Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2021-03-04 13:40

Personbilsförsäljningen tillbaka upp på svaga konjunkturens 2019 - rekord för Volvo Cars globalt

Personbilsförsäljningen har under årets första två månader återhämtat sig till den svaga konjunkturens 2019. I januari och februari 2020 hade dock inte coronapandemin slagit till på allvar mot ekonomin, utan det handlade främst om allmän ekonomisk konjunkturbaserad nedgång.
Inte brum utan whoosh.
Som ni kanske minns höll konjunkturen redan på att vika av naturliga orsaker hösten 2019, vilket stärktes under början av 2020, innan allt kraschade på grund av coronapandemin.

Återhämtningen i den oftast konjunkturbaserade personbilsförsäljningen är nu sådan att siffrorna för januari och februari är tillbaka på 2019 års nivåer, eller för den delen 2015, med cirka 43 000 - 44 000 nybilsregistreringar under de två månaderna. Försäljningen är alltså ännu inte upp på högkonjunkturens 2016 - 2018 med sina cirka 48 000 - 51 000 registreringar under årets första två månader, men siffrorna pekar uppåt.
Nybilsregistreringar personbilar Sverige i januari och februari 1973 - 2021. Daat: Bil Sweden

Som tidigare rapporterat är svensk ekonomi nu i högkonjunktur upplyft av överhettning inom tillverkningsindustrin dit också biltillverkarna alltså räknas.

Kina-Volvo Cars rapporterar om sin bästa försäljning i februari någosin med 50 975 bilar globalt enligt ett pressmeddelande och en ökning på 27.8% mot februari föregående år. Populärast var Volvo XC40.

Bilförsäljningen för Kina-Volvo ökade med 2.1% i Europa i februari, vilket kan jämföras med att bilförsäljningen i februari för alla märken ökade med 5.1% i Sverige. I februari 2021 nyregistrerades 5 163 Volvo i Sverige, upp 10.9% från 4 654 i februari 2020.

Kommande månader under våren kommer statistiken skev, eftersom det kommer vara uppgångar från extremt låga nivåer under pandemins första initiala panikfas, men man kan jämföra med 2019 och 2018 för större relevans.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

19 kommentarer:

  1. Vad jag hittar så redovisar Tesla inte sina månatliga försäljningssiffror, eller har jag missat något? Nästa fråga är ju varför de inte gör det? Som ett publikt aktiebolag borde de väl vilja dela med sig av information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ej, följer inte bolaget på det viset. Nybilsregistreringar i Sverige finns via Bil Sweden, men kommer klumpvis beroende på när personbilstransportfärjorna kommer. 33 Tesla i Sverige i januari, 134 i februari. Enbart Model 3 pga omdesignen av S+X, som tidigast kommer i september enligt mitt leveransbesked.

      Radera
    2. Har du beställt en ny Tesla Lars? Vilken isf?

      Radera
    3. Ny Model S Long Range, dvs motsvarande den jag har. Min nuvarande leasing går ut i år, så det blir byte. Nya modellen med ny inredning etc. Ingen Plaid etc, har haft Performance som lånebil och konstaterat att behovet varken finns eller är värt pengarna.

      Radera
    4. Ok, grattis! Alltid trevligt med ny bil.

      Radera
    5. Tja, grattis är inte samma som gratis.

      Radera
    6. Blev det gratis-vit?

      Radera
    7. Förstår inte fråga. Vad det kostar att leasa med olika första förhöjd leasing kan du räkna fram på Teslas hemsida.

      Radera
    8. Jag undrade om färgen. Tesla har ju bytt till Pärlvit Multi-Coat som standard nu. Den är mycket fin iaf.

      Radera
    9. Nä, blir grå. Är ändå färgen på bilen halva året pga grusväg.

      Radera
    10. USA-Tesla håller på att marginaliseras i Europa. För hela 2019 var marknadsandelen 31 % av alla elbilar. Årets Januarisiffra var 3.5 %. För övrigt är ett fartyg på väg till Europa med några tusen Kinatillverkade Model 3. Kineserna verkar föredra inhemska elbilar.

      Radera
    11. Öh, nej de marginaliseras inte. Då får nog läsa på lite Gustaf, för du är väl medveten att Fremount höll stängt ett tag? I Kina är Teslas orderböcker fulla för Y. Så 3or kan skickas till Europa nu efter upprampningen. Två fartyg eller 7000 bilar kom redan förra året ifrån Kina.

      Radera
    12. Kika på en annan månad, och plocka bort de tillverkare som sålde med förlust. Så ser du nog skogen

      Radera
    13. öh,ja dom sänkte ju priset på Y med 30% så någon slags effekt borde det ju bli.

      Radera
    14. Du är väl medveten att Y inte säljs i Europa? Så effekten är alltså 0.

      Radera
    15. Effekten var en ökad försäljning av Y i Kina när man sänkte priset på Y i Kina . Vad Europa har för effekt på detta vet jag inte ,men du får gärna förklara!

      Radera
  2. Jag kan säga att vi transporterar ut mycket bilar till bokhandlarna just nu.. både från Volvo (fabriken) och importhamnarna är fulla med bilar som ska ut..
    Tror det kommer nån ny regel till månadsskiftet..

    SvaraRadera
  3. Bilhandlarna.. inte bokhandeln.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas Volvo snart lägger till stöd för snabbladdning. Än så länge exklusivt till Tesla, Audi och Porsche

      Radera