Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2021-04-28 13:53

Bra destinationsladdning i Höganäs och Kullaberg

Höganäs kommer erbjuder bra destinationsladdning via Eways och Easyparks app, vilket gör området till ett bra mål för svemester eller dagsutflykter. Inte långsamma 3.7 kW-laddare, utan ordentliga 22 kW-laddare som ger bästa möjliga destinationsladdning för besökaren.
Teslan i motljus på en 22 kW laddare i Arild
Det mesta av laddningen av en elbil sker hemma och på destinationsladdare, dvs långsamma växelströmsuttag, där elbilens interna laddare istället används. De externa uttagen kan vara från 16A enfas (3.7 kW) till 32A trefas (22 kW), där de senare bara innebär att bilen själv sätter gränsen.

En ofta ignorerad faktor vid val av elbil är den inbyggda laddarens kapacitet, vilket styr hur snabbt man kan ladda på en destination. Vad gäller bloggarens S 100D så är den interna laddaren 24A trefas, dvs 16 kW, vilket laddar halva batteriet på drygt tre timmar vid full kräm.

I Höganäs kommun verkar man mestadels ha satt upp laddare från Eways, där man enkelt och faktiskt fungerande utan strul betalar via Easyparks app. Dessa lokala laddare kostar 3:- SEK per kWh, vilket kanske är i överkant men helt okej med tanke på farten man kan få ut. Eways/Easypark har än så länge fungerat felfritt, vilket inte direkt kan sägas om alla andra appar, kort och laddleverantörer (förutom Tesla Supercharger och Destination Charger, som bara kräver att man stoppar i sladden).

Vi laddade 100% och 100 kWh innan vi åkte, och skulle sitta och jobba i några timmar i Arild, vilket innebar att bilen återigen var fulladdad tack vare den ordentliga farten. Totalt kostade den laddningen 178:- SEK och var alltså på nästan 60 kWh. Därefter behövde bilen inte laddas mer, utan vi kunde köra runt på Kullaberg, Höganäs, Arild och Mölle i några dagar, samt köra hela vägen hem utan att behöva pausa vid någon av de två Tesla Supercharger (snart tre när den nya utanför Varberg invigs) som fanns på vägen hem.

Nu har förstås inte alla möjligheten eller ens behovet att sitta och jobba när och var som helst, men annars hade vi helt enkelt laddat bilen i Mölle kvällstid istället.
Lunchutsikten från Arilds Strandhotell
Eways laddare i Höganäs kommun finns i bland annat med en dubleett Arild, med gångavstånd till Arilds Strandhotell med en utmärkt lunch, där man också kunde sitta i biblioteket och jobba några timmar. 700 m till Arilds vingård är också en bra promenad, även om det kan vara svårt att kombinera med bilkörning efteråt. 
Arilds Vingård i solnedgången. Det kommer separata reportage om svenskt vin och vingårdarna på Kullaberg längre fram.

Ytterligare en dublett finns vid hamnen i Mölle, men den behövde vi alltså inte använda. Sedan har man två i Nyhamnsläge och hela åtta Eways 22 kW-stationer med dubbla laddare i själva Höganäs. I Viken har Eways en dublett till.

Utöver detta har E.On två 22 kW dubletter ute på Kullaberg, dels vid fyren och dels vid golfbanan, samt flera i Höganäs. Grand Hotell Mölle har fyra 11 kW-laddare och två 6 kW Tesla-destinationsladdare.

E.On har en 50 kW snabbladdare i Höganäs, samt några destinationsladdare, och Vattenfalls InCharge har sex 22 kW-laddare. Överlag ingen som helst brist på laddstationer alltså, så elbilsten behöver inte oroa sig för destinationsladdare om man ska till Kullaberg.

Hursom, mycket positivt med ordentliga 22 kW-laddare och inte som i Stockholm mestadels 3.7 kW, vilket innebär att det tar ett helt dygn att ladda en Tesla med 100 kWh batteri fullt. Besök i Stockholm brukar därför betyda att man behöver stanna på en Supercharger före och efteråt istället för att snigelladda på destinationen. Kanske beror skillnaden på bristen på elnätskapacitet i Stockholm, även om likartad problematik ska existera i Skåne. Fast tydligen inte i Höganäs.

Dock har många elbilar svagare interna laddare, t ex 7 kW eller 11 kW, vilket många missar sätter gränser för destinationsladdningen.

I övrigt rekommenderar jag Chargefinder.com istället för Uppladdning.nu, även om den senare kanske är lite mer komplett. Samtidigt är det bara första gången man åker någonstans eller en viss sträcka man behöver kolla upp laddare. Därefter har man lärt sig en plats eller sträcka och behöver inte sådana tjänster. Ungefär som fossilbilisten lär sig var dennes bensinmackar finns.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

6 kommentarer:

  1. Kan bekräfta, finns gott om 21kW laddare i Skåne. De flesta bilar klarar som du är inne på runt 11kW som max, förutom äldre Teslor och Zoe:s.

    Ofta delas dock stolpens ström på två uttag vid behov. Men visst det är lite meck med alla olika appar och taggar.

    SvaraRadera
  2. SuC i Varberg är igång. Laddade där i lördags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Najs. Bara gen 4 eller vad det heter? Har inte uppgraderat min till CCS än, men gör det om två veckor.

      Radera
    2. Japp, bara v3. CCS-adapter krävs.

      Radera
  3. Har de tagit bort möjligheten att betala med swish i Höganäs? Tidigare hade de fast pris 3h för 20:- vid betalning med Swish. Rätt prisvärt för 66 kWh laddning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan svara mig själv.

      "Laddning med Swish kostar 30 kr för en obegränsad laddning, tänk på att man endast får stå på parkeringsplatsen i 3 timmar."

      https://www.hoganasenergi.se/elhandel/ladda-din-bil/ladda-publikt/

      Radera