Aktuellt

Slovakien: Sputnik V-vaccinet som levererades var inte det som använts i de påstådda studierna

AFP rapporterar att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser...

2021-03-27 15:16

Krävs mycket för att öppna Suezkanalen igen - inflation och räntehöjningar på gång?

Det räcker inte att gräva lite närmast stranden för att få loss Evergreen Ever Given, och inte heller när hon väl är loss kan kanalen öppnas direkt igen. Anledningen beror på rasbankerna och att fartyget sitter fast betydligt värre än vad det ser ut. Varje dags stopp kan påverka globala ekonomin med ca 0.12% och det finns nu en risk för framtida inflation och stigande marknadsräntor.
Principskiss Suezkanalen
Kanaler grävda i mjukt material, som t ex jord eller i öknen i Suez görs betydligt bredare än de fartyg som ska passera genom dessa. Rasbanker (nej, svärjisar behöver inte gå i taket om invandringennnnnn) tar upp en stor del av bredden, och är grundare vatten där eventuella ras från stranden ska hamna, för att enkelt kunna avlägsnas från land, utan att hindra sjöfarten. Själva farleden ligger längre ut mitt i kanalen.

Alternativet hade varit att ras direkt hade stoppat trafiken i kanalen för de största fartygen.

När man bygger kanal i fast berg är inte detta lika nödvändigt, men kan antagligen förekomma ändå.

Evergreen Ever given har gått på grund på ett i princip perfekt ställe i Suezkanalen. Längre norrut finns det två parallella kanaler, så det hade inte blivit något stopp där, utan haveriplatsen är perfekt ur största möjliga skadeperspektiv. 
Principskiss Evergreen Ever Givens grundstötning.

Evergreen Ever Given sitter fast betydligt värre än vad det ser ut.

Hon är dessutom av perfekt längd för att stoppa upp kanalen maximalt, dvs något längre än kanalen är bred.

I själva verket sitter både främre delen och bakre delen helt inkilad i rasbankerna, som måste grävas ut för att kunna vrida henne rätt igen. Samtidigt har hon skjutit ut rasmassor ner i själva farleden, som måste muddras efter att hon dragits fri, för annars kommer inte Suezmax-klassens fartyg kunna passera genom kanalen utan att gå på grund i rasmassorna.

Det räcker alltså inte att gräva lite vid stäven respektive aktern, utan det behöver till muddringsverk. Åtminstone ett från varje sida - norrifrån och söderifrån.

Att lasta av hennes 20 000 containers för att lätta på henne görs inte heller i en handvändning.

Frågan är hur många dagar, veckor eller månader bort adekvat utrustning finns. Och eventuella kranbåtar och muddringsverk måste också komma fram i kanalen, vilket i så fall betyder att de fartyg som står på kö måste backas ut igen, eftersom det inte går att komma fram längs de grunda rasbankerna vid sidan om de uppköade fartygen.

Det påstås att frakten genom Suezkanalen är värd 100 miljarder dollar per dygn. För varje dag som går riskerar den framtida bristen på varor och insatsvaror till annan industri bli allt större och med det finns nu en risk för bristbaserad inflation i framför allt Europa. Och med det stigande marknadsräntor när finansmarknaden kräver bättre betalt för köpa obligationer när inflationen stiger, med allt vad det innebär för börsen och bostaden.

Global BNP är cirka 85 000 miljarder USD. Det betyder att varje dag med stopp i Suezkanalen förenklat minskar global BNP med 0.12%. Detta kan i sin tur översättas till jobb, välstånd och välfärd i ett läge där världsekonomin redan var sargad av coronakrisen och alla nu satte sitt ekonomiska hopp till en snabb återhämtning. Effekten är förstås begränsad till den tid det tar att runda Afrika, som kanske är 14*0.12% eller närmare 2% av den ekonomiska återhämtningen.
Svarta svanar

I Ghost Fleet såg för övrigt Ryssland och Kina till att ramma en av slussarna i Panamakanalen med ett lastfartyg, så att USA inte snabbt kunde flottan i Atlanten till Stilla Havet. Just nu är passagen Medelhavet - Persiska Viken stängd, men vi får väl se om något smäller. För några dagar sedan ska Iran skjutit en robot mot ett israeliskt containerfartyg utanför Oman...

Men vi får väl se. Påverkan på världsekonomin får vi definitivt, och det återstår också att se när rederierna ger upp och börjar gå runt Godahoppsudden istället. Men hoppet är det sista som överger människan.

Rederiet menar att fartyget kommer loss idag, entreprenören säger början av nästa vecka. Evergreen själva ska redan börjat skicka sina andra fartyg runt Godahoppsudden, vilket inte riktigt rimmar med att detta ska vara löst idag.

Sedan får vi se hur lång tid det tar att rensa botten på farleden också.

97 kommentarer:

  1. Fartyget gjorde ett par ekivoka manövrar före inträngandet i Suezkanalen:
    https://www.snopes.com/fact-check/cargo-ship-ever-given-penis/

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första: Ingen kör ett skepp av den omfattningen manuellt, sandstorm eller inte. Alla som åkt med Finlandfärjan inser att kryssa mellan rev och öar på halvfart(36km/timme) med en båt som är 200 meter lång med några meter tillgodo inser att det finns inte en människa i världen som kan klara det.

      För det andra: således måste det ha varit ett tekniskt fel.

      Sen har jag en liten betraktelse. Antag att kanalen legat i USA. Hur länge tror du att fartyget legat på grund, 1 timme, max? något i den stilen.

      Varför inte dra ihop alla resurser på land? och dra den lös. Antag att man får ihop några hundra stridsvagnar. Kan inte vara så svårt att få loss en båt då.

      Radera
    2. En ensam grävskopa... pinsamt.

      Radera
    3. Bland det dummaste jag läst...

      220000 ton väger fartyget. Om du tänker koppla en vajer i aktern och dra tills det släpper så kommer antagligen inte vajern att hålla men om den gör det så kommer skrovet brytas sönder. DÅ blir det jobbigt på riktigt.

      Dessutom... alla fartygen bordas av speciella kanalnavigatörer som tar över framfarten genom kanalen. Varför gör man det om det bara var att trycka på en knapp och låta en dator köra?

      Radera
    4. Egypten som ju är ett under av klokhet och preppande planering kan säkert fixa det här redan igår. Sfinxen lär hålla utkik.

      Radera
    5. @aip, då återstår att kalla in ett expertteam från Bangladesh för att ta isär båten. Som jag förstår det så gör de det normalt på några dagar. Extremt effektiva. Först kör de båten på grund sen kommer en hord med arbetare och tar i sär allt av värde.

      Radera
    6. @Svinto. Gillar att din lösningsorienterade förhållningssätt, applicera lite av verkligheten i det, så kommer du gå längre än många andra i det här kommentarsfältet:)

      Radera
    7. Det är redan löst grabbar, https://www.reddit.com/r/pics/comments/meceg5/new_pyramid_of_giza/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

      Radera
    8. @Rickard, jag är problemlösare till yrket. Det kan eventuellt skina igenom även om jag ofta försöker att hålla tillbaka.

      Radera
    9. Svinto, många möjligheter till "Gevalia-stunder" i svenska farleder också!:
      21. nov. 2020. Viking Lines färja Grace gick på grund. – Man kan i princip ta på båten om man går ner till vattnet.
      ------------------------------------------------------------------------
      20 sep. 2020. Plötsligt uppstod flera läckor i Viking Line-färjan Amorella, enligt mayday-nödropet.
      Fartyget med nära 300 personer ombord sattes på grund i Ålands skärgård för att undvika en katastrof. Färjan var på väg från Åbo till Stockholm via Mariehamn på söndagsförmiddagen när den gick på grund utanför Järsö i Ålands skärgård.
      Vid 11.50-tiden hördes plötsligt ett skrap.
      – Båten fick lite slagsida mot babord också.
      – De har kallat upp alla passagerare på konferensdäck på däck 10 och delat ut flytvästar och man får inte gå till sina hytter längre.

      Under Expressens samtal hörs ett högtalarutrop ombord om att de haft en grundstötning och att de ”ber passagerare att lugnt invänta information”.
      Vid 14-tiden påbörjades en evakuering av fartyget.

      Viking Line: Så gick det till
      Enligt uppgifter till Ålands radio körde fartyget medvetet på grund för att undvika att ta in vatten. Amorella ska ha gått på grund vid exakt samma ställe år 2013, enligt radion.
      Finska sjöräddningen skriver på Twitter att:
      ”Fartyget har kört mot stranden för att stabilisera situationen.”

      – Man har i styrningen av fartyget misslyckats på det viset att man har kört på grund. Då har vi fått ett läckage som har gjort att det kommit in vatten i en sektion. När den upptäcktes gjorde kaptenen bedömningen att det var rätt att lägga fartyget mot land, för säkerställa tillräcklig stabilitet. Det fanns inte risk för att fartyget skulle sjunka.

      – Det kan vara ett tekniskt fel, det kan vara ett mänskligt misstag.
      – Det hördes ett ganska kraftigt skrap och så tittade jag ut genom hyttfönstret och såg att vi var väldigt nära en ö

      Radera
    10. Jag menar förstås finska farleder nära Mariehamn.

      Radera
  2. Är detta slutet för dessa fartyg i Suezkanalen, innan de fått till expansionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, möjligen så kanske kanalen inte längre kan garantera samma djup och man justerar djupgåendet genom att lasta mindre.

      Dessa fartyg kan idag inte gå till Göteborg fullastade utan lämpar av last i t.ex. Rotterdam, Hamburg eller någon annan hamn.

      Om några år så har man förhoppningsvis även muddrat och sprängt upp farleden till Göteborg så att Sverige fortsatt kan finnas med på direktanlöp med de största fartygen.

      Radera
  3. Vi får se.
    Å ena sidan finns det några holländska muddringsföretag som har fulständigt löjligt stor kapacitet.
    Å andra sidan luktar det "guds hand" om hela grejen och då lär väl båten brytas mitt av och sjunka med två månaders avstängning som följd. Lägg till en konkurs eller två och ett par rättsprocesser så kan det bli ett par månader till.
    Kanske hela kanalföretaget går i KK när inkomsterna uteblir?

    SvaraRadera
  4. Fick höra från en vän inom Kustbevakningen att om det blir bärning brukar den normala kostnaden ligga runt 4-5% av det totala värdet på båt och last, vilket i detta sammanhang borde bli en del. Han sa även att det normala är att denna kostnad delas mellan de har som köpt frakt på båten. Dvs den tas inte av själva rederiet. Om detta stämmer är frågan vad det kan få för konsekvenser för priset när varorna tillslut hamnar hos konsument.

    SvaraRadera
  5. Dessutom var väl tidvattnet väldigt högt när fartyget körde fast. Just nu styr alltså månen världsekonomin.

    SvaraRadera
  6. Jag så direkt när jag såg bilden för några där sen att enda sättet är att bygga en liten sjö, 16m djup runt hela skeppet...

    Det bör rimligen vara görbart, två mudderverk är ju tydligen redan på plats iaf.

    Dessutom har man redan backat ut båtarna bakom. Såg i realtid på vesselfinder när maersk båten som låg direkt bakom drogs ut av bogserare så det går att komma till båten.

    Lasta av lasten tror jag är svårare då flytande kranar av den storleken är lätträknade... men tillräcklig muddring borde ju räcka. Under båten får man kanske "blåsa" bort sanden med en vatten/luft blandning av högt tryck.

    Men klart i helgen? Nej knappast...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens Elon Musk har erbjudit sig att fixa det hela gratis än - så läget måste vara jäääävlig allvarligt.

      Radera
    2. Man borde kunna vakuumschakta från land/pontoner eftersom det är sand.

      Radera
    3. Öh, det hände i Egypten ju...

      Radera
    4. Att säga att något som hände i Suezkanalen hände i Egypten är väl ungefär som att säga att något som hände på stranden till Guantanamo hände på Cuba.

      Radera
  7. Som kuriosa så hade USA planer på att bygga en till kanal genom Israel på 60-talet. Metoden som skulle användas var att spränga 520 atombomber (ej aprilskämt).

    https://www.businessinsider.com/us-planned-suez-canal-alternative-israel-blast-with-nuclear-bombs-1960s-2021-3?r=US&IR=T

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske skulle bränna av ett taktiskt vapen på några tiotals kT under kölen midskepps.

      Sedan är det bara att ånga på för max genom kratern och spola av skrovet till havs.

      Radera
    2. De skulle köra kryssningsfartyg fyllda av Äventyrare i skytteltrafik genom kratern.

      Radera
    3. Ja, med en båt ovanpå blir det en större krater dessutom. Det är dock inte så äventyrligt efter en tid som Svenska Freds och Ryska inlytelserörelsen försöker tuta i folk.

      Radera
    4. @hade glömt sen där historien, tack för påminnelsen. Fanns så mycket galna idéer föer (och även incidenter/skeenden ) i regionen på under större delen av 1900-talet. Finns är det mycket som är knasigt idag med, men de riktiga galningarna var som så mycket annat, bättre förr.

      Radera
    5. Om någon undrar, en 25kT laddning, 10% av energin lyfter skeppet så kommer det gå till väder med något över ljudets hastighet. Dock inte i ett stycke. Resten av energin blåser upp en krater. Det blir lite jord som flyttar på sig.

      Radera
    6. Det som var galet förr, var galet på ett magnifikt sätt. Idag är det lite mer futtigt på något sätt. Se på Södertörns högskola tex. Det är inte grandiosa som en superskurk tex.

      Radera
    7. Man hade ju konstruerat atombomber för civilt bruk så det är inte så konstigt som det låter att spränga en kanal med "atombomber". De atombomber förbrukade allt radioaktivt material vid detonationen, så det är inte farliga på ett radioaktivt sätt. Det är ju egentligen bara en stor jävla smäll. Man hade också långtgående planer att skicka upp rymdskepp stora och tunga som Titanic med hjälp av atomdrivna raketmotorer. Sen kom alla fjantiga förbud. Tänk hur värden hade kunnat sett ut om amerikanarna hade varit lite snabbare innan förbudet. Då hade vi absolut koloniserat rymden nu

      Radera
    8. Jag har inte sett några indikationer på att det skulle existera "rena" kärnvapen. Själva bomben ger mindre radioaktivitet om den är vätebomb utan sista steget där snabba neutroner från fusionen klyver Uran238. Men då den skulle detoneras i mark kommer neutronstrålningen att transmutera och aktivera mängder med berg.

      Radera
    9. Man behöver ju inte göra ett hölje av uran och kobolt till den heller...

      Radera
    10. Jo då. Har hört experter föreläsa i ämnet . Det var rätt längesedan man kunde göra atombomber näst intill utan något radioaktivt material blir kvar. Allt handlar om en så exakt som möjlig detonation inne i bomben. Kommer inte ihåg detaljerna. Däremot kvarstår ju själva strålningen i detonationsögonblicket

      Radera
    11. Spelar ingen roll, även om du bygger en atombomb som ger knappt några fissionsprodukter utan får merparten av energin från deuterium-tritium fusion så kommer neutronstålningen från detonationen inducera radioaktivitet i stabila atomer som finns i närheten, och ska man använda kärnvapen för att spränga kanaler så finns det massor med material i närheten av detonationen vilket kommer bli radioaktivt och spridas i närområdet.

      Radera
    12. Jag är inte tillräckligt insatt och minns allt så jag säger inte emot att strålning smittar omgivande material. Men vad som absolut inte är allmänt känt är de tekniska innovationer som var på ritbordet och i försök i atomhistoriens linda. Tex atomdrivna jetmotorer etc

      Radera
    13. Men lite spännande lösningar på problem har vi nu för tiden också. Minns när vi släppte en bomb på en skogsbrand från ett JAS-plan när vi härjades av bränderna för några år sedan. Det var kreativ problemlösning om något, om dock ändå inget nytt koncept! :-)

      Radera
    14. Det har väl funnits (och kanske finns) planer på att vid behov stoppa en eventuell superorkan genom att släppa en atombomb i dess öga.

      Radera
    15. Finns inga rena atombomber. Bästa man teoretiskt kan åstadkomma med fission är ca 25% av materialet fissionerar, resten sprids i explosionen. Inte så bra om det är Plutonium som är extremt giftigt i sig. Exempelvis Little Boy (Uran) uppskattades ha 1,4% effektivitet och Fat Man (Plutonium) 17%. Restprodukterna är förstås även de väldigt giftiga och radioaktiva, precis som avfallet från kärnkraft, och sprids ut av detonationen.

      Sen blir de mycket skit av själva reaktionen även om det är fusion. Till och med Ryssarna begränsade Tsar Bomba (100Mton) till 50Mton genom att skippa sista steget (var en 3 stegs fission-fusion-fission men kördes 2 steg) för att minska nedfallet. Det var den "renaste" atombomb som någonsin konstruerats.

      Radera
    16. Stoppa en orkan med en vätebomb...

      Det är lika fruktlöst som att få liberaler eller socialister att hålla sams.

      Tsar Bomba var extremt smutsig eftersom merparten av energin kom från sista steget, en klyvning av uran med snabba neutroner från den termonukelära processen. I princip kan man bygga den så stor som man kan flytta. Men det blir tonvis med fissionsprodukter.

      Skillnaden är att isotopsammansättningen blir mer kortlivad än jämfört med en reaktor där det är termiska neutroner.

      Strålningsnivån i Nagasaki är försumbart över bakgrundstrålningen, nästan alla strålskador uppstod pga exponering direkt vid detonationen eller omedelbart nerfall inom några veckor.

      Radera
  8. "Just nu är passagen Medelhavet - Persiska Viken stängd, men vi får väl se om något smäller. För några dagar sedan ska Iran skjutit en robot mot ett israeliskt containerfartyg utanför Oman..."

    Med tanke på dem amerikanska/västerländska militära resurser som finns på andra sidan, så kanske man inte ska för stora växlar på detta. Men skulle vilja läsa mer om den här robot attacken följer israeliska media (väldigt ytligt) men detta har förbi gått mig helt. Bibbi borde väl tjatat om en sån här grej, då det är en skänk från ovan för många israeliska politiker i olika läger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm.. gott om drama-queens som hamnat i skuggan av covid och hotas av att bli bortglömda. Perfekt tillfälle att sätta igång och bråka för att få lite uppmärksamhet. Som småbarn.

      Radera
    2. Småbarn kan åtminstone ursäkta sig med att de är just små och barn... :)

      Radera
    3. Vem gynnast mest vid en eventuell konflikt av den just nu stadigt ökande volymen civila fartyg på kö i flera av världens värsta konfliktområden nedanför Suez?

      De sidor som skiter i civila förluster och ser vanliga unga människor som acceptabel kanonmat? Eller de sidor vars politiker går bananas när dödsfallsökning i åldergruppen 85? ökar med 5%?

      Radera
  9. Inflation och höjda räntor är väntat ändå, men praktiskt att ha en specifik händelse att projicera folks känslor mot.
    "Guds hand". Jojo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl mycket av oljan som går den vägen med, så höjda bränslepriser lagom till sommaren, förvisso brukas det höjas lagom tills semestern även icke corona-år, men nu lär man kunna höja rejält så folk stannar hemma.

      Radera
    2. "Ever given" ... Ta för givet?
      Slumpvis val av just det fartyget för att markera att vi inte ska ta saker (import) från Kina för givet för att kunna fortsätta våra dekadenta konsumeristiska västerländska livsstil..

      ...naaa långsökt kanske.. fast jag tror inte på slumpen.

      Radera
    3. Har gnagt på samma fråga. Tror på din linje.

      Radera
    4. Allt är upplagt för perfekta ursäkter om det skulle uppstå direkt bränslebrist närmaste tiden. Tomt på macken. "Sorry maybe next week".

      Radera
  10. Lite tjatigt att bloggaren igen ska koppla saker till ”svärjisar”, snart lite tourrette-varning. Tror alla förstått bloggarns avsky för SD, så känns fånigt med denna övertydlighet och återkommande kommentarer utan relevans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Förövrigt anser jag att Karthago bör förstöras”

      Radera
  11. Jag har enkel killlösning på problemet, saknar bara den där zeppelinaren som skulle kunna bära 21 000 ton. Ihop med högvattnet imorgon så är problemet löst på nolltid.
    https://www.nyteknik.se/fordon/de-vill-bygga-en-2-4-kilometer-lang-zeppelinare-6969108

    Nu får vi nog vänta tills på Söndag/Måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, du behöver nog en tio stycken för att lyfta den.

      Med 20000TEU ombord skulle man kunna lägga ut dem längs kanalen och det räcker nästan hela vägen.

      Radera
    2. Hihi, kanske det. Räknar med att högvattnet hjälper till med de nio. Min zeppelinare drar bara lite snett uppåt åt sidan. För att rätta till dennna lilla felnavigering troligen orsakat av lite för mycket risdryck.

      Radera
  12. Finansmarknaderna tycks knappt ha blinkat åt det hela än så länge i alla fall. Allt kommer bli bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 15 personer i Kentucky och 44 i Ohio nyligen insjup i Ebola.

      Blir nog bra när det är färdigt. Och är det inte bra så är det inte färdigt än.

      Radera
    2. @ Stefan: Källa på det?

      Radera
    3. @Peter: Kan du inte använda internet?

      https://www.lexingtondoctors.org/2021/03/22/kentucky-public-health-advisory-regarding-ebola-virus-disease-evd/

      https://www.whas11.com/article/news/health/kentuckians-travel-to-ebola-outbreak-areas/417-d4d9f053-ba94-47cc-a8dd-35ad432ea46f

      https://www.beckershospitalreview.com/public-health/oregon-ohio-monitoring-48-people-for-potential-ebola-exposure.html

      Radera
  13. Respekt till de japanska ägarna som ber om ursäkt och bugar på presskonferans, detsamma vid fukushima... I det landet finns moral.. Undra hur det skulle låta vid ryskt eller kinesisk bolag... Inga konspirationsteorier ute i etern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle nog svenska ministrar också göra - bara de kunde hitta en lämpligt konferensrum. :P

      Radera
  14. Men varför står det bara en liten grävare och öser sand? Borde inte kanalbolaget ha en arsenal med grävmaskiner, dumpar mudrare och mobilkranar stående? Scenariot borde rimligtvis funnits innan denna händelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en hjullastare också på plats.

      Radera
    2. Den kranen fanns antagligen redan i närheten och åkte dit på privat initiativ - det hjälper förstås inget i praktiken, men kranförare och kranägaren scorar sociala pluspoäng hos de som styr i området.

      Radera
  15. Jag läste nyheter i torsdags eller fredags om att flertalet rederier redan har lagt om sina rutter runt Godahoppsudden.
    FROs och andra rederiers aktiekurser har gått upp rejält på nyheterna, såg uppgångar på runt 10% i fredags.

    SvaraRadera
  16. Precis de rundar godahoppsudden, 11 dagar extra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Är ju några fartyg i vägen också

      https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:52.3/centery:15.7/zoom:4

      Radera
    3. ....och så framhävdar trädkramarna att flyget är ett stort problem

      Radera
    4. Nja, det finns ingen som är "på kö". Konvojen gick norrut så dom före kom ju ut. Dom bakom är utbogserade. Sen kom det en massa norrifrån som ankrat i sjön innan sista etappen, så dom kan ju bara vända om dom vill. Problemet är väl snarare att man inte vet om man ska åka runt och lägga ut x miljoner på extra på bränsle eller vänta och chansa nån dag till. Man vill ju inte vara halvvägs runt när kanalen öppnar igen...

      Radera
    5. Stefan, läs vad Aip-mannen skrev precis och byt skala på kartan. Det är precis det som det handlar om. Helt plötsligt blev alla medelålders män experter på sjöfarten, lite likt Corona faktiskt

      Radera
    6. Likt Coronaexperter menar jag :)

      Radera
    7. Att fler skepp inte tar rundan känns högst rimligt, då man troligen både förlorar tid och pengar. Ifall man nu får tro på experterna inom området

      Radera
    8. Att ett flytetyg står stilla och väntar på besked om "full fart framåt" betyder ju inte precis ett det kommer fram tidigare oavsett om det sitter i kanalen eller ligger i pölen utanför och tvekar...

      Radera
    9. Typisk frakttid Shanghai-Rotterdam verkar vara 25 dagar (https://www.portofrotterdam.com/en/news-and-press-releases/from-shanghai-to-rotterdam-in-25-days-with-new-2m-service).

      Så en ökning till 36 dagar (+44%).

      En svart svan som exploderar upp inflationen och kraschar bostadsmarknaden när den agerar bränsle i ränteraketen?? 🚀🌛

      ...eller bara en minor inconvenience? Är det hur stor del av produktpriserna som är bränslekostnader (för fartygsfrakten) som avgör?

      Radera
    10. Kostar bara runt 3M extra i bränslekostnader för en större oljetanker. Tanka upp bilen :)

      Radera
    11. 3 miljoner USD(?) alltså för att ta vägen runt Godahoppsudden.

      Roligt med räkneövningar. Det är ju ändå söndag.

      Volymen på en shipping box med 1 st iPhone är 0.004 m3 (https://discussions.apple.com/thread/8542903). Så har vi en konsumentprodukt att leka med.

      Volymen på 1 TEU är 33 m3 (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Twenty-foot_equivalent_unit) och ett skepp av Ever Givens storlek rymmer cirka 20.000 TEU (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Golden-class_container_ship).

      Lite förenklat alltså ska 33.000.000 USD fördelas på 20.000 x (33 / 0.004) = 165.000.000 iPhones.

      33 miljoner USD fördelat på 165 miljoner iPhones blir alltså 0.2 USD per telefon. Eller cirka 1,70 kr.

      Har kan verkligen räknat rätt?? Det är ju en droppe i oceanen! Oh the inflation!! How will we cope??

      Radera
    12. Ja fraktkostnad utslaget på produkt brukar beräknas som obefintligt

      Radera
    13. Tumregelsmässigt kan man räkna med att det kostar 20 000 att skeppa en TEU från Kina till Europa. Så när jag köpte rosa skräpfoppatofflor på Rusta för 19:90 för en timme sedan kan man undra hur ekonomin fungerar.
      16 kr kostar den utan moms.
      Kanske 10kr efter alla omkostnader för Rusta.
      Säg 7-8kr inköpspris.
      I en trådback på 0,5 kbm var det kanske 200 par. Så 400 par, eller 4000kr/kubikmeter.
      Det är 100 000 kr varuvärde i en container fylld till topp med foppatofflor.
      Så tom där går det.

      Radera
    14. Sven-Erik, nej kronor ungefär. 300 tusen dollars

      Radera
    15. Du ska även räkna att det är olja och inte iFåns i lasten. Dessa båtar går dessutom inte ifrån Shanghai, resan blir i % väldigt mycket längre.

      Radera
  17. Varor som transporteras med båt har man ofta högt lager på, tror inte 11 dagars försening stoppar industrier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveksam till att lagret tar höjd för denna typ av försening. Båt anses nog vara stabilt, +/- 5 dagar kanske lite mer men inte bortåt 14 dagar. Egen erfarenhet då produktionen stannade efter att en båt var 10 dagar sen pga strejk.

      Radera
    2. Måste haft för lågt lager eller så var det en komponent som är OK att brista, blir i svensk industri i regel inte produktionsstopp för 2 veckors försening.

      Radera
  18. Det måste vara mycket pengar nu som är låsta i garantier för varorna och att varorna kommer fram ,garantislantarna som nu ligger i båtarna i kanalen skulle väl vid det här laget ha frigjorts vid ankomst Europa och kunna garantera att ny last från Östasien kan lastas ombord, när stannar produktionen i Östasien av pga. slut på båtar o slut på garantipengar ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 90% av allt gods fraktat på sjön saknar försäkring mot förseningar

      Radera
  19. Problemet tänker jag kan vara att antalet fartyg+besättning redan är begränsade. Så ska alla turer bli 14 dagar längre så blir totala kapaciteten/tidsenhet begränsad så länge kanalen är stängd även om fartygen går runt.

    SvaraRadera
  20. Gå runt afrika fördubblar transportkostnaden. Bör få effekt på ett och annat. När det slår igenom vill säga. Finns nog lager som räcker x antal dagar, men sen då..

    SvaraRadera
  21. She floats again... konsumenterna kan andas ut. Plastfoppa till sommaren.

    SvaraRadera
  22. Bra tajming på inlägget:)

    SvaraRadera
  23. Och nu är fartyget loss. Slut på det roliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nu det börjar. Blame-game.

      Radera
    2. Finns fortfarande chans att krafterna på skrovet gör att hon knäcks när de drar av henne från sandbanken.

      Radera
    3. Sven-Erik: Snarare så att det är nu det roliga börjar! Detta då containerlasterna är del av en mycket komplex logistikkedja där inte minst tidtabellerna är av yttersta vikt. En försening i ett led kommer att leda till komplikationer längre upp i logistikkedjan.

      Radera