Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2021-04-10 14:34

Amazonfloppen: Ingen påverkan av etableringen i Sverige

Till absolut ingens (iaf på den här bloggen) överraskning verkar inte Amazons etablering haft någon påverkan alls på den svenska e-handeln utifrån en artikel från TT. I sig föga konstigt med tanke på hur ålderdomlig, plottrig och kass jättens sajt är, och hur utvecklad e-handel, logistik och fraktpriser redan är i den mogna marknaden Sverige.
Superyachten Flying Fox påstås inte ägas av Amazons VD Jeff Bezos
Amazons eventuella intåg i Sverige har dissats av bloggen i många år, medan andra viftat med händerna i någon form av panik. Det faktiska utfallet blev en flopp, och alltså ingen överraskning.

Sverige är en etablerad marknad, med kunder vana vid professionella moderna websajter med enkel och snabb betalning, t ex via Klarna, Swish etc och att man knappt ens behöver registrera sig för att handla, samt att fraktkostnaderna är gratis vid normala köp. Att Amazon skulle ha svårt att etablera sig på den marknaden är ingen överraskning.

Det är inte heller så att ett varuhus på nätet har något existensberättigande, då det bara är ett klick bort till valfri specialbutik. Varuhus och köpcenter kan ju vara trevliga i verkliga livet så man slipper åka runt mellan olika butiker, men Internet fungerar inte riktigt så. Över huvud taget kan man ju fundera på varför det ska finnas återförsäljare alls. Allt fler nya och populära varumärken (t ex Revolution Race, Stronger mfl) är idag 100% Internetbaserade och säljer enbart direkt mot slutkund utan synliga mellanhänder. Varuhus är den raka motsatsen och bygger på ett förlegat tänk från innan Internets existens.

I Sverige har e-handlarna uppåt 25 års etablerade kundkontakter, generellt gratis och snabba leveranser med utmärkta IT-stöd, integrerade betalningssystem där man inte behöver registrera sig som kund (t ex Klarna) och effektiv logistik.

Amazon har helt enkelt ingen usp - unique selling point - likt man kanske har i det underutvecklade och i sammanhanget U-landet USA, där man fortfarande betalar sina räkningar med checkar. Amazon har inte heller några unika produkter och varför ska man betala för Prime-tjänsten med gratis leveranser, när det redan är gratis leveranser hos konkurrenterna? Det skulle väl möjligen vara om man vill göra småköp, men svenska priser gör att småköp sällan är aktuella.

Vad gäller Amazons en gång ursprung som boklåda så får redan de svenska onlineboklådorna rabatter om typ 20-40% från förlagen, och det har knappast varit aktuellt att Amazon skulle kunna förhandla till sig mer rabatt än så, och skulle därmed inte ha någon prisfördel.

Personligen så får jag psykbryt av Amazons ålderdomliga och extremt plottriga sajt. Användbarhet - usability - verkar vara ett helt okänt begrepp hos de amerikanska utvecklarna. Man kanske var innovativa på 90-talet, men nu är det 2020-talet.

TT citerar Pricerunners VD:
"[Amazons etablering i Sverige] har inte gett något som helst avtryck. hittils skulle jag säga att det varit ganska mycket pannkaka av det hela."
Det påtalas också att Amazon bara har en liten andel av de populäraste svenska produkterna enligt Pricerunner, så inte ens utbudet matchar vad svenskarna vill köpa.

Sedan kanske Amazon satsar maximalt för att ta marknadsandelar framöver, men än så länge kan man bara tala om Amazonfloppen. Till absolut ingen på den här bloggens överraskning. Sverige är inte ett u-land inom vare sig Internet, e-handel, betalningssystem eller logistik, oavsett hur populärt det är att gnälla på PostNord, DHL, Schenker och de andra källorna till dåliga kundupplevelser. 

Källor

TT via Boktugg www.boktugg.se/2021/04/10/amazon-i-sverige-inget-stort-genomslag-forsta-halvaret/
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

39 kommentarer:

  1. De två sajterna "Prisjakt" och "Pricerunner" har ännu inte pekat mig till Amazon vid något tillfälle - så antingen är de inte med där, eller så kan de inte ens konkurrera prismässigt tillräckligt bra i Sverige för att ens dyka upp där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mina sökningar på "Prisjakt" så har jag flera gånger blivit pekad till Amazon.SE och de har faktiskt varit billigast några - men inte alla gånger.

      Har faktiskt handlat flera saker på Amazon.SE - antingen för att jag inte hittat motsvarande produkt i Sverige, eller för att priset totalt sett (fraktfritt över drygt 240kr) blivit billigare. Så för mig har det blivit ett komplement - men knappast en komplett ersättare. Jag har som andra nämnt också fått ett paket (av kanske 20-25 beställningar) som fastnat i tullen som jag fått lösa ut - med jobbig hantering och dialog innan jag fick ersättning för det. Men överlag är jag nöjd med servicen.

      Sedan så kan jag inte annat än hålla med att sajten är mycket begränsad och omodern i sin sökning. För att inte prata om mindre bra översättningarna.

      Men för mig som i många år handlar regelbundet av såväl amazon.DE, AliExpress, Banggood osv så har det varit ett bra komplement - om ej ersättare. :)

      Radera
    2. Det är ju inte gratis att synas på Prisjakt osv. Det betalas via klick och % på order osv. Sällan du hittar det billigaste priset via dessa siter. Amazon är generellt inte en site som köper trafik utan lever på att "det är där du kan handla allt".

      Siten är kass. Luddigt utbud men har använt amazon i många år och även gjort en del köp på svenska siten just för att det är smidigt och man slipper leta runt även om priserna generellt är högre.

      Tycker frakt och leveranstider skiljer sig mycket på andra siter. Leveranstider kan ju vara Up mot 7 dar ibland och där levererar amazon en stabil lösning.

      Tror dock att de får de svårt i Sverige och behöver klämma sig in inom fler områden än just deras ehandel för att leverera en helhetslösning

      Radera
  2. Aha, jag hade alltså hamnat på rätt amazonsida när jag trodde att det var något fel för "det gick typ inte att navigera mellan varor"... 😂

    SvaraRadera
  3. Är det ens "svenska Amazon"? Verkar mest vara spegling av tyska siten...

    Har inte köpt en grej av svenska Amazon, Engelska sidan var guld för en massa år sedan när SEK hade ett värde samt att det var fri frakt (oavsett summa om jag minns rätt).

    Första försämringen för oss svenskar kom när vi istället skulle köpa Blue-ray på tyska, tyckte Amerikanerna. Var väl även då som de kom på fri frakt för köp över 39 EUR.

    SvaraRadera
  4. Dessutom envisas Amazon med att skicka böcker i ett tunt kartongkuvert så hörnen blir förstörda på inbundna böcker. Vill man kan man förstås skicka tillbaka boken och få ett nytt kantstött exemplar. Adlibris och Bokus har fattat att det inte är en prinsessan på ärten-upplevelse att hanteras av svensk post-service och slår in böckerna ordentligt.

    SvaraRadera
  5. Jag handlade från Amazon.SE och mitt paket hamnade hos tullen, fick hantera kontakten själv med säljaren för informera denna att de skulle stå för denna kostnad.
    Jag fick själv betala tullkostnaden och sedan skicka kvitto som bevis till säljaren och då betalade de tillbaka den kostnaden till mig.

    Varan kostade 150 riksdaler och tullkostnaden hamnade i samma härad.

    Kommer troligtvis väldigt sällan handla från Amazon.SE efter detta.

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt lite på amazon se. Ibland är det lättare att hitta krimskrams i ett varuhus (behövde en plasttratt med väldigt bred öppning i den smala delen) än att hitta en svensk specialbutik för plasttrattar från Kina...

    Men överlag håller jag med om allt I inlägget, samma anledning som jag tycker cdon är bedrövlig för är ju allt skit som kommer upp som säljs av 3:e part...

    SvaraRadera
  7. Jag håller med bloggaren om att siten är helt horribel. Men samtidigt måste jag erkänna att jag köpt en del saker där. Dock har det varit en samling nischprodukter som är svåra att hitta på andra svenska siter. Så alternativet hade sannolikt varit att beställa ifrån någon annan mindre utländsk site. Och jag litar trots allt mer på Amazon än på någon liten okänd site ifrån Taiwan.

    SvaraRadera
  8. Hittade en ssd disk av känt märke som var 100 kr billigare med fri frakt så varför inte tänkte jag. Säljaren var tysk och paketet "försvann" på vägen men trackingnumret visade att det var i Danmark. Efter kontakt med Amazon.se så återbetalas det omedelbart så ingen skada skedd egentligen. Men jag undrar om det var någon slags scam egentligen med tanke på de pressade priserna på elektronik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Copyswede avgiften är väl i princip en hundring på all elektronik med intern lagring. Sen har vi kemikalieskatten osv. Finns en del punkskatter som kan rundas om man har lager i europa...

      Radera
    2. Kanske därför jag inte fick disken när handlaren insåg att det krävdes byråkratiskt krångel att sälja till Sverige på den fria gemensamma marknaden.

      Radera
    3. Har köpt fyra ssd-diskar utan bekymmer från Amazon.
      På datorkomponenter är ofta erbjudanden på Amazon klart billigare än svenska nätbutiker.

      Tittar man på tipssidan på SweClockers så märker man det.

      Radera
  9. Nåja de har ju iaf gett oss maskinöversättning som får Aliexpress att framstå som en mästertolk. Letade bland annat efter ett chassi till min Raspberry pi och får följande beskrivning.

    Geekworm Raspberry Pi 4 datormodell B rustning aluminiumlegeringsfodral/hallon Pi passiv kylskal metallhölje värmefördelning endast för Pi 4B (fodral med fläkt-svart)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SKa man köpa whiskyglas (whiskyglasses) är det whiskyglasögon man bör söka efetr...

      Radera
  10. Nej, är inte heller extremt imponerad av Amazons site.

    Dock - de som kommer få det tufft är alla de som importerar grejer från Kina och lägger på 100-200%. Ex Kjell och Co. Anektdotisk bevisföring: DA omvandlare från Toslink till RCA. 400kr på Kjell, 150kr på Amazon. Den diffen går inte motivera med att man får prylen direkt över disk.

    Men de hade det redan småtufft med ex CDON etc...

    SvaraRadera
  11. Automatöversättning gjorde att jag inte kunde finna hylsnycklar på "svenska" amazon.
    Inga problem att finna på anglosaxiska siter (ebay, amazon) men med fraktkostnader och risk för tullavgifter+Postnord så fann jag det jag behövde på en tysk site för motorcyklar.
    Svenska amazon klarar jag mig utan

    SvaraRadera
  12. Jag är inte heller jätteimponerad av Amazon, men några engelska böcker till bra pris, och ett par böcker som inte kan hittas i sverige, om än med lång leveranstid, har det blivit.

    Men rent krasst känns amazon mer som ett komplement till befintliga svenska sajter än en konkurrent, även om de har en del grejjer till lite bättre pris och en del som inte finns hos andra svenska handlare.

    SvaraRadera
  13. Inte imponerad men ändå handlat en hel del där. Priserna inte alltid billigast men oftast är det bara riktigt obskyra butiker som är billigare. Ska man köpa många grejer är det smidigt att ta allt på Amazon istället för att jaga billigast pris för varje enskild pryl.

    Funktionaliteten på sidan är dock horribel.

    SvaraRadera
  14. Jag tror det är för tidigt att räkna ut Amazon. De kan säkert utveckla sajten till något vettigt nu när den är på plats. Lite prisförhandling med producenter och Machine-learning och logistikoptimering för att optimera för svenska kunder så tror jag de kan växa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att distributionskedjorna är rätt slimmade så det egentligen inte spelar så stor roll vilket företagsnamn som frontar kunden i form av e-handelsplats, allt kommer ändå från samma ställe. Inte samma läge som i USA helt enkelt.

      Radera
  15. Man kunde ju tro att det är någon konkurrent som byggt Amazons svenska sidor. Ostrukturerat, dåligt översat, osammanhängande utbud osv. Saknar mycket av det som finns på den tyska siten som är ursprunget.

    SvaraRadera
  16. Har köpt en hel del speciallitteratur, priset inte jättelångt ifrån svenska priset men utbudet och leveranstiden mycket snabbare.

    SvaraRadera
  17. Två gånger har jag beställt. 5-6 veckors leveranstid och inga varor.
    Fick dock pengarna tillbaka prompt.
    Aldrig mer, jag betalar hellre några tior mer för att få det jag har beställt.

    SvaraRadera
  18. Jag testade på Amazon.se en gång, beställde ett filter till mitt vatten här hemma. Tog 1 vecka sen kom paketet. När jag väl öppnade det så såg jag att det var Airgun Pellets av modellen Diabolo Standard, gjorde en reklamation, dom kontaktade mig och sa att dom skulle skicka filtret igen, det var lite drygt 4-5 veckor sedan. Fortfarande inget filter :(

    SvaraRadera
  19. Helt OT och alla är väl trötta på Covid, men här är en brittisk artikel som handlar om hur det faktiskt går till när folk dör i den där sjukdomen. Personlig och aningen beröra de, faktiskt och fri från statistik:

    https://www.theguardian.com/news/2021/apr/06/letting-go-my-battle-to-help-my-parents-die-a-good-death

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkig läsning. Den som sa att barn inte kan bli smittade skulle jag gärna vilja prata med. Har spenderad många besök som pappa på barnkliniken. Ifrån att han hade bäst kondition i klassen, så jagar nu astma-tjejerna in honom efter några meter. Så lite kunskap där finns. Och sån ignorans, ifrån de som killgissar över hur ofarligt allt är.

      Radera
  20. Jag föredrar att handla på ett ställe dit man kan ringa och prata svenska om man har frågor eller nått blivit knas. Ett mindre företag har starka incitament att ha bra kundservice och korta svarstider. Har flera egna erfarenheter i detta.

    SvaraRadera
  21. Ej fattat grejen heller, väntat ett antal veckor på ett paket från dem, men det ska väl om Alabama och packas eller något.

    SvaraRadera
  22. Monopolparadoxen. När ett företag har blivit för stort imploderar den för den kan då inte skaffa sig rätt prisbild eller service mot kunden. Ungefär som ett Sovjet fast ett företag.

    SvaraRadera
  23. Beställt från Amazon UK, Amazon DE och Amazon US och det har fungerat bra då jag använt det. Amazon SE blir nog bra också.

    Mycket bra att vem som helst kan sätta upp en egen butik hos Amazon och sälja genom deras site mot en avgift. Kommer kanske använda det i framtiden. Bra för småföretag och privatpersoner som håller på med småskalig produktion (tillverkar kläder, knivar, yxor, möbler, växter, flugfiskedrag, m.m.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stora problemet är väll när du blir portad pga att en algoritm tror att du är en säkerhetsrisk, och det är helt omöjligt att komma i kontakt med någon. Var utför detta på Ebay, helt plötsligt fick jag ett automatiskt mail där det stod att jag var avstängd pga säkerhetsrisk, detta mail går inte att svara på och beslutet går inte att överklaga, du kommer inte kunna öppna ett nytt konto från en annan mail. Stod det. Jag är som ett frågetecken kring detta då cornucopia är det enda forum jag skriver på och jag har inte Facebook.

      Radera
  24. Köpte en billig drönare på amazon. Fungerade men att vara tvingad att registera sitt bankkort direkt i en sån site för att få köpa är för mig extremt tveksamt.

    SvaraRadera
  25. Varuhus (Alltså "Lager") är inte, och kommer aldrig att bli onödiga. De är en absolut nödvändig del av varje fungerande logistikkedja.

    Varuhus som Amazon's däremot, kan mycket väl komma att bli obsoleta.

    SvaraRadera
  26. Man har ju lite unika varor ändå. En del "kinaprylar" men även amerikanska grejer som inte finns på svenska marknaden, eller som finns men är billigare. Köpte lite diamantbrynen för 700kr styck som kostar 1000-1200 kr styck genom traditionella svenska kanaler. Om det är slut i lager hos svenska återförsäljare så har de ofta osv. Så jag tror att de har ett visst existensberättigande men man handlar ju helt klart trots deras hemsida.

    SvaraRadera
  27. Jag är också förvånad över att USA fortfarande håller på med betalningar via checker, ett system som väl försvann här för ca 20 år sen. Ryktet säger, att amerikanarna inte kan använda betalkort, eftersom de inte kan komma ihåg en fyrsiffriga pinkod...

    SvaraRadera
  28. Har själv inte köpt något från Amazon SE, ogillar verkligen deras sida och allt känns så "besvärligt" på något sätt. Frugan har där emot köpt nappflaska från dem då det var den enda siten som faktiskt kunde leverera den, och vad jag vet så gick det bra då dottern dricker ur den nu.

    SvaraRadera
  29. Amazons USP är det enorma utbudet (många varor som inte finns i svenska nätbutiker) och låga priser.
    Har redan gjort tre köp från amazon.se, som förmodligen innan amazon.se hade gjorts från .de , eller innan brexit .co.uk.

    SvaraRadera