Aktuellt

Vad är det första du kommer göra när pesten är över och alla restriktioner och rekommendationer är borta?

En dag kommer Wuhan-pesten vara officiellt över och inte längre vara en pandemi. Restriktioner kommer vara lyfta, olika stöd försvunna och r...

2021-03-02 07:31

Volvo Car ska enbart ha elbilar år 2030 - slutar sälja via återförsäljare

Volvo Car uppger i ett pressmeddelande att man ska vara helt elektrisk senast 2030 och då även slutat med hybridmodeller. Man kommer enbart kunna köpa bilarna online, vilket är ett hugg i ryggen på återförsäljarna.
Volvo Cars dotterbolag Polestars första rena elbil Polestar 2 på laddning
Det Kina-ägda Volvo Car skriver i ett pressmeddelande att man senast 2030 enbart ska ha rena elbilar och alltså bli ett rent elbilsbolag. Inte ens hybrider kommer finnas kvar, vilket är ett bistert besked för de anställda vars kompetenser ligger inom förbränningsmotorer och tillhörande system som katalysatorer och avgassystem, bränsletankar med mera. Det samma gäller en hord av underleverantörer som kommer få se Volvo Car försvinna som storkund, även om reservdelar kan behövas till äldre bilar även efter 2030.

Samtidigt kommer ett bistert besked till återförsäljarna i pressmeddelandet:
"Alla helt elektriska modeller kommer endast att kunna köpas online."

Tidigare uppsagda avtal med Bilia passar in i detta, liksom förvärv av t ex Upplands Motor. Det ser ut som att man håller på att ställa om till att även knyta upp en service- och kundorganisation för showrooms, leveranser och service av elbilarna. Och kanske även begagnatmarknaden för elbilarna. Detta rimligtvis för att befintliga återförsäljare inte kommer ta emot dagens besked med glädje och därmed kanske börja leta sig om efter andra bilmärken att agera serviceverkstäder åt. Som bekant är eftermarknaden mycket viktig inom de servicekrävande fossilbilarna, vilket förstås går att åtgärda med obligatoriska serviceprogram för elbilar om vagnskadegarantin ska gälla, oavsett faktiskt behov.

Dagens Industri skriver dock att bolaget poängterar "att återförsäljarna ska fortsätta ansvara för en rad olika tjänster", men källan till detta är inte pressmeddelandet och frågan är om det är applicerbart på annat än de Volvo-ägda Bra Bil, Volvo Bil och Upplands Motor i Sverige? Dessutom innebär "en rad olika tjänster" något annat än att faktiskt sälja bilarna. Åtminstone nya - någon måste hantera andrahandsmarknaden och eventuella inbyten.

Framtiden för Volvo är alltså helt elektrisk är dagens besked, och det är ett beslut som antagligen skickar vågor genom det svenska bilindustriklustret. Och nog får en och annan att fundera på sin karriär och sitt företagande. Och andra på sin obotliga lojalitet till Kina-Volvo.

Positivt är förstås att all kritik mot elbilar nu helt kommer försvinna ur svensk media, eftersom inget Volvo Car gör kan vara annat än perfektion. Om nu inte Volvo även inspireras av Tesla och helt slutar med marknadsföring och sätter reklambudgeten till noll kronor.

Sedan kan man se avvecklingen av fossilverksamheten som en möjlighet att flytta resten av Volvo helt till Kina, då man ändå behöver bygga fler linor för elbilar och kommer avveckla de fossilrelaterade delarna i Sverige. Det är enklare att flytta helt när man inte också måste flytta motorfabriker etc.

I pressmeddelandet framgår också att Volvo XC40 Recharge med sitt högre pris än den större Tesla Model Y snart får ett syskon i form av ytterligare en helt elektrisk 40-modell från Volvo, som kommer presenteras senare i år. Om den enligt samma logik också blir dyrare än Tesla Model 3 återstår att se. Är det en Volvo är det oavsett perfektion och högsta betyg.

65 kommentarer:

  1. Men gjorde man inte nyss en satsning och nyanställningar för att bygga upp en elmotorverksamhet i Sverige? Så det behöver ju inte med automatik bli mindre jobb totalt sett, ett "vanligt" teknikskifte som många brancher genomgår med ojämna mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i Skövde skall man peoducera elmotorer, enligt vad jag har hört.

      Radera
    2. Nu kan inte jag särskilt mycket om gjuteri men kan tänka mig att det inte är jättesvårt att bygga om produktionslinan från att gjuta motorblock till att gjuta elmotorstator och slipa rotorer istället för vevaxlar. Så motorfabriken i skövde blir nog kvar i alla fall inledningsvis.

      Radera
    3. https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/275653/volvo-cars-kommer-tillverka-elmotorer-i-skovde

      Kan blir riktigt bra med tillverkning av hela kedjan i Sverige. Batterier i norr, elmotorer i Skövde och bilarna i Torslanda. :)

      Radera
    4. Nu är jag ingen motorexpert men jag gissar att en elmotor är rejält mycket enklare att tillverka än en förbränningsmotor. Den har ju i grunden bara en rörlig del till exempel. Så även om Volvo ska tillverka elmotorer i egen regi så borde personalbehoven vara rejält mycket lägre.

      Radera
    5. Det som behövs lär främst vara RnD resurser inom t ex självkörande bilar. Eller lägga till stöd för OTA t ex.

      Radera
    6. Ska man ta fram en ny version av OTA innan den befintliga ens är utrullad?

      Eller kill-gissar du nu B2B?

      Radera
    7. @MartinJ. Man gjuter inte elmotorstatorer, utan gör dem ungefär som man gör en transformator: lindar koppartråd runt runt magnetiskt järn. Järnet är inte gjutet utan består normalt av laminat av stansad plåt, för att få ner virvelströmsförluster. Så knappast något som ett gjuteri är bra på.

      Radera
    8. Nä jag menade E2E funktionaliteten. Inte själva delta-paketet. T ex är Polestar 2 OTAs upp till att stödja snabbladdning. Så verkar inte fallet vara just nu.

      Radera
    9. Lite beroende på hur man definierar snabbladdning förstås. Men stadigt över 100kW till 60-70% får anses förväntat

      Radera
    10. Vad är det som säger att RnD skall vara i Sverige egentligen? Kina har ju satsat som drt ser ut rätt mycket och länge på att deras RnD skall komma ikapp med alla möjliga metoder.

      Radera
    11. Behöver såklart inte bara finnas i Sverige. Dock anställer de den typen av kompetens i Sverige bl a.

      Radera
    12. Att elmotorer bara skulle ha en rörlig del är ett vanligt missförstånd. I själva verket så är "den rörliga delen" sammansatt av många olika delar.

      Hos en PMSM (Permanent Magnet Synchronous Machine) så består rotorn vanligtvis av ett flertal stansade plåtar av kisel-järn vilka är isolerade från varandra genom en ytbeläggning, samt är försedda med en mängd små spår för placering av permanentmagneterna. Dessa monteras sedan permanent på en stålaxel. Hos en induktionsmotor så används inte permanentmagneter, utan istället så gjuter man ihop rotorplåtarna med koppar, vilket bildar en "kopparbur" i de spår som finns i rotorplåtarna.

      Statorn byggd på liknande vis upp med stansade plåtar av kisel-järn (kobolt-järn kan användas i vissa högprestanda motorer), vilka sedan förses med en lindning av isolerad koppar.

      Motorn byggs vanligtvis ihop till ett paket med reduktionsväxel, differential och kraftelektronik. Elektronik och motor är vanligtvis vätskekyld.

      Gjutna delar, såsom aluminumblock eller hus och gavlar till elmotorer brukar biltillverkare köpa in från större gjuterier.

      Radera
    13. Bra kommentar Edis. Precis som du är inne på så skiljer det lite mot en skruvdragare eller symaskin. Sen är där ofta flera motor med olika typer av växellåda som ska lira ihop med alla andra system. Så där är nog lite ingenjörskonst bakom detta.

      Radera
    14. @Edis, nja, både rotor och stator består av många ingående delar och det är inte trivialt att sätta ihop dem. Men när de väl är ihopsatta är det bara två delar som rör sig relativt varandra, så det blir inte så mycket slitage. Normalt är det bara lagren som tar stryk (och eventuella kolborstar, men det har man väl inte i bilmotorer), och det slitaget är mycket mindre än i en förbränningsmotor, där mekaniska delar i kontakt med varandra rör sig.

      Om motorn är kopplad till en växel slits ju den också. Det ser man i vindkraftverk, där det normalt är växeln som går sönder, medan elmotorn (generatorn) håller länge.

      Radera
  2. Misstänker att detta inte riktigt är förankrat hos ägarna i Kina...men det låter ju jättefint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa att söka lite på Google efter Geely och SEA så ser man att detta är en väldigt bred satsning över hela koncernen

      Radera
    2. Idag är allt viktigare för företag att vara på rätt sida samt sända rätt signaler. Ett tydligt exempel är Vattenfall som totalt ägnar sig åt Wokism där man utlovar saker som man inte kan hålla. Jag ser detta som ett marknadsföringsdrag där man vill öka värdet av sitt varumärke..om man sedan kommer att göra det man nu påstår återstår att se. Troligtvis kommer elbilstrenden snart att plana ut p.g.a brist på råvaror och laddning och ersättas av något som är genomförbart i en större skala. Typ vätgas.

      Radera
    3. @ HL

      Detta är ett löfte att det är en målsättning att det är något de strävar efter att kunna sikta mot? Typ...

      Radera
    4. "Misstänker att detta inte riktigt är förankrat hos ägarna i Kina...men det låter ju jättefint."

      med tanke på hur mycket Kina satsar på eldrift skulle jag tro att det är tvärtom faktiskt. Att det är geely som trycker på. Volvo Cars innan de blev kinesägda har ju varit hur tröga som helst på eldrift. De släppte nån värstingmodell av S60 för en massa år sen, då var redan Nissan och Renault igång och levererade kompetenta elbilar till den stora massan.

      Radera
    5. Ja det där med elbilar är nog bara en fluga. Du vet ungefär som internet.

      Radera
  3. Det vi alla undrar är ju om Zlatan kommer dyka upp och säga "I am battery" eller nåt annat dumt i rutan.

    Bilförsäljning är ju en märklig verksamhet öht, aldrig förstått riktigt varför man ska ha tusentals kvm showroom att värma upp, städa, osv när man säljer standardprodukter. Har inte satt min fot hos en bilhandlare på 15 år tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 15 år, var köper du bilen då?
      Och den ska väl ändå in på någon form av service.

      Radera
    2. Samma kan ju sägas om fastighetsmäklare på dess centrala kontor. Branschen med en oberoende part som betals och anlitas av säljaren och som extremt sällan hamnar i problem vid oegentligheter känns inte heller det modernt.

      Radera
    3. Ja Ben, det är en underlig kvarleva - men om du tänker dig tillbaka ända till när en välskött häst/hästar var machosymbolen nummer 1 för familjeförsörjarens transportstatus, och de årliga hästmarknaderna höst och vår var machosamhällets showroom numero uno - så ser du åtminstone hur symboliken liksom övertogs därifrån när bilhandlarsamhället växte fram istället.

      Radera
    4. Egentligen behövs ingen någonstans om man hårddrar det.
      Men är det ett sådant samhälle som vi vill ha?

      Radera
    5. @ least

      Ingen vet. Någonstans. ;-P

      Radera
    6. Min senaste bil, som jag haft i typ 10 år, köpte jag av en privatperson. Är det ens konstigt?

      Radera
    7. Då tillhör Ben inte målgruppen för de som besöker bilhallar.
      Men för att Ben ska få tag på en bil, så kommer någon att ha besökt en bilhall.

      Radera
    8. Bend Over, Ungef. som politiken, mutor gör att 1:a statsmakten skriver positivt, iaf. inte negativt, så typ 1 vecka i Davos 'all inclusive' håller humöret uppe på 1:a statsmakten MSM, men naturligtvis kan inte alla få en 'Davosare' 'dom andra' får lite plockmat i shovroomen som ju måste vara oerhört magnifika, annars signaleras fattigdom o förlorare.
      "allting går att sälja med mördande reklam'

      Radera
  4. Jag ger inte 5 öre för Volvos elbilssatsning förrän Håkan Samuelsson och Li Shufu går ut och meddelar att de köpt Bitcoin för minst 1,5 mdr USD. Det hör till om man ska hänga med i branschen helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är sent på tåget, BT ska man ha köpt och sålt för ett par veckor sedan.

      Radera
  5. Man kan hoppas att denna vändning till att enbart sälja online betyder att de också går ifrån affärsidén med årliga besök på serviceverkstaden.

    Många tillverkare som börjat sälja elbilar verkar ju leva kvar i tanken att även en elbil måste in MINST en gång om året och "kontrolleras" samtidigt som Tesla har bevisat att det går alldeles utmärkt att skippa detta.

    Jag antar att återförsäljare inte är så pigga på att sälja bilar som inte behöver servas hos dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med liten försäljningsvinst samt litet servicebehov uppstår lex ID3. Där återförsäljarna rekommenderade andra bilar.

      Radera
    2. Jag läste denna artikel men det kan ju samtidigt vara det enkla "Rekommendera Produkt A som finns i lager (för att tillverkaren i princip tvingat dig att köpa på dig ett lager) till att rekommendera Produkt B som det är 7 månaders väntetid på."

      Radera
    3. Ja fast så var det inte. VW ville minska EU böter. Återförsäljarna ville tjäna mer pengar.

      Radera
    4. Visst kan det bli så, inga oljor som skall bytas, bromsbeläggen slits knappast på ett elfordon, endast torkare, lampor samt upphängning så visst minskar servicen.

      Radera
    5. Det är klart återförsäljarna vill tjäna pengar men det betyder inte att de rekomenderar fossilbilar för att de behöver servas i framtiden - det kan lika väl bero på att de har fossilbilar att sälja NU medans det är lång väntetid på elbilar.

      Radera
    6. Fast bilarna skulle levereras till kund innan 2020 var slut. Varav snabb leveranstid, det mesta gick som privatleasing vara id3 gick tillfälligt in i topp på elbilsförsäljningslistan.

      Radera
    7. När bilen skall in på service kan nog lösas genom att bilen är uppkopplad och själv rapporterar hur den mår. Antagligen utan ägarens medverkan. Gissningsvis innebär det att bilar kommer med ett EULA, som kan ändras vid firmware uppdateringar?

      Radera
    8. Tesla säljer kupéfilter, och spolarvätska fyller man på själv. När man ändå byter däck kan man ju passa på att mäta nivå och koncentration i bromsvätskan, kolla bromsbelägg etc. Klarar man inte detta själv är det ju inte särskilt dyrt att köpa tjänsten.

      Radera
  6. 2030, synd att se att ett fd svenskt företag är så långsamt i vändningarna nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8-9 år för att ställa om produktionen.
      8-9 år för att ställa om försäljningsmodellen.
      8-9 år för att bygga om försäljningsorganisationen.

      Tycker du verkligen att 8 år är en lång tid för att ställa om ett bolag på alla grundläggande parametrar?

      8 år är tiden tills att man har bilar baserade på CMA2 och SPA3-plattformen.

      Radera
    2. Det visar ju bara på hur långt fossiltillverkarna ligger efter Tesla även på denna biten.

      Radera
    3. Beror väl lite på hur man tolkar det där. Men den tolkningen känns rent fel. Att inga fossil bränslen ska finnas kvar i produktutbudet är ju inte samma sak som att man inte kommer vara färdig men en ny strategi och arbeta enligt den flera år tidigare.
      Men när man fortfarande har produktinvesteringar på mångamiljard belopp vill man gärna räkna hem det så mycket det går innan man fasar ut det. Med det sagt är det inget som utesluter att de kommer att leva sida vid sida i många år.

      Radera
    4. Håller med det tar 5-10 år att ställa om en organisation, därför har Kina Volvo skött detta perfekt genom att bygga upp en ny verksamhet från grunden med rätt kompetens. Problemet är bara rent ekonomiskt, hur ska ledningen hantera befintliga anläggningstillgångarna.

      Radera
    5. Även elbilar behöver plåtpressar och robotar som svetsar.
      Jag skulle tro att de anställda uppskattar att arbeta inomhus.

      Anläggningstillgångarna tappar inte värdet bara för att man lägger in en elmotor och batterier?

      Radera
  7. De tycks vara fullt medvetna om att vi nyss passerat PeakOil och att det helt enkelt inte kommer att finnas bränsle till fossilbilar så länge till.

    Skönt nackskott på alla biodieseltöntar och etanolidioter för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peak el har vi också passerat. Så vi får väl se vem som är töntig.

      Radera
    2. Ifall "alla" bilar om 8 år ska vara eldrivna kräver det att man kan ladda dessa bilar närmast överallt och alltid.

      Den infrastrukturen finns inte ens planlagd i dagsläget.

      Radera
    3. Om 8 år är dock inte allt eldrivet på långa vägar dock.
      Man kan ju ägna sig att räkna hoppande lamm, ihopp om att sen en eldriven lastbil idag i Sverige närmsta tiden.

      Radera
    4. Vad har lastbilar med detta att göra?

      Radera
    5. Du behöver inte skriva @ om du svarar på det senaste.

      Finns inget som hindrar att man har olika drivmedel för olika typer av fordon.

      Radera
    6. Ok :) Vad som blir primärt bränsle för lastbil, flyg och sjöfart kan såklart variera. I Japan satsas mycket på vätgas, det har ju sina fördelar att tappa vikt längs resan.

      Radera
    7. När det gäller flyg bör tappad tyngd vara av vikt medan vikten av drivmedels tyngd för större fartyg väger lätt. Min uppfattning är att batteri för flyg bör ha en roll på avstånd under 500 km. Enklare med el idag. Är optimistisk till mycket vätgas för industrin från 2025.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec


      Vänliga hälsningar

      Nanotec



      Radera
    8. Många människor kommer att må mycket bättre i ett samhälle där de inte behöver flänga runt så mycket hela tiden. Är det något som ger mig akut depression så är det E4 runt Kungens Kurva i december. Snöglopp. Mycket bättre att slippa den upplevelsen helt och jobba hemma istället. Låta ungarna cykla till skolan.

      Radera
    9. @Nanotec, jag tänkte faktiskt på vätgas för flyg främst. Lite trist att släpa runt på tomma och tunga batterier, man kan ju även tänka sig en kombination/hydrid.

      Radera
    10. Världens största flygande farkost Airlander 10 kommer kommersiellt 2024 med vanligt flygbränsle men man håller på att ta fram en helt eldriven variant med batterier. Räckvidd 4,000 nautical miles. Utgår från att det inte är varianten med batterier. Eftersom det är en hybrid kan vikten av batterierna ha lite mindre betydelse. A 10 är en blandning av Zepperlinare, helikopter och flygplan.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    11. Luftskepp är dock ingen ersättning för det som vi idag kallar flygplan.

      Radera
  8. Låter som goda besked på hela fronten. ICE kommer lagstiftas bort snabbare än vi tror och återförsäljare är en antik försäljningsmodell som helt enkelt inte behövs längre.

    SvaraRadera
  9. Tycker personligen det är märkligt hur många som uppenbarligen inte har några problem att spendera hundratusentals kronor, och t.o.m. mer, på postorder...

    Åtminstone jag vill klämma och känna på bilen innan köp...

    SvaraRadera
  10. Tesla och Volvo ligger ju i toppen vad gäller fel/bil så skulle inte köpa någon av dem om det inte fanns en hyfsat lokal serviceverkstad iaf inom 10-15 mil.

    Det är väl iofs Teslas enda egentliga nackdel i landshalvan norr om Gävle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen har sina fläckar. De som är tillverkade i Kina ligger dock bra till
      https://insideevs.com/news/463719/tesla-jd-power-near-top-quality/

      Så de som senare kommer ifrån Giga-Berlin blir säkert ännu bättre.

      Radera
  11. Det blir många arbetslösa. För jag tror inte elbilar kommer sälja så många fler i antal relativt förbränningsbilar än vad de gör nu. Jag tror Volvos försäljning kommer rasa som en sten.

    SvaraRadera