Aktuellt

Reklam: Fem procent rabatt med Cornucopia? på Finanskursen årskull 3

Denna artikel är reklam för Finanskursen, som erbjuder tidig anmälan och fem procent rabatt till bloggens läsare om de anmäler sig här . F...

2021-02-04

Försvarsmakten får återigen agera en budgetregulator och bemanningsföretag åt regeringen

Istället för att faktiskt anslå medel till den civila gränsbevakningen ska nu Försvarsmakten belastas för att och  underfinansierade och underdimensionerade Polismyndigheten inte har fått resurser. Försvarsmakten ses alltså som en budgetregulator och ett bemanningsföretag av en regering som inte klarar av att prioritera statsbudgeten till kärnverksamheten.
Arvet förpliktar
Att kärnverksamheten rikets försvar används som budgetregulator är sen gammalt. Sedan gårdagens besked att Försvarsmakten ska bistå Polismyndigheten med gränsbevakningen är detta återigen pinsamt uppenbart. Försvarsmakten ses som ett bemanningsföretag som myndigheter kan ringa för att kunna genomföra regeringens ofinansierade beslut. Detta istället för att det faktiskt anslås pengar till i detta fall Polismyndigheten.

Att i fredstid övervaka gränsövergångar mot civila personer är ett civilt uppdrag, inte en uppgift för försvaret. Försvarets anslag ska gå till att hålla beredskap mot militära angrepp, samt vässa sin förmåga att svina i anfallsmålet, inte att stödja underfinansierade svenska myndigheter.

Regeringen bör alltså dels anslå mer pengar till Polismyndigheten för den tillfälliga gränsstängningen, som om polisen på grund av regeringens långvariga underfinansiering saknar resurser ska gå till att köpa in stöd från civila leverantörer som t ex vaktbolagen. Eller i fallet logistiktjänster från de som levererar detta normalt. Sedan bör Polismyndighetens vanliga budget också höjas, då en av Sveriges allra viktigaste krismyndigheter uppenbarligen inte är dimensionerad för att kunna hantera en kris.

Kortfattat: Mer pengar till polisen. Försvarsmakten ska inte agera budgetregulator.

11 kommentarer:

  1. Enda tillägget jag har är; mer pengar till försvaret också.

    SvaraRadera
  2. Håller delvis med men är det inte bättre att poliserna utreder brott än de hänger vid en vägbom i ödemarken? Enligt reglerna är det i princip endast turister som kan nekas inresa och det lär inte vara många som dyker upp. Norrmän måste sitta 10 dagar i karantän så de lär ändå stanna hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde det inte finnas så pass mycket "luft" i organisationen att man klarar av bägge delarna? Nu verkar man ju inte ens ha bemanning att slå ner enstaka mindre upplopp i diverse "utanförskapsområden", då det allt som oftast heter "ingen gärningsman gripen".

      polisen verkar vara någon sorts allt-i-allo verksamhet, där jag kan tycka att det borde finnas specialicerade operativa enheter som ansvarar för t.ex. inre utlänningskontroll, gränsbevakning (vad gör gränspolisen?) osv. Är helt okej att man ställer in sådant "mindre viktigt" som t.ex. att kontrollera elevers cyklar på skolor, hastighetsövervakning osv, men man ska inte behöva begära hjälp av försvarsmakten?

      Inläggsförfattaren vill nog främst belysa det faktum att när vi nu har en lite allvarligare kris, då hänger inte polisen med. Det finns ingen överkapacitet, inga "reserver" utan allting är slimmat. Kanske är det dags för en sorts "beredskapspoliser" som kan ringas in om så behövs?

      Radera
    2. Man kan börja med att ta reda på vilka resurser som behövs och för hur länge. Är det 100 man i 1 vecka eller 1000 man i 6 månader osv. Börjar man räkna med på att det är 2 personer som står post i 3-skift och med arbetstidsregler samt frånvaro så behövs det åtminstone 10 personer per postering/vecka. Enligt Wikipedia så finns det 41 allmänna vägar mellan Norge/Sverige samt 4 järnvägar. Mellan Sverige/Finland 9 allmänna vägar. Danmark räknar jag inte med då det redan är bemannat med fast personal. Så totalt 50 posteringar på allmänna vägar * 10 = 500 personer om allt ska bevakas dygnet runt. Ett enkel optimering är att dela på bevakningen med grannländerna eftersom det är ungefär samma regler. Sedan kanske man kan bortse från vissa övergångar i Norrlands inland, råkar någon smita över gränsen så rör det sig ändå om ett fåtal individer och det är inte värt att förlägga X antal personer dit.

      Radera
  3. Under 80-90 talet hade vi gränsbevakning med trupp, främst i samband med stora NATO-övningar på Norsk sida. Mer än en Marinkårssoldat hamnade fel under dessa övningar, men fokus var då utländsk trupp och inte civila. Rapporter blev skrivna och den utländska truppen återgick till sitt övningsområde, allt hanterades synnerligen smidigt från alla håll.

    Detta känns mer som en ordningsvaktsförstärkning som staten borde köpa in, Polisen har väl viktigare saker för sig än att förstärka gränsen.....

    SvaraRadera
  4. Återinför beredskapspolisen. Men det tar ett par år innan de är redo. En läxa till nästa pandemi.

    SvaraRadera
  5. Att polismyndigheten behöver mer pengar(man vet att man är i Sverige när alla problem löses genom att man strösslar mer skattemedel över det problematiska) är inte min uppfattning. Det som enligt min subjektiva mening är det absolut viktigaste är att polisen och egentligen hela rättsapparaten får ordning på sina prioriteringar. För att konkretisera, med hjälp av aktuelltexempel, häromdagen var det förstasidestoff om en polisoperation som lett till att stora mängder av metamfetamin beslagtagits, jättebra att få bort knarkotikan från gatan, eller hur. Eller? Vad kommer detta och liknande beslag att leda till? Kortsiktigt? Långsiktigt?

    Jag kommer här med rena killgissningar.

    Kortsiktigt kommer detta beslag sannolikt leda till "på riktigt" grova brott, dvs ett eller flera mord/mordförsök och ytterligare belastning på polis och sjukvård. Långsiktigt kommer det sannolikt inte leda till mindre efterfrågan på produkten, dvs knarkisarna kommer försätta knarka. Och rättsvårdande myndigheter kommer emellanåt göra liknade beslag som kommer leda till liknade konsekvenser(våldsbrott) Nästan 50 år efter starten av "war on drugs" är vi kvar på ruta 1, eller egentligen har utvecklingen objektivt backat. Fler dödsfall av själva produkten(per capita) än tidigare och våldet i handelns kölvatten har exploderat både i Sverige och internationellt.

    Polisen/rättsapparatens hantering av narkotika frågan är bara ett exempel på fel prioritering, varför jag tar det som exempel är inte för att jag (förutom att jag är liberal, eller vad det kallas numera) egentligen bryr mig huruvida folk knarkar istället för att supa, utan för att det här är ett område där det finns överlägset mest data att jämföra med.

    Så att försvarsmakten rycker ut och hjälper polismyndigheten med gränsbevakning är väl helt i sin ordning. Säkring Rikets gränser och därmed säkerhet borde väl ligga inom försvarsmaktenns verksamhet, så polisen kan frigöra resurser och lägga dom på sina vanliga fel prioriteringar.

    Med det sagt, så är förstås hela farsen med signalpolitik bra sorglig. Ett år efter FHM/Regeringen menade att direkt flyg från covid drabbade regioner som norra Italien, Iran och Kina skulle fortsätta som vanligt , så bestämmer man sig för att kasta våra(sveriges) resurser på att bevaka en lång landgräns mot ett land som har lägre smittspridning än oss? Jag förstår inte hur alls hur våra styrande resonerar, men ska i ärlighetens namn medge att jag inte har läst in mig på detta specifika ämne.

    SvaraRadera
  6. 2015 var det rasistiskt att föreslå, att FM skulle understödja tull och polis vid gränskontroller. Men som vanligt, är det OK när sossarna föreslår något.
    Dessutom används FM redan som bemanningsföretag åt Jordbruksverket i Småland, med stöd mot fågelinfluensa.

    SvaraRadera
  7. Det är billigare med soldater som sover i 29 tält och äter 24timmars påse vid gränsen ön att ha poliser. Jag skulle bli förvånad om soldaterna ens får mer betalt, kanske insatstillägg men det är nog att hårddra det... Polisen fick ju iaf sova på hotell.

    SvaraRadera