Aktuellt

En folkräkning är slöseri, kommer inte ge svar och inte göra dig nöjd

Det finns fler och fler krav på en folkräkning av de som finns i Sverige, men en sådan kommer helt enkelt vara ett slöseri med skattepengar ...

2021-03-24 08:09

Nedåt i Asien på onsdagsmorgonen efter negativ börstisdag och grundstötning i Suez

Under tisdagsmorgonen är det nedåt som gäller i Asien, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att halva världens logistikkedja just nu håller på att stanna upp helt (Road-delen av Kinas Belt and Road) genom en grundstötning i Suez-kanalen.
 Pytte-pyttelitet containerskepp i Göteborgs hamn, iaf i jämförelse med Evergreens Ever Given, som står fast på tvären i Suezkanalen med sina 16 meters djupgående, 59 meters bredd och 400 meters längd.
Gårdagen bjöd på en svagt negativ börs i Stockholm, där OMXSPI gick -0.24% och OMXS30 -0.30%, mycket drivet av raset i Volvo. Vilket i sin tur beror dels på att ledningen klantade sig under coronakrisen, samt att världs logistikkedjor inte återhämtat sig från coronakrisen än.

Vilket ju är passande med tanke på att ett enormt containerfartyg ställt sig grundstött tvärs över Suezkanalen sedan igår - från bank till bank - och köerna av fartyg mellan Asien och Europa nu håller på att byggas upp. Även när grundstötningen eventuellt åtgärdas kommer logistikkedjorna släpa efter länge, eftersom det därnäst kommer bli köer i containerhamnarna när man ska lasta och lossa ikapp de försenade transporterna. Exakt varför giganten Ever Given, som är listad på delad trettondeplats över världens största containerfartyg, bestämde sig för att svänga och ställa sig på tvären mitt i en helt spikrak del av Suezkanalen lämnas som en övning att fastställa. Tillägg: Det uppges att hon ska drabbats av strömavbrott. Hon kommer vara lite seg att få loss ur kanalen, men en grävmaskin är på plats. Lastad kan hon väga 219 000 ton. Inte ens ett taktiskt kärnvapen skulle få bort henne. Se Wikipedia för ett foto på fartyget

Wikipedia uppger att Suezmax är 400 m längd, 50 m bredd, 68 m höjd och 20 m djupgående, men man får vara upp till 77.5 m bred om man har lägre djupgående. Dessa containergiganter är specifikt framtagna för att få gå genom Suezkanalen.

Låt oss gissa att inom 3 ... 2 ... 1 ... kommer Kreml börja snacka om Nordostpassagen som ett framtida kortare alternativ till Suez för den nya Silkesvägen. Finns en del problem med det dock.

I USA föll S&P-500 med -0.76% och Nasdaq gick -0.53%.

Värre är det i de asiatiska tidszonerna nu. Australien tar allt med jämnmod och ASX 200 går +0.50%.

Men i Kina går SSE Composite -1.20%, i Japan rasar Nikkei 225 med -2.04%, Hang Seng går -2.15% i Hong Kong och Straits Times går -0.21% i Singapore.

Dollarn rusar vidare och är nu på sin starkaste nivå sedan december och USDSEK går på 8:60. Detta trots att de amerikanska marknadsräntorna fortsatte falla tillbaka.

Guldpriset hittas på 479:- SEK per gram.

33 kommentarer:

  1. Vad är oddsen för att någon avsiktligt blockerat Suezkanalen av militära skäl? Vad skulle du som thrillerförfattare kunna tänka dig för scenario i en bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utöver att det är i ryssarnas intresse då, så som du redan beskrivet ovan.

      Radera
    2. Nordostpassagen är ännu inte farbar året runt, och saknar infrastruktur - det är ofta jäkligt långt till närmaste hamn eller sjöräddning om något skiter sig. Å andra sidan kanske inte värre än att vara mitt ute på Stilla Havet, där dock risken att gå på grund eller gå på ett isberg är lägre.

      Radera
    3. Snabba på den lokala uppvärmningen i området?

      Radera
    4. Bl.a Suezkrisen stängde ju kanalen, så speciellt fiktivt scenario är det ju inte...

      Radera
  2. Kan ta dagar att få bort henne från sandbanken, står det. I genomsnitt 50 fartyg per dag passerar kanalen. Undrar hur lång tid det tar att köra ifatt, för det är nog ingen idé att runda Afrika för detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Killgissar att Suezmax-fartyg skulle behöva tanka om de ska runda Afrika istället, antagligen har de bränsletankar optimerade för Kina-Rotterdam - man vill inte bära onödig vikt i form av mer bränsle än man behöver, alternativt tomt utrymme i form av en för stor bränsletank. Dessutom tar det nog mer än några dagar att runda Afrika killgissar jag.

      Radera
    2. Cornucopia: Vanligtvis cirka 2.5 veckas längre restid Rotterdam-Persian Gulf vid rundning Good Hope jämfört Suez på den gången normala 15 knop med medelstort tanktonnage på 60-/70-talet när Suez var stängt. Vi denna tid med den gången aktuell bränsleförbrukning fartyg i den storleksordningen mellan tummen och pekfingret en ökad bränsleförbrukning av cirka 2.000 ton vid rundning Afrika.
      En rundresa Europa-Persiska Viken tog cirka 2 månader och de flesta brukade göra 2 eller 3 sådana resor innan avlösning för ledighet.

      I dagens containertrafik på Östern med fartygens väsentligen högre fart tar en rundresa ej stort längre tid än vad tankfartygen tog på 60-/70-talet till Viken. Tidsvinsten med dagens fartyg Suez contra Good Hope cirka en vecka.
      I dessa restider ej inkluderat extra tidsåtgång i hamnhanteringen om fler än 1 hamn.

      Många långa år sedan men minns fortfarande rundningarna av Good Hope ...

      Radera
    3. Hon är redan dragen flott...

      Radera
    4. @Bitterchiefen Var hittar du info att hon är loss? Är okunnig inom området och alla nyheter jag hittar säger att hon fortfarande är fast.

      Radera
    5. Enligt MarineTraffic är hon kvar, omringad av bogserbåtar.

      Radera
  3. Starka vindar, sandbank och blackout.
    Har Dr. Evil alibi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, mer troligt "Red Panda Hacking Crew". Sätter ytterligare press på EU's fragila ekonomi.

      Radera
  4. Tog en titt på bilden på Ever Given på Wikipedia. De där fartygen är overkligt stora och otroligt fascinerande. Bara uppgiften att lista ut hur containrarna ska staplas med hänsyn till destination, vikt mm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att det finns någon form av IT-stöd. Så tänker jag.

      Radera
    2. Klart att det finns It-stöd.
      Det gör saken mer intressant.

      Radera
    3. Richard Hammond från Top Gear var ombord på Maersk Mairie i TV serien "Big". Länken går till ett sammandrag på youtube. Om man kan hitta hela programmet är det mycket sevärt.

      https://youtu.be/l2JMaJTFSvw

      Radera
    4. Här kan man se hur Maersk Marie lossas i Rotterdam.
      Allt sköts av robotar.
      https://youtu.be/cdzu63HRrO0

      Radera
  5. Större fartyg som går på grund i Sverige, det brukar rätt ofta bero på högt alkoholintag. Måste vara en rätt knepig uppgift att få loss denna koloss med en liten grävmaskin. De får väl gräva en ny fåra runt fartyget helt enkelt så får fartyget bli en monument likt pyramiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så passar Iran på att smuggla ombord en atombomb, som sedan detoneras i Rotterdam utan att kunna kopplas till någon särskild - då blir det dålig stämning på allvar.

      Radera
  6. OT: Verkar som att Elon Musk just har meddelat världen via Twitter att det från och med nu går att köpa en Tesla och betala med Bitcoin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt väntat. Ligger ju helt i strategin likt Starlink etc.

      Radera
    2. Kan man byta in en Tesla och få betalt i Bitcoin?

      Radera
    3. Du kommer kunna få en uppgradering som låter GPU:erna till navigationssystemet mine:a Bitcoin under tiden du laddar, dvs. "gratis laddning"

      Radera
    4. Ett sätt att få tag på GPU:er i alla fall.

      Radera
    5. Ah det är därför det stjäls så många Teslor

      Radera
  7. Vad skulle kapten Haddock sagt? www.nissepedia.com/index.php/Kapten_Haddocks_samlade_svordomar

    SvaraRadera
  8. De behöver förmodligen ett antal bogserbåtar för att dra loss den, men de kanske inte finns på rätt sida eller kan inställa sig med kort varsel.

    I värsta fall får de släpa dit en kran och lossa lite containrar innan de kan få lös den.

    SvaraRadera
  9. "Även när grundstötningen eventuellt åtgärdas"

    Jag är också miljöskadad av svengelska, men borde det inte stå "så småningom" istf "eventuellt"? Eller menar herr bloggaren att grundstötningen eventuellt aldrig kommer att åtgärdas?

    SvaraRadera
  10. Satellitbild på båt-eländet i Suez hittas här:
    https://twitter.com/AuroraIntel/status/1374634244190916612

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se även efterföljande tweet:
      https://twitter.com/AuroraIntel/status/1374664149096144896

      Radera
  11. Inlägg som detta med följande kommenterar visar hur skrämmande okunniga människor i gemen är om sjöfarten, trots att Sverige fram tills (ganska) nyligen var en ledande sjöfartsnation och att vi än i dag är helt beroende av dess existens för vår välfärd och ekonomi.

    SvaraRadera
  12. Oro nu för att skorven inte klarar den typ av påfrestning den utsätts för nu.

    SvaraRadera