Aktuellt

Söndagsenkät: Hur är ditt kapital fördelat?

Dags för en söndagsenkät, där vi tittar på hur ditt kapital är fördelat i bostad, aktier, ränta och alternativa investeringar. Svara nedan. ...

2021-03-13 17:41

SVT-chefer raderade kritik av Kina - landet får inte kallas diktatur av SVT

Journalisten, bloggaren och Kina-experten Jojje Olsson avslöjar på sin ständigt läsvärda Kina-blogg In Beijing att SVT-chefer beordrade att kritik mot Kina skulle raderas från SVT Play efter att ha upptäckt att den folkmördande regimen i Beijing kallades diktatur.
SVT
Beskedet från intervjuade anställda på SVT var att chefer på SVT endast tillåter brukandet av enpartistat om Kina och blev mycket nervösa när Olsson kallade landet för en diktatur. En anställd som hade arbetat med intervjun skrev till Olsson
"[Inslaget] blev mycket bra och sågs av många, inklusive vår chef och ansvarige utgivare som var mycket nöjd – tills en person från nyheterna hörde av sig dagen efter och påpekade att vi kallat Kina för “diktatur”, och inte “enpartistat”. Då blev sportredaktionens ledning nervös, och det ena ledde till det andra, alltså att inslaget togs bort från webben samt att Sportspegeln plockades bort från SVT Play."

Även Sveriges kulturministers kritik raderades av SVT. Inslaget handlade om kommande Vinter-OS i Kinas huvudstad Beijing, som på många vis kan jämföras med det nazistiska propagandaspektaklet OS i Berlin 1936.

Svensk tvångsfinansierad statsmedia krälar alltså för diktaturen i Beijing och krossandet av demokratin i Hong Kong, folkmordet på uigurerna eller att man kallar en spade för en spade och använder det korrekta ordet diktatur är alltså förbjudet och raderas av Public Service. 

Olsson förklarar hur utländska journalister får visum indragna och inte ackrediteras och att SVT antagligen är rädda för att bli av med möjligheten att ha en journalist i Kina, som förstås inte får kritisera regimen. Vad syftet är med att ha en icke-kritisk journalist i landet kan man fundera på. Å andra sidan är ju SVT inte direkt kända för att vara kritiska ens mot Sveriges regering.

In Beijing har tidigare uppmärksammat hur Dagens Industri blivit köpta av Kina, t ex i Huawei-frågan efter att ha fått reklampengar från det kinesiska avlyssningsbolaget, men menar att som privat företag får förstås DI göra som de vill. DI är ju även kända för att köpts av Nordstream, men som sagt privat Bonnier-företag och inte tvångsfinansierad svensk statsmedia med krav på att gynna demokrati på sig.

SVT i sin tur bemötte det hela genom härskarkritik och kalla In Beijing för "en blogg", och kritik hos Jönköpings-Posten för "en opinionsartikel" och kritik i Expressen för "en svensk tidning" Alltså utan att ge några referenser eller länkar, samtidigt som SVT själva hävdar att påståendena om diktatur saknade källhänvisningar. Vilket påminner mig om när DN:s Mikael Holmström en gång refererade till mig som "en bloggare" efter något avslöjande här på bloggen, vilket ledde till att jag i något år kallade DN för "en tidning". Kanske dags att börja kalla SVT för "en skattepengdiande tvångsfinansierad tevekanal"? Eller vänta, det gör jag redan.

Csaba Bene Perlenberg skriver om SVT:s härskarteknik på denna icke länk www.jp.se/artikel/perlenberg-trots-kritik-vagar-inte-svt-kalla-kina-for-diktatur. På grund av den ännu okända svenska tillämpningen av EU:s länkskatt för länkar till bidragsmedia kan jag tyvärr inte länka direkt klickbart till Jönköpingsposten.

SVT har förstås en lång tradition av att fjäska för diktaturer, men sällan sker det så här öppet och det är positivt att SVT-anställda berättat hur cheferna agerat. Det väcker också frågan vad mer som SVT-chefer stoppar publiceringar kring och vilka fler diktaturer som dikterar vad SVT får publicera. Förlåt, jag menade enpartistater.

Sveriges Television har tidigare publicerat Kremlpropaganda, och även sänt propagandadokumentärer från diktaturen i Kreml. Frågan är hur diktaturerna får SVT att göra detta - handlar det om kompromat mot chefer, ren bestickning eller gillar SVT-cheferna helt enkelt bara diktaturer? Någon journalist kanske borde granska berörda chefers ekonomi och umgängeskrets? Vore onekligen spännande att se vem som tar notan vid förutsättningslösa samtal på någon finare krog.

SVT:s krälande för diktaturen i Beijing sätter återigen fingret på vilket hot diktaturen Kina utgör globalt och hur man arbetar med reflexiv kontroll rätt in i svenska maktcentran, som likt SVT styrs från Beijing. För övrigt erkänner Kina på detta viset att diktatur är något negativt, eftersom man inte får kalla dem det.

Även Axxess skriver om SVT:s raderade kritik och förminskande av Jojje Olsson på www.axess.se/kommentar/kinesisk-krishantering-pa-svt/

SVT skriver på sin hemsida:

"SVT:s verksamhet ska bedrivas och uppfattas som oberoende av politiska, kommersiella och andra intressen. Oberoendets syfte är att SVT ska tillföra centrala värden till samhället och enskilda individer."

Cirka 60% av det storstadsfokuserade SVT:s medarbetare jobbar i Stockholm, där cirka 25% av landets befolkning bor, men hela landet tvingas betala storstadschefernas villor i Bromma. Detta kallas att "spegla hela Sverige". Ett förslag är att tvångsfinansieringen helt dras in. Kina kan betala istället.

Ni hittar Jojje Olssons artikel på In Beijing. Följ även hans blogg för påläst och ständigt aktuell detaljerad rapportering om Kina och Asien. Den oberoende bloggen är den främsta och bästa svenska nyhetstjänsten om Kina, orädd för påverkan från Beijing, utan att ha SVT:s miljarder i ryggen. 

Läs även på In Beijing hur Sveriges kulturminister Lind kritiserar Vitryssland och eventuellt ishockey-VM i den europeiska diktaturen, men inte vågar ge samma kritik mot Kina. Beijings klor går rakt in i Sveriges regering.

En snabb Google-sökning "site:svt.se enpartistaten Kina" ger 51 träffar på SVT:s sajt där man allså inte kallar diktaturen för diktatur utan chefernas enpartistat. En sökning på "site:svt.se diktatur Belarus" ger 342 resultat. Även Kuba och Nordkorea kallas för en enpartistat av SVT, istället för diktatur. Eventuellt är det så att man är en enpartistat om man är kommunister, men en diktatur om man inte följer den enligt SVT sanna och rätta läran.

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

29 kommentarer:

  1. Frågan är väl kanske om SVT generellt inte kallar kommunism diktatur utan "enparti". Vill minnas att det diskuterats tidigare både gällande Kina, Kuba, Venezuela och andra "enpartilösningar" som man inte ser som diktaturer utan just enpartilösningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ung vänsters partiledare var ju på studiebesök i Nordkorea. Smala människor konstaterades. Inga ord om svält.

      Radera
  2. Bortförklaringen verkar ofta vara ekonomiska själ, Kina är en mycket större marknad än t ex Vitryssland och man vill inte att Sverige ska bli exkluderad från den. Påverka inifrån osv, bla bla.

    Istället kan man ju tänka att det finns fler människor att handla med utanför Kina än i om Kina nu inte kan ta kritik för ett styre som i alla fall inte bör vara accepterat av oss som tycker att demokrati är något bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert så men varför ska en nyhetsredaktion ta hänsyn till utrikespolitik? Vilka andra nyheter/områden har lyfts bort och av vilka skäl?

      Radera
    2. Precis, medier ska vara oberoende och enskilda länders klagomål på vad nån svensk eller kinesisk dagstidning eller blogg skriver bör man stoppa i runda arkivet direkt.

      Radera
    3. Tror SVT upplever att dagens regering är de godas riddare för en stor del av finansieringen och vad de kallar oberoende. Därav politisk likriktning.

      Som nationalsocialistisk regim är för övrigt Kina inte så långt från SVT:s idealsamhälle ute till vänster. Svårt att erkänna att socialism skulle kunna vara diktatur, det ligger fel i munnen liksom.

      Radera
    4. Att med skatt tvingas betala för Statsmedia som selekterar sanningen på chefsnivå... Den berättar en hel del om arbetskulturen och hämmar då de anställda att tänka sig för på ett negativt sätt. Det anser inte jag vara ett opartiskt sätt att rapportera/spegla sitt journalistiska innehåll. Att rapportera saker enligt de fakta som framkommer utan politiska hänsyn är väl ändå deras uppdrag?

      Jag saknar ett program som gick i första hälften av 2000-talet, Faktum, den var riktad mot ungdomar, men gick hem mer mot nedre medelåldern, de hade bl a granskning av Uppdrag granskning-vilket var intressant, de hade inför valet 2006 Kina-TV och Allians för Sverige-sketcher de var så satiriska att man skrattade hejdlöst.

      Tyvärr finns inte programmet upplagt på SVT-play-undrar varför....Det lades ner efter valet 2006, lite för satirisk kanske?

      Radera
  3. 68 vänstern sitter fortfarande i väggarna. Det var ju de som anställde nuvarande chefer.

    SvaraRadera
  4. Så märkligt, det moderna Kinas grundare använde ju själv ordet diktatur, osv. Det borde verkligen inte vara kontroversiellt.

    SvaraRadera
  5. Så vilken journalist gräver fram kopplingen till regeringskansliet? Helt klart att det finns politiska motiv att ha en undfallande position till Kina.
    Så vem kommer först med kommentarer "men USA då?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. " kopplingen till regeringskansliet?"
      Snarare Vall Enberg som är rädd om affärskontrakten.

      Radera
  6. Här är en osignerad artikel som man får förmoda kommer från redaktionen datera 6 Jan 2021. Där används ordet diktatur. Är det här en väldigt ny regel, eller en enskild medarbetare som fått hicka? Nåt gammalt arv i korridorerna kan det ju inte vara om det var ok fôr två månader sen, liksom.

    https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/massgripanden-av-aktivister-i-hongkong

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så är det bara så att alla som arbetar på SVT har inte fått skolning i rätt nomenklatur, dvs internutbildning i newsspeak.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Litet tips för framtida blogginlägg. Det av MP politiskt styrda Trafikverket räknar med att höghastighetstågen ska finansieras med kraftigt höjda inkomstskatter. Det har man sopat undan i rapporten men undgick inte DNs granskning. Vågar Svt rapportera detta och gå emot MP?

    https://www.dn.se/ekonomi/tagexpert-skrota-svenska-raknemodellen-helt-ovetenskaplig/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde de lgt ner den skiten. Senaste året har väl visat det begränsade värdet av kollektivtrafik och att hålla på att flytta på människor i onödan.
      Trams.

      Radera
    2. Ser framför mig 2000 pers sittandes i ett höghastighetståg vars hastighet varierar mellan noll och 37 km/h beroende på hur vinden blåser samt om övrig industri av någon anledning behöver starta upp. Resan Göteborg - Stockholm tar i 95% av fallen mellan 27 och 43 timmar.

      Radera
    3. Dagens Berglings i SvD undrar också varför Höghastighetstågen finns kvar i debatten när "alla" är emot. Som så ofta riktigt rolig.

      Radera
    4. Andas nu, det lurar ingen ondsint MP-are bakom varje buske. Bara nästan. Trafikverket springer Volvos ärenden med alla stolleriprojekt och regellättnader som En Trave Till (ETT), 90 ton tunga lastbilsekipage på allmänna vägar, 34,5 m långa lastbilsekipage på allmänna vägar och elvägar.
      Här kommer Europas längsta timmerbil – Ny teknik
      Ny öppning för längre lastbilar – Dagens industri
      Alla dessa mål har redan en utmärkt lösning i form av järnvägen, men det låtsas man såklart inte om. I lönsamhetsberäkningar för olika vägprojekt är bilvägar mycket kraftigt och godtyckligt gynnade gentemot järnvägar.
      Högahstighetsjärnvägen är så uselt skött att det verkar vara medvetet för att blidka Volvo samtidigt som man inte vill förarga MP med en nedläggning.

      Det vore bra om du också skrev vad artikeln handlar om, eftersom det är betalvägg.


      Som järnvägsvän förordar jag en relativt kraftig utbyggnad och linjerätning av det konventionella järnvägsnätet samt uppgradering av tågskydssystemet ATC så att det kan hantera 230 km/h. Det är en kostnadseffektiv lösning som maximerar potentialen i konventionell järnvägsteknik och ger full kompatibilitet. Redan idag finns ett flertal lok byggda för 230 km/h som rullar i Sverige.

      Radera
  9. Mycket besynnerligt då Kina är helt öppna och raka med att de är en diktatur och anser demokrati vara ett underlägset styrsätt, något de gärna påtalar utan omsvep vid väl valda tillfällen. Det måste vara en vänsterextremist på SVT som lever i en svunnen tid och på eget bevåg vill skyla över terrorstyret. Löfvén gjorde samma okunniga idioti för några år sedan. Kallade först Saudiarabien för diktatur, det blev ramaskri och de fick backa, sedan vågade några veckor senare inte kalla Kina för diktatur trots att det ses som en komplimang snarare än förolämpning där.

    I en annan del av SVT visas det här:
    Svenska nyheter - Rasism mot kineser
    Jesper Rönndahl - China's most hated Swede (English subtitles)
    Svenska nyheter - Kinesisk diplomati
    Svenska nyheter - Kiruna, Kina och rymdbolaget

    Begreppet kommunism kan väl diskuteras vid det här laget, enligt min ringa mening är det snarare ett modernt konfucianskt styre.


    Se/lyssna gärna på denna utmärkta resumé om handel, Kina och hur de använder Västvärldens metoder mot oss och skapar beroenden världen över för att uppnå världsherravälde, särskilt om du inte är så insatt. Det är indelat i bra kapitel för den som vill ta det bitvis eller hoppa över något. Om du som jag sitter här och skiter i "mello" har du ingen ursäkt.

    Hela världen har börjat böja sig för Kina och ge dem närmast allt, utan att begripa vad man ger sig in på. Kina skövlar och koloniserar mer eller mindre dysfunktionella länder. Kina får frukten av demokratins odlingar samtidigt som de slipper den potentiella volatiliteten i en demokrati, utan kan styra handfast och (potentiellt*) snabbt med enorma egna tillgångar redan på hemmaplan i en ultimat kombination. Tänk om Västvärlden hade behandlat Sovjet lika godtroget.

    (*alla diktaturer stagnerar förr eller senare, för en diktaturs främsta intresse är sin egen överlevnad och kommer förr eller senare få en ledning som inte är intresserad av annat. De konfucianska har dock varit tämligen smarta)

    Kina är det överlägset största hotet mot demokratin och Västvärlden någonsin, och tiden håller på att rinna ut för att sätta emot.


    Mycket positivt att bloggen börjat belysa detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vänsteraktivist på SvT. Vem kunde ha anat detta?

      Radera
    2. Tack för tipset, ska ses.

      Radera
  10. Att tvingas betala för SVT är väl att jämställa med Kinas "bullet fee". Där den kinesiska familjen tvingas betala för kulorna som användes för att avrätta deras anhöriga. Den yttersta förnedringen.
    SVT är så trasigt vänster att det aldrig går att laga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som kompensation har vi två kanaler.

      Radera
  11. Regimmedia gör ju endast som husse vill.
    Kinas ambassadör i Sverige hotade med olika repressalier, utan att hans ackreditering dras in.
    Så även regeringen kryper för den kinesiska diktaturen.
    https://www.affarsvarlden.se/artikel/kinas-ambassador-riktar-nya-hot-mot-sverige-6981045

    SvaraRadera
  12. SvT har en lång tradition av att noggrant välja mellan positivt och negativt laddade ord så att de matchar agendan.

    SvaraRadera
  13. Nu har de återpublicerat inslaget som det var från början, känns som om deras interna rutiner-brister... Det är händelser som dessa som diskvalificerar statsmedia från den sk objektiviteten och att de skall leva på skattepengar-de tar politiska hänsyn-det är inte deras uppgift. De verkar dessutom inte heller ha förklarat sitt beteende, ej heller bett Jojje olsson om ursäkt då en chef på sporten kallat honom lögnare.

    Omdefiniera statsmedias roll och innehåll.

    SvaraRadera