Aktuellt

Slovakien: Sputnik V-vaccinet som levererades var inte det som använts i de påstådda studierna

AFP rapporterar att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser...

2021-01-25 14:18

MÖP-måndag: Saab får beställning på andra generationens Visby-klassens korvetter - och uppgradering av de fem befintliga

Försvarskonceren Saab och FMV tecknade enligt ett pressmeddelande precis ett avtal på framtagandet av en ny andra generations Visby-korvetter, samt ett kontrakt om uppgraderingar av de fem befintliga. De nya korvetterna ska sjömålsrobotar, torpeder och luftvärnsrobotar. De gamla fartygen ska också uppgraderas med luftvärnsrobotar.
HMS Härnösand
FMV har alltså lagt en beställning på utvecklingen av korvetter Visby-klassen andra generationen, som är en utveckling av femte versionen av Visbyklassen. Därtill ska de fem befintliga korvetterna få en halvtidsuppgradering och bland annat utrustas med den senaste versionen av sjömålsrobotsystemet Robot 15, vilket i så fall antagligen innebär full kryssningsrobotförmåga, samt få luftvärnsrobotar.

Vilket luftvärnsrobotsystem det blir framgår inte.

Kontraktet ligger på 190 miljoner kronor, vilket således omfattar utvecklingsarbetet av Visby andra generationen, och inte själva fartygen som knappast går på ens 190  MSEK enskilt. Specifikt handlar bägge kontrakten om "kravanalyser och framtagande av underlag".

FMV har ett pressmeddelande här och Saab har motsvarande på sin hemsida.

Saab-aktien reagerar inte på börsen, så man får förmoda att marknaden såg detta som väntat eller som en småorder ej värd en marknadsreaktion.

42 kommentarer:

  1. Det står RBS 15 Mk3 i pressreleasen. Trodde senaste modellen var Mk 4.

    SvaraRadera
  2. Luftvärn kan väl vara nog så bra att ha, kan man tänka... :)

    Galet att det inte finns redan idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allmälskanonen är eldrörsluftvärn.

      Radera
  3. Jaha, svenska folket - jag hoppas att ni super rejält där hemma nuförtiden. Skatten som ni betalar går ju till försvaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre det än genuscertifierade myndigheter, kamelcenter och inspelningen av ljudet av Malmö.

      Radera
  4. Yes!!! Detta gör min måndag!

    Men jag är nog inte riktig MÖP för att förstå meningen:
    "FMV har alltså lagt en beställning på utvecklingen av korvetter Visby-klassen andra generationen, som är en utveckling av femte versionen av Visbyklassen"

    Utveckling av andra klassen generation som är en generation av femte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tolkar det som att version 1.5 uppgraderas till version 2.0

      Radera
    2. Ditto Ano. Förresten skönt med någon som fortfarande vet hur versionsnumrering fungerar och inte gått vilse av Googles pajaskonster.

      Radera
    3. Version 5 är alltså senaste utförandet av första generationen Visby korvetter, då fartygen modifierats i flera omgångar. Nu pratar man om andra generationen.

      Radera
  5. De gamla kustkorvetterna hade ju två kanoner, antar att det var 40 aktöver och 50 föröver. Visbyklassen har ju endast en föröver, är den så mycket bättre att den kan kompensera, tänker på målmättnad etc jmf med två på de äldre korvetterna med två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä... en 57 mm föröver....
      Altid bätttre med 2 än 1, men Visby projekterades ju med Syd-Aferiknsk luftvärnsrobot oxå.... vilket ströks i besparningsiversten.... Därav såg man sig nöjd med endast 57:an

      Radera
    2. ahh ja, kanon+luftvärnsrobotar-politiker=1 kanon. Ohh det är väl det man vill rätta till nu

      Radera
    3. @Rob, berätta mer om den afrikanska roboten!

      Radera
    4. Snetmot Nosrorb2021-01-26 15:41

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Umkhonto

      Radera
    5. Norrmännen tog ju AMRAAM och byggde sitt eget SAM system, NASAM, som blev så lyckat att USA använder det som skydd av bl a Vitahuset.
      Tycker vi borde göra likadant med METEOR, den har ju allt för att lyckas bli en supereffektiv LV-robot, bra datalänkfuntioner, Ramjet=lång räckvidd och stor No-escape zon. Kom igen SAAB, bara börja bygg!!

      Radera
  6. Skydd mot luftmål är mer än bara kanoner.. låg signatur, elektroniska motmedel, fysiska motmedel och i sista hand lv akan eller rb.

    SvaraRadera
  7. Äntligen börjar det hända ngt!
    Såg igår förslag på hur man tänkt sig gå till väga med Visby modifieringar.
    1 förlänga båten 9,8m och samtidigt byta ut motorerna från gas till diesel?
    2 implementera 2st ExLS med plats för 3 canistrar i varje laddad med vardera 4st CAMM=24
    3 byta ut elkomponenter samt tillföra nya!
    Tycker jag låter vettigt men fan vet hur dom kapar kompositen och sen får det hela att hålla ihop när man smäckar samman det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan aldrig få full hållfasthet när du kapar ett kolfiberskrov....
      Däremot kan du kapa ett stålskrov och få full hållfasthet... (ex... Ubåt)

      Radera
    2. Du förlänger inte ett kolfiberskrov ostraffat och detta har väl inte heller påståtts vara tanken?

      Umkhonto var väl roboten som tänktes från början, men har det inte också pratats om IRIS-T som nu köps in?

      Den nya modellen bör göras aningen större för att få plats med helikopterhangar, precis som de ursprungliga skisserna på Visby Next gen som var närmare 100m.

      Radera
  8. En förlängning med 2,5 m ger dubblat antal sjömåls/kryssningsrobotar....
    Förutsätter att luftvärnsrobotar är de man ursprungligen planerat för....

    SvaraRadera
  9. Verkar dumt & onödigt. Mkt bättre och mer prisvärt att basera en massa RBS15 och lvRobot på land. Lättare att gömma och flytta runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att amfibiebataljonen får paddla en bra bit ut i Östersjön om man vill ha frmaskjutet luftvärn.
      Förvisso blir målmättnaden högre eftersom man har luftvärnet till lands, tom grupperat nära det man vill skydda men det är ju dumt att inte låta Visbyklassen ha både defensivt och offensivt luftvärn som skydd och som möjlighet.

      Radera
    2. Tvärtom, det är en enorm taktisk och strategisk fördel att ha luftvärnsrobotar på en båt. Vatten blir då ej längre ett säkert ingenmansland för en angripare. Det skapar en helt ny dimension och kan sänka fiendens luftangrepp långt innan den når skjutavstånd. En båt är på sätt och vis mer mobil än något på land, den är nästan alltid i rörelse och kan fr.a. skjuta i rörelse. Förmodligen är båtluftvärnsrobotar inte så bra som de kan bli från land, men en Aster 30 är bara ca 60 cm längre än 15-modellen, så kan man klämma in 30-modellen eller motsvarande på en korvett, särskilt Visby, så har man ett oerhört potent vapen. Magkänslan säger dock att det inte blir så, utan mer något i klass med 15 eller HAWK. Det är ju trots allt 2000-talets bananmonarki Sverige vi talar om, oavsett tekniska begränsningar.

      Radera
    3. Aster 30 skulle vara en enorm tröskel att ta sig över, särskilt kombinerat med Patriot. Men det kommer ju aldrig att hända. :)

      Radera
    4. Dom är nog tvungna att ligga stilla innanför någon ö och nära land, annars blir dom upptäckta och utslagna direkt. Så ingen skillnad mot att ha landbaserade RBS15.

      Radera
  10. För alla MÖPar: https://www.saab.com/site-settings/html5/gungnir/index.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det står ju RBS 15 Mk3 i pressreleasen. Gungnir är väl Mk 4?

      Radera
    2. RBS15 3+ aka Gungnir aka Rbs 15 4.

      Radera
  11. Nät till och med finland går mot avsevärt större fartyg kan man fundera om det är smart att välja ett så pass litet skrov som Visby med de avsevärda begränsningar man får.
    Står ju förvisso inte något om att Visby g2 skulle vara lika stora men det låter så på pressmeddelandet. Till exempel kommer man ju inte kunna få in en större radar med längre räckvidd (alltså begränsad till en radar) man lär inte kunna gå till ett system med fasta paneler på radarn osv osv.
    Det är ju bra att flottan får nya fartyg men som det verkar för mig är det primärt en robotbåt vi får, då är frågan egentligen om det är det mest kostnadseffektiva sättet att få ut sjömålsrobotar?
    Kustrobotar baserade på standardlastbilar torde ha högre överlevnadsmöjlighet samt vara avsevärt mer mobila längs sveriges kust med tillräcklig räckvidd att slå mot överskeppningstonnage på andra sidan gotland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kustrobotar på lastbil är bara så himla dåliga på ubåtsjakt. Och eskorttjänst och som framflyttad sensorplattform och för att patrullerad gränsen och...

      Radera
  12. Kanske har FMV missat utvecklingen på robotsidan och fortfarande tror att små skutor är svårare att träffa? Mer troligt är det av kostnadsskäl, återanvänd befintlig design istället för att nyutveckla.

    Att ha RBS15 även på båt gör att den kan skjutas från många platser, t ex så hamnar St. Petersburg, Pskov, Novgorod och Kaliningrad plötsligt inom porté

    SvaraRadera
  13. Jag har alltid svårt att se varför Sverige behöver ytfartyg (trots värnplikt på 2:a Ytsridsflottiljen). Ubåtar måste ju vara mer avskräckande när det gäller att sänka invasionsfartyg. Nej, att slå ihop ytflottan (minröj) och kustbevakningen och addera UAV-förmåga för övervakning verkar mer logiskt. Resten får flygvapnet, amfibiebataljonerna och ubåtsvapnet hantera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luftvärn av strategisk art? Kryssningsrobotar som kan slå långt in på land och vedergälla mot Ivan?

      Radera
  14. Det är alltså RBS15 MK3 och inte RBS15 MK4 Gungnir som korvetterna ska bestyckas med?

    "Förutom modifiering av fartygens befintliga system ska LV-robot tillföras (ny förmåga), Sjömålsrobotsystemet uppgraderas till senaste version, RBS 15Mk 3, och torpedsystemet till ny lätt torped 47."

    https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/tva-nya-kontrakt-for-visbykorvetter/

    Det rimmar inte med detta:

    "Kontraktet om att utveckla och tillverka nästa generations RBS15 tecknades med Försvarets materielverk (FMV) i mars 2017 och uppgick till 3,2 miljarder SEK. Nästa generation av RBS15 kallas Gungnir. Leveranserna ska genomföras under perioden 2017–2026. Kontraktet om tillverkning av ytterligare robotar tecknades med FMV i april 2017. Det här kontraktet uppgick till 500 miljoner SEK, och leveranserna ska genomföras från och med mitten av 2020-talet."

    https://soff.se/medlemsnyhet/saab-lanserar-nasta-generations-sjomalsrobot-rbs15-gungnir-saabgroup/

    Kan någon förklara?




    SvaraRadera
  15. Är det RBS15 MK4 Gungnir eller RBS15 MK3 vi ska bestycka korvetterna med? Förvirrad när man läser nedan två länkar:

    https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/tva-nya-kontrakt-for-visbykorvetter/

    https://soff.se/medlemsnyhet/saab-lanserar-nasta-generations-sjomalsrobot-rbs15-gungnir-saabgroup/

    SvaraRadera
  16. Fy fasen vad grymt! Äntligen! Äntligen blir båtjäveln användbar! Fr.a. luftvärnet är glädjande. Som sporadisk armstödsgeneral ser jag det som den största bristen i försvaret, åtminstone den marina delen.

    Hur blir det med helikopterplattan?

    SvaraRadera
  17. När det gäller den nya modellen så lär väl inte den byggas i plast utan i stål (bara inte i Polen).
    Helikopterdäcket måste kunna härbärgera en 90F så dom har nån stans att parkera när dom ska fika.
    Vidare så måste VLSen vara den djupaste modellen så att vi flexibelt i framtiden kan ladda den med vad som då finns.
    Lv kan vara ExLS och CAMM minst 2st=24 helst 48.
    Radartornet måste vara så dimensionerat att man kan upptäcka hypersoniska farkoster på långt avstånd för att hinna med att sätta in motmedel tex SM6 eller vad som är gångbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det troliga är mk56 VLS med ESSM. SAABs stridsledningssystem används redan för detta och det gör att det torde vara en mindre ändring av systemen för att kunna utnyttja detta system. Fantasier om något "SM6" på en korvett är fantasier.
      En korvett kommer aldrig ha sensorsystem eller möjligheter för långräckviddigt luftförsvar, det kommer handla om lokalt försvar av sig själv och kanske några enstaka fartyg nära.
      Men sen tillkommer det mycket krångliga, hur ska en VLS integreras i Visbys skrov. Är det (om jag minns terminologin rätt) soft eller hard launch? Alltså när tänds en krutgasmotor.
      Det är inte bara "ohh en robot ser ball ut den kan vi få in" det är ett helt system, ett oerhört komplext och komplicerat system som blir dyrare och större för varje ökning av kapaciteten.
      Ska vi ha långräckviddiga system hamnar vi i storleksklassen "ivar-hvitfeldt" alltså 140m och runt 6-7000 ton. Visby är idag 700 ton (motsvarar runt 1000 ton stålfartyg) på 70m. Visby G2 lär vara endast marginellt större, gissningsvis maximalt som de tyska Braunschweig (90m 1800 ton) och alltså betydligt mindre än de finska Pohjanmaa på 114m och 3000ton som har ESSM i mk41 VLS och hygglig sensorkapacitet.

      Generellt håll nere förväntningarna på "häftiga" vapen och kapaciteter. Det är generation 2 av ett förhållandevis litet dyrt fartyg som byggs i mycket begränsat antal.

      Radera
    2. Ja, du ser vad roddit det blir i litet land på tvären!
      Om vi nu ska satsa på nya pråmar bör vi göra som med allt annat inom försvaret följa NATO standard som jag anser Finland gör med sina kommande fregatter!
      Där har man bestämt sig för VLS 41 offensiva modellen på 15 ton där man laddar 32st ESSEM, till att börja med!
      Flexibiliteten som detta ger för framtiden är exklusiv jämfört med att nu låsa sig med gårdagens teknik!
      Sen utvecklas tekniken att upptäcka inkommande hot och sätta in motmedel mot dessa tex via GlobalEye, Nato Uedom via satellit link16 eller vad som är gångbart om 10-50 år!

      Radera
    3. Är det verkligen rimligt att investera i ett robotsystem som bara ger bättre närskydd? Allmålskanonen är ju rätt så potent redan. Kan man inte klämma in en CAMM-ER så att man får åtminstone ett litet områdesskydd? Peter Hultqvist har ju antytt att det är den vägen man ämnar gå.

      IRIS-T känns ju annars som det mest sannolika. Det är ett system Sverige redan har och varit med att utveckla en del. Kan man klämma på en raketbooster så är man hemma.

      Radera
    4. CAMM är 3,2m och -er är 1m längre vilket betyder att vls'n måste vara djupare!
      Visserligen finns där utrymme för en större vls enligt min uppfattning men att satsa så stort på en gammal skorv tvivlar jag på?
      ExLS är framtagen för just mindre skorvar med begränsat utrymme!

      Radera
    5. Om det får plats, så kör på. Den blev i princip aldrig färdigbyggd och är fortfarande i den absoluta världsklassen. Bättre att få ut så mycket som möjligt av den, blir mest dumsnålt annars.

      Radera