för att blicka framåt och bygga välståndet på det vi har.
    MP vet om att de ligger risigt till i optionen för nästa val men eftersom de är mästerförhandlare och kan hoppa i säng med vem som helst så lär detta fortsätta framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 på den

      Miljöpartisterna har inget problem med att deras politik inte hänger ihop - för det är inte syftet. Syftet är bara att uppnå alla delmål, även om det innebär att landets infrastruktur rasar ihop.

      Jag tycker att de är djävulskt skickliga. Det är vi andra som felaktigt tror att det måste finnas någon slags logik i de beslut som de fattar.

      Det behövs inte alls.

      Radera
  5. Mp fick 285 899 röster 2018 av de 6 535 271 som gick till valurnorna.
    Ska man se valresultatet ur en strikt demokratisk synvinkel tycker jag så få röster betyder "Håll käften" och inte "Ta för er".
    Listan av deras (dåliga) inflytande är allt för lång.

    Hade gärna sett en maxbegränsning av miljöpartister. 200 000 är en rimlig siffra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med en årlig halvering av beståndet.

      Radera
  6. Jag har länge undrat varför man valde att bygga flygplatsen just i Arlanda, det är väldigt långt bort från stan (och var ännu längre bort när den väl byggdes). Roade mig med att läsa på lite, min summering: Man byggde först där som en kortsiktig lösning, sedan när man skulle utreda vart den riktiga "storflygplatsen" skulle placeras så kom man inte överrens, så det fick bli Arlanda.

    Klassisk svensk suboptimering, likt Förbifarten idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske några norr om staden gillade läget? Om flygplatsen låg motsvarade fel söder om stan hade flyg- och restiden minskat avsevärt. (De flesta flyg kommer från söder)

      Radera
    2. Ett läge mellan landets största och fjärde största stad Uppsala är väl inte fel. Dock har ju nödlösningar och fulhack sedan dess präglat Arlanda. Riv och bygg helt nya moderna terminaler.

      Radera
    3. Dessutom relativt lätt åtkomligt från Västerås/Örebro-hållet utan att man behöver in i Stockholm.

      Radera
    4. Enköping också. Öht rätt bra beläget kan man tycka.

      Annars är väl Landvetter ett bra exempel på en avsiktlig och genomtänkt placering, dock utan järnvägsaccess.

      Radera
    5. Samråd pågår väl för ny järnväg mellan GBG och Borås med station Landvetter så det kommer :)

      Radera
    6. Nä, senaste beskedet är att man skippar station Landvetter utan blåser bara förbi.

      Radera
    7. Fast det där stämmer inte tycker jag: Se i TrV:s infoblad om samrådet som pågår nu 19 april - 11 juni.

      https://www.trafikverket.se/contentassets/ef464dfdad4c46bc816c109106e99786/infoblad_a4_6sid_goteborg-boras_webb_20210419.pdf

      Radera
    8. Bara ett av fyra alternativ passerar ens Landvetter https://www.gp.se/nyheter/sverige/landvetter-förlorare-i-nya-alternativ-till-stambanor-1.42247261

      Radera
    9. Till och med stationen i Jönköping ser ut att strykas. I slutändan blir det nog bara stationer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

      Radera
    10. Betallänk så jag kan inte läsa innehållet. Jag är övertygad om att i slutändan så kommer tåget gå förbi Landvetter.

      Trafikverket skriver följande på sin sida: "Vi planerar en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats."

      TrV:s infofilm från 16:e april
      https://www.youtube.com/watch?v=dUHC_hKPzhU

      Radera
    11. Ett av förslagen är att stryka stationerna i Landvetter, Borås, Jönköping, Hässleholm och Värnamo helt.

      Själv vill jag förstås ha station i Landvetter. Guld att få både tåg och flyg 20 minuter hemifrån.

      Radera
    12. Lund är väl kvar? Nässjö borde väl också vara kvar.

      Radera
    13. Bara för att det är uppe som förslag betyder det inte att det är där beslutet landar eller att det är önskvärt.

      Radera
  7. Bromma kanske kan byggas om till fängelse? Kriminalvården lider ju brist på sådana lokaler i Sverige för sina behov, kapaciteten behöver ju tydligen minst fördubblas.

    På Bromma finns redan många stora byggnader (läs grundstommar) och ett område vars perimeter redan har åtminstone vissa säkerhetsåtgärder. Win-Win!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Off-topic Bromma/Arlanda ber om ursäkt för det men på tal om kriminalvård, frivård och annat. Jag brukar kunna hålla mig lugn och inte för att skryta men jag är lite känd som en "cool cat" under press men gårdagens Uppdrag Granskning fick mitt blod att pumpa ovanligt snabbt.

      Att det var halvtaskigt läge visste jag men det jag såg i går var ju inte halvtaskigt, det var en total FUBAR.

      Radera
  8. MP är Åsa-Nisse-marxister, vilket innebär att de kombinerar planekonomiskt tänkande med landsbygdsromantik. Att många av dem utvecklat denna ideologi inom gångavstånd från T-banan på Telefonplan är väl en av det moderna Sveriges ironier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets kommentar! Länge sedan jag skrattade så

      Radera
    2. Då kommer du att gilla den här - kanske den roligaste parodin i gamla Svenska Mad. (Om kopiera länken inte funkar är det bara att googla "USA-Nisse").

      https://i.redd.it/l5ljk0o9b9f51.jpg

      Radera
    3. Lite tragiskt att man förstår humorn än idag, men roligt var det!

      Radera
    4. Har inte MP passerat sitt bäst före datum? Natur för dem är närmaste träd på Södermalm, just det faktum att de för det mesta bor i städerna och därmed är en högre belastning på miljön än boende ute på landet verkar inte tända ett ljus....

      Radera
    5. Att bo i ett småhus på landet är väl generellt sett mer belastade för miljön än att bo i ett flerfamiljshus på Södermalm?

      Radera
  9. Har inte röstat på miljpartiet förut men efter senaste utspelet om Bromma / Arlanda känner jag mig faktiskt lite sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och att som parti säga nej till att bygga ut Arlanda för att sedan gå med på det när det också innebär att Bromma läggs ner är kanppast särskilt korkat. Det handlar om kohandel vilket är en extremt viktig metod i ett parlamentariskt system.

      Radera
  10. Vi bör heller inte glömma deras symboliska stopp 2014 för bygget av Förbifart Stockholm som kostade projektet extra 400 miljoner.

    Jag bryr mig egentligen inte om vilka som vinner valet 2022, utan det viktigaste är att MP försvinner från allt politiskt inflytande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sade du dagens sanning.

      Radera
    2. Och just av den anledningen kommer de att hänga kvar.

      Radera
  11. Bor vid Årsta/Liljeholmen i södra Stockholm, kör bil till Jobbet norr om Stockholm, använder elscooter inne i Stan och försöker ibland gå längs våra olika promenadstråk. Som gående får man vara glad att man har livet i behåll, eller inte hamnat på akuten med brutna ben när Daniel Helldens lärjungar (Daniel Hellden= Cykeljesus) stormar fram både på och utanför cykelbanan samt överallt där man inte trodde en cykel kunde framföras. Under vintern kunde man faktiskt ta en promenad i stan utan att få hjärtklappning, men nu när vår-krokusen blommar har cyklisterna också börjat svärma. Har aldrig känt att Stockholm varit så delat som nu, de som är cykel-troende och de som verkligen ogillar allt med cykel.

    Bilskam börjar också märkas av här, men ibland är vi uppskattade, bilisterna alltså, det är när grannar kommer med saker de inte kan återvinna i våra miljöstugor. De kommer med 2 dl matolja/liten burk med färgrester och annat trams, då är bilen bra....många ÅVC i Stockholm ligger utanför kollektivtrafiken.

    För mig gör det inget om Daniel Hellden behöver söka nytt jobb efter september 2022, helst då inte som minister heller. Tror dock att MP har tillräckligt många rättstrogna för att tyvärr bli kvar i regionen och Stockholm Stad.

    En notering, vid naturomården i Stockholm Stad har man tre p-platser, så alla kör runt och parkerar olagligt. Medan i kranskommunerna gör man ordentliga parkeringar vid naturområden, alla kommer fram lämnar bilen direkt och inte behöver köra runt i 20 minuter extra för att lämna bilen...undrar vad som släpper ut mest ?? Men vi ska ju inte ha bil i Stockholm, så det är väl inget problem....blev så deprimerad helt plötsligt...

    Kanske dags att flytta ?

    Pandan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter snarare som att Stockholm har cykelinfra på U-landsnivå om det uppstår sådana konflikter som du beskriver?

      Elscooter är förövrigt också en cykel.

      Radera
    2. Som fd cyklist i Stockholms innerstad (cyklade i vanliga kläder ej funktionsmaterial) så kan jag nyansera bilden som Pandis ger ovan. Fotgängare har en förträfflig tendens att använda cykelbanor i tid och otid till att flanera eller bara vara i vägen rent allmänt.

      Som cyklist i innerstaden har jag också upplevt bilar som trängt ut mig med flit... och för mig till synes enbart av den anledning till att jag cyklar om dem i bilköerna.

      Radera
    3. Ja, cykelinfrastrukturen är väl inte den bästa i Stockholm. Dock ställer jag mig frågande till den beskrivning av situationen som Pandis ger. Har själv bott i Stockholm i snart 40 år och har aldrig varit särskilt bekymrad över cykeltrafiken. Ska kanske tillägga att jag aldrig har cyklat själv i någon större utsträckning i Stockholm eller att jag har bil. Om man inte vågar promera i Stockholm på grund att man är rädd för cyklister tror jag att man ska fundera igenom sin situation. Kanske kan man hitta sätt att undvika cykeltrafikerade gator. Kanske ska man inte bo i Stockholm. Kanske ska man söka professionell hjälp. Jag menar det inte som en förolämpning. Det är vanligt med fobier och liknande som begränsar ens liv.

      Radera
    4. Fan vad märkligt om man bor i en miljonstad att en del av befolkningen kan tänkas ha ett beteende eller en hobby som inte helt ligger i linje med ens egna intressen, eller t o m i konflikt med dem. 90% eller så av infrastrukturen i Sthlm är väl till för bilar som vanligt, ändå är det ALDRIG bilarna som är problemet. Konstigt!

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Nytt försök, med bättre stavning.
      Det var lite ironi, som inte nådde fram tror jag. Men visst behöver vi lite mer broar tex mellan södra sidan och stan, å Slussen som nog ingen gillar.
      Men för mig personligen är inte cykel lösning på alla framtida transport behov. Men en annan debatt....

      Pandan

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    8. Ja bor man i en stad så måste man vara uppmärksam så man inte kliver ut i cykelbanan eller bilbanan hursomhelst, håller man sig till gångbanan och tittar sig över axeln innan man gör sidförflyttningar kan man vara lugn.

      Måste erkänna att jag ibland brukar roa mig med att cykla upp bakom folk som går i cykelbanan och plinga ordentligt precis bakom dom, roligare än så blir det inte på väg till jobbet.

      Radera
    9. @Pandis Försök inte ändra din berättelse. Det du skrev var en klassisk wall of text rant från en förnärmad bilist.

      Du vet det. Jag vet det. Alla här på bloggen vet det.

      Radera
  12. Om Bromma läggs ner är det väl inte bara att sätta spaden i marken och börja bygga.
    Inför omröstningen i Västerås om flygplatsens vara eller inte vara konstaterades att marken troligen var hårt belastad av föroreningar och att det skulle krävas omfattande sanering innan marken skulle kunna bebyggas.

    SvaraRadera
  13. "Det bästa en miljöpartist kan gör för miljön är sterilisera sig."

    Du uttrycker dig direkt stötande. Obehagligt. Dessutom är det naturligtvis fel i sak. Varje enskild människa har möjlighet att kompensera för sin klimatpåverkan, exempelvis genom att verka för att driva igenom en klimatvänlig politik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara MP , med detta synsätt skulle allt bli bra ju fler vi är??

      Radera
    2. Torde vara ställt utom tvivel att med Mp:s miljösyn så är just det effektivaste att inte skaffa barn. Därmed -> sterilisering, permagummi eller avhållsamhet, förstår inte upprördheten alls. De orerar ju dagligen om att vi måste göra allt som går.

      Radera
    3. Och enligt SD är ju Sverige fullt. SD och MP kan kroka arm i den här frågan.

      Radera
  14. Vi ser alltså effekten av att i praktiken sätta ett extremistiskt enfrågeparti i regeringen: Dom är beredda att sabotera i stort sett vad som helst för att få rätt i sin hjärtefråga.

    Samtidigt tycker oppositionen att det verkar som en smart idé att bilda regering med ett annat extremistiskt enfrågeparti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som boende i Öresundsregionen med tåg till Kastrup är ju det här helt klockrent! Låt MP hållas, blir nog rentav en röst på dem i valet, tycker gott Stockholm kan få bli en förebild för stenåldersleverne för övriga Sverige.

      Radera
  15. All mark som frigörs på Bromma flygplats kan ju täckas med vindkraftverk och solpaneler. Då kan vi lägga ner resten av kärnkraftverken när vi har så stor kraftproduktion vid huvudstaden.

    *kan innehålla spår av ironi...

    SvaraRadera
  16. Jag ser inga större problem med att lägga ner Bromma. Ibland pratas det om att Arlanda skulle ha brist på banor för att ta över Brommas trafik på morgon och kvällsrusningen. Det stämmer rent teoretiskt men marknaden skulle enkelt lösa det genom att flyga med större flygplan.
    Innan pandemin kunde Visby ha runt 10 dagliga avgångar till BMA och 5 till ARN, alla med små ATR72. Gotland kanske fortsätter existera även om det "bara" skulle vara exempelvis 7 dagliga avgångar med A320.

    SvaraRadera
  17. Att avveckla en förlusttyngd verksamhet som Bromma flygplats borde väl tilltala de flesta. Men som vanligt beter sig högern som marxister när det kommer till bevarandet av fossilinfrastruktur.

    SvaraRadera
  18. När får vi moms och bränsleskatt på flygbränsle?

    Varför ska flyget inte skatta som t.ex. bilar och tåg för sitt drivmedel?

    SvaraRadera