Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2021-04-29 13:34

Icke-inflationen: Skenande priser på byggmateriel - prishöjningar på upp till 100% - mer kommer - risk för brist

Flera läsare har hört av sig och bekräftar nu skenande priser på byggmaterial. Byggbolaget Derome har också skrivit om detta i ett dagsfärsk utskick till kunder och prenumeranter, där t ex priserna på OSB-skivor höjs med +95% och stålprodukter höjs med upp till 100%. Därtill försenas leveranstider.
Sågverket i Torsby
En bloggläsare i bygghandeln skriver att vederbörande uppmanats att upphandla allt byggmaterial som behövs före sommaren
"Det är på väg att bli brist på det mesta eftersom alla bygger för fullt i den överhettade världsekonomin."

Samtidigt har inte timmerpriserna höjts i samma takt som priserna på skogsmark, som mäts i kronor per kubikmeter på rot. Det innebär att man på pappret tjänar mer på att låta skogen och timret stå kvar än att avverka, då man istället framöver kan sälja skogen till en greater fool till betydligt högre pris än man får för den vid avverkning.

Läsaren uppger också att sågverken hellre importerar och betalar mer för ryskt timmer än för svenskt, eftersom man inte vill att svenska priser ska dra iväg. Bokföringsmässigt tjänar man också mer på att skriva upp värdet på skogsmarken och växande träd än att avverka dessa.

Det Varbergsbaserade byggbolaget Derome, som även har egen såg, skickade idag ut ett utskick till kunder och prenumeranter om de skenande priserna.

Orderingången för Derome är upp 62% för fristående hus och gruppbyggda småhus 18% under årets första tre månader och man har nu en rekordstor orderstock. Man kallar dock läget för byggmaterial för "alarmerande" och att det råder "en unik global situation" baserat på att centralbankerna öser ut kapital och att USA stimuleras mest.

På grund av "extrem efterfrågan i USA" och även Kina och resten av världen så indikeras priser på trä upp +35%. För högförädlat trä som skivor är bristen så stor att man måste hitta alternativ till plywood, spånskivor och de fula OSB, som allt oftare hittas dolt under ytskikten. OSB justeras upp i pris med +95% och man förväntar sig ytterligare +25% i prishöjningar. Det är dags- eller veckopris som gäller och priserna skenar alltså akut dag för dag.

Stål för byggsektorn höjs med 50-100% i pris, inklusive reglar, beslag, infästning och armering. Det senare drabbar alltså den allerstädes närvarande betongen, ett av de viktigaste byggmaterialen och själva fundamentet för de allra flesta byggnader.

Slutligen kommer det bli problem med leveranstider och det kommer bli brister på material uppger Derome. Coronakrisen har också gjort att det blivit en felbalans i fördelningen av containrar globalt, så färdigt byggmaterial ligger och väntar på containrar att lastas i. Det kan därför se fullt ut på sågverken, men det är material som inte kan levereras till köparen på grund av logistikproblemen.

Räkna med stora problem inom byggsektorn framöver, inklusive stora förseningar när brist på enskilda byggvaror kan sätta stopp för ett helt bygge, vilket i sig kan innebära stora fördyrningar när personal och maskiner blir stående. Detta kommer i sin tur hejda den ekonomiska återhämtningen, men kan också spilla över på inflationen och pressa upp räntorna med allt vad det innebär. Men man kan ju alltid substituera en vägg mot gratis luft, så egentligen blir det billigare att bygga enligt substitutionsmetoden för beräkningar av inflationen. Ljust, fräscht och luftigt.

Ska du bygga något får man hoppas att du redan tagit in och godkänt offerter, men räkna inte med att det blir byggt i sommar när det saknas byggmaterial.

Det finns också en risk för konkurser, uppsägningar eller permitteringar när företag inom byggsektorn inte kan utföra arbete utan blir stående i väntan på råvaror.

Sticker inflation och räntor iväg så får vi för övrigt en börskrasch. 

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

39 kommentarer:

  1. Har man inte avtalat om oförutsedda prishöjningar på varor är man rökt. Har man inte gjort det förtjänar man antagligen att ryka också.

    SvaraRadera
  2. Så mycket som det byggs måste det ju snart inte finnas någon bostadsbubbla kvar. När utbudet överstiger efterfrågan borde ju priserna gå ner. Men de borde ju i och för sig gått ner av massa andra anledningar utan att det hänt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har skett för många nybyggen på mindre attraktiva platser. Bla Södertälje samt tenstaterrassen och rinkebyterrassen.

      Radera
  3. Underbar tajming. Vi har precis tagit in offert på att riva vårat fallfärdiga garage och ska bygga ett nytt. Man friskriver sig från höjda virkespriser i offerten.

    Första saken vi bygger på 20 år, lyckas exakt pricka skenande virkespriser.

    SvaraRadera
  4. Bilbesiktningen upp 56 % efter privatiseringen läste jag i en blaska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men tillgängligheten är upp typ 800% också. Minns när jag var ung och fick vänta två månader på ombesiktning, men drabbades av körförbud efter en pga regelvärk - det var goda socialistiska tider det!

      Radera
    2. Jag har då aldrig haft något problem varken med tillgänglighet eller att få tid, men så bor jag i storstan.

      Hade säkert 4-5 stationer inom någon mils avstånd före privatiseringen. Är det fler nu så bör ju konkurrensen driva ner priset. En besiktning tar max en kvart så timpengen är rätt bra idag. Det är ju inte så att priserna drivits upp av efterfrågan likt virket ovan.

      Min upplevelse däremot är att själva besiktningen går lite snabbare.

      Radera
    3. "Är det fler nu så bör ju konkurrensen driva ner priset."

      Haha.

      Nej men som sagt - tillgängligheten har gått upp enormt men priset har ökat rejält också. Ingen säker priserna - istället får man betala för nybyggda besiktningsstationer som har färre besökare.

      Innan var en lång planering och nagelbitande som sagt - nu kan man vänta in i det sista och ta en tid sista dagarna när det passar. Nu tjänar man ju dessutom på att besikta så sent som möjligt varje gång.

      Radera
    4. Ja, jag är också ekonomisk, man kan köra 2-3 månader längre mellan varje besiktning om man vill vilket givetvis sänker periodkostnaden jämfört med tidigare.

      Kanske man kunde räkna ett lite längre besiktningsintervall som mindre inflationsdrivande om nu besiktning skulle ingå i inflationsportföljen.

      Radera
    5. De har ju ändrat på reglerna för hur ofta man besiktar nyare bilar till det bättre tror jag också.

      Sen har man befriat alla äldre fordon från besiktning vilket gör att det blir mycket mindre besiktningar.

      Bilar äldre än 30 behöver nu bara besiktas var 24:e månad.

      Radera
    6. Ja det har blivit dyrare (det kunde man ju inte anat?). Men tydligen blir det mkt mindre underkännanden så man slipper dyra reparationer av bromsar o.d. samt ombesiktning.

      Radera
    7. Tänkte vara smart och besiktiga bil och släpkärra samtidigt. Hittade en tid först 29 april - sista laget eftersom bilen skulle få körförbud 1:a maj. I går ringer de från Dekra och kan inte besiktiga förrän 15 maj p.g.a sjukdom. Problemet med konkurrens och ”småskuttar” i stället för samarbete.

      Radera
    8. Oavsett hur många aktörer man har på marknaden så kan kostnaden för tjänsten långsiktigt inte vara lägre än produktionskostnaden, och fler mindre besiktningsstationer med lägre beläggningsgrad och längre öppettider kommer att kosta mer än ett mindre antal större besiktningsstationer där beläggningsgraden konstant är så hög att bilarna står på kö utanför hallarna.

      Radera
    9. Om man nu bestämmer sig för att omreglera/privatisera så skall man ju självklart kunna förvänta sig bättre OCH billigare.

      Radera
  5. Jo. Sitter själv här och panikbeställer till kommande bygget medans man ser hur en OSB-skiva i USA har gått från $10 till $69 och kontakter säger att mer och mer av svenskt trä går på export.

    SvaraRadera
  6. Jag tror SCB löser det där i sina kalkyler.
    Kronan står sig. Den tappar inget värde! Amen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är enkelt, man substituerar trä mot komockor så slipper vi inflationen.

      Radera
    2. Trävaru-försäljarna kan väl börja med shrink-flation de också? Lite smalare trall kanske

      Radera
  7. Finns ju en del återvinningsbart virke, metall och annat på alla lantbruk och pälsfarmar och bensinstationer som står övergivna pga konkurs pga regeringens hatpolitik mot egenföretagare.

    SvaraRadera
  8. Jag köpte 4m 170X45 tryckt regel häromdagen. Antar den snart är värd mer än huset den sitter på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kompisen Jar-Jar Binks fyllde sin släpvagn med tryckt virke i veckan. Han har en jättestor altan på gång, tack vare de nya bygglovsreglerna för altaner.

      Boverket, 2019-08-14
      Altan som byggs inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus eller komplementbostadhus, inte är högre än 1,8 meter, placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen.

      Kruxet är att byggnaden måste vara klassad som bostadshus (villa, Attefallshus, komplementbyggnad som är klassad som bostadshus vilket kräver VA-anslutning och tjock isolering av väggar).

      J-J- B maxar därmed sin altan, till grannens förtret.

      Distansjobbarna med villor etc. bygger väl också ut sina altaner överallt, nu när de ändå är hemma.

      Sedan måste trall köpas till de nya, högre priserna. Tur att han kom igång med sitt altanbygge redan ifjol.

      Radera
  9. Japp, får väl åka ut med motorsågen och solosågen i sommar. Klart plywood blir svårt med den. 😁

    SvaraRadera
  10. Håller som bäst på att bygga ut villan. Hantervarkna säger att branschen gått från 30 dagars offerter på material till 7 dagars offerter pga de konstanta höjningarna på material.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doftar Weimarrepubliken. Snart blir det dagsofferter?

      Radera
    2. Enligt Derome så är det redan dagspriser på en del produkter. Så då blir det dagsofferter...

      Radera
  11. Samma trend i Nordamerika.

    Inom shipping råder också högtryck. Först ut var containerfartygen som fortfarande kan låsa in rater på flera år på rekordnivåer. På senare tid har dry bulk gått som tåget, medan crude tankers bidar sin tid. Detta borde också driva inflationen. Dessutom tar det ca 2 år att bygga nya fartyg, och varven är fyllda med order på containerfartyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare tre år för nykonstruktion. Mars månad var ATH på orders för containerfartyg. Lite underligt kan man tycka, det är ju troligtvis övergående faktorer som supportar idag. Men så är ju shipowners..

      Radera
    2. Snarare tre år för nykonstruktion. Mars månad var ATH på orders för containerfartyg. Lite underligt kan man tycka, det är ju troligtvis övergående faktorer som supportar idag. Men så är ju shipowners..

      Radera
    3. Inflation?

      Det tillhör det förgågna, gamla ekonomiska systemet. Numera kan man bestämma att inflationen ska vara på en viss nivå, oavsett vad som händer.

      Radera
  12. Men då måste ju värdet på våra hus öka.. då kan vi värdera om och låna mer!! Helt underbart 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har skenande fastighetspriser på mitt område på Värmdö, med en intensiv budgivning och fantasi-priser, upp till 10 miljoner kr, ofattbart. Fastigheterna går åt som smör i solsken. Stora, friköpta tomter utan tomträttsavgäld.

      Radera
  13. Enligt en bekant i byggsvängen så är det fortfarande låga priser i Polen ("-Typ samma som innan plandemin"). Så antingen är det väldigt lokala barkborrar i Sverige som driver upp priserna eller så är det en (konspiration(!) hos Byggvaruföretagen som trissat upp priserna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "sågverken hellre importerar och betalar mer för ryskt timmer än för svenskt, eftersom man inte vill att svenska priser ska dra iväg."

      Låta någon annan fälla, köpa billigt och sälja för dubbla priset.
      Jupp, låt inte en bra kris gå till spillo.

      Radera
  14. Rekordstor orderstock samtidigt som de lägger med i Skellefteå... en stad som känns kokhet..

    SvaraRadera
  15. Köper man 1 miljon kubikmeter massaved i Sverige så kan man ju lätt importerar 100 000 kubik och då betala dubbla eller trippa priset för den volymen, då den största volymen köps i Sverige.
    Massa priserna har stått still i 10 år och nu så läggs ett massabruk ner så kanske får man vara glad att någon vill få massa ved levererat till sig. Omöjligt i dag att köpa skog och betala räntor med att leverera massaved, gallring & avverkningskostnaderna äter upp största delen av kakan.

    SvaraRadera
  16. Har signat avtal och kontraktssumman är fast, justeras inte till följd av ökade priser på timmer eller liknande. lucky me

    SvaraRadera
  17. Tur man redan köpt sin bostad till fast pris med inflyttning om 18 månader. Räknar med en avkastning på minst 600% på satsat kapital

    SvaraRadera
  18. Liknande i andra delar.
    Offerter innehållandes aluminum i alla dess former är sedan en tid tillbaka bara giltiga i 14 dagar.

    SvaraRadera
  19. Tajmade trallbygget perfekt tydligen... Köpte virke m.m. för 3 veckor sedan, och när jag jämför med priserna då mot nu så är det upp med ca 10%.

    SvaraRadera