Aktuellt

En folkräkning är slöseri, kommer inte ge svar och inte göra dig nöjd

Det finns fler och fler krav på en folkräkning av de som finns i Sverige, men en sådan kommer helt enkelt vara ett slöseri med skattepengar ...

2021-03-26 10:26

Kina-Volvos ägare startar konkurrerande elbilsbolag - på Volvos personbilsplattform

Teknik- och kompetensöverföringen från Sverige till Kina fortsätter. Kina-Volvos ägare Geely startar nu ett nytt elbilsbolag som på Volvos plattform ska sälja till Polestar och Volvo konkurrerande elbilar.
Polestar 2
Geelys nya elbilsbolag heter Zeekr och ska redan om ett halvår börja leverera elbilar som konkurrerar med Polestar och framför allt Volvo. DI skriver att bolaget ska konkurrera i Teslas prissegment, men nya pyttebilen Volvo XC40 Recharge kostar mer än en Tesla Model Y, som också är en större bil. Således är Volvos elbilar redan med god marginal i samma prissegment som Tesla.

Initialt ska bilarna finnas i Kina och alltså kannibalisera på Volvo Cars och Polestar. Den första Zeekr-bilen ska komma redan till hösten och anledningen till att det går så fort stavas tekniköverföring från Kina-Volvo. Zeekr byggs på Geelys elbilsplattform SEA, som tagits fram av Volvo Cars. 

Det hela är förstås helt i linje med kinesisk strategi att köpa upp västerländska bolag och sedan exportera teknik och kunnande till Kina. På sikt kan man räkna med att först läggs produktionen av billar i Väst också ner, och steget därefter är att man även lägger ner teknikutvecklingen. Teknik och kunnande är dock en sak, den andra frågan är hur man exporterar innovationsförmåga till ett extremt hierarkiskt och toppstyrd diktatur.

Nästa fråga blir när Kina-Volvos och Polestars bilar kommer drabbas av restriktioner i USA, efter att Kina börjat prata om att Tesla skulle spionera med sina kameror. Trots allt kan mjukvaran i Volvo Cars och Polestars bilar på motsvarande sätt kopplas till Kina.

Tesla spelar dock inte in film, om man inte sätter i ett USB-minne, då film lagras lokalt på minnet. Det som laddas upp till Tesla om man tillåtit att bilen bidrar till att göra autopiloten bättrre är det vektoriserade metadata över trafiksituaionen som finns när man som användare avbryter autopiloten, inte foton. Foton och filmer förbrukar för mycket bandbredd.

Man ska dock vara medveten om att GPS-data enkelt kan laddas upp från alla uppkopplade bilar, och t ex kartlägga hur en individ rör sig. Iofs samma som för din mobiltelefon, som kanske har en hårdare koppling till dig som individ. 

I övrigt har jag dumpat min 4G-puck från Hujedamei. Antingen är det dålig kvalitet eller något annat, men den ger numera extremt dålig täckning när mobiltelefonen med samma operatör har full täckning.

34 kommentarer:

  1. Kina antar att Tesla spelar in då de nog tycker att man är idiot om man inte använder en sån bra chans. Säger en del om hur man ska behandla Kinesiska produkter ;)

    SvaraRadera
  2. För övrigt vörjar ju Kina nu aktivt bojkotta bolag som klagar på deras koncentrationsläger.

    Det är enklare att bojkotta och införa sanktioner än att släppa in oberoende inspektörer som visar att man inte har några koncentrationsläger eller tvångssteriliseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Geely förbereder en split av koncernen om det skulle behövas. Volvo Cars med Polestar, Lotus och London Taxi får gå åt sitt håll utanför Kina med Kinaägande i minoritet.

    Geely med sina märken som tex Lync & Co nya Zeekr bildar bas i det man håller kvar som helt Kinaägt.

    Adapt or die...

    SvaraRadera
  4. Att ha många märken med olika modeller och stilar med samma grundteknik är väl bara sunt, se på VW-koncernen. Man träffar fler smaker och breddar kundbasen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk bara vad mycket pengar konsumenter världen runt hade sparat in om det funnits en global standard för billysen och dito standardiserade lampor som man kunde byta själv utan hjälp av mekaniker.

      Radera
    2. Känns förlegat att ha syskonbilar VW/Seat/Skoda ligger farligt nära varandra. Många ÅF blir det, då de inte får dela hall. När kommer bilhallsdöden kan man undra.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Inte ett dugg överraskad. Sälja elbilar för 1 miljon kr styck funkar inte i utvecklingsländer. Befolkningen i sydamerika, östasien, östeuropa har inte hushållsekonomi för det. Priserna måste ner till 300k och under för det ska gå att sälja elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får lägga till Svenska knegare också, svårt att hosta upp 300k skattat och klart för att köpa en bil.

      Radera
    2. Där är VW redan tungt investerade, och tillverkar sina bilar i en demokrati. Blir svårt för nazist-Kina att ta andelar utanför Kina, och Volvos plattform är inte direkt fokuserad på det segmentet.

      Radera
    3. VW brukar inte beskrivas som en Demokrati, host host diselgate.

      Radera
    4. Fåna dig inte, Tyskland är mer demokratiskt än Sverige. De har ju en författningsdomstol som faktiskt kan förhindra politiker att genomföra tokerier.

      Radera
    5. VW ger sig nu på två stycken tidigare sextontaggare som skyldiga för utsläppsskandalerna. Oväntat, men så vet jag väldigt lite om tyskar.

      Radera
    6. Back2Black2021-03-26 17:11
      Dieselskandalen har väl knappast med demokrati att göra?

      Radera
    7. Läs på lite om maktstrukturen under dieselgate under den tiden istället för att göra bort dig. Dieselgate utvecklades f ö av Bosch, men det var allmänt känt att Bosch inte ville det skulle användas skarp. Andra argument som att Tyskland skulle vara mindre demokratiskt än Sverige grundar sig troligen i bristande läsförståelse.

      Radera
  7. Jobbade inom telekom och när vi började outsourca/flytta till China/Asien, först produktion, senare utveckling, sa jag att det inte kommer ta lång tid innan de tar över med egna produkter.
    Kollegor skrattade och tyckte att de aldrig kommer komma till "vår nivå av kompetens".
    Några år senare hade vi fler och betydligt bättre utvecklare i China/Asien än i resten av världen.
    Några år senare kunde man köpa senaste telefonerna (tex iPhone) på marknaden innan de ens var lanserade officiellt.
    Resten historia. Nu har Norden inte längre någon mobiltillverkare eller biltillverkare. Högmod går före fall sägs det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har väl Doro och Königsegg?

      Radera
    2. Att tro att andra länder inte kan bli lika bra som oss om de får chansen är helt enkelt en form av rasism.

      Bara titta på hur en ingenjör i sverige utvecklas. Man börjar många gånger att lära sig av at kopiera och lära sig av andra innan man kan göra egna saker.

      Och. Hand on heart:
      Hur många svenska anställda är mer kreativa än te kineser. Jag har inte mött så många som sprudlande skapar nytt. De flesta går lite småtrött till jobbet 8-5 och gör samma saker de alltid gjort.

      Radera
    3. @Pelle, delar inte din bild av utvecklare i Kina. Kina avvecklades sen. Fanns såklart duktiga också, men mycket var skräp. I Japan är det som bekant inte status/fint att jobba med mjukvara.

      Radera
    4. @Sebastian: "De flesta går lite småtrött till jobbet 8-5 och gör samma saker de alltid gjort"

      Word. Majoriteten gör det ja. Resten bränner ut sig p.g.a. en organisation som inte stöttar high performers.

      Radera
    5. Att tillverka leksaker som mobiltelefoner tillhör inte en next level ekonomi som Sveriges. Att producera iPhones har inte så himla mycket med utveckling och affärsvinst. Den biten stannar med råge hos Apple.

      Sverige och Finland levererar 5G nät, långt högre upp i näringskedjan.

      Till och med så att Trump-regeringen blev lite byxis över att det var kineser, svenskar och finnar i topp på 5G. Kineserna stängde man ute och sen kom de på att det vore käckt om USA på något vis kunde köpa in sig i Ericsson och/eller Nokia.

      Radera
    6. @Sebastian, håller helt med om att det är rasism att tro att inte en Kines kan göra samma sak som en Svensk.

      @Back2Black. Vet inte vilket sammanhang du menar, men jag vet inte om att Kina skulle ha "avvecklats". Med "utvecklare" menade jag f.ö. inte enbart mjukvara.

      @Abbe, jovisst, leksaker. Nu pratar vi som sagt inte enbart tillverkning utan efter hand produktutveckling och efter hand företagsutveckling.

      En av Sydkoreas framgångsstrategier var just att skicka personer till väst, därefter starta eget. Därefter tvinga fram konkurrerande duopol med krav på exportvolymer. Tex Samsung/LG och Huynday/Kia. Finns bra beskrivet i boken "How Asia Works".

      Radera
    7. Att tillverka 5G nätsystem istället för mobiltelefoner är en rejäl upgrade långt upp i teknik- och lönsamhetsvärdekedjan som inte många bolag kan klara av alls. Mobiler är en dussinvara.

      Radera
    8. Ok, tänkte på spagettikoden de skrev. Speciellt de som arbetade inom telecom. Avvecklades då lönerna inte alls var särskilt låga, likt produktionen som hade för hög risk. Flyttade väl till Thailand och Malaysia som alla andra gör.

      Radera
    9. Abbe, precis. Extremt lätt att göra en mobil idag. Väldigt långt ned i näringskedjan.

      Radera
    10. Stämmer att lönerna inte var/är (sen typ 2005-8) direkt låga för utveklare "i svensk nivå", där ligger även lönerna i svensk nivå, minst.
      Det gjorde oxå att när Ericsson/Sony Ericsson/Nokia drog ner i Sverige, så flyttade tex Huawei mycket utveckling från Kina till Sverige för att kunna anställa billigare arbetskraft...

      Radera
    11. Sonyericsson sinkades även mycket av de dåliga ingenjörerna i Stockholm tyvärr som i sin tur skyllde sin tillkortakommanden på UIQ. Hursomhelst ett vanskött företag, inte konstigt det går under.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Det är inte bara bilar.
    Nästan all API tillverkning och mycket vaccin API tillverkas i Indien oxh Kina. Europa har lagt ut det på låglöneländer för att spara några kronor. Vad händer när det bränner till? MEDICINBRIST!

    SvaraRadera
  10. Nej, Volvo har inte lagt en minut på utveckla SEA och det är inte heller en plattform utan samlingsnamnet för plattformarna PMA 1/1 EVO/2/2 EVO och någon till icke offentlig vilka kineserna knåpat ihop alla helt själva.

    SvaraRadera
  11. Plattformen är utvecklad av CEVT och inte Volvo - Volvo som för övrigt är svenskt så det bara skriker om det med huvudkontor, produktion och utveckling samt design i Göteborg. Att en majoritetsägare finns i Kina ändrar inte ursprunget. Ingen påstår att det hette USA-Volvo när Ford ägde eller att Bentley är VW.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt, det hette Ford-Volvo på den tiden.

      Radera
  12. Hur fungerar det juridiska med skyddsobjekt när vi har massa bilar med kameror som är aktiva hela tiden?

    SvaraRadera