Aktuellt

En folkräkning är slöseri, kommer inte ge svar och inte göra dig nöjd

Det finns fler och fler krav på en folkräkning av de som finns i Sverige, men en sådan kommer helt enkelt vara ett slöseri med skattepengar ...

2021-03-15 08:54

SVT återpublicerar diktatur- och folkmordkritik mot Kina - efter att ha kallat kritiker för lögnare

Journalisten Jojje Olsson med bloggen In Beijing skriver nu att SVT återpublicerat den raderade kritiken för folkmord, upphävande av den sista demokratin i Hong Kong och att regimen i Beijing är en diktatur. Detta trots att man uttryckligen kallade Olsson för en lögnare.
Kinas konsulat i Göteborg
SVT raderade alltså ett inslag där Kina kallades för diktatur och krossandet av den sista demokratin i Hong Kong, samt folkmordet på uigurerna nämndes.

En sportchef på SVT skrev då att "[e]n av dom intervjuade personerna skriver sedan en blogg om händelsen men sprider felaktiga fakta", dvs kallade Jojje Olsson för en lögnare. Vidare påstod man att inslaget "saknade verkshöjd", "var oprecist" och "saknade källhänvisningar" och valde att kalla Kina för "kommunistiska enpartistaten" istället för diktatur, vilket bara understryker vad SVT inte vågar säga.

Verkshöjd är ett svårt ord som handlar om att något ska ha originalitet, indvidualitet och självständighet, kort sagt vara unikt och inte kunnat göras av någon annan. Tydligen anser SVT att allt annat de gjort är unikt och inte kunnat göras av någon annan, vilket onekligen säger lite om deras självbild.

Fast nu har man alltså ändrat sig och publicerat detta oprecisa inslag utan verkshöjd.

En divisionschef för nyheter och sport på SVT skriver en dementi och vågar till och med nämna Jojje Olsson vid namn och påstår att "SVT dansar inte efter någons pipa". Divisionschefen skriver att raderingen "gav utrymme för olyckliga och helt felaktiga tolkningar om självcensur", så nu har man åter publicerat inslaget.

Tyvärr kan jag inte länka till SVT på grund av den kommande ännu okända svenska implementeringen av EU:s länkskatt för länkar till bidrags- och tvångsmedia. Däremot kan jag länka till In Beijing, där det finns mer information.

Det är förstås positivt att det tvångsfinansierade vuxendagiset SVT backar i handling, men tragiskt att de vägrar medge att de gjorde fel. Tydligen var Olssons löfte om att annars publicera korrenspondensen med SVT tillräckligt otäckt.

Nu fick vi inte se Olsson avslöja SVT:s lögnaranklagelser genom att publicera mailen, och han uppger på sin blogg att han inte tänker vara småaktig.

SVT har förstås en gammal stolt tradition att sparka nedåt, likt man gjorde när man först vägrade nämna Olsson vid namn och reducerade honom till "en blogg" vilket antagligen är en förolämpning i SVT:s skattepengdiande värld.

Ja, jag kommer fortsätta vara kritisk mot SVT så länge de tvångsfinansieras. Möjligen kan jag lätta lite på trycket mot det Stockholmsdominerade vuxendagiset om man reducerar dem till en kanal och säger upp hälften av de anställda, flyttar ut från Stockholm, samt halverar finansieringen. När det gäller SR kan man låta P4 vara kvar, eftersom de dels sänder relevant lokal journalistik, och dels då de fyller en kris- och beredskapsfunktion, plus att P4:s personal brukar vara ödmjuka och väluppfostrade. I alla fall utanför Stockholm. SVT däremot lär väl i händelse av krig bjuda in angriparens ambassadör mfl för oemotsagd att "ge sin syn på saken" och "låta bägge sidor komma till tals", samt filma och lägga ut svensk trupps grupperingar så de enkelt kan fjärrbekämpas, allt i konsekvensneutralitetens namn. Skattepeng- och tvångsfinansierade som de är.

26 kommentarer:

  1. Jag har missat hela det här men om jag förstår rätt: ett journalistiskt inlägg produceras som kallar Kina för dess rätta namn, en diktatur. Inlägget "redigeras" av SVT för sånt kan man inte säga utan det får bli enpartistat så vi inte blir av med våra visum i Kina, dessutom passar man på att ta heder och ära av journalisten. När man sedan ställs inför faktum att få sitt handlade påtalat offentligt byter man snabbt fot och publicerar det ursprungliga reportaget, påtalar att man minsann är stenhårda hardcore journalister och låtsas som att det regnar?

    Jaja, dom förnekar sig inte på SVT minsann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är objektiva och tar aldrig politisk hänsyn.

      Radera
    2. Hur ser du på den svenske medborgaren som indirekt stödjer diktaturen genom inköp av Kina-tillverkade varor?

      Radera
    3. Kunde jag låta bli att köpa Kina-varor skulle jag göra det. Lättare sagt än gjort, tyvärr. Men man kan föröska undvika detta så mycket det går. Kina-Volvo exempelvis.

      Radera
    4. Ingen åsikt på deras personliga val-vissa saker finns inte ens längre andra alternativ till vad gäller producentland. Mina val egna som jag direkt kan påverka försöker jag välja annorlunda, dock så går det inte vid de tillfällen varan inte har alternativ produktion/tillgång och ibland kan det finnas liknande alternativ som Kina vad gäller producentland.

      Radera
    5. M. Ström
      Ja det är inte lätt att leva som man lär då västvärlden systematiskt har sökt sig till billig arbetskraft.

      Radera
    6. Vet inte hur Kina mäter sin arbetslöshet men ungdomsarbetslösheten anges till 13.1% https://www.cnbc.com/2021/03/15/chinas-young-people-are-still-having-a-hard-time-finding-jobs.html

      I Sverige anges den till 24% inklusive studerande https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/ungdomsarbetsloshet-i-sverige/

      Oavsett Sverige eller Kina har C19 slagit hårdast mot de unga.

      Radera
  2. Statsmedia gör aldrig fel... det ligger inte i deras natur att medge fel, det är vi andra som inte accepterar deras felfrihet som är problemet. Att kritisera statsmedia för fel är att angripa deras demokratibild. Endast Statsmedia får kritisera-och då på ett överslätande sätt, vi övriga skall stillatigande acceptera och betala för deras objektivitet där ingen förutom de får ta politiska hänsyn.

    Håller helt med bloggaren vad gäller deras framtid, alt gör det helt frivilligt att betala för deras tjänster så får de leva på marknadens villkor, de skulle nog klara sig länge där.

    SvaraRadera
  3. Med risk för att förarga bloggaren, så anser jag att Public Service har gjort en hel del Kina kritiska program. Både på SR och på SVT. Jag tycker att SVT var raka och tydliga i sitt svar på kritiken. Jag lyssnade även på senaste avsnittet av P1 Konflikt igår som bl.a. tar upp problematiken med Kina och vaccinleveranser som används som ett maktmedel. Ytterligare utmärkta program på P1 är Europa podden, USA podden, Studio Ett och Godmorgon världen. Dessa program håller väldigt hög kvalitet med mycket kompetenta reportrar som kritiskt rapporterar från både Ryssland och Kina. Jag har svårt att hitta alternativ till dessa granskande program, men tar gärna emot förslag.

    SvaraRadera
  4. Noterade häromdagen att det initierats något slags förslag/kampanj för bojkott mot Vinter-OS i Kina 2022. Tänkte direkt att nu jävlar har Östersund/Falun verkligen chansen att få steppa in som reservarrangör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vettigt, rätt absurd att låtsas som det regnar och sporta i trikåer samtidigt som det pågår folkmord.

      Radera
    2. Sjunkbomben. Tycker du det är rätt att sporta i Kina-trikåer på det svenska gymmet?

      Radera
    3. Det beror väl mest på om man har kropp som en panda eller inte? ;-)

      Ris till lunch i dag Östergren?

      Radera
    4. Pizza Black and White blir det :)

      Radera
    5. Kinaprylar, nä. Jag har min ABC80 och yllekalsonger från Algots.

      Radera
  5. 👍 SVT saknar allt mer trovärdighet.... vad hade sportchefen med utrikespolitik att göra??
    Skrota 2’an & 24’an, reducera anställda med hälften det är ju bara repriser ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, omvandla SVT till något riktigt underhållande istället!

      Typ så här: Ge de SJU största partierna i riksdagen 1/7 var av SVT:s budget + ansvar för 1/7 av allt som sändes i båda kanalerna genom totalt ansvar för en dag per vecka.

      Störst parti väljer dag först. Näst störst väljer därefter. Etc. Då kan de gå all-in på partiskhet allihopa, men det kommer att balansera varandra på totalen.

      Radera
    2. Höö. Det hade varit något.

      +1

      Radera
    3. Varför ska SVT 24 bort? Det är ju destillatet i ett minimalistiskt public service som borgare ofta gapar om (som om det var ett av samhällets största problem).

      Rolig idé om att ett parti styr varje veckodag.

      Radera
  6. Några frågor som jag skulle vilja ställa till en toppsosse under 70 och 80-talet är hur man motiverade att vi endast skulle få titta på SVT. Varför var andra alternativ helt uteslutet? Varför fick vi endast se Disney under en timma på Julafton, och varför fick vi se det då (antagligen samma sak som när fulfabrorn ger barnen lite godis för att visa att farbror är ju jättesnäll).
    Hur var motiveringen, och hur resornerar de idag?

    Tur att teknikutvecklingen och Stenbeck tvingade de gamla sossarna att åtminståne ge upp monopolet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen "en sund själ i en sund kropp"-tänket som staten ville applicera på medborgarna.

      En produktiv medborgare sitter inte och glor på ful-kanaler.

      Radera
    2. Det var förbjudet att sända reklam i Sverige på den tiden så Stenbeck sände från UK. Numera är Nent tillbaks i Sverige.

      Radera
    3. T: Visserligen är jag ingen vad du kallar Toppsosse, har aldrig varit och åstundar ej heller så att bli men din fråga kan mycket enkelt förklaras med att den gången var en helt annan värld och en helt annan tid och statliga monopol i en mängd verksamheter, däribland Radio-TV, sågs allmänt som självklarheter ... inte bara i Sverige utan också i många andra europeiska länder.

      Radera
  7. Tack vare dessa skriverier har jag fått upp ögonen för ännu en som det hittills verkar intressant blogg: "In Beijing".

    SvaraRadera
  8. Håller helt med kring den samhällspolitiska rapporteringen, men synd att dra SR över en kam. P2 levererar en enastående kulturbärande samhällsservice åtminstone för alla som tror att den klassiska musiken är en nödvändig del i en kulturnation (in the making).

    SvaraRadera